Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Is het nu niet nog te vroeg voor winterbanden?

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Lindi Bekijk Berichten
      Is het nu niet nog te vroeg voor winterbanden?
      Zwiert ze der maar op, morgen maar 24 graden

      Comment


      • T is nog een wat te vroeg, de lente begint terug

        Comment


        • Ik reed gans het jaar met winterbanden . In de regen zomer's rijdt dat beter . Blij dat ik nu zomerbanden heb, die slijten niet zo vlug.
          Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

          Comment


          • Heb je in de zomer dan niet een veel langere remafstand-slechtere wegligging ?

            Comment


            • Bij de aankoop van de 2e hands Astra GTC 3d 1.6 i 16v voor mijn dochter, kreeg ik er gratis, 4 quasi nieuwe winterbanden (Bridgestone) bij.

              De afgelopen 4 winters, met weinig sneeuw, telkens gewisseld…
              • Mijn conclusie, na 4 jaar: bij een FWD is het voordeel héél marginaal.
              • Mijn dochter merkte geen enkel verschil en zag liever dat de lichtmetalen velgen onder de auto bleven.
              • Zelf merkte ik, bij snelle ronde punten, (sneeuw water) soms een héééél klein voordeel… (wat ik dus bewust uitlokte, om toch IETS te merken)
              Het grootste voordeel was eigenlijk, dat de auto in de winter, minder verbruikte, 6.0 l i.p.v. 6.3 l/100 km, want de winterbanden waren maat 185/65/15 t.o.v. 205/55/16 voor de zomerbanden....

              Comment


              • Heb toch ooit hier op de berg heel wat truuken moeten uithalen om boven te geraken met ne voorwielaandrijver. Idem als ik hier mijne oprit afrij. Redelijk steil, kasseien, 2 bochten erin. Met winterbanden kan ik in de sneeuw naar beneden, dat lukt nooit met zomerbanden.

                Comment


                • Met weer zoals vandaag moeten ze er nog niet meteen onder ...

                  Comment


                  • Zou 't niet sneeuwen vannacht ?

                    Comment


                    • Zwarte sneeuw ?

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                        Heb toch ooit hier op de berg heel wat truuken moeten uithalen om boven te geraken met ne voorwielaandrijver. Idem als ik hier mijne oprit afrij. Redelijk steil, kasseien, 2 bochten erin. Met winterbanden kan ik in de sneeuw naar beneden, dat lukt nooit met zomerbanden.
                        Op een helling, (+/-10 m) van mijn vorig werk (met 10 cm sneeuw) speelt vooral de breedte van de banden een rol.
                        • Met een Corsa en banden 185 /??/14 nooit een probleem
                        • Met een Vectra en banden 215/55/16 kon ik niet naar boven, maar heb auto op 17 jaar slechts 2x onder laten staan en ben 15 m te voet gegaan…. is nog gezond ook
                        Thuis rij ik bijna altijd (winter en zomer) achteruit de oprit naar mijn garage in. (slechts 50 cm helling)
                        Dit is veel handiger als je 's morgens vertrekt (zoals op een parking)

                        Op 26 jaar slechts enkele keren verplicht geweest om achteruit (dus RWD maar met zomer banden) binnen te rijden (door de verse sneeuw)

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
                          Bij de aankoop van de 2e hands Astra GTC 3d 1.6 i 16v voor mijn dochter, kreeg ik er gratis, 4 quasi nieuwe winterbanden (Bridgestone) bij.

