Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Pilotagescholen, circuitscholen, ...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Pilotagescholen, circuitscholen, ...

    Zelfs na mijn crash van april dit jaar, blijft het jeuken... Maar ik wil niet meer onvoorbereid de baan op...

    Ik heb wat zitten rondkijken op de rijschool van het RACB, en in Duitsland wat bij BMW... Aan de ene kant wil ik mijn Z4 beter onder controle willen krijgen als het "mis" gaat (frustrerend dat ik die auto beter vertrouw op een driftdag dan op een circuitdag waar ik niet wil driften), maar aan de andere kant ben ik dan wel weer wat huiverig om met de Z4 of een tracktoy zomaar de limiet op te gaan zoeken met ander verkeer rondom. Eens je op het gras zit, verlies je quasi alle remwerking en glij je zo toch nog erg ver, getuige enkele filmpjes op youtube met onfortuinlijke Z4- en andere eigenaars...

    Waar kan ik het beste aankloppen als ik bescheiden circuit-aspiraties heb, maar wel veilig met een tracktool rondjes wil maken? De paar lesgevers die ik heb gezien gaan in de gelimiteerde tijd en ruimte die ze hebben vaak niet verder dan de ideale lijn benaderen, maar evident gaat men niet verder in wat te doen als je belachelijk te snel een bocht instuurt, en de wagen met jou gaat rijden ipv omgekeerd...

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
    Zelfs na mijn crash van april dit jaar, blijft het jeuken... Maar ik wil niet meer onvoorbereid de baan op...

    Ik heb wat zitten rondkijken op de rijschool van het RACB, en in Duitsland wat bij BMW... Aan de ene kant wil ik mijn Z4 beter onder controle willen krijgen als het "mis" gaat (frustrerend dat ik die auto beter vertrouw op een driftdag dan op een circuitdag waar ik niet wil driften), maar aan de andere kant ben ik dan wel weer wat huiverig om met de Z4 of een tracktoy zomaar de limiet op te gaan zoeken met ander verkeer rondom. Eens je op het gras zit, verlies je quasi alle remwerking en glij je zo toch nog erg ver, getuige enkele filmpjes op youtube met onfortuinlijke Z4- en andere eigenaars...

    Waar kan ik het beste aankloppen als ik bescheiden circuit-aspiraties heb, maar wel veilig met een tracktool rondjes wil maken? De paar lesgevers die ik heb gezien gaan in de gelimiteerde tijd en ruimte die ze hebben vaak niet verder dan de ideale lijn benaderen, maar evident gaat men niet verder in wat te doen als je belachelijk te snel een bocht instuurt, en de wagen met jou gaat rijden ipv omgekeerd...
    Persoonlijk ben ik zwaar fan van www.automobielbeheersing.be

    Comment


    • #3
      Build confidence behind the wheel, reduce your lap times, go faster while being safer. Bouw je vertouwen achter het stuur op. Snellere rondetijden met minder risico's. Driver Training | Racecar Rental | Circuit Events

      Is eene heele goeie als ge eens op t circuit wilt leren rijden.
      2012 E92 Bmw 335i DKG
      1991 E30 320i

      Comment


      • #4
        Michelooo is niet helemaal mee

        Ik heb redelijk wat info van RACB/Automobielbeheersing, maar buiten hen ken ik geen echte pilotagescholen. Zal Nathalie toch eens moeten bellen - weeral

        Comment


        • #5
          zoals wax-it al aanhaalde en je kan daar een gevordere rijstage gaan volgen speciaal voor circuit rijden
          www.peugeotforum.be

          Comment


          • #6
            Wat je nodig hebt is een stage car control...

            Iemand met heel goeie naam is Don Palmer in de UK. Heb ik altijd eens willen doen, maar 't komt er niet van
            ----------------------------------------------------------------------------------
            2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
            2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
            Pictures here: BMW 7 Series
            1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
            Pictures here: Diablo

            --------------------------------------------------------------------------------------------
            It's like being in command of the Battlestar Galactica:
            It might need half a starsystem to turn around,
            but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
            Cylons have respect for it...

