Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Over and out voor SAAB

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Over and out voor SAAB

Saab gaat dicht

General Motors heft zijn dochtermerk Saab op. Vandaag is namelijk bekend geworden dat de verkoop van het Zweedse premiumlabel aan Spyker op niets is uitgelopen.
    “Tot onze spijt hebben we niet tot een deal kunnen komen met Spyker”, zo liet Nick Reilly, de eerste man van General Motors in Europa weten. We gaan ons nu richten om een gecontroleerde afbouw van de activiteiten en ontmanteling van de organisatie. We zullen hiervoor intensief samenwerken met het personeel van Saab.
    Reilly liet weten dat een bankroet of liquidatie niet aan de orde is. “Dit betekent dat wij gewoon de schuldeisers, inclusief alle leveranciers, zullen betalen”, zo zei de topman. Reilly voegde er aan toe dat bij de afbouw van de productie en de distributieactiviteiten het belang van de klanten niet uit het oog zal worden verloren.

Bron: http://www.autointernationaal.nl/art...p?id=13604&n=0

De deal tussen Saab en Spyker gaat niet door. Dat betekent dat General Motors stopt met het merk.

General Motors trekt de stekker uit Saab nu de overname met Spyker is mislukt. Dat meldt persbureau Reuters. GM geeft in een verklaring aan dat de onderhandelingen met de Nederlanders op niets zijn uitgelopen. “Tijdens de gesprekken zijn er hobbels opgedoken die niet konden worden genomen”, aldus de verklaring van de autoreus.
    “Ondanks de beste bedoelingen van alle partijen is duidelijk geworden dat er geen afspraken kunnen worden gemaakt in de vastgestelde tijd,” vertelt Nick Reilly, de baas van General Motors in Europa. GM had de deadline voor de overname van Saab op het einde van het jaar gezet.
    “We zullen nauw met Saab samenwerken om Saab op een verantwoordelijke manier af te bouwen. Dat betekent dus dat er geen bankroet komt of een liqudatieproces,” voegt Reilly toe. In de fabriek in Trollhättan zijn nog drieduizend werknemers actief. In de rest van de regio rondom deze stad zullen nog vele anderen worden getroffen door het verdwijnen van het merk omdat ook veel toeleveranciers van Saab daar zetelen.
    Eerder ging het Chinese BAIC er vandoor met de intellectuele rechten op de vorige 9-5 en de techniek van de 9-3. Het bedrijf kondigt aan dat deze modellen meteen in het bedrijf worden geïntegreerd. Vanaf 2011 kunnen we dus Chinese Saabs verwachten. BAIC-baas Wang Dazong verklaart dat het nog te vroeg is om te zeggen of de Chinese Saabs ook voor de export beschikbaar komen. Naar verluidt heeft Saab door de deal met de Chinezen 135 miljoen euro binnengehaald.

www.autoweek.nl

Comment

:-(

Nu kunnen alle Saabs op de lijst met 'vermoedelijke klassiekers van de toekomst'

Comment

spijtig, heel spijtig...
        2003 Saab 9-5 TiD Hirsched & aeronized
        1998 Saab 9-3 TiD (sold)
        1993 Saab 900i aero (sold)

Comment

En dan zo'n dijk van een 9-5 hebben klaarstaan...

Comment

Echt spijtig nieuws Die nieuwe 9-5 break zag er echt gelikt uit.. Het was ook een enorm betrouwbaar merk en ik had me voorgenomen ooit een Saab in huis te halen. Die eigenzinnigheid

Jