Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Het heeft in Brabant kort gesneeuwd dit jaar.
Het nut van winterbanden is vooral bij sneeuw en ijzel, dus zijn er veel mensen in Vlaanderen die er bijna niks aan gehad hebben deze winter. er wordt hier ook uitbundig gestrooid. Het verandert wel snel naargelang de plaats dus iemand die de hele tijd een bestrooide woon-werk-route doet zit in een andere situatie als iemand die overal komt. Het belangrijkste blijft u aanpassen aan het wegdek en aan de situatie.
Comment
-
tegenwoordig kost een winterband amper meer dan een zomerband(ik dacht max 10% verschil)
als je verder dan onder de kerktoren rijdt is 't wel makkelijk om ze te hebben
ik rij gemiddeld 200.000km op een kleine 3 jaar met mijn firmaslet en dat zijn welgeteld 6 winterbanden en 6 zomerbandjes (in feite 2 want er liggen er al 4 op bij levering) dus waarom niet
wat ik wel doe: ik koop een setje 2ehandsvelgen bij voor de winterbanden om zelf te kiezen wanneer ze eronder komen(iedereen wil op't zelfde moment zijn wissel in de bandencentrale)als de auto weg gaat, verkoop ik de velgen die ik op overschot heb terug(meestal zonder verlies) dus een meerkost is er imo niet, dus waarom niet?
zelfs voor mijn madam hare auto(17.000km/jaar) en mijn dochter hare auto(12.000km/jaar) heb ik een setje velgen + winterbanden gekocht gewoon zodat ik meer gerust ben als ze smorgensvroeg vertrekkenmijn autootjes:
Volvo V60 D3 R-Design 2021
Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513
Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Den Paarse Capri Bekijk BerichtenHet heeft in Brabant kort gesneeuwd dit jaar.
Het nut van winterbanden is vooral bij sneeuw en ijzel, dus zijn er veel mensen in Vlaanderen die er bijna niks aan gehad hebben deze winter. er wordt hier ook uitbundig gestrooid. Het verandert wel snel naargelang de plaats dus iemand die de hele tijd een bestrooide woon-werk-route doet zit in een andere situatie als iemand die overal komt. Het belangrijkste blijft u aanpassen aan het wegdek en aan de situatie.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk BerichtenEn regen... Verschil tussen m'n ContiSports en WR D4's is enorm qua grip in de regen. Daarvoor alleen al zou ik winterbanden leggen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Den Paarse Capri Bekijk BerichtenDa's een beetje een winterbandenkwestie, maar toch ook een algemenere bandenkwestie. Ge hebt zomerbanden die het goed doen in koude regen. Bovendien vermoed ik dat een winterbanden met 3-4mm groef slechter is in de regen dan een zomerband met 3-4mm.
Welke zomerbanden zouden het dan zoal goed doen (want ik wil niet persé ontkennen wat je zegt hoor).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Den Paarse Capri Bekijk BerichtenIk heb Nokian Line. Geen last in koude regen. Michelin Primacy ervoor daarentegen was wat moeilijk.
Heb voor de Conti's ook de Dunlop Sportmax en Michelin Primacy gehad (ben nu over de V70 bezig), en was zowat hetzelfde als de Conti, slechter nog. Die Primacy's waren om te bleiten.
Comment
-
In Gent en omgeving nog geen millimeter sneeuw gezien dit jaar, en amper temperaturen onder nul. Deze morgen 11 graden!“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Ik blijf erbij dat winterbanden een stevige hype zijn van de laatste jaren. 't Is precies of iedereen moet ze hebben om mee te zijn. Deze winter bv. is er menig winterband sterk afgesleten door te hoge temperaturen. Dat kon je niet voorzien door te wisselen op het juiste moment, de temperaturen schommelde gewoon te sterk. Vorige week was het nog stevig onder 0, gisteren was het 12°C.
Net daarom steek ik er geen. Ik doe 30k km per jaar, dus ik zou er zeker en vast baat bij hebben. Maar ik vind dat de winters in ons land niet koud genoeg en vooral niet constant genoeg zijn. Sommige jaren hebben ze zeker hun nut, maar er zijn gewoon te veel winters die te warm zijn.
Ik wil voor alle duidelijkheid niemand hier met de vinger wijzen, ieder doet met zijn centen nog altijd wat hij wil. Ik betwist ook allerminst de meerwaarde van winterbanden.
Comment
-
Ik doe al zo'n 15 jaar een kleine 50k per jaar en tot voor een jaar of 8 had ik ook nooit winterbanden gehad.
Ik was ook niet zo'n "believer" indertijd.
Nu gaan ze er steevast op, 01 nov en komen er pas af 01 april.
Toegegeven, ik rijd ook vaak in Duitsland en Polen, maar moest dat niet het geval zijn, zou ik het nog zo doen.
Het verschil is gewoon niet te ontkennen.
Vanmorgen mocht ik het nog ondervinden. 6 graden en regenachtig. Dan presteert een winterband al pakken beter dan een dito zomerband.
De grip die je hebt bij wegrijden en in bochten is daarbij nog ondergeschikt aan het verschil in remweg voor mij. Je staat écht een pak sneller stil met winterbanden bij koude temperaturen, of bij een koud nat wegdek.
Momenteel heb ik Bridgestone 235/50 18 voor de winterbanden en Michelin Primacy zomer exemplaren.
Van beide zeer tevreden, maar voor mij nooit meer met zomerbanden de winter door.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Den Paarse Capri Bekijk BerichtenDa's een beetje een winterbandenkwestie, maar toch ook een algemenere bandenkwestie. Ge hebt zomerbanden die het goed doen in koude regen. Bovendien vermoed ik dat een winterbanden met 3-4mm groef slechter is in de regen dan een zomerband met 3-4mm.mijn autootjes:
Volvo V60 D3 R-Design 2021
Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513
Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter
Comment
-
Ik weet dat er betere chauffeurs zijn dan mezelf, met veel meer ervaring, en een veel betere voertuigbeheersing. In de eerste plaats moet je inderdaad je rijstijl aanpassen maar als ik een beetje hulp kan krijgen doordat mijn banden beter grip vinden, ga ik dat voordeel toch niet laten liggen ?
Of anderes ook nog: je kunt Messi de plein opsturen op sandalen, omdat hij toch een veel betere speler is dan al die andere ?2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition
Comment
-
Lol zet Sebastian Loeb op afgesleten verdroogde zomerbanden en mij op de beste winter/regenband en ik ben er zeker van dat Sebastian nog altijd stukken beter met de wagen zal kunnen rijden dan dat ik dat ooit zal kunnen (zelfs in mijn dromen), zeker hier in België en al helemaal aan de kust...Hier kon iets interessant gestaan hebben...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door K2 Bekijk BerichtenVandaar dat voor iedereen die niet Sebastian Loeb heet het een aanrader is aan het seizoen aangepaste banden te gebruiken .
Dus om algemeen te stellen dat het beter is om pakweg van 1 november tot 1 april met winterbanden te rijden is niet helemaal correctHier kon iets interessant gestaan hebben...
Comment
-
De laatste serieuze winters zijn die van 2009-2010 en 2010-2011.
Veel sneeuw en lang koud zodat die sneeuw bleef liggen.
De twee winters dat ze ook een tekort aan zout hadden, dus bleef het ook liggen op de wegen.
Sindsdien hebben we eigenlijk geen winters meer gehad.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
Comment