Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
    Zelfde wet als ik duitsland zou ik wel oke vinden imo. Enkel echt verplicht in winterse omstandigheden, en als ge het verkeer ophoudt door bv een brug oid niet op te geraken, een boete.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Maakt volgens mij maar weinig uit. Afspraak maken met de bandenboer kan soms een weekje duren. Je moet dan al het weer gaan voorspellen. Wat volgens mij op hetzelfde zal uitdraaien. De meeste gaan op voorhand de banden vervangen, net zoals nu. De anderen gaan wachten tot sneeuw en dan zit ge er weer mee. Wachttijden en dan komen ze ook gewoon zo op de baan. Boetes of niet, de miserie blijft hetzelfde.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door rayder Bekijk Berichten
      Ik heb dan toch liever een duidelijke wet. Zelfde met alcohol in Duitsland, je mag daar iets drinken behalve wanneer je een ongeval hebt..

Winterbanden bij winterse omstandigheden, is toch duidelijk genoeg? Of wil je me verplichten om van oktober tot en met maart met +9 te rijden met winterbanden?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bibendum Bekijk Berichten
        Ik vind winterbanden totaal overbodig in Vlaanderen! Met zomerbanden,als het al eens sneeuwt,gaat ook hoor.Je moet enkel je rijstijl aanpassen naargelang de omstandigheden. Ik ben van mening dat de geslipte auto's tijdens winterse omstandigheden regelmatig ook met winterbanden uitgerust zijn omdat het rijden met winterbanden een vals gevoel van veiligheid kan geven.Ze denken van ik heb winterbanden dus ik kan rijden zoals in de zomer.... Vanaf dat het de eerste keer tijdens het najaar kouder wordt hoor je in de media niks anders dan winterbanden,winterbanden,winterbanden. Pfff sorry maar ik doe daar niet aan mee en hoop te stelligste dat winterbanden hier nooit verplicht gaan worden,dat zou pas echt een lachertje zijn!Trouwens echte winters kennen we hier niet meer.Vroeger,dát waren pas winters(veel sneeuwdagen en lange koude periode's!) Hadden de chauffeurs toen winterbanden,NEEN.Reden ze toen met de auto zonder allemaal in de gracht te slippen,JA. Kwestie van uw snelheid aan te passen naargelang de omstandigheden,meer is het heus niet.
        Haal maar paard en rijtuig van stal. Ahja, dat deden ze vroeger ook!

Je hebt duidelijk nog nooit het verschil ervaren. Winterbanden zijn geen sneeuwbanden.
        Tractie en grip bij het afremmen zijn superieur op een koude, natte en/of glibberige (modder, herfstbladeren, strooizout,...) ondergrond.

Rijstijl moet nog steeds aangepast worden, maar aangepast schoeisel maakt je remafstand beduidend korter.
        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

• Wat mij wel opvalt is dat jongere personen en mensen die heel wat kilometers per jaar rijden voorstander zijn van winterbanden. Ouderen en mensen die rond de kerktoren rijden komen dan af met zo verhalen. Blijft een nutteloze strijd om die te overhalen.

Bij mijn ouders lukt het ook niet, er ligt hier een winterset meer die gaat nooit meer gestoken worden vrees ik

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Darkwing Duck Bekijk Berichten
            Wat mij wel opvalt is dat jongere personen en mensen die heel wat kilometers per jaar rijden voorstander zijn van winterbanden. Ouderen en mensen die rond de kerktoren rijden komen dan af met zo verhalen. Blijft een nutteloze strijd om die te overhalen.

Bij mijn ouders lukt het ook niet, er ligt hier een winterset meer die gaat nooit meer gestoken worden vrees ik
            In Duitsland is het volgens mij ook niet zo zeer verplicht, toch? Alleen als je overlast veroorzaakt met het rijden met niet-winterbanden heb je een probleem?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JackR Bekijk Berichten
              In Duitsland is het volgens mij ook niet zo zeer verplicht, toch? Alleen als je overlast veroorzaakt met het rijden met niet-winterbanden heb je een probleem?
              Volgens mij verplicht bij winterse omstandigheden hoor. Overlast wordt sowieso beboet, maar rijden zonder mag in principe ook niet.