            --------------------------------------------------------------------------------------------

            Comment


            • #7
              Rensportschool Zandvoort is een erg goeie ! Vriend van mij geeft daar les.

              Comment


              • #8
                Zo, net terug van de stage Hoge Prestaties bij RACB/Peugeot School voor Automobielbeheersing.

                Bekaf

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                  Zo, net terug van de stage Hoge Prestaties bij RACB/Peugeot School voor Automobielbeheersing.

                  Bekaf
                  En? Wat stond er op het programma? Veel bijgeleerd? Fun gehad?

                  Comment


                  • #10
                    Fun? Werken!

                    Het begon met wat theorie - sturen, grip, remmen, yaddayadda - en dan gingen we naar het terrein nabij Francorchamps, om daar met een 207 de theorie in praktijk om te zetten. Namiddag ging het dan over onder- en overstuur, hoe het te vermijden en hoe uit het te lokken, op asfalt en op gravel. Eerst met de 207, daarna met een Hommell Berlinetta.

                    Eigenlijk stond de hele dag in het teken van stuur- en kijktechniek. Het is me nooit opgevallen, maar toen ik vanavond een filmpje zag van Fifth Gear is het me opgevallen dat ze daar net dezelfde stuurtechniek hanteren, dus zo gek zal die techniek niet zijn. De techniek zit 'm erin dat je je stuur draait volgens een vaste methode, waarbij je bijgevolg altijd weet naar waar je wielen wijzen. En in plaats van bij het tegensturen in een drift of overstuur je stuur dan maar wat te gooien, ga je je stuur doelmatig vasthouden zodat je mooie drifts kan leggen, en natuurlijk niet ongecontrolleerd rond slaat als de wagen plots grip achteraan verliest.

                    Dus ja, veel bijgeleerd. Na de cursus voelde het rijden met de Z4 heel anders aan, 'net zoals een nieuwe auto' maar de lesgever corrigeerde mij: "nee, de bestuurder is nieuw".

                    Een andere eye-opener: dat voetstukje naast het ontkoppelingspedaal is niet om je linkervoet op te laten rusten, maar om steun uit te halen zodat je je stuur kan gebruiken waar het echt voor dient ipv in je zetel te blijven zitten tijdens hevige manoevers.

                    Netto geleerd:
                    • Ik kan, mits oefening, op een nat wegdek beter remmen dan ABS
                    • Onderstuur vermijden bij een FWD op gravel door overstuur uit te lokken en zo sneller door een bocht te geraken
                    • Overstuur bij FWD corrigeren op asfalt
                    • Onderstuur bij FWD corrigeren op asfalt (hoewel ik dat blijkbaar al onder de knie had )
                    • Overstuur bij RWD corrigeren op asfalt, het moet niet altijd een dikke powerslide zijn
                    • Powersliden op gravel

                    Nog aan te werken
                    • Manier van sturen, het is iets dat bij mijn instructeur zelf al een half jaar duurde alvorens ie was omgeschakeld
                    • rempunten kiezen, apex perfect nemen
                    • exacter powersliden. Powersliden allemaal goed en wel, maar in een rally moet het consistent op het scherpst van de snee
                    • ...

                    Ik denk er dus wel over na om de Circuitstage, en later misschien ook de rallystage ook eens te doen.

                    Al bij al eigenlijk stiekem nuttiger dan een Skylimitevents driftschool of trackschool...
                    Last edited by ; 09/11/2009, 22:05.

