Oorspronkelijk geplaatst door DHL
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenAllé, 'k ben content dat er hier nog zijn die weten da ge hier winterbanden echt wel nodig hebt. Ik woon ook op de top van d'een berg Wat ik hier allemaal al gezien heb van mannen die dien met hun zomerbandjes overal te komen... lachen is't dan.
Terwijl die staan te brosselen op de steenweg rij je er zigzag zonder problemen tussendoor. En als je een uurtje later passeert zie je een hele hoop auto's achtergelaten in de graskant. De mannen van de Lijn zijn slimmer, ze beginnen er gewoon niet aan als er sneeuw ligt.
En dan spreek ik enkel nog maar van de berg op te rijden, je moet die mannen met zomerbanden eens zien beneden komen... Is de moeite waard om eventjes te stoppen op een veilig plaatsje en het gesukkel in 't oog te houden. Velg kapot, bumper kapot, in paniek witgetrokken met vier geblokkeerde wielen naar beneden, enz enz. En dan spreek ik nog niet van de helden die de viaduct van 't stad willen over rijden. Die van Giesbergen zullen wel weten hoe dat er dan uitziet
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenIk wens een kleine correctie door te voeren.
Eerder had ik het over de slechte kwaliteit van de Pirelli Sottozero. Die lagen standaard op m'n bmw winterset. Pas nu heb ik ze in winterse omstandigheden kunnen testen en dat beviel me heel goed. Goeie tractie.
Het wollige gedrag op droog wegdek is ook aanzienlijk verminderd. Heb de banden een tikkeltje harder laten oppompen.
da is. ik heb nu wel 0 vermogen in de 5, maar dat ding heeft goed grip gehouden. Gaat alleen echt scheef als ik het wel en dan is het nog easy controleerbaar. Mijn buren zullen het geweten hebben
Ik rij nu liever in de sneeuw met mijn bmw dan met de mini, ik vind rwd makkelijker ( en leuker ) controleerbaar in de sneeuw en ijs dan een fwd.
En ik moet geen handrem gebruiken zoals andere om wat scheef te gaanBMW X5 45e
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk BerichtenAls je maar 20 000 km met die banden doet, dan ligt dat aan uw rijstijl.
Niet persee.
klein vb:
mijn continentals sportcontact 5 op de leon zaten op de draad na 12.000km. 1x nurburgring gedaan.
mijn bridgestones op dezelfde leon hebben het +- 30k volgehouden met 3x nurburgring.
En als laatste nog wat michelin PS2's gehad. 40k km, 4x nurburgring waarvan 1 dag serieus mee doorgeknalt op en naast de ring en die waren nog goed te rijden.
allemaal met dezelfde manier van rijden.BMW X5 45e
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenVoilà, heb ik 'm al drie keer gezegd. Maar om een onbekende reden wil ie dat maar niet snappen.
Elke chauffeur die zijn verstand een beetje gebruikt weet dat de banden het allerbelangrijkste zijn. Op de tweede plaats, de schokdempers die de belangrijkste dingen, de banden op het wegdek moeten houden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk BerichtenAls je maar 20 000 km met die banden doet, dan ligt dat aan uw rijstijl.
Comment
-
Ik ga nog eens herhalen wat ik al eerder geschreven heb.
Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk BerichtenToch efkes op reageren. Zoals ik al eerder zei, winterbanden hebben niks maar dan ook niks met vriesweer of sneeuw te maken. Winterbanden worden ontworpen om met koudere temperaturen te rijden. Het hoeft pers sé niet te vriezen of te sneeuwen om voordeel te hebben bij winterbanden. Bij temperaturen onder de 7° C wordt het rubber van uw zomerbanden steenhard waardoor die grip verliezen. Begint het dan te regenen (geen vriesweer) dan hebben zomerbanden waarschijnlijk bij lage t° helemaal geen grip meer en dan mag je je snelheid nog aanpassen zoveel je wilt. Als je met zomerbanden in de winter correct wilt rijden, bij regen bijvoorbeeld, moet je zo traag rijden dat je een gevaar bent op de weg.