Comment

• Hangt ook allemaal van je gebruik af, niet zozeer van leeftijd imo. Ik heb met mijn vorige wagen 8 jaar met winterbanden gereden, ieder jaar versteken. Als ik er 2 keer in de ochtend geniet van gehad heb op die 8 jaar is het veel. Ik doe niet veel kilometers, en die zijn dan nog in/rond de stad. Op mijn hele traject strooien ze voor dood. Die winterbanden hielden veel minder goed de baan in de winter dan mijn zomerbanden. Waren RFT van de vorige gen ook, echt rommel imo. Dit jaar heb ik nog geen reden gehad om er te steken. Nodeloze kost.
                “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JackR Bekijk Berichten
                  Winterbanden bij winterse omstandigheden, is toch duidelijk genoeg? Of wil je me verplichten om van oktober tot en met maart met +9 te rijden met winterbanden?
                  Ik wil jou niks verplichten. Ik ben enkel voorstander om het ofwel verplicht te maken ofwel totaal niet te verplichten (mijn voorkeur), afhankelijk maken van het weer vind ik niet handig.

Comment

• Hangt ook van je gebruik af.
                    Ik rij jaarlijks 20.000 km - op mijn winterbanden.
                    Geen tijd om te verduren.

Op de auto van mijn vrouw liggen er nu ook. Zij doet ongeveer 10k per jaar, maar komt in streken waar er niet zo gul gestrooid wordt.
                    Voor 600 euro hadden we vier nagelnieuwe Goodyearwinterbanden op alu-velgen.
                    Ik wissel ze zelf, twee keer per jaar een half uurtje werk.
                    En banden op zolder verslijten niet. Zo grote meerkost was deze investering in veiligheid dan toch niet.
                    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

• ik rijdt al 40 jaar of 320.000km dus met mijn enorme rijervaring kan ik u zeggen dat diegene die beweren dat winterbanden een must zijn simpelweg niet overweg kunnen met een wagen in winterse omstandigheden en beter hun rijbewijs zouden inleveren.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door guidoman Bekijk Berichten
                        ik rijdt al 40 jaar of 320.000km dus met mijn enorme rijervaring kan ik u zeggen dat diegene die beweren dat winterbanden een must zijn simpelweg niet overweg kunnen met een wagen in winterse omstandigheden en beter hun rijbewijs zouden inleveren.
                        Daarom dat de remafstand vanaf temperaturen lager dan 7graden korter is met winterbanden dan met zomerbanden.

Het kind dat onverwachts de weg oversteekt, zal je dankbaar zijn met al je "rijervaring".

De koppige gierigheid van velen is gewoon belachelijk.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fcapri
                          dat is er ook over. ik rijd ook al jaren zonder winterbanden, de laatste jaren monteer ik ze 'soms'. dit jaar heb ik er geen gestoken wegens niet koud genoeg.
                          mijn rijervaring leert me dat ik bij winterse omstandigheden ook zo snel niet zal rijden en vooral gas los als ik in bewoonde gebieden rijd waar kinderen kunnen overlopen
                          Niet iedereen slaat z'n banden thuis op en staat elk paar weken te wisselen. Mijn banden liggen bij de dealer dus ik rijd op winterbanden van eind oktober tot maart.

Het woord "onverwacht" niet gezien?

Als het vriest en ik rijd nog op winterbanden dan merk ik duidelijk dat de wagen minder tractie heeft.

Zelfs op sneeuw heb ik menig fwd al slippend zien wegrijden terwijl ik met een potente rwd op winterbanden rustig kon aanzetten.

Wat is eigenlijk het probleem? Je zomerbanden slijten niet tijdens de wintermaanden en kosten voor een gewone stadswagen 500 nog wat euro inclusief velg. Dat is echt wel de reden om koppig met zomerbanden tijdens vriesweer verder te rijden. Jonges toch.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door guidoman Bekijk Berichten
                            ik rijdt al 40 jaar of 320.000km dus met mijn enorme rijervaring kan ik u zeggen dat diegene die beweren dat winterbanden een must zijn simpelweg niet overweg kunnen met een wagen in winterse omstandigheden en beter hun rijbewijs zouden inleveren.
                            Wauw 40 jaar en 320.000km. Das 8.000km per jaar. Ik zit daar al vlot over met amper 8jr rijbewijs. Dan is mijn ervaring nog groter ofwat ?

Natuurlijk 40 jaar rijbewijs, dan behoort u mss tot die koppige generatie die denken dat winterbanden nutteloos zijn.

BMW X5 45e

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                              Niet iedereen slaat z'n banden thuis op en staat elk paar weken te wisselen. Mijn banden liggen bij de dealer dus ik rijd op winterbanden van eind oktober tot maart.