                    Comment


                    • #11
                      ze hebben een hele goede reputatie. Ik ken al verschillende chauffeurs die er langs geweest zijn en die waren allemaal dik tevreden.
                      Ik ga het zelf ook binnenkort volgen...
                      www.peugeotforum.be

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                        Eigenlijk stond de hele dag in het teken van stuur- en kijktechniek. Het is me nooit opgevallen, maar toen ik vanavond een filmpje zag van Fifth Gear is het me opgevallen dat ze daar net dezelfde stuurtechniek hanteren, dus zo gek zal die techniek niet zijn. De techniek zit 'm erin dat je je stuur draait volgens een vaste methode, waarbij je bijgevolg altijd weet naar waar je wielen wijzen.
                        Jop die ken ik en pas ik ook toe.
                        Tot je op circuit komt en je een circuit-rat naast je krijgt in de kar en je doet hetzelfde als wat je daar is aangeleerd, dan word je uitgekafferd

                        Op straat pas ik het wel heel vaak toe, anders zit je zeker bij haakse bochten en bij afdraaien toch maar te knoeien met je armen.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                          Tot je op circuit komt en je een circuit-rat naast je krijgt in de kar en je doet hetzelfde als wat je daar is aangeleerd, dan word je uitgekafferd
                          En waarom uitgekafferd? De instructeur zei ook dat ie altijd in een neverending discussie zit met de mannen die driften, want die leren het weer anders aan

                          Bon, ik zie er de voordelen van in, en merk ook dat de instructeur er bij het parcours op het einde van de dag nu ook niet zo veel van zei als je wel het principe aanhield, maar niet altijd de handen volledig correct had staan. Zolang je maar wist naar waar de wielen wezen, en zo goed kon insturen, uitsturen of tegensturen.

                          Nu, er zijn zeer veel circuitratten die het ook zonder onderricht doen, of uit een andere school komen. Mijn instructeur dacht ook een goede motorrijder te zijn totdat ie eens een cursus mee deed van zijn collega instructeurs die de lessen voor motorrijders geven, en deed daar ook ferm zijn ogen open .

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                            En waarom uitgekafferd? De instructeur zei ook dat ie altijd in een neverending discussie zit met de mannen die driften, want die leren het weer anders aan
                            Ik heb het niet over self-proclaimed-ratten, maar over echt serieuze mannen.
                            Op circuit hanteert men zoveel mogelijk statisch sturen (dus handen op kwart voor 3 en die blijven daar).

                            Nuja, in mijn ogen is al da gezever daarrond overrated en is het belangrijk van zelf een consequente manier te hebben van met uw stuur om te gaan, en de methode die ze u daar in Francorchamps leren vind ik daar zeker heel goed voor.

                            En die echte drifters, die mannen doen niks anders dan hun stuur laten glijden door hun handen

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                              Ik heb het niet over self-proclaimed-ratten, maar over echt serieuze mannen.
                              Op circuit hanteert men zoveel mogelijk statisch sturen (dus handen op kwart voor 3 en die blijven daar).
                              Niet vergeten dat een echte circuitbak vaak ook een aangepast stuurhuis heeft waardoor je inderdaad enkel de handen op kwart voor 3 moet houden om de hele draai te kunnen nemen . In gewone auto's lukt dat dus niet .

                              Nu, dat onderhands halen is ook enkel voor de idioot korte bochten en tegensturen, en bovenhands halen voor de 90%-bochten. Het is al minder handen verzetten dan wat ik nu gewoon ben.

                              Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                              En die echte drifters, die mannen doen niks anders dan hun stuur laten glijden door hun handen
                              Ja en nee. Zo een gekke Japanners hebben ook weer een aangepast stuurhuis, en moeten ook niks verzetten om tegen te sturen .

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                Niet vergeten dat een echte circuitbak vaak ook een aangepast stuurhuis heeft waardoor je inderdaad enkel de handen op kwart voor 3 moet houden om de hele draai te kunnen nemen . In gewone auto's lukt dat dus niet .
                                Zoals een "simpele TVR" dus

                                Comment


                                • #17
                                  Heb al 2 stages gedaan daar, en dat is echt ongelooflijk goed hé.

