Deze en afgelopen winter had ik perfect en veilig kunnen doorkomen op zomerbanden. Maar er zijn ook al andere winters geweest uiteraard.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten.. voor uzelf en uw auto dan misschien. Niet veralgemenen. Op mijn auto is het wel degelijk nodig, vind ik persoonlijk. Ik zal niet zeggen dat het bij jou nodig is, ik denk niet dat jij moet zeggen dat het bij mij niet nodig is. Of heb jij met alle mogelijke modellen al in alle mogelijke weersomstandigheden gereden dan ?
Persoonlijk hoef ik ook geen winterbanden.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
iedereen moet dat voor zichtzelf uitmaken of hij/zij winterbanden nodig heeft.
op mijn vorige wagen (achtertractie) was ik toch blij dat ik winterbanden had.
nu heb ik een voortractie en ik heb nog steeds winterbanden, is gewoon veiliger, zelfs als sneeuwt het niet, onder de 7gr is een winterband altijd beter
maar ik kijk er wel naar uit om mijne andere setje te steken binnenkort :-)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door vroemtje Bekijk Berichtenonder de 7gr is een winterband altijd beter
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenDe zomerbandjes liggen er terug op!
Comment
-
Ik ben benieuwd wat de CrossClimate's gaan doen bij warmere temperaturen.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenIk ben benieuwd wat de CrossClimate's gaan doen bij warmere temperaturen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapriik heb dit jaar met de golf rondgereden op zomerbanden. wel nieuwe bandjes gestoken in april (groot verschil tussen nieuwe zomerbanden en 5jaar oude zomerbanden in de winter). die golf hoeft eigenlijk geen winterbanden, is een voortrekker en heeft zo weinig vermogen dat ik met zomerbanden op sneeuw nog geen wielspin krijg. stoppen is een ander paar mouwen zonder ABS.
onze benz daarentegen is een achterwielaangedreven bak en die breekt al uit als het nat ligt. nogthans deze winter heeft die met rondom versleten zomerbanden gereden en niks problemen mee gehad. die abs en esp doen perfect hun werk om die ten alle tijde recht op de baan te houden. maarja, ik ben dan ook een capri op sneeuw gewoon, die breken zelf uit als het droog is.
als ge een normale wagen hebt van max 100pk, er ook normaal mee rijd en vooral een jonge wagen met al die technische snufjes, is winterbanden in belgie toch echt niet nodig.
heb je +200pk, kan winterbanden misschien wel een must zijn. op al mijn firmawagens destijds ook nooit winterbanden gestoken en toch enkele winters goed in de sneeuw gereden in heel belgie. 2x per week reed ik naar luxemburg en NOOIT nood gehad aan winterbanden. vraagt wel enige aanpassing van rijstijl (ge moet niet volgas aan een rood licht willen vertrekken als er zomerbanden onder zitten, want dan maakt ge ijsplekken waar de sneeuw was)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenIk ben benieuwd wat de CrossClimate's gaan doen bij warmere temperaturen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichtengij rijdt er al mee?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenDat zou ik niet meteen durven zeggen.
en waarom niet leg eens uit aub Jakkel?
al mijn informatie spreekt uw statement tegen
een winterband gaat altijd meer grip leveren onder de 7 graden als een zomerband, de samenstelling van de rubber is anders bij een winterband en deze blijven soepel.
en je gaat sowieso vlugger stilstaan met een winterband.
banden zijn cruciaal op een wagen, je juiste banden voor de juiste weeromstandigheden, dat is mijn mening (bekijk het maar in de F1/ DTM/ enz...)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door vroemtje Bekijk Berichtenen waarom niet leg eens uit aub Jakkel?
al mijn informatie spreekt uw statement tegen
een winterband gaat altijd meer grip leveren onder de 7 graden als een zomerband, de samenstelling van de rubber is anders bij een winterband en deze blijven soepel.
en je gaat sowieso vlugger stilstaan met een winterband.
banden zijn cruciaal op een wagen, je juiste banden voor de juiste weeromstandigheden, dat is mijn mening (bekijk het maar in de F1/ DTM/ enz...)
Geen zin meer in die eindeloze discussies.
Comment
-
Ook al is de informatie daarom niet noodzakelijk verkeerd, het is altijd verstandiger een onafhankelijke bron te kiezen.
Ik merk met winterbanden dat ik in natte omstandigheden, maar dan in combinatie met koudere temperaturen (onder 4°), toch een betere grip heb met winterbanden.
Ook in "smurrie" -omstandigheden (smeltende sneeuw) heb ik uitstekende grip, optrekken, plots remmen, stuur draaien, de wagen blijft stabiel en houdt werkelijk zijn koers, zou je met gewone zomerbanden niet moeten proberen.
Naar mijn eigen, uiteraard niet wetenschappelijk onderbouwd, aanvoelen merk ik dus een zeer goede grip, vooral in de combinatie koud weer (stuk onder 7°) en natte omstandigheden, sneeuw en smeltende sneeuw met winterbanden, wat veel vertrouwen geeft bij het rijden in dergelijke omstandigheden. Ik vermoed dat dat deels te maken heeft met de rubber die onder koude temperaturen beter presteert.
Maar of je aan 7° in combinatie met gewoon droog weer een zodanig veel betere grip zou hebben dan met zomerbanden, zou ik ook niet ten stelligste durven beweren.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door vroemtje Bekijk Berichten(bekijk het maar in de F1/ DTM/ enz...)
Comment
-
lol Jakkel,
bekijk dan de onafhankelijke testen, die hebben het al bewezen hoor
@ vitus, ik wou hiermee meedelen dat ze in de F1 geen regenbanden gaan opleggen als het droog is, waarom omdat een slick beter is en visa versa, zelfde voor de winter- vs zomerbanden de juiste banden dus voor de juiste omstandigheden, dat is gewoon een feit.
punt
dat is mijn standpunt hierin
Comment
-
Als je al enkel naar het verschil in profiel tussen winter en zomerbanden kijkt, dan lijkt het me logisch dat een winterband beter presteert in winterse omstandigheden.
Moet nu wel zeggen dat ik duidelijk minder grip had om zomerbanden bij temperaturen rond het vriespunt, zelfs bij droog weer.
Ik steek gewoon winterbanden vanaf november tot medio maart en daarmee is de kous af.
Deze winter was nu wel uitzonderlijk zacht, dus de anti winterbandenbrigade zag er weer een gelijk in.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door vroemtje Bekijk Berichtenlol Jakkel,
bekijk dan de onafhankelijke testen, die hebben het al bewezen hoor
En niet alleen het compound, maar het patroon is nog steeds zeer belangrijk om te kunnen presteren.
Winterbanden zitten qua compound ideaal onder de 7°, maar het patroon van de band is niet geschikt om prestaties neer te zetten op een droog wegdek... dan scoren de banden met grotere contactvlakken altijd beter. Ik spreek uit praktijkervaring, dat kan natuurlijk nog haaks op de cijfers staan, want een winterband voelt bijvoorbeeld minder stabiel aan en kan daarom een verkeerde indruk geven. Verlos ons en laat die testresultaten maar komen.
Comment
Comment