Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • ge leest toch graag op het internet, is het niet beste jakkel



    ik dacht dat iemand met uw intellect wel wist dat winterbanden van hier niet hetzelfde zijn als de winterbanden welke gebruikt worden in landen waar de temperatuur niet boven het nulpunt uitkomt (zoals in het grootste deel van canada bijvoorbeeld)

    en dat een band die men daar verkoopt dezelfde naam heeft als een band van hier wil dan ook niets zeggen. De grens van 7°C is dan wel van belang omdat die banden nog een pak zachter zijn en dus wel gevoelig zijn voor warmere temperaturen. En die 7°c heeft men dan blindelings overgenomen in andere landen waar de winters warmer zijn maar waar de winterbanden ook harder zijn. Gij hebt zelf al meermaals geklaagd dat die 7°C dikke zever is en dat ge met uw zomerbanden nog voldoende grip hebt bij die temperaturen. ge gaat toch weer niet den tweezak uithangen en beweren dat het niet waar is?
    www.peugeotforum.be

    Comment


    • Nordiska banden kan je hier ook kopen, echter raden ze dat niet aan.

      Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

      Comment


      • Ik vind winterbanden ook handig in omstandigheden waarbij bv modder of bladeren op de weg liggen. Beduidend kortere remweg & betere wegligging.
        Ook op een FWD.
        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
          ge leest toch graag op het internet, is het niet beste jakkel



          ik dacht dat iemand met uw intellect wel wist dat winterbanden van hier niet hetzelfde zijn als de winterbanden welke gebruikt worden in landen waar de temperatuur niet boven het nulpunt uitkomt (zoals in het grootste deel van canada bijvoorbeeld)

          en dat een band die men daar verkoopt dezelfde naam heeft als een band van hier wil dan ook niets zeggen. De grens van 7°C is dan wel van belang omdat die banden nog een pak zachter zijn en dus wel gevoelig zijn voor warmere temperaturen. En die 7°c heeft men dan blindelings overgenomen in andere landen waar de winters warmer zijn maar waar de winterbanden ook harder zijn. Gij hebt zelf al meermaals geklaagd dat die 7°C dikke zever is en dat ge met uw zomerbanden nog voldoende grip hebt bij die temperaturen. ge gaat toch weer niet den tweezak uithangen en beweren dat het niet waar is?
          Wat een grapjas ben jij toch. Blindelings overgenomen, yeah right... Als 't u mooi uitkomt zeker?

          Comment


          • ik wissel mijn banden niet bij 7°C... net zoals gij ook doet, of is dat nu weer niet dan? ge zei toch zelf dat uw zomerbanden het zeker zo goed doen onder de 7°C als uw winterbanden?
            www.peugeotforum.be

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
              ik wissel mijn banden niet bij 7°C... net zoals gij ook doet, of is dat nu weer niet dan? ge zei toch zelf dat uw zomerbanden het zeker zo goed doen onder de 7°C als uw winterbanden?
              Daar gaat het allemaal niet om. 7°C hier of 7°C in Canada, da's allebei even koud, of even warm... .

              Comment


              • sorry, andere bandsoort...
                www.peugeotforum.be

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                  dat is niet juist

                  tests hebben al meermaals aangetoont dat een winterband bij zomertemperaturen slechts een kleine verlenging kent van de remweg tov een zomerband. Omgekeerd is het in winterse omstandigheden vaak het dubbele.
                  Leuk dat je reageert op mijn post, maar je moet dan ook alles willen bekijken wat ik schrijf . Ik schrijf toch dat je elke situatie anders moet bekijken, winterse omstandigheden, zoals ik denk dat jij bedoelt, zul je zelden tot zeer zelden tegenkomen aan de Belgische kust, echt waar...
                  De meeste winters hebben we slechts enkele dagen dat de wegen hier minder berijdbaar zijn (een paar cm sneeuw en misschien eens een dag ijzel) de andere dagen meestal nat, winderig en laat ons zeggen killig.

                  Volgens de gegevens van Accuweather bijvoorbeeld konden we in de winter van 2014/2015 volgende maxima en minima temperaturen noteren:
                  November 2014 max 18° min 1° (18° op 1 november maar op 23 november werd het ook nog 14° bijvoorbeeld).
                  December 2014 max 12° min -4°
                  Januari 2015 max 12° min -3°
                  Februari 2015 max 10° min -3°
                  Maart 2015 max 13° min -3°

                  Laagste maximum temperatuur 0° op 22 januari alle andere dagen was het warmer in de winter 2014/2015.
                  Hoogste minimum temperatuur was 10° op 22 december alle andere dagen werd het kouder in de winter 2014/2015 (november buiten beschouwing gelaten).

