Is het nu niet nog te vroeg voor winterbanden?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Lindi Bekijk BerichtenIs het nu niet nog te vroeg voor winterbanden?
Comment
-
Bij de aankoop van de 2e hands Astra GTC 3d 1.6 i 16v voor mijn dochter, kreeg ik er gratis, 4 quasi nieuwe winterbanden (Bridgestone) bij.
De afgelopen 4 winters, met weinig sneeuw, telkens gewisseld…- Mijn conclusie, na 4 jaar: bij een FWD is het voordeel héél marginaal.
- Mijn dochter merkte geen enkel verschil en zag liever dat de lichtmetalen velgen onder de auto bleven.
- Zelf merkte ik, bij snelle ronde punten, (sneeuw water) soms een héééél klein voordeel… (wat ik dus bewust uitlokte, om toch IETS te merken)
Comment
-
Heb toch ooit hier op de berg heel wat truuken moeten uithalen om boven te geraken met ne voorwielaandrijver. Idem als ik hier mijne oprit afrij. Redelijk steil, kasseien, 2 bochten erin. Met winterbanden kan ik in de sneeuw naar beneden, dat lukt nooit met zomerbanden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenHeb toch ooit hier op de berg heel wat truuken moeten uithalen om boven te geraken met ne voorwielaandrijver. Idem als ik hier mijne oprit afrij. Redelijk steil, kasseien, 2 bochten erin. Met winterbanden kan ik in de sneeuw naar beneden, dat lukt nooit met zomerbanden.- Met een Corsa en banden 185 /??/14 nooit een probleem
- Met een Vectra en banden 215/55/16 kon ik niet naar boven, maar heb auto op 17 jaar slechts 2x onder laten staan en ben 15 m te voet gegaan…. is nog gezond ook
Dit is veel handiger als je 's morgens vertrekt (zoals op een parking)
Op 26 jaar slechts enkele keren verplicht geweest om achteruit (dus RWD maar met zomer banden) binnen te rijden (door de verse sneeuw)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk BerichtenBij de aankoop van de 2e hands Astra GTC 3d 1.6 i 16v voor mijn dochter, kreeg ik er gratis, 4 quasi nieuwe winterbanden (Bridgestone) bij.
De afgelopen 4 winters, met weinig sneeuw, telkens gewisseld…- Mijn conclusie, na 4 jaar: bij een FWD is het voordeel héél marginaal.
- Mijn dochter merkte geen enkel verschil en zag liever dat de lichtmetalen velgen onder de auto bleven.
- Zelf merkte ik, bij snelle ronde punten, (sneeuw water) soms een héééél klein voordeel… (wat ik dus bewust uitlokte, om toch IETS te merken)
Ik wel. En dan ben je verdomd blij met je (deftige) winterbandjes. Met een zomerband had ik het niet gered en daar ben ik vrij zeker van..2012 Abarth 500 'esseesse'
Comment
-
Van het nut van een goede winterband ben ik nu ook wel overtuigd... niet bij sneeuw want dat heb je hier niet vaak, wel bij alles dat kouder is en heel nat. 5 graden en kletsnatte dag is bvb. veel verschil qua grip...'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenHeb toch ooit hier op de berg heel wat truuken moeten uithalen om boven te geraken met ne voorwielaandrijver. Idem als ik hier mijne oprit afrij. Redelijk steil, kasseien, 2 bochten erin. Met winterbanden kan ik in de sneeuw naar beneden, dat lukt nooit met zomerbanden.
Ik ging zelfs de hellingen opzoeken om te zien wat de banden aan konden en nooit problemen gehad.
Ik heb het al vaker gezegd, de winters van 2009 - 2010 en 2010 - 2011 zijn strenge winters geweest met veel sneeuw en zelfs een tekort aan strooizout waardoor de wegen dagen lang vol sneeuw gelegen hebben. Er waren toen veel mensen die niet eens op de baan durfden komen, ik heb in die winters nooit problemen gehad met mijn zomerbanden.
In 2009 - 2010 had ik nog de Citroën Saxo, 2010 - 2011 al de Citroën C4.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Hier gebeurt het toch, eerder uitzonderlijk natuurlijk want de laatste winters waren mild, dat op de berg verschillende auto's achter gelaten worden door mensen die niet verder kunnen. Of gewoon, dat alles blok staat op de baan. Verschil tussen winter en zomerbanden is dan erg groot.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
Op een helling, (+/-10 m) van mijn vorig werk (met 10 cm sneeuw) speelt vooral de breedte van de banden een rol.- Met een Corsa en banden 185 /??/14 nooit een probleem
- Met een Vectra en banden 215/55/16 kon ik niet naar boven, maar heb auto op 17 jaar slechts 2x onder laten staan en ben 15 m te voet gegaan…. is nog gezond ook
Dit is veel handiger als je 's morgens vertrekt (zoals op een parking)
Op 26 jaar slechts enkele keren verplicht geweest om achteruit (dus RWD maar met zomer banden) binnen te rijden (door de verse sneeuw)
Comment
-
Ik heb ooit met mijn BMW vast gestaan in de sneeuw. Kon niet meer voor of achteruit. Sportieve en brede Zomerbanden + RWD lukt toch echt niet dan...'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenVerschil tussen winter en zomerbanden is dan erg groot.
- Likes 1
Comment
Comment