Oorspronkelijk geplaatst door JeanMarie
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk BerichtenNope, da's een overbodig lapmiddel ... als je ze vastzet op het correcte aanhaalmoment heb je later nooit problemen om ze los te krijgen.
Stel, je koopt een tweedehands wagen waarvan de vorige eigenaar de bouten te vast heeft gezet, of een bandencentrale heeft ze te vast gezet, of je hebt ze (per ongeluk) zelf te vast gezet, of... . Dan zou het misschien wel eens kunnen dat die met een te groot aanhaalmoment aangedraaid zijn. Krijg je ze niet los, dan helpt één of andere penetrerend smeermiddeltje wel. En laat nu net dat de vraag geweest zijn. Nog steeds niet?
Comment
-
Gebruik een buis op je wielsleutel of een slagmoersleutel (dat helpt veel beter) en als je toch WD40 gebruikt dan kan je de bouten best achteraf weer ontvetten voor alle zekerheid.
Als je de weerstand van je schroefdraad verlaagt door een smeerstof te gebruiken dan komt er een iets hogere trekspanning op de bouten te staan als je ze aanhaalt volgens het voorgeschreven moment. Waarschijnlijk is het grootste nadeel daarvan dat je de wielbouten mogelijk niet meer los krijgt bij een lekke band maar het kan eventueel ook dat de wielbouten gaan afbreken op hoge snelheid en dat wil je toch zeker niet.
Maar als je ze nu ecHt niet loskrijgt en denkt dat het helpt is WD40 geen ramp.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk BerichtenGebruik een buis op je wielsleutel of een slagmoersleutel (dat helpt veel beter) en als je toch WD40 gebruikt dan kan je de bouten best achteraf weer ontvetten voor alle zekerheid.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichtenheb altijd geleerd nooit olie of vet aan wielbouten te doen. Dat verkoolt van de hitte en de kans bestaat dat je ze niet meer loskrijgt en afbreekt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenIk doe altijd een klein streepje vet op de schroefdraad voor ik ze monteer. Zo krijg je ze achteraf net goed los.
Naaf ook een goed schuren met staalborstel + kopervet, ook nooit meer last van een wiel dat daarna vast zit op de naaf.
Comment
-
Heel interessant. Maar de wetten van de fysica zijn toch net iets interessanter.
Het is toch niet voor niets dat je wielbouten maar met zo'n laag moment mag aanhalen, dat geeft de bouten nog een behoorlijke elasticiteit die zorgt voor een veiligheidsmarge. Als je vet gebruikt en zo de voorspanning op de bouten verhoogt zal je uiteindelijk gewoon sneller je wiel verliezen in een extreme situatie.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk BerichtenHeel interessant. Maar de wetten van de fysica zijn toch net iets interessanter.
Het is toch niet voor niets dat je wielbouten maar met zo'n laag moment mag aanhalen, dat geeft de bouten nog een behoorlijke elasticiteit die zorgt voor een veiligheidsmarge. Als je vet gebruikt en zo de voorspanning op de bouten verhoogt zal je uiteindelijk gewoon sneller je wiel verliezen in een extreme situatie.
https://www.mijngrossier.nl/tips-wie...lig-aantrekken
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk BerichtenIk gebruik zowel kopervet als een momentsleutel. Heeft me al veel miserie bespaard.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door orange Bekijk BerichtenUw momentsleutel klikt later af als ge begint te klooien met WD40 en vet.
Comment
-
Comment
Comment