                  Op een totaal aantal dagen van 151 dagen (1/11/2014 tot 31/03/2015) kwam de temperatuur niet tot 7° op 39 dagen (maximum temperatuur) (9 in december, 15 in januari, 14 in februari, 1 in maart) en op 15 dagen zakte de temperatuur niet onder de 7° (minimum temperatuur) (8 in november, 5 in december, 1 in januari, 1 in maart).

                  In een test van TUV Sud (neen geen Canadese test ) die ik laatst zag van de Michelin CrossClimate werden ook een zomer- (Michelin Energy Saver +) en een winterband (Michelin Alpin 5) als referentie materiaal getest.

                  Op een droge weg bij temperaturen tussen de 9° en de 16° remde zomerband af van 100 tot nul in 36,4 meter de winterband in 46 meter van 50 tot nul was het respectievelijk 9,1 en 11,5 meter.

                  Op een natte weg met temperaturen tussen de 2° en de 8° remde de zomerband af van 80 tot nul in 32,4 meter en de winterband in 30 meter van 50 tot 0 was dit respectievelijk 12,7 en 11,7 meter.

                  Zoals te verwachten deed de winterband het beter bij koudere temperaturen dan de zomerband, maar wat vooral opvallend is is dat de winterband bij de warmere temperaturen het er veel slechter van af bracht dan de zomerband (op een droge weg).

                  Inderdaad kun je stellen dat een winterband het er op een gemiddelde winterse dag voor de kust beter op een natte weg zal vanaf brengen om te stoppen voor dat overlopende kind (50 tot nul) verschil 1 meter, maar als het dan droog is en wat warmer hij het er slechter vanaf brengt (50 tot nul) verschil 2,4 meter.

                  Als je deze cijfers dus nog eens goed bekijkt en nogmaals dus voor de Belgische kust kun je je dus de vraag stellen of winterbanden dan echt een noodzaak zijn?
                  Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                  Comment


                  • ik pretendeer niet of de winterbanden een absolute noodzaak zijn

                    ik zeg alleen dat ze het op het einde van de rit niet zo slecht doen in de zomer als steeds beweerd wordt. Een zomerband in echte winterse omstandigheden presteert wel heel slecht. Met de winter van de afgelopen twee jaar was het eigenlijk niet nodig om op winterbanden rond te rijden: er was amper vrieskoude. Maar die wel met winterbanden hebben rondgereden zijn niet massaal uit de bocht beginnen gaan omdat het voor hun winterbanden eigenlijk te warm was. De dagen dat het 15°C was in de winter stonden er niet massaal veel mensen met winterbanden langs de kant van de weg omdat hun auto plots heel anders reed. Bij sneeuwval met zomerbanden zie je dat wel.

                    Voor de rest is uw post volstrekt juist.
                    www.peugeotforum.be

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                      ik pretendeer niet of de winterbanden een absolute noodzaak zijn

                      ik zeg alleen dat ze het op het einde van de rit niet zo slecht doen in de zomer als steeds beweerd wordt. Een zomerband in echte winterse omstandigheden presteert wel heel slecht. Met de winter van de afgelopen twee jaar was het eigenlijk niet nodig om op winterbanden rond te rijden: er was amper vrieskoude. Maar die wel met winterbanden hebben rondgereden zijn niet massaal uit de bocht beginnen gaan omdat het voor hun winterbanden eigenlijk te warm was. De dagen dat het 15°C was in de winter stonden er niet massaal veel mensen met winterbanden langs de kant van de weg omdat hun auto plots heel anders reed. Bij sneeuwval met zomerbanden zie je dat wel.

                      Voor de rest is uw post volstrekt juist.
                      Tis dat wat voor mij ook het verschil maakt. Dezelfde bron van 96gr gebruikende, op de laatste slide, zie je dat op sneeuw er een veel groter verschil is.

                      Het maakt natuurlijk wel weer zeer duidelijk dat het verhaal ook zeker in 2 richtingen geld. Veel mensen rijden ook weer te lang rond op hun winterbanden.

                      Comment


                      • In veel van die tests testen ze met een bandenmaat met een andere breedte dan jouw banden.

                        Wat is dan het meest representief om te weten welke band voor jouw het best is, de test met de bandenmaat die het dichtst bij jouw maat ligt, of hoe moet je dat zien..

                        Comment


                        • Ik ging er altijd van uit dat de samenstelling en tekening van de band steeds dezelfde zijn. Of dat nu een 185 of een 205 breedte is. Of ben ik mis?