Het woord "onverwacht" niet gezien?

Als het vriest en ik rijd nog op winterbanden dan merk ik duidelijk dat de wagen minder tractie heeft.

Zelfs op sneeuw heb ik menig fwd al slippend zien wegrijden terwijl ik met een potente rwd op winterbanden rustig kon aanzetten.

Wat is eigenlijk het probleem? Je zomerbanden slijten niet tijdens de wintermaanden en kosten voor een gewone stadswagen 500 nog wat euro inclusief velg. Dat is echt wel de reden om koppig met zomerbanden tijdens vriesweer verder te rijden. Jonges toch.
                              Maar je begrijpt het niet, ze gaan vroeger stoppen en trager rijden, en daardoor als ze plots/onverwacht moeten stoppen hebben ze geen lange remafstand!!

BMW X5 45e

Comment

dat is er ook over. ik rijd ook al jaren zonder winterbanden, de laatste jaren monteer ik ze 'soms'. dit jaar heb ik er geen gestoken wegens niet koud genoeg.
                                mijn rijervaring leert me dat ik bij winterse omstandigheden ook zo snel niet zal rijden en vooral gas los als ik in bewoonde gebieden rijd waar kinderen kunnen overlopen.

aan lagere snelheid is de remafstand ook korter. datzelfde kind zal me ook dankbaar zijn dat ik zo snel niet reed en tijdig kon stoppen.
                                allemaal die 'als dit' en 'als dat' voorbeelden.
                                als ge aan 50km/h komt aangereden en er loopt een kind over, dan hebt ge ongeveer 15meter remafstand nodig. met zomerbanden in de winter misschien 20meter.
                                als gij komt aangereden, en er komt een kind van tussen de geparkeerde autos op straat gelopen, 9meter voor u... dan zit die er nog onder.
                                maar erger wordt als de mannen met winterbanden vinden dat zij aan 55km/h mogen rijden in bebouwde kom, waar ik me bv aan 45km/h houd. dan is de remafstand van 55km/h op winterbanden al 17meter, en de remafstand van 45km/H op zomerbanden maar 16meter. en dat is ook het probleem. diegenen op winterbanden denken dat ze evensnel mogen rijden als in de zomer en passen hun rijstijl totaal niet meer aan.

ik spreek helaas uit ervaring. aan de afrit deerlijk ging ik elke dag aan 70-90km/h de afrit af en ging met piepende zomerbanden de bocht aan de buitenkant door (2vaks afrit). ik ging daar ook telkens autos voorbij, en ik wist dat mijn banden gingen schuiven.
                                2dagen lagen mijn winterbanden daarop en ik nam de afrit binnenkant aan 70km/h. k heb winterbanden dus k ga toch niet schuiven... weg was de kont en die vangrail kwam hard aan tegen 70km/h.

mijn banaan met losgerukte chassisbalken zal we gekend zijn hier
                                Je denkt toch niet dat je met zomerbanden in de sneeuw op 16mtr stilstaat bij 45/u ?

BMW X5 45e

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                                  Maar je begrijpt het niet, ze gaan vroeger stoppen en trager rijden, en daardoor als ze plots/onverwacht moeten stoppen hebben ze geen lange remafstand!!
                                  Uit onderzoek blijkt wel dat zomerbandenrijders niet meer brokken maken dan winterbandenrijders.

Comment

wanneer heeft het gesneeuwd dan??? neem nu maar het gewone weer van nu. 5-6°C buiten, halfnat tot nat wegdek.
                                    winterbanden is niet hetzelfde als sneeuwbanden. in belgie verwachten ze dat je winterbanden legt als het kouder wordt dan 7°C dewelke het deze winter misschien 2-3 weken heeft gedaan. dit jaar is het niet nodig geweest winterbanden te hebben. t heeft vorige week 1x in W-VL ijs gehad op de weg, en winterbanden waren ook de baan afgegaan daar
                                    Dan rijd jij puur rond de kerktoren, want het heeft toch al gesneeuwd dit jaar.

Comment

Dan rijd jij puur rond de kerktoren, want het heeft toch al gesneeuwd dit jaar.
                                      Ik heb hier ook nog niks gezien hoor.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                        Ik heb hier ook nog niks gezien hoor.
                                        Tjah

Comment

Tjah
                                          Ik woon in de kempen, traditioneel toch een koude streek in de winter. Niks gezien. En, lang blijven liggen die gevolgen van die plaatselijke sneeuwbui?

Comment

Working...
                                          X