Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

Kinderziektes wel, maar met de financiële kater heb ik het nog altijd moeilijk. Geneest ook nog wel hoor Na 2 van die krengen heb ik mijn lesje nu wel geleerd
    Komt mij zééééér bekend voor, maar dan met 3 van die krengen van een ander merk en met kilometer aantallen waar je toch wel degelijk iets kan uit leren. Maar dat verhaal kennen de meesten al wel. Tijd heelt toch maar gedeeltelijk (financiële)wonden.
    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
      170 pk, ik vind dat al behoorlijk wat...

We zijn gewoon heel verwend de laatste jaren. Kijk eens naar de cijfers van sportieve modellen 15-20 jaar terug. Ik vraag me eerlijk af wat je met dat vermogen doet. Het is leuk, dat ontken ik niet, maar waar kan je het gebruiken zonder contstant risico op boetes te hebben?

Op autoforum is dat misschien met moeite middenmoot, maar kijk eens rond je in het ‘echte’ verkeer. Enorm veel basismotoren (en daar is niks mis mee).

Het zal de perceptie zijn...
      Ja, dat klopt... in het echte verkeer rijden er met minder vermogen. Ge moet niet constant boetes krijgen doordat je auto beetje krachtiger is. Maar het gemak waar alles mee gaat, dat maakt meer vermogen zo plezant. De Engelsen hebben er een naam voor, werd hier op het forum al eens vernoemd. Kan er niet meer opkomen...
      En zeggen dat je last hebt met de veiligheid van een wagen omdat die 170 Pk heeft, da's toch wel een tikkeltje overdreven hee. Denk dat je dan zeer onzeker bent of de wagen niet goed 'in de hand' hebt. Kan me echt moeilijk voorstellen dat een moderne auto het moeilijk heeft om die PK's op een veilige manier op de grond te brengen.
      In mijnen jonge tijd was dat wel iets anders. Toen moest je bij het optrekken je beide handen heel goed aan het stuur hebben met een 150 pk op de voorwielen. Of bvb een Nissan 200SX... die moest je voorzichtig behandelen als het nat was. Achterwielaandrijving, geen gewicht op de achteras en esp bestond bijlange nog niet... Maar die tijden liggen toch ver achter ons dacht ik.

Comment

• Ik was het die de term ‘waftability’ hier postte, ergens. Niet in cijfertjes uit te drukken, het genot van een motor die in elke versnelling, aan elk toerental en in welke omstandigheid dan ook minstens 90% vermogen op reserve heeft ofzoiets. Omschreven bij het testen van een Rolls, bijvoorbeeld.

Maar ook onnodig inefficiënt in 99% van de gevallen om treintje te rijden.

Uiteraard zal die Giullietta met 170 pk niet onveilig aanvoelen, ik denk dat quovadis eerder wil zeggen dat het onveilig is (of onnodig) om dat vermogen ook vaak te gebruiken. 170 pk, das maar een tikkeltje minder dan mijn Abarth Punto, en geloof me, daarmee zit je heel snel aan snelheden waarmee je het rijbewijs mag versnipperen of smelten (afhankelijk of je al nieuw, plastieken rijbewijs hebt).

Ook ik geniet immens van een stevige dosis paarden/koppel op reserve, doch stel alleen maar vast dat ze meestal op stal blijven, en dat ik de praktijk met de andere auto’s even snel op bestemming ben (69 en 95 pk).

Je mag nog wat ‘harder’ willen rijden en denken ‘ach, die boete van 100 Euro af en toe neem ik er wel bij’, je kan gewoon niet vaak zo rijden omwille van andere zaken (drukte, infrastructuur,...).

En dan kom ik bij het punt dat een auto er voor mij gelikt moet uitzien (design!), betaalbaar moet zijn, opties moet hebben,...