                                  Ondertussen is de stuurtechniek een automatisme geworden en denk je er niet meer bij na

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                    Fun? Werken!

                                    Het begon met wat theorie - sturen, grip, remmen, yaddayadda - en dan gingen we naar het terrein nabij Francorchamps, om daar met een 207 de theorie in praktijk om te zetten. Namiddag ging het dan over onder- en overstuur, hoe het te vermijden en hoe uit het te lokken, op asfalt en op gravel. Eerst met de 207, daarna met een Hommell Berlinetta.

                                    Eigenlijk stond de hele dag in het teken van stuur- en kijktechniek. Het is me nooit opgevallen, maar toen ik vanavond een filmpje zag van Fifth Gear is het me opgevallen dat ze daar net dezelfde stuurtechniek hanteren, dus zo gek zal die techniek niet zijn. De techniek zit 'm erin dat je je stuur draait volgens een vaste methode, waarbij je bijgevolg altijd weet naar waar je wielen wijzen. En in plaats van bij het tegensturen in een drift of overstuur je stuur dan maar wat te gooien, ga je je stuur doelmatig vasthouden zodat je mooie drifts kan leggen, en natuurlijk niet ongecontrolleerd rond slaat als de wagen plots grip achteraan verliest.

                                    Dus ja, veel bijgeleerd. Na de cursus voelde het rijden met de Z4 heel anders aan, 'net zoals een nieuwe auto' maar de lesgever corrigeerde mij: "nee, de bestuurder is nieuw".

                                    Een andere eye-opener: dat voetstukje naast het ontkoppelingspedaal is niet om je linkervoet op te laten rusten, maar om steun uit te halen zodat je je stuur kan gebruiken waar het echt voor dient ipv in je zetel te blijven zitten tijdens hevige manoevers.

                                    Netto geleerd:
                                    • Ik kan, mits oefening, op een nat wegdek beter remmen dan ABS
                                    • Onderstuur vermijden bij een FWD op gravel door overstuur uit te lokken en zo sneller door een bocht te geraken
                                    • Overstuur bij FWD corrigeren op asfalt
                                    • Onderstuur bij FWD corrigeren op asfalt (hoewel ik dat blijkbaar al onder de knie had )
                                    • Overstuur bij RWD corrigeren op asfalt, het moet niet altijd een dikke powerslide zijn
                                    • Powersliden op gravel
                                    Nog aan te werken
                                    • Manier van sturen, het is iets dat bij mijn instructeur zelf al een half jaar duurde alvorens ie was omgeschakeld
                                    • rempunten kiezen, apex perfect nemen
                                    • exacter powersliden. Powersliden allemaal goed en wel, maar in een rally moet het consistent op het scherpst van de snee
                                    • ...
                                    Ik denk er dus wel over na om de Circuitstage, en later misschien ook de rallystage ook eens te doen.

                                    Al bij al eigenlijk stiekem nuttiger dan een Skylimitevents driftschool of trackschool...
                                    Ik ben er een dik jaar geleden geweest en net hetzelfde programma gehad. Is echt wel dikke fun. En je leert er massa's bij. Aanrader voor iedereen.
                                    Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel
                                    ... De snelheidslimieten zijn overal zo gelegd dat je zelfs met 4 platte banden en olie op de baan nog door de bocht kunt aan de maximum toegelaten snelheid ...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Hmm dat zou ik ook wel eens willen doen, hoeveel kost dat alles incl.?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk Berichten
                                        Hmm dat zou ik ook wel eens willen doen, hoeveel kost dat alles incl.?
                                        Volgens hun site 695 euro voor een dagprogramma privé OF voor een driedaags programma in groep

                                        Fors bedrag, niet dat het overpriced is (instructeur, auto, baanhuur ..) maar het is even slikken :-)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X