Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Jep... Grootste probleem is wel kruispunt aan McDo Wetteren. Gisteren een uur (anders 20 minuten) onderweg geweest omda et daar weer file was tot en me
Dat kruispunt is echt verschrikkelijk. Wordt ook steeds erger en erger. Er staat daar altijd file tussen 10 en 19u. Gelukkig kom ik daar dan enkel voorbij met de moto en kan ik mooi naar voor rijden.
Rondrijden geen optie? Zou eens moeten kijken hoeveel langer het is langs de binnenbaantjes.
Dat kruispunt is echt verschrikkelijk. Wordt ook steeds erger en erger. Er staat daar altijd file tussen 10 en 19u. Gelukkig kom ik daar dan enkel voorbij met de moto en kan ik mooi naar voor rijden.
Rondrijden geen optie? Zou eens moeten kijken hoeveel langer het is langs de binnenbaantjes.
Zwijgt mij ervan, en dan al die zotten die denken veilig te kunnen draaien en andere meehebben
Heb al geweten dat er om 20 uur nog file stond... Ze hebben de lichten aangepast en tis just nog erger geworden (vind ik toch). Chance da je motor hebt, al is da ook nie echt veilig daar (mensen die draaien zonder kijken)
Moet ik nog eens beter voor zien maar via Erpe-mere is geen oplossing en Sint-Lievens ligt ook open dus tzal nog tijd via de gewone baan zijn...
Wist nie da er zoveel van deze omgeving op het forum zaten
Zwijgt mij ervan, en dan al die zotten die denken veilig te kunnen draaien en andere meehebben
Heb al geweten dat er om 20 uur nog file stond... Ze hebben de lichten aangepast en tis just nog erger geworden (vind ik toch). Chance da je motor hebt, al is da ook nie echt veilig daar (mensen die draaien zonder kijken)
Moet ik nog eens beter voor zien maar via Erpe-mere is geen oplossing en Sint-Lievens ligt ook open dus tzal nog tijd via de gewone baan zijn...
Wist nie da er zoveel van deze omgeving op het forum zaten
Motor is enkel voor de fun, dus ik doe dat daar rustig aan. En er zijn baantjes binnendoor die wat verder op de n42 uitkomen. Oa tot aan de lichten voor Oosterzele.
IK vind dit eerlijk gezegd een beetje een zinloze kost (voor mij althans). Voor die paar dagen dat het hier vriest of sneeuwt. En aan de kust is het al een stuk minder erg dan in de Ardennen.
Daarnaast als rolstoelgebruiker is het niet echt ideaal als het ge-ijzeld of gesneeuwd heeft om buiten te komen.
Anticiperen op de weersomstandigheden is volgens mij veel belangrijker dan de soort winterband dat erop ligt, als de groef nog diep genoeg is.
Wij gaan in de winterperiode eenmaal richting Ardennen om de feestdagen te vieren met familie en vrienden. Op de auto ligt iets van 4 seizoensbanden ofzo (fabriek af).
Nog nooit geen farces tegen gekomen en hoop het zo te houden.
Er zijn veel chauffeurs die op hun wintersloefkes staan, die denken dat ze koning Winter zullen verslaan en dan maar vlammen op de autosnelweg en een paar 10tal km verder in de vangrail hangen.
Winterbanden zijn ook niet heiligmakend.
Anticiperen op de omstandigheden is en blijft het belangrijkst.
Toch efkes op reageren. Zoals ik al eerder zei, winterbanden hebben niks maar dan ook niks met vriesweer of sneeuw te maken. Winterbanden worden ontworpen om met koudere temperaturen te rijden. Het hoeft pers sé niet te vriezen of te sneeuwen om voordeel te hebben bij winterbanden. Bij temperaturen onder de 7° C wordt het rubber van uw zomerbanden steenhard waardoor die grip verliezen. Begint het dan te regenen (geen vriesweer) dan hebben zomerbanden waarschijnlijk bij lage t° helemaal geen grip meer en dan mag je je snelheid nog aanpassen zoveel je wilt. Als je met zomerbanden in de winter correct wilt rijden, bij regen bijvoorbeeld, moet je zo traag rijden dat je een gevaar bent op de weg.
Ik heb 10 jaar lang (tot eind 2010) wagencontrole en wagenbeheersing geoefend (defensief en offensief) en ik kan u werzekeren dat banden het belangrijkste onderdeel zijn van je auto. Geen grip door slechte banden betekent veel langere remafstand, betekent veel vroeger gripverlies, betekent minder goed functioneren van de ophanging. Je moet het zo bekijken; het zijn de banden die een auto doen stoppen, niet de remmen. Als je kletskop banden liggen heb, probeer dan maar eens met de beste remmen (remschijven en remblokken) te stoppen. Als het regent is het helemaal gedaan met remmen met kletskop banden. Het je daarentegen perfekte banden liggen met tonnen grip, dan komt je auto veel sneller en veel veiliger tot stilstand en daar ligt nu het voordeel van winterbanden. Die geven tonnen grip bij t° onder de 7°. Zelfs een ABS systeem is afhankelijk van goede banden, wil je het ABS systeem optimaal laten functioneren. Als je me niet gelooft, kijk dan maar eens naar een F1 wedstrijd waar ze allemaal met slicks rijden en het plots begint te regenen.