'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

• Ja... dat was het juiste woord en dat maakt rijden zo leuk. Niet nodig in een treintje, maar wel zo leuk om eens voorbij te steken, van vak te veranderen op de snelweg,... Ook het feit dat je wagen niet moet terug schakelen om te versnellen maakt het voor mij toch aangenaam.
          Ja, een auto moet uiteraard betaalbaar zijn. Ik zou nooit een wagen kopen waarvoor ik moet lenen, laat staan mijn rekening plunderen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten

Komt mij zééééér bekend voor, maar dan met 3 van die krengen van een ander merk en met kilometer aantallen waar je toch wel degelijk iets kan uit leren. Maar dat verhaal kennen de meesten al wel. Tijd heelt toch maar gedeeltelijk (financiële)wonden.
            Idd! Zolang we maar leren uit onze fouten en het zekere voor het onzekere nemen. Een auto met het hart kiezen heb ik ondertussen afgeleerd, gelukkig is er genoeg keuze. Helaas maakt dat de zaak niet gemakkelijker
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
              De blaadjes vallen van de bomen en het wordt geleidelijk aan frisser. Hoog tijd om uw winterbanden op te leggen, denkt u wellicht. “Al is het nog veel te vroeg daarvoor”, waarschuwt het VIAS.

Als we de weersvoorspellingen voor de komende twee weken mogen geloven, duikt de temperatuur overdag niet één keer onder de tien graden. Het blijft dus nog behoorlijk warm voor de tijd van het jaar. Maar tegelijk bent u - naar goede gewoonte - misschien al van plan om uw winterbanden op te leggen. Al is het alleen maar om de grote files bij de garagist voor te zijn.

Maar volgens Stef Willems van het VIAS is het nog veel te vroeg voor winterbanden. ”Op dit moment zijn zomerbanden nog steeds veiliger op de weg. Bovendien verslijten winterbanden een stuk sneller wanneer de temperatuur zeven graden of hoger bedraagt”, klinkt het.

“Toch doe je er goed aan om nu al een afspraak vast te leggen met de bandencentrale. Rond half november is doorgaans de ideale periode in ons land. Al heb je niet altijd een garagist nodig: één op de drie Belgen vervangt zijn winterbanden namelijk zelf”, zegt Willems.

Verplicht?

In tegenstelling tot wat er soms wordt beweerd, zijn winterbanden niet wettelijk verplicht in ons land. “En daar zijn we blij om. Want sommige bestuurders hebben nu eenmaal geen winterbanden nodig. Denk maar aan mensen die minder dan vijfduizend kilometer per jaar rijden en bijvoorbeeld slechts tweemaal per week naar de supermarkt gaan”, aldus Willems.

Bron: Nieuwsblad.be
              Pas eind november, anders is het nog veel te vroeg. Was toch zo de vorige jaren. Kan soms nog 15 graden zijn in november tegenwoordig.
              Moest het vriezen 's morgens voor eind november heb ik mij natuurlijk vergist. Just my humble opinion.
              2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
              2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
              2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

Comment

• De winterbanden gaan er bij mij ook pas op na 15 november. K heb nog geweten dat m'n tenen er af vroren op 1 november, en da's slechts
                25 jaar geleden. Aarde toch al serieus opgewarmd sindsdien.

Comment

• Laat die verwarming maar aanliggen, voor mijn part. Veel mildere winters equals veel minder stookkosten en veel minder ongemakken.

Comment

• Vandaag laat ik een nieuwe set winterwielen monteren op de 535ix. 18inch i.p.v. 19inch. Nu Styling 331, wordt Styling 609, ook met sterbanden. Heb de laatste 2 jaar nog niet echt winterwielen nodig gehad, maar was een aanbod dat ik niet kon afslaan. Ondertussen slijten de zomerwielen niet, en heb ik eens wat variatie in wiel .
                    Last edited by order66; 31/10/2017, 09:09.
                    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

Laat die verwarming maar aanliggen, voor mijn part. Veel mildere winters equals veel minder stookkosten en veel minder ongemakken.
                      Leg dat ne keer uit aan de inwoners van sint-maarten. Die mensen hebben niks meer. 1 graad opwarming van het zeewater, betekent krachtigere orkanen met nog meer overvloedige regen.

Comment

• Ja, iedereen wijst hier met de vinger naar de auto maar... http://www.standaard.be/cnt/dmf20171...T=240662918896

Comment

Laat die verwarming maar aanliggen, voor mijn part. Veel mildere winters equals veel minder stookkosten en veel minder ongemakken.
                          Dat is één voordeel van de opwarming. Maar dan staan een massa aan nadelen tegenover hoor.

