Oorspronkelijk geplaatst door bobo
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk BerichtenHun reden was de hogere zit, nu hebben ze een Golf 7 en hoor ik ze toch niet klagen.. nu ja, klagen, het zijn en blijven schoonouders he
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenIk woonde vroeger in geraardsbergen op een heel steile berg. Gelijk op welke banden, je mocht het dik vergeten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenIk woonde vroeger in geraardsbergen op een heel steile berg. Gelijk op welke banden, je mocht het dik vergeten.
Is de geschikte plek om u banden te testen, al zotte situaties meegemaakt op die hellingen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenInderdaad, voor wat oudere mensen is zo'n hogere auto wat handiger natuurlijk.
Heb er een paar test gereden en beviel mij meer dan ik had gedacht.
Alleen maar positieve punten.
Sent from hereden borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door cooper s Bekijk BerichtenDat is nog eens een idee, mijn zomer door rijden op winterbanden. Omgekeerd is alles ok blijkbaar, maar ik ga bij 15 graden minder snel kunnen stoppen? Empirisch onderzoek waard
Ok 15graden was wat hoog maar pak nu 8graden ofzo en dat komt in onze winters zeker voor. Ben je er dan zeker van dat uw winterbanden beter zijn? (Kijk maar hoe snel ze slijten als de temperatuur wat stijgt)
Maar ik herhaal dus dat winterbanden beter zijn (maar ik geef er mijn geld niet aan uit tenzij het minstens 2 maand gaat vriezen)
Comment
-
die test heeft vorig jaar in autowereld gestaan: zelfs in de zomer moet een winterband maar een paar meter toegeven op een zomerband. Omgekeerd gaat het over 10 tallen meters in winterse omstandigheden.
Moeten we daarom heel het jaar rondrijden met winterbanden? Ik doe het in elk geval niet.
Ik zaag er niet over, iedereen doet wat'm goed vindt. Bij mij liggen ze erop.
Dit jaar in autowereld kwam men tot deze conclusie (copy paste van wat ik op ons peugeotforum heb geschreven):
In autowereld zat een vergelijkingstest tussen de verschillende winterbanden.
Ik ga het artikel niet helemaal overtypen maar de belangrijkste punten hier wel zetten.
Bandenmaat 205/55 R16H
De banden zijn getest op verschillende criteria waar er voor die test een gewicht werd aangehangen in functie van de belangrijkheid:
1. Prestaties op sneeuw (100%):
-remmen 50-0 km/h (30%)
-zijdelingse grip (20%)
-trekkracht (20%)
-handeling, objectief (15%)
-handeling, subjectief (15%)
2. Prestaties op nat wegdek (100%):
-remmen 80-0 km/h (40%)
-zijdelingse grip (15%)
-handeling, objectief (15%)
-handeling, subjectief (15%)
-aquaplanning in rechte lijn (5%)
-aquaplanning in bocht (10%)
3. Prestaties op droog wegdek (100%):
-remmen 100-0 km/h (40%)
-stabiliteit bij lastwissels (10%)
-reactiesnelheid (10%)
-handeling, objectief (15%)
-handeling, subjectief (15%)
-rijcomfort en rolgeluiden, subjectief (10%)
4. Ecoprestaties (100%) (weegt mee voor 10% in de uiteindelijk totaalscore)
-rolweerstand (70%)
-rolgeluid buiten (30%)
Tests op sneeuw zijn uitgevoerd met een buitentemperatuur tussen de -5°C en -10°C.
Tests op nat wegdek zijn uitgevoerd tijdens het voorjaar.
Hoe zijn de tests uitgevoerd:
Alle proeven werden verschillende keren na elkaar uitgevoerd en vergeleken. De producten worden beoordeeld op alle vooropgestelde criteria volgens een vooraf bepaald schema. De beste band in een bepaalde proef krijgt voor dat resultaat een referentiescore van 10/10. De scores van de andere banden worden door op afgestemd. Op die manier kan men een rangschikking maken.
Rolweerstand wordt gemeten in een laboratorium met een snelheid van 80 km/h.
