Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nee, serieus nu

    Het hangt er allemaal een beetje vanaf welke auto het is. Bij een kleine Citroën bijvoorbeeld leuren de schroeven sowieso al een beetje. Een VW bijvoorbeeld heeft daar al minder last van. En in de meeste garages en bandencentrales staat de momentsleutel standaard op een 110 - 120 - 130 Nm. Zoiets ongeveer. En als ze al werken met een momentsleutel natuurlijk, maar dat terzijde...

    En als ge dan met vet of zo bezig zijt, dan blijft ge draaien zonder dat de sleutel afklikt. Het eerste dat dan gaat afklikken is uw schroef.

    De enige plaats waar vet gebruikt mag worden is op de naaf. Ge zou de eerste niet zijn dat met de 5 kilo voorhamer moet zitten kloppen op de binnenkant van de velg.

    Edit: nog rap een opmerking: de antidiefstalbout nooit gelijk een zot vastschieten met het pistool! Vastdraaien met de hand, en iets aandraaien met de momentsleutel.
    Last edited by orange; 13/07/2016, 17:41.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door orange Bekijk Berichten
      Nee, serieus nu

      Het hangt er allemaal een beetje vanaf welke auto het is. Bij een kleine Citroën bijvoorbeeld leuren de schroeven sowieso al een beetje. Een VW bijvoorbeeld heeft daar al minder last van. En in de meeste garages en bandencentrales staat de momentsleutel standaard op een 110 - 120 - 130 Nm. Zoiets ongeveer. En als ze al werken met een momentsleutel natuurlijk, maar dat terzijde...

      En als ge dan met vet of zo bezig zijt, dan blijft ge draaien zonder dat de sleutel afklikt. Het eerste dat dan gaat afklikken is uw schroef.

      De enige plaats waar vet gebruikt mag worden is op de naaf. Ge zou de eerste niet zijn dat met de 5 kilo voorhamer moet zitten kloppen op de binnenkant van de velg.
      Gohja, heb in een bandencentrale gewerkt, en hadden daar een schema op hangen met de aantrekmomenten op per merk en zelfs model.
      Werd door de meesten gevolgd (wel al eens minder als het enorm druk was).
      Kopervet werd toen altijd gebruikt op bouten en naven, waarvan de bouten / wielen niet makkelijk loskwamen. Ge had zo'n paar merken waarbij ge dat altijd voorhad.
      Heb daar eigenlijk nooit problemen mee gehad...
      Vandaar dat ik het thuis ook zo doe. Nu ja, het is echt maar miniem dat ik op de bouten doe, klein streepje. 'T is niet dat ik ze er in onderdompel
      Nu goed, wist niet dat er met kopervet blijkbaar toch voorzichtig moet omgegaan worden op dat vlak.

      Comment


      • Dat vet kan op zich geen kwaad hé maar het probleem is dat het aanhaalmoment geijkt is op een wielbout met droge schroefdraad. De voorspankracht die op een bout met gesmeerde schroefdraad terecht komt ligt een stuk hoger.

        Als deze spanning initieël al hoog is dan heeft de bout veel minder marge, er is geen rek meer mogelijk: extra belasting = breuk. De spanning op de bouten is bij een niet rijdende auto is veel lager dan bijvoorbeeld op een wiel dat remt of een bocht neemt, de bouten worden dan behoorlijk extra belast, zéker bij aluminium velgen.
        Daarom precies dus dat er een momentsleutel gebruikt dient te worden, hij dient helemaal niet om de bouten strak genoeg te zetten maar vooral om ze niet te strak te zetten en dat kan je niet vermijden als je een smeermiddel gebruikt.

        Het verschil zal hem vooral zitten in uitzonderlijke situaties en ondervind je helemaal niet zomaar. Als je een noodstop doet aan 120 km/u en je moet daarbij noodgedwongen over een oneffenheid dan kan een wiel met correct aangehaalde bouten wel blijven zitten en één met overspannen bouten afbreken.
        2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

        Comment


        • weer iets bijgeleerd :-)

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
            De spanning op de bouten is bij een niet rijdende auto is veel lager dan bijvoorbeeld op een wiel dat remt of een bocht neemt, de bouten worden dan behoorlijk extra belast, zéker bij aluminium velgen.
            Daarom precies dus dat er een momentsleutel gebruikt dient te worden, hij dient helemaal niet om de bouten strak genoeg te zetten maar vooral om ze niet te strak te zetten en dat kan je niet vermijden als je een smeermiddel gebruikt.
            Tiens, waarom vooral bij aluminium velgen?
            Ik snap niet goed in welke richting het effect is van dat vet. Moet ge de momentsleutel dan op een lagere waarde zetten?
            30 jaar Mr Yuge!

