Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door JeanMarie Bekijk Berichten
    Mag je wat WD40 doen aan de bouten om ze gemakkelijker los te krijgen?
    Ben ik niet meteen voorstander van ... ben eerder voorstander van ze op een correcte manier vast te zetten, dan gaan ze sowieso los.

    Comment


    • Voorstander of geen voorstander, het helpt wel om ze los te krijgen hé... . En laat nu net dat de bedoeling zijn.

      Comment


      • Nope, da's een overbodig lapmiddel ... als je ze vastzet op het correcte aanhaalmoment heb je later nooit problemen om ze los te krijgen.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
          Nope, da's een overbodig lapmiddel ... als je ze vastzet op het correcte aanhaalmoment heb je later nooit problemen om ze los te krijgen.

          Stel, je koopt een tweedehands wagen waarvan de vorige eigenaar de bouten te vast heeft gezet, of een bandencentrale heeft ze te vast gezet, of je hebt ze (per ongeluk) zelf te vast gezet, of... . Dan zou het misschien wel eens kunnen dat die met een te groot aanhaalmoment aangedraaid zijn. Krijg je ze niet los, dan helpt één of andere penetrerend smeermiddeltje wel. En laat nu net dat de vraag geweest zijn. Nog steeds niet?

          Comment


          • Gebruik een buis op je wielsleutel of een slagmoersleutel (dat helpt veel beter) en als je toch WD40 gebruikt dan kan je de bouten best achteraf weer ontvetten voor alle zekerheid.

            Als je de weerstand van je schroefdraad verlaagt door een smeerstof te gebruiken dan komt er een iets hogere trekspanning op de bouten te staan als je ze aanhaalt volgens het voorgeschreven moment. Waarschijnlijk is het grootste nadeel daarvan dat je de wielbouten mogelijk niet meer los krijgt bij een lekke band maar het kan eventueel ook dat de wielbouten gaan afbreken op hoge snelheid en dat wil je toch zeker niet.
            Maar als je ze nu ecHt niet loskrijgt en denkt dat het helpt is WD40 geen ramp.
            2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
              Gebruik een buis op je wielsleutel of een slagmoersleutel (dat helpt veel beter) en als je toch WD40 gebruikt dan kan je de bouten best achteraf weer ontvetten voor alle zekerheid.
              Dat is inderdaad de beste manier.

              Comment


              • "aan de bouten doen" : ik ging ervan uit dat het de bedoeling was de WD-40 aan te brengen voor het opnieuw monteren van de wielbouten en niet tijdens het demonteren.

                Duidelijke vragen leveren correcte antwoorden op.

                Comment


                • Eer dat die wd-40, of effectievere kruipolie geraakt tot waar die moet zijn, hebt ge u al 2 keer geschoren.

                  Comment


                  • heb altijd geleerd nooit olie of vet aan wielbouten te doen. Dat verkoolt van de hitte en de kans bestaat dat je ze niet meer loskrijgt en afbreekt.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
                      heb altijd geleerd nooit olie of vet aan wielbouten te doen. Dat verkoolt van de hitte en de kans bestaat dat je ze niet meer loskrijgt en afbreekt.
                      Ik doe altijd een klein streepje vet op de schroefdraad voor ik ze monteer. Zo krijg je ze achteraf net goed los.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                        Ik doe altijd een klein streepje vet op de schroefdraad voor ik ze monteer. Zo krijg je ze achteraf net goed los.
                        Idem, gewoon wat kopervet erop en nooit problemen.
                        Naaf ook een goed schuren met staalborstel + kopervet, ook nooit meer last van een wiel dat daarna vast zit op de naaf.

                        Comment


                        • Heel interessant. Maar de wetten van de fysica zijn toch net iets interessanter.

                          Het is toch niet voor niets dat je wielbouten maar met zo'n laag moment mag aanhalen, dat geeft de bouten nog een behoorlijke elasticiteit die zorgt voor een veiligheidsmarge. Als je vet gebruikt en zo de voorspanning op de bouten verhoogt zal je uiteindelijk gewoon sneller je wiel verliezen in een extreme situatie.

                          Wielbouten zijn nog steeds de klassieke verbindingselementen van wiel, remschijf en naaf. Hoewel er al veel over dit onderwerp geschreven is en een wiel met bouten bevestigen voor zich spreekt, steken in de praktijk altijd…
                          2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                            Heel interessant. Maar de wetten van de fysica zijn toch net iets interessanter.

                            Het is toch niet voor niets dat je wielbouten maar met zo'n laag moment mag aanhalen, dat geeft de bouten nog een behoorlijke elasticiteit die zorgt voor een veiligheidsmarge. Als je vet gebruikt en zo de voorspanning op de bouten verhoogt zal je uiteindelijk gewoon sneller je wiel verliezen in een extreme situatie.

                            https://www.mijngrossier.nl/tips-wie...lig-aantrekken
                            Dan moet je daar elke bandencentrale daar zowat op gaan wijzen

                            Comment


                            • Ik gebruik zowel kopervet als een momentsleutel. Heeft me al veel miserie bespaard.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
                                Ik gebruik zowel kopervet als een momentsleutel. Heeft me al veel miserie bespaard.
                                Idem, zie niet in waarom er geen kopervet zou mogen gebruikt worden. Gewoon op correcte Nm aandraaien, en heb nog nooit problemen gehad.

                                Comment


                                • Ik krijg al de kriebels als ik de bandencentrale een slagmoersleutel zie uithalen.
                                  Gelukkig kennen ze me al en nemen ze bij mijn wagen een momentsleutel.

                                  Comment


                                  • Uw momentsleutel klikt later af als ge begint te klooien met WD40 en vet.

                                    De fatsoenlijke manier is de deze:

                                    - vastschieten met het pistool op een lichte stand en direct stoppen als de bout vastkomt
                                    - natrekken met de momentsleutel.
                                    Last edited by orange; 13/07/2016, 17:19.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door orange Bekijk Berichten
                                      Uw momentsleutel klikt later af als ge begint te klooien met WD40 en vet.
                                      Hoeveel Nm klikt die dan later af?

                                      Comment


                                      • Over 9000!

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door orange Bekijk Berichten
                                          Over 9000!
                                          Tijd dat ik dan stop met kopervet


                                          Comment

                                          Working...
                                          X