                          De afgelopen 4 winters, met weinig sneeuw, telkens gewisseld…
                          • Mijn conclusie, na 4 jaar: bij een FWD is het voordeel héél marginaal.
                          • Mijn dochter merkte geen enkel verschil en zag liever dat de lichtmetalen velgen onder de auto bleven.
                          • Zelf merkte ik, bij snelle ronde punten, (sneeuw water) soms een héééél klein voordeel… (wat ik dus bewust uitlokte, om toch IETS te merken)
                          Het grootste voordeel was eigenlijk, dat de auto in de winter, minder verbruikte, 6.0 l i.p.v. 6.3 l/100 km, want de winterbanden waren maat 185/65/15 t.o.v. 205/55/16 voor de zomerbanden....
                          Al eens een noodstop moeten maken in de sneeuw of op een glad wegdek?
                          Ik wel. En dan ben je verdomd blij met je (deftige) winterbandjes. Met een zomerband had ik het niet gered en daar ben ik vrij zeker van..
                          2012 Abarth 500 'esseesse'

                          Comment


                          • Van het nut van een goede winterband ben ik nu ook wel overtuigd... niet bij sneeuw want dat heb je hier niet vaak, wel bij alles dat kouder is en heel nat. 5 graden en kletsnatte dag is bvb. veel verschil qua grip...
                            '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                            '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                            '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                            '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                            '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                            '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                            '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                            '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                            '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                            '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                            Comment


                            • De winter is nog niet begonnen maar het jaarlijks wederkerende geleuter van wel of geen winterbanden is weer begonnen.


                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                Heb toch ooit hier op de berg heel wat truuken moeten uithalen om boven te geraken met ne voorwielaandrijver. Idem als ik hier mijne oprit afrij. Redelijk steil, kasseien, 2 bochten erin. Met winterbanden kan ik in de sneeuw naar beneden, dat lukt nooit met zomerbanden.
                                Ik heb jaren lang heel het jaar door op zomerbanden gereden en nooit problemen gehad in de sneeuw, ook niet bij hellingen.
                                Ik ging zelfs de hellingen opzoeken om te zien wat de banden aan konden en nooit problemen gehad.

                                Ik heb het al vaker gezegd, de winters van 2009 - 2010 en 2010 - 2011 zijn strenge winters geweest met veel sneeuw en zelfs een tekort aan strooizout waardoor de wegen dagen lang vol sneeuw gelegen hebben. Er waren toen veel mensen die niet eens op de baan durfden komen, ik heb in die winters nooit problemen gehad met mijn zomerbanden.
                                In 2009 - 2010 had ik nog de Citroën Saxo, 2010 - 2011 al de Citroën C4.
                                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                Comment


                                • Zal waarschijnlijk laatste week Oktober, eerste week November worden, als ik de Panda dan nog heb.
                                  There are Pretenders among us.....
                                  Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                                  Comment


                                  • Hier gebeurt het toch, eerder uitzonderlijk natuurlijk want de laatste winters waren mild, dat op de berg verschillende auto's achter gelaten worden door mensen die niet verder kunnen. Of gewoon, dat alles blok staat op de baan. Verschil tussen winter en zomerbanden is dan erg groot.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

                                      Op een helling, (+/-10 m) van mijn vorig werk (met 10 cm sneeuw) speelt vooral de breedte van de banden een rol.
                                      • Met een Corsa en banden 185 /??/14 nooit een probleem
                                      • Met een Vectra en banden 215/55/16 kon ik niet naar boven, maar heb auto op 17 jaar slechts 2x onder laten staan en ben 15 m te voet gegaan…. is nog gezond ook
                                      Thuis rij ik bijna altijd (winter en zomer) achteruit de oprit naar mijn garage in. (slechts 50 cm helling)
                                      Dit is veel handiger als je 's morgens vertrekt (zoals op een parking)

                                      Op 26 jaar slechts enkele keren verplicht geweest om achteruit (dus RWD maar met zomer banden) binnen te rijden (door de verse sneeuw)
                                      Haha, kom hier maar eens achteruit de oprit op lol... De meesten kunnen het nog niet bij goed weer. is genen oprit van 6 meter he.

                                      Comment


                                      • Ik heb ooit met mijn BMW vast gestaan in de sneeuw. Kon niet meer voor of achteruit. Sportieve en brede Zomerbanden + RWD lukt toch echt niet dan...
                                        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                        '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                          Verschil tussen winter en zomerbanden is dan erg groot.
                                          Als je in zulke omstandigheden dan toch nog vooruit komt, dan wordt de snelheid altijd bepaald door de mannen op zomersloefen ... best frustrerend op zulke momenten.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X