                          Comment


                          • Ja en nee, de samenstelling en de tekening van de banden zal inderdaad grotendeels dezelfde zijn (zomerband blijft zomerband, regenband blijft regenband,...), maar naast 185 of 205 speelt ook bijvoorbeeld de lastindex en de snelheidsindex een rol en die kunnen dan wel weer aanleiding geven tot bijvoorbeeld stijvere zijwangen, iets andere samenstelling van het rubber...
                            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                            Comment


                            • "Als je deze cijfers dus nog eens goed bekijkt en nogmaals dus voor de Belgische kust kun je je dus de vraag stellen of winterbanden dan echt een noodzaak zijn?"


                              Goede vraag ! Met mijn Q5 troostte ik mij de twee laatste winters met het idee dat ik op natte wegen wel een voordeel heb, maar de sneeuw hebben mijn winterbanden zogoed als niet gezien; ook daarom heb ik voor mijn Saab voor Michelins CrossClimate gekozen, wat mij betreft een goede compromis en een uitstekend aangename (en mooie...) band.

                              Comment


                              • Ben benieuwd hoe die 4 seizoensbanden werken.

                                Die zullen toch nooit echt goed zijn? vooral omdat de rubbersamenstelling van zomer en winterbanden serieus verschillen..

                                Beetje goed in het een en een beetje goed in het ander maar toch nooit super denkik dan..
                                BMW X5 45e

                                Comment


                                • Een band is altijd een compromis hé, ik had enkel gereageerd omdat men stelde wat zou je doen in de winter mocht er een kind oversteken... waarop ik meende te kunnen antwoorden wat doe je in de winter als het 15° is.

                                  Ik ben dus wel overtuigd hé dat een winterband in bepaalde situaties een voordeel zal opleveren, maar in andere situaties zou je beter een goede zomerband (regenband bijvoorbeeld) hebben in nog andere situaties heb je beter nog een andere band... je kunt moeilijk voor iedere situatie/weersgesteldheid de ideale band leggen, dan zou je soms moeten 's morgens, 's middags en 's avonds een andere band leggen.

                                  De nieuwe zomerband van Michelin (CrossClimate wordt verkocht als zijnde een zomerband) lijkt mij inderdaad een goed compromis tussen enerzijds een band die in de zomer mee zal kunnen met het gros van de banden, en anderzijds in de winter inderdaad niet direct al zijn pluimen zal verliezen bij regen of zelfs occasioneel eens sneeuw. Maar ieder zou moeten voor zich uitmaken of hij in gebied woont waar winterbanden toch aangewezen zijn of dat je inderdaad kiest voor een zomerband (rekening ermee houdende dat je in de winter soms wat minder zal presteren) of inderdaad een "4 seizoenenband".
                                  Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                                  Comment


                                  • Ik kan al de CrossClimate vergelijken met mijn Pirelli's Ice and Snow : de Michelins zijn veel dichter bij een zomerband in hun reakties, zonder het wat zwevend gevoel zoals bij de meeste malse winterbanden. Maar banden vergelijken blijft wel persoonlijke perceptie...

                                    Comment


                                    • de grootst bestaande michelin crossclimate leverbaar is 225/55/17 100w, mijn huidige banden zijn 235/55/17 100w (en dat zijn de kleinste/smalste leverbaar op mijn type auto)

                                      volgens de goca bandentool ligt de afwijking binnen tolerantie, mag het dan ook zeker ? en is het aan te raden ??

                                      Comment


                                      • As je nog kan wachten zou ik nog de aankoop uitstellen tot de juiste maat beschikbaar is.
                                        Het aanbod zal op snelle tempo uitgbreid worden zei mijn bandenboer.
                                        Alleen al om de vervelende bandenwissels te vermijden zou ik vervroegd overgaan naar CrossClimates voor mijn Q5, het zijn wel 235/50/19, ook nog niet beschikbaar.

                                        Comment


                                        • Goed om te lezen over die Michelin CrossClimate!
                                          Ik zat ook al enige tijd te dubben over de aanschaf van een 4 seizoenen banden set ipv nu een zomer en winterset.
                                          Mijn Michelin zomerbanden zijn bijna aan vervanging toe, dus dan stap,ik over naar de CrossClimate!

                                          Het lijkt me heerlijk om mij niet meer druk te hoeven maken over de wissel en wanneer, maar gewoon altijd een prima band te hebben. De reviews en filmpjes hebben mij daarvoor wel overtuigd.
                                          En als klap op de vuurpijl kan ik nu het hele jaar met lichtmetaal rijden, en niet meer met die lelijke wieldoppen. En ik krijg ook nog eens ruimte terug in de schuur!
                                          ik kan haast niet wachten!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X