De objectieve handeling wordt gemeten via een slalomrit waarbij de dwarskrachten gemeten worden. Op die manier kan men objectief meten wanneer de band bij het uitwijken of nemen van een bocht er de brui aan geeft. De auto wordt daarom op het parcours hard van links naar rechts gestuurd tot de wagen rechtdoor schuift.
de 10 kandidaten voor de test (alfabetisch gerangschikt):
1. Bridgestone Blizzak LM-32
2. Continental WinterContact TS850
3. Dunlop SP Winter Sport 4D
4. Goodyear UltraGrip 9
5. Hankook Winter i*Cept TS
6. Michelin Alpin 5
7. Nokian WR D3
8. Pirelli Snowcontrol Serie 3
9. Toyo Snowprox S943
10. Westlake SW 608
Resulaten per onderdeel top 5 in gemiddelde score = GS (ik ga niet de details weergeven)
A. Prestaties op sneeuw:
1. Goodyear (GS 9.8 )
2. Michelin (GS 9.4)
3. Continental (GS 9)
3. Dunlop (GS 9)
5. Nokian (GS 8.8 )
B. Prestaties op nat wegdek:
1. Continental (GS 9.5)
2. Michelin (GS 9.2)
3. Goodyear (GS 8.8 )
4. Pirelli (GS 8.8 )
5. Dunlop (GS 8.3)
C. Prestaties op droog wegdek:
1. Pirelli (GS 9.1)
2. Nokian (GS 9)
2. Bridgestone (GS 9)
4. Toyo (GS 8.9)
5. Continental
D. Ecoprestaties:
1. Continental (GS 9.4)
2. Hankook (GS 8.4)
3. Dunlop (GS 8.3)
4. Westlake (GS 7.9)
5. Toyo (GS 7.7)
Top 5 overall:
1. Continental (GS 9.1)
2. Goodyear (GS 8.8 )
3. Dunlop (GS 8.7)
4. Michelin (GS 8.6)
4. Pirelli (GS 8.6)
Uitschieters qua slechte score:
Vooral het trio Hankook, Toyo en Westlake scoorden in vergelijking met de rest op het onderdeel 'nat wegdek' beduidend minder goed (scores van 6.7 tot 6.8 ).
Hopelijk kan je op basis van deze resultaten toch al een iets beter oordeel vellen over wat je belangrijk vindt in een winterband.
De conti zou voor mij de goede zijn omdat die in natte omstandigheden duidelijk voorsprong neemt op de rest van het peleton. Maar ieder zijn criteria natuurlijk om te bepalen wat belangrijk is. En geld speelt natuurlijk ook een rol. De top 5 zijn zeker niet de goedkoopste banden.
Daarom heeft men ook een test ondernomen met een winterband (Dunlop SP Winter Sport 4D), vierseizoensband (Goodyear Vector 4Seasons) en zomerband (Dunlop Sportmaxx RT). Testwagen was een peugeot 3008 met schoeisel 225/50 R17.
Nodeloos om zeggen dat de zomerband in de winterste omstandigheden compleet zoek wordt gereden tov de winterband. Verrassing was wel dat de 4 seizoensband het helemaal niet slecht deed en maar een beetje moest toegeven op de winterband. Enkel bij remmen op nat wegdek en droog wegdek moest de 4 seizoens de zomerband laten voorgaan.
Ter vergelijking bij remmen op sneeuw (50-5 km/h) had de zomerband bijna 45 meter meer nodig dan de winterband. Bij remmen op ijs ligt het verschil lager (13m) hetgeen nog altijd bevestigd dat op ijs remmen voor geen enkele band een makkelijke opdracht is).
Er werd ook een test gedaan tussen een 4 wiel aangedreven wagen (audi S3 quattro) met zomerbanden en een 2 wiel aangedreven wagen (audi S3) met winterbanden. In tegenstelling tot wat men zou vermoeden moest de 4 wiel aangedreven auto in zowat alle proeven zwaar onderdoen voor de 2 wiel aangedreven.
ge trekt er uw plan maar mee hoe ge het wil interpreteren
Comment
-
Ge hebt gelijk he en dat meen ik serieus, maar 45m extra aan 50 per uur komaan zeg. Reed vroeger op die vector 4 season dingen, maakte imo geen bal verschil buiten dat ze er na 20.000km door waren en dat ik met mijn gewone banden 100.000km kan rijden. Bedankt voor de info. Als ik me ooit bedenk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenLuister beste. Ik heb momenteel 13 jaar ervaring met een achterdrijver. Ik heb ooit in winterse situaties gezeten waar dat ding op z'n zomerbanden haast letterlijk niet meer van z'n plek kwam. Alle hulpmiddeltjes aan of uit, alle technieken om gas te geven, niet te geven, tevergeefs. Op m'n winterbanden heb ik ook al in gelijkaardige omstandigheden vertoeft. Da's een wereld van verschil. Dus... de banden zijn bij winterweer hier wel de belangrijkste factor!
Als dat hulpmiddel het op een bepaald moment niet meer aankan, dan moet dat aangepast worden naar één dat het wel aankan, maar het blijft wel een hulpmiddel.
De stuurkwaliteiten van de bestuurder blijven de belangrijkste factor, want als er aan het stuur iemand zit die er niks van terecht brengt, mag die de beste winterbanden hebben, dan haalt dat nog niks uit.
Ik zou niet weten waarom. Een tucson is een gewone tweewiel aangedreven gezinswagen. Waarom maakt die zich dan belachelijk? Omdat ie er een beetje uitziet als een jeep? Da's gewoon de zoveelste fakejeep uit de hoop.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenDaar bewijs je nog maar eens dat ik gelijk heb, namelijk dat de bestuurder de belangrijkste factor is en de banden een hulpmiddel voor hem zijn.
Als dat hulpmiddel het op een bepaald moment niet meer aankan, dan moet dat aangepast worden naar één dat het wel aankan, maar het blijft wel een hulpmiddel.
De stuurkwaliteiten van de bestuurder blijven de belangrijkste factor, want als er aan het stuur iemand zit die er niks van terecht brengt, mag die de beste winterbanden hebben, dan haalt dat nog niks uit.
Comment
-
Ik rij zelf een 28 jaar met zomerbanden.
Maar de omstandigheden zijn er ook naar : overwegend gestrooide wegen, geen hellingen, voorwielaandrijving en niet de ganse dag op de baan.
Moest een van die factoren wijzigen ( een is genoeg ), dan zou ik wel winterbanden plaatsen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
Omdat die pipo's die met zo een auto rijden vaak denken van "ik zal het hier eens tonen hoe het moet" en dan vallen ze door de mand.
Kijk eens in de spiegel beste vriend. Daar staat de grootste pipo van den hoop.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk BerichtenNeen, winterbanden zijn de belangrijkste factor. Zonder winterbanden geraak je in sommige gevallen nergens, met winterbanden en tractiecontrole kan iedereen met een RWD rijden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door retro Bekijk BerichtenGe hebt gelijk he en dat meen ik serieus, maar 45m extra aan 50 per uur komaan zeg. Reed vroeger op die vector 4 season dingen, maakte imo geen bal verschil buiten dat ze er na 20.000km door waren en dat ik met mijn gewone banden 100.000km kan rijden. Bedankt voor de info. Als ik me ooit bedenk.
Comment
-
Ik wens een kleine correctie door te voeren.
Eerder had ik het over de slechte kwaliteit van de Pirelli Sottozero. Die lagen standaard op m'n bmw winterset. Pas nu heb ik ze in winterse omstandigheden kunnen testen en dat beviel me heel goed. Goeie tractie.
Het wollige gedrag op droog wegdek is ook aanzienlijk verminderd. Heb de banden een tikkeltje harder laten oppompen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk BerichtenIs de geschikte plek om u banden te testen, al zotte situaties meegemaakt op die hellingen.
Terwijl die staan te brosselen op de steenweg rij je er zigzag zonder problemen tussendoor. En als je een uurtje later passeert zie je een hele hoop auto's achtergelaten in de graskant. De mannen van de Lijn zijn slimmer, ze beginnen er gewoon niet aan als er sneeuw ligt.
En dan spreek ik enkel nog maar van de berg op te rijden, je moet die mannen met zomerbanden eens zien beneden komen... Is de moeite waard om eventjes te stoppen op een veilig plaatsje en het gesukkel in 't oog te houden. Velg kapot, bumper kapot, in paniek witgetrokken met vier geblokkeerde wielen naar beneden, enz enz. En dan spreek ik nog niet van de helden die de viaduct van 't stad willen over rijden. Die van Giesbergen zullen wel weten hoe dat er dan uitziet
Comment
Comment