Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ik heb tot 2 april met winterbanden gereden omdat ik niet sneller een afspraak kon krijgen, anders lagen ze er midden maart al op.
    Vanmorgen was het amper 2 graden en ik merk dus echt 0,0 verschil tussen zomerbanden of winterbanden. Enkel bij sneeuw ja, dan is het verschil enorm.

Comment

• Welk verschil zou je dan moeten merken bij normaal rijgedrag?

Comment

• Je zou om goed te zijn is een noodremtest moeten uitvoeren met een auto op winterbanden en een auto op zomerbanden bij weer onder de 8 graden. Dan merk je het verschil bijvoorbeeld. Laat ons alleen hopen dat je nooit echt vol op je pedaal moet gaan stampen

Comment

• Mij valt ook op dat er nog redelijk wat mensen op winterbanden rijden.
          maar het is Paasvakantie en der zijn nog heel wat mensen op wintersport vertrokken.

Comment

• Idd, wie net op winterverlof gegaan is of vertrekt, rijdt wss nog op winterbanden. Niet iedereen toert rond de kerktoren in Vlaanderen
            Last edited by cooper s; 15/04/2014, 21:28.

Comment

• Gisteren de zomerbanden van de zolder gehaald, gepolijst en in D-lux gezet.
              Vrijdag wisselen. De reden dat ik zo lang gewacht heb is dat men winterbanden bijna 'op' zijn, net als mijn zomerbanden.
              nu nog 2 maandjes met de zomerbanden rondrijden en dan vervangen.

Comment

• Vanmorgen was het maar 3 graden en goed koud.

Sent with a Galaxy Note 3
                Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

Comment

• blijven rijden op winterbanden kan ook een manier zijn om de aankoop van nieuwe zomerbanden uit te stellen...

Comment

• Ik rij gewoon op slicks!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Zorba Bekijk Berichten
                      Welk verschil zou je dan moeten merken bij normaal rijgedrag?
                      Bij een rotonde kan je toch gemakkelijk testen hoe ver je kan gaan vooralleer de auto grip verliest? Ik merk geen verschil met de zomerbanden met het koude weer.

Maar die enkele meters kortere remafstand maken misschien het verschil tussen een ongeluk of niet bij een noodstop, het is moeilijk om zoiets te bepalen zonder te meten.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Gunter Bekijk Berichten
                        Bij een rotonde kan je toch gemakkelijk testen hoe ver je kan gaan vooralleer de auto grip verliest? Ik merk geen verschil met de zomerbanden met het koude weer.

Maar die enkele meters kortere remafstand maken misschien het verschil tussen een ongeluk of niet bij een noodstop, het is moeilijk om zoiets te bepalen zonder te meten.
                        Meten is weten hé!
                        2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
                        2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
                        2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

2007 BMW E91 318d - 122pk

Bekijk
                        dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
                        http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

Comment

• Hallo

Een vraagje. Standaard ligt er op mijn Peugeot 16 inch velgen 205/55R16. Als winterbanden had ik 15 inch velgen 195/55R15, dit zijn alu velgen van dezent. Vroeger deed ik niet zoveel kilometers.Nu maak ik dagelijks 180km (1000 km per week) en ik vond vorige winter dat mijn 15 inch winterbanden te zwak/licht waren. Het stuur is veel lichter. Mijn winterbanden zijn van 2010. Ze zijn dus al wat ouder. Sommigen zeggen dat winterbanden na 4 jaar niet meer top zijn? Het zijn Nokian W+ banden. Nu het al augustus is, denk ik er aan om in oktober te veranderen van winterbanden naar 16 inch stalen velgen (goedkoopste?) en degelijke winterbanden als continental,... Zou ik dan minder verschil voelen, naar stevigheid met de 16 inch, dan met 15 inch?
                          Krijg je nog iets voor zo'n set velgen als je ze te koop zet?