Ik heb 10 jaar lang (tot eind 2010) wagencontrole en wagenbeheersing geoefend (defensief) en ik kan u werzekeren dat banden het belangrijkste onderdeel zijn van je auto. Geen grip door slechte banden betekent veel langere remafstand, betekent veel vroeger gripverlies, betekent minder goed functioneren van de ophanging. Je moet het zo bekijken; het zijn de banden die een auto doen stoppen, niet de remmen. Als je kletskop banden liggen heb, probeer dan maar eens met de beste remmen (remschijven en remblokken) te stoppen. Als het regent is het helemaal gedaan met remmen met kletskop banden. Het je daarentegen perfekte banden liggen met tonnen grip, dan komt je auto veel sneller en veel veiliger tot stilstand en daar ligt nu het voordeel van winterbanden. Die geven tonnen grip bij t° onder de 7°. Zelfs een ABS systeem is afhankelijk van goede banden, wil je het ABS systeem optimaal laten functioneren. Als je me niet gelooft, kijk dan maar eens naar een F1 wedstrijd waar ze allemaal met slicks rijden en het plots begint te regenen.
Het rubber van winterbanden is veel zachter en de samenstelling van dit rubber zorgt ervoor dat je bij koudere temperaturen nog altijd een deftige grip hebt. Ook zorgt de diepte van het profiel en het profiel zelf voor extra grip moest je toch in de sneeuw rijden. De winterband heeft een profiel dat zo ontworpen is dat je bij het remmen kleine weerhaakjes activeert waardoor deze band beter remt en meer grip geeft. Daarom dat een winterband meer gromt als je er met rijdt. Komt door die zogegezegde weerhaakjes.
Aanpassen aan weersomstandigheden is zeer belangerijk en daar heb je 100% gelijk in. Maar in de winter mag je nog anticiperen zoveel je wilt, je zult altijd gevaarlijker aan het rijden zijn met zomerbanden ook al anticipeer je. Ook heb je gelijk dat winterbanden niet heilig zijn. Je moet nog altijd je snelheid aanpassen, ook al heb je winterbanden liggen.
Om ook iets te zeggen over winterbanden verplichting in Duitsland. Ik ga het ook duidelijk vertellen zoals al eerder op dit forum duidelijk gezegd geweest is door David67.
Winterbanden zijn niet CONSTANT verplicht in Duitsland! Ze zijn wel verplicht bij winterse omstandigheden.
Het is best van ze wel te leggen want als er winterse buien zijn, zijn winterbanden wel verplicht in Duitsland bij winterseomstandigheden. Ik weet dit van een Duitse politieagent, met wie ik erover gesproken heb toen ik in maart 2012 de motor van mijn auto opblies in Duitsland. De politieagent reed zelf met zomerbanden, ook was het nog maart (de zogezegde verplichte periode). Ene politiewagen reed wel met winterbanden, de andere met zomerbanden.
De polies zei tegen mij dat het NIET verplicht is om CONSTANT met winterbanden in Duitsland te rijden enkel wanneer er echte winterse omstandigheden zijn moet je in Duitsland winterbanden hebben liggen.
En neen benji0973, anticiperen op de weersomstandigheden is niet het belangerijkste. De banden zijn het belangrijkste in combinatie met anticiperen op weersomstandigheden. Maarja, iedereen doet wat hij/zij wilt.
Volgende week eens winterbanden op mijne vélo leggen se. :lol [/grap]
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door retro Bekijk BerichtenTuurlijk daarmee dat ik met mijn andere banden 100.000km kan rijden. Ik had toen die 20.000km een vlaag van waanzinnigheid ofzo
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door retro Bekijk BerichtenTuurlijk daarmee dat ik met mijn andere banden 100.000km kan rijden. Ik had toen die 20.000km een vlaag van waanzinnigheid ofzo
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk BerichtenHet zal dan toch aan jou hebben gelegen, want ik heb al meer dan 40 000 km afgelegd met die Vectors en die zijn nog altijd goed.
de discussie niet waard.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichtenwelles-nietes-verhaaltje.
de discussie niet waard.