            Comment


            • Jep. Maar hoeveel?

              Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Den Paarse Capri Bekijk Berichten
                Tiens, waarom vooral bij aluminium velgen?
                Ik snap niet goed in welke richting het effect is van dat vet. Moet ge de momentsleutel dan op een lagere waarde zetten?
                De frictie waardoor het aanhaalmoment bereikt wordt zit uiteraard grotendeels in het conische gedeelte van de wielbouten maar voor een deel ook in de weerstand van de schroefdraad, en die laatste neem je grotendeels weg als je een smeerstof appliceert.

                Correct aanhaalmoment voor gesmeerde wielbouten zou een stukje lager liggen om dezelfde voorspanning in de bout te bereiken.
                Maar dat wil je natuurlijk niet omdat bij een lager moment de kans op loskomen van de wielbouten groter is, vandaar dus de droge schroefdraad.

                Bij aluminium velgen zijn de wielbouten langer waardoor er een groter moment op uitgeoefend wordt(geen draaimoment maar een buigend moment).
                Last edited by Gere; 14/07/2016, 01:13.
                2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                Comment


                • Dat je uw velgen moet invetten omdat ze anders vast komen te zitten, dat is me duidelijk. Maar waarom zou je in godsnaam uw wielbouten willen invetten? Nog nooit een wielbout tegengekomen die ik niet loskreeg. Gewoon wat meer bokes met choco eten en anders eens met uw voet erop.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door retro Bekijk Berichten
                    Gewoon wat meer bokes met choco eten .
                    of de hefboom vergroten :-)

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                      De frictie waardoor het aanhaalmoment bereikt wordt zit uiteraard grotendeels in het conische gedeelte van de wielbouten maar voor een deel ook in de weerstand van de schroefdraad, en die laatste neem je grotendeels weg als je een smeerstof appliceert.

                      Correct aanhaalmoment voor gesmeerde wielbouten zou een stukje lager liggen om dezelfde voorspanning in de bout te bereiken.
                      Maar dat wil je natuurlijk niet omdat bij een lager moment de kans op loskomen van de wielbouten groter is, vandaar dus de droge schroefdraad.

                      Bij aluminium velgen zijn de wielbouten langer waardoor er een groter moment op uitgeoefend wordt(geen draaimoment maar een buigend moment).
                      Goeie uitleg waarom ge uw moeren/bouten niet wilt invetten, bedankt. Dat van die langere bouten wist ik niet. Dus omdat aluminium velgen dikker zijn.
                      30 jaar Mr Yuge!

                      Comment


                      • er wordt pas moment uitgeoefend als de velg beweegt ten opzichte van de naaf. als dat gebeurt, staan uw wielen niet vast genoeg. De wielen worden door wrijving op de naaf vastgezet.

                        Comment


                        • Ik doe een streepje vet aan de bouten zodat corrosie afzetting geen kans krijgt. Ik zet de wielen gewoon vast met een wielsleutel, geen momentsleutel. Losdraaien gaat door het streepje vet zonder snokken en gekraak en de bouten blijven er als nieuw uitzien. Ik doe het al gans m'n leven zo, heb zelf al honderden wissels uitgevoerd en nog nooit problemen gehad.

                          Comment


                          • Bij normaal gebruik zal je daar ook nooit problemen mee hebben.

                            Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk

                            Comment


                            • ik zet de mijne altijd los/ vast met een kruissleutel. Nog nooit problemen gehad en gewoon een kwestie van voldoende vast te zetten. Moet daar ook niet 100% van u kracht opzetten he.
                              2013- Volvo V60 D3 R-Design
                              2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

                              Comment


                              • Vond een sticker op een hoogtewerker in verband met het invetten van wielbouten.

                                Last edited by Gere; 04/08/2016, 13:05.
                                2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                                Comment


                                • 40.5 Nm verschil, dat is niet niets.

                                  Comment


                                  • Inderdaad, had het verschil niet zo groot verwacht.
                                    Zeer informatief!

                                    Comment


                                    • Zo voorkom je dat geoliede bouten te vast worden gezet.

                                      Comment


                                      • inderdaad, olie blijft er niet tussen, dus na enkele jaren heb je miserie om die weer los te krijgen

                                        Comment


                                        • Ik heb altijd gelezen dat je deze best plaatst van zodra de buitentemperatuur minder dan 7 graden bedraagt. Best ze iets later plaatsen dan te vroeg natuurlijk. Anders gaan ze extra snel verslijten. Dat effect zal je dan al snel merken wanneer je op sneeuw of ijs zou rijden. Nu, ook niet te laat, zou niet graag de Pechverhelping willen inschakelen.
                                          Last edited by ; 21/08/2016, 18:33.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X