Comment

• Hallo

Een vraagje. Standaard ligt er op mijn Peugeot 16 inch velgen 205/55R16. Als winterbanden had ik 15 inch velgen 195/55R15, dit zijn alu velgen van dezent. Vroeger deed ik niet zoveel kilometers.Nu maak ik dagelijks 180km (1000 km per week) en ik vond vorige winter dat mijn 15 inch winterbanden te zwak/licht waren. Het stuur is veel lichter. Mijn winterbanden zijn van 2010. Ze zijn dus al wat ouder. Sommigen zeggen dat winterbanden na 4 jaar niet meer top zijn? Het zijn Nokian W+ banden. Nu het al augustus is, denk ik er aan om in oktober te veranderen van winterbanden naar 16 inch stalen velgen (goedkoopste?) en degelijke winterbanden als continental,... Zou ik dan minder verschil voelen, naar stevigheid met de 16 inch, dan met 15 inch?
                            Krijg je nog iets voor zo'n set velgen als je ze te koop zet?

Comment

• Als je 4 seizoenen met winterbanden gereden hebben zal dat idd het einde zijn, rubber wordt harder naarmate het ouder wordt.

Je kan nog wel iets krijgen voor velgen ja. Qua winterbanden 16 inch, mss voel je een verschil ja. Maar Nokians zijn even goed als Continental/Dunlop en Michelin uit de winterbanden tests gekomen dus dat merk mag je gerust blijven gebruiken

Comment

• Eerst en vooral, Nokian is een degelijk merk. Zelfs beter dan sommige 'premium' merken. Ik moet niet anders meer hebben.
                                Bij winterbanden geld algemeen hoe smaller hoe beter.
                                En wat bedoelt ge met stevigheid? Enige dat ge gaat hebben, is meer contact met de baan, dus meer weerstand ('zwaarder' sturen) en meestal ook hoger verbruik.
                                Van 2010 is nu ook weer niet stokoud.

En voor zo'n set velgen krijg je niets meer. Ik geraakte vroeger m'n Dezent V Dark 16" gewoonweg niet kwijt... Setje verkocht voor €250 met nog goeie banden op...

Dus mijn advies zou zijn, gewoon 15" houden en eventueel nieuwe winterbanden als ge dat echt wilt.

Comment

• ja kdenk ook dat probleem zit in de banden en niet dat je in inch per se groter moet gaan, integendeel,

dunner en kleiner tov zomerband is eigenlijk goed

maar je zit nu niet goed qua omtrek, bereken hier
                                  Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.

205/55/16 is standaardmaat dat in je boekje staat? op 15 inch 195s moet je dan naar 195/65/15 gaan, dus meer profiel voor ong. zelfde omtrek...
                                  Last edited by ; 27/08/2014, 20:27.

Comment

• Ik heb mijn winterbanden op de BMW Type 397 velgen in 18 inch liggen (voorbeeldje NIET mijn auto: http://i938.photobucket.com/albums/a...v/IMG_3052.jpg). Het is niet omdat het winter is dat ik een half jaar met van die oerlelijke kleine velgen ga rondrijden.

Comment

• Mijn voorste banden hebben ver hunne beste tijd gehad, dus zit nu te denken, ofwel nieuwe zomerbanden d'r op.
                                      Of nieuwe winterbanden op deze 16 inch leggen, en andere velgen (17 of 18 inch) kopen om dan volgend jaar zomerbanden op te leggen.

De vraag blijft natuurlijk ook, gaan we een fatsoenlijke winter krijgen, of zo een prutswinter zoals de laatste twee waren.
                                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Sorry een typfout de 15 zijn 195/65R15. En dat mag wel. Inderdaad de nokians zijn heel goed! Maar als ik 130 rij trilt mijn stuur. Je voelt ook direct dat stuur lichter is.
                                        Dus toch de 15 inxh houden precies.....

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door cardinaelsstijn Bekijk Berichten
                                          Sorry een typfout de 15 zijn 195/65R15. En dat mag wel. Inderdaad de nokians zijn heel goed! Maar als ik 130 rij trilt mijn stuur. Je voelt ook direct dat stuur lichter is.
                                          Dus toch de 15 inxh houden precies.....
                                          wielen zijn toch goed uitgelijnd? of banden onregelmatig afgesleten?

Comment

Working...
                                          X