Comment

• I know. Ik las onlangs een rapport die niet enkel de nadelen (algemeen bekend bij de meesten) maar ook de voordelen opsomde per regio. Voor België was dit naast de vernoemde stookkosten, ook minder ongevallen in de winter (sneeuw, wintergladheid), mogelijkheden tot groeien van nieuwe gewassen, een veel warmere zomer (a la zuid-Frankrijk) met bijbehorende economische voordelen (toerisme, vakantie in eigen land promoten), minder kosten aan onderhoud voor wegen, ...

Er waren er best nog heel wat.

Comment

• Dan moet ik binnen enkele jaren niet naar een warmer land uitwijken...

Palmbomen aan onze Noordzee, rieten rokjes en blote t****n, zou het wel gewoon kunnen worden

Comment

• Voila, het klimaat in belgie gaat er op vooruit, iedereen gaat meer noordelijker willen gaan wonen... remember Syrie, eigenlijk is de oorlog daar ontstaan door de langdurige droogte, het resultaat is dat al die Syriers naar Belgie of Engeland vluchten.

http://www.magazine.nationalgeograph...-opstand-syrie

Misschien is het nu tijd om naar Scandinavie te emigreren, vooraleer we hier overspoeld worden met klimaatvluchtelingen.

Comment

• Niet, ik heb 4 seizoensbanden laten leggen. Vooral het gedoe met het wisselen houdt me tegen.
                                  Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                    Voila, het klimaat in belgie gaat er op vooruit, iedereen gaat meer noordelijker willen gaan wonen... remember Syrie, eigenlijk is de oorlog daar ontstaan door de langdurige droogte, het resultaat is dat al die Syriers naar Belgie of Engeland vluchten.

http://www.magazine.nationalgeograph...-opstand-syrie

Misschien is het nu tijd om naar Scandinavie te emigreren, vooraleer we hier overspoeld worden met klimaatvluchtelingen.
                                    Denk dat ge nu beetje voorbarig bang aan 't worden zijt hoor Sunking... Zal niet meer voor onze generatie of die van onze kinderen zijn. Dat er iets moet gebeuren is duidelijk. Zoals ik al zei, geboortebeperking op wereldniveau. We zijn gewoon met teveel... Max 2 kinderen per gezin of zo en gratis condooms voor iedereen.

Comment

• De gevolgen zijn nu al voelbaar. Misschien dat het de komende 20-30 jaar nog wel zal doenbaar blijven, maar tegen dat ik oud begin te worden, zo rond 2050, dan denk ik toch wel dat de gevolgen serieus merkbaar gaan zijn. Maar ik sta nu nog niet op het punt om te emigreren toch is het nu wel het moment waarop er drastisch moet ingegrepen worden om erger te voorkomen.
                                      Geboortebeperking OK, maar we leven hier ook in een maatschappij waar iedereen er op los verkwist, daar kan ook wat aan gedaan worden.. 't beste zou zijn, een combinatie van beiden.
                                      Er zijn zo veel dingen die scheef zitten, bv. jij betaalt 1000 euro wegenbelasting, terwijl iedereen voor 10€ kan vliegen met ryanair, wat vele malen vervuilender is...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Kartfreak Bekijk Berichten
                                        Niet, ik heb 4 seizoensbanden laten leggen. Vooral het gedoe met het wisselen houdt me tegen.
                                        Ik ga voor de eerste keer alles door de dealer laten doen, inclusief stockage. Kost echt de wereld niet. Vroeger deed ik het allemaal zelf, maar zie dat niet meer zitten
                                        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

Ik ga voor de eerste keer alles door de dealer laten doen, inclusief stockage. Kost echt de wereld niet. Vroeger deed ik het allemaal zelf, maar zie dat niet meer zitten
                                          't Gaat mij persoonlijk niet om de kost hoor, wel 't gedoe van afspraak te maken op 't juiste moment (terwijl al de rest ook een afspraak wil) en dat 2x per jaar.
                                          Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

Comment

Working...
                                          X