Het rubber van winterbanden is veel zachter en de samenstelling van dit rubber zorgt ervoor dat je bij koudere temperaturen nog altijd een deftige grip hebt. Ook zorgt de diepte van het profiel en het profiel zelf voor extra grip moest je toch in de sneeuw rijden. De winterband heeft een profiel dat zo ontworpen is dat je bij het remmen kleine weerhaakjes activeert waardoor deze band beter remt en meer grip geeft. Daarom dat een winterband meer gromt als je er met rijdt. Komt door die zogegezegde weerhaakjes.
Aanpassen aan weersomstandigheden is zeer belangerijk en daar heb je 100% gelijk in. Maar in de winter mag je nog anticiperen zoveel je wilt, je zult altijd gevaarlijker aan het rijden zijn met zomerbanden ook al anticipeer je. Ook heb je gelijk dat winterbanden niet heilig zijn. Je moet nog altijd je snelheid aanpassen, ook al heb je winterbanden liggen.
Om ook iets te zeggen over winterbanden verplichting in Duitsland. Ik ga het ook duidelijk vertellen zoals al eerder op dit forum duidelijk gezegd geweest is door David67.
Winterbanden zijn niet CONSTANT verplicht in Duitsland! Ze zijn wel verplicht bij winterse omstandigheden.
Het is best van ze wel te leggen want als er winterse buien zijn, zijn winterbanden wel verplicht in Duitsland bij winterseomstandigheden. Ik weet dit van een Duitse politieagent, met wie ik erover gesproken heb toen ik in maart 2012 de motor van mijn auto opblies in Duitsland. De politieagent reed zelf met zomerbanden, ook was het nog maart (de zogezegde verplichte periode). Ene politiewagen reed wel met winterbanden, de andere met zomerbanden.
De polies zei tegen mij dat het NIET verplicht is om CONSTANT met winterbanden in Duitsland te rijden enkel wanneer er echte winterse omstandigheden zijn moet je in Duitsland winterbanden hebben liggen.
En neen benji0973, anticiperen op de weersomstandigheden is niet het belangerijkste. De banden zijn het belangrijkste in combinatie met anticiperen op weersomstandigheden. Maarja, iedereen doet wat hij/zij wilt.
Volgende week eens winterbanden op mijne vélo leggen se. :lol [/grap]
Volgende week eens winterbanden op mijne vélo leggen se. :lol [/grap]
Steunwielen is ook een aanrader, dan kan je al niet op je gezicht vallen als je fiets schuift. En je kan driften ook dan moest je willen.
Voor de rest ben ik het volledig eens. Anticiperen helpt niet. Verschil in remweg blijft nog steeds gigantisch, en door 10 km/u trager te rijden en een paar meter extra afstand te houden los je dat niet op
Steunwielen is ook een aanrader, dan kan je al niet op je gezicht vallen als je fiets schuift. En je kan driften ook dan moest je willen.
Voor de rest ben ik het volledig eens. Anticiperen helpt niet. Verschil in remweg blijft nog steeds gigantisch, en door 10 km/u trager te rijden en een paar meter extra afstand te houden los je dat niet op
Ben in december 2010 al op mijne smoel gegaan. Ik reed de oprit af met mijne fiets (rechtse draai) en kwam met mijn voorste wiel op een bevroren spoor. Voorste wiel ging onderuit en ik kon gelukkig nog op tijd mijne rechter voet op de grond zetten. Spijtig genoeg zette ik mijne rechtse voet ook op een ijsplek en mijne rechtse voet werkte niet mee zoals ik had gehoopt en ging ook onderuit, met als gevolg dat ik met mijn klikken en klakken op de grond lag. Ik kwam op mijn rechtse elleboog terecht wat wreed zeer deed. Die kwetsuur is samen met een een overbelasting van krachtraining beginnen te ontsteken, niet willen stoppen en mijn elleboog niet laten rusten en lap, ik had een tenniselleboog, ook al tennis ik nooit.
Ja hoor, ik heb ook gekozen voor de GY, dit omdat ik de zomerbanden van Conti (Contisportcontact2) vond tegenvallen tov de GY Eagle F1. Minder grip, meer slijtage...
Maar ik ben er zeker van dat je met banden van een A-merk niets mis kan doen. Van elk type is wel een test te vinden waar die band als beste uit komt...
Comment