Men haalt zijn eigen ervaring aan om een band af te wijzen, terwijl dit totaal niet impliceert dat de band maar 20 000 km zou meegaan omdat het en 4seizoensband is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk BerichtenDat is mijn punt net.
Men haalt zijn eigen ervaring aan om een band af te wijzen
bij alles?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk BerichtenDat is mijn punt net.
Men haalt zijn eigen ervaring aan om een band af te wijzen, terwijl dit totaal niet impliceert dat de band maar 20 000 km zou meegaan omdat het en 4seizoensband is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door retro Bekijk BerichtenNet zoals jij zegt dat het niet zo is. Maar weet je wat je hebt gelijk hoor ik heb die vast aan elk rood licht staan opbranden. Laten we dus besluiten dat uw ervaring meer telt dan de mijne. Ziezo einde.
Het lijkt me straf dat de verklaring daarvoor louter aan de band ligt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenVoilà, heb ik 'm al drie keer gezegd. Maar om een onbekende reden wil ie dat maar niet snappen.
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenAllé, 'k ben content dat er hier nog zijn die weten da ge hier winterbanden echt wel nodig hebt. Ik woon ook op de top van d'een berg Wat ik hier allemaal al gezien heb van mannen die dien met hun zomerbandjes overal te komen... lachen is't dan.
Terwijl die staan te brosselen op de steenweg rij je er zigzag zonder problemen tussendoor. En als je een uurtje later passeert zie je een hele hoop auto's achtergelaten in de graskant. De mannen van de Lijn zijn slimmer, ze beginnen er gewoon niet aan als er sneeuw ligt.
En dan spreek ik enkel nog maar van de berg op te rijden, je moet die mannen met zomerbanden eens zien beneden komen... Is de moeite waard om eventjes te stoppen op een veilig plaatsje en het gesukkel in 't oog te houden. Velg kapot, bumper kapot, in paniek witgetrokken met vier geblokkeerde wielen naar beneden, enz enz. En dan spreek ik nog niet van de helden die de viaduct van 't stad willen over rijden. Die van Giesbergen zullen wel weten hoe dat er dan uitziet
Comment
-
Gisteren een rit gedaan op de snelweg van 160km tegen 100 a' 110 kmh met winterbanden kan u zeggen dat er geen één wagen achter mij is gebleven. Ik schatte de snelheid van die bestuurders tussen de 120a' 140 in.
Nu lees ik dit in een artikel en daar zit veel waarheid in.
VAB waarschuwt automobilisten voor gladde wegen en vraagt dat iedereen zijn rijstijl aanpast, ook wiens wagen uitgerust is met winterbanden. Uit onderzoek blijkt immers dat het effect van winterbanden vooral bij mannelijke bestuurders teniet gedaan door risicocompensatie: doordat je een ‘veiliger’ gevoel hebt met winterbanden, ga je sneller rijden. Vooral mannen met winterbanden voelen zich veiliger bij moeilijk berijdbare wegen.Seat Leon FR 1.4 tsi 103kw 140pk
http://www.autoforum.be/showthread.php?65549-2014-Seat-leon-Fr-1-4l-tsi-140pk
Tip: Join de Facebook groep "Seat Leon Eigenaars" voor informatie en ervaringen tussen New Leon eigenaars
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sink Bekijk BerichtenVanmorgen ook de R4 (max. 90), temperatuur net boven het vriespunt en ondanks de vele waarschuwingen zijn er verschillende wagens voorbijgeknald tegen +120km/u
inclusief een Toyota Aygo en Citroen C2.
Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk BerichtenIk ga nog eens herhalen wat ik al eerder geschreven heb.Last edited by Tomskii; 29/12/2014, 13:52.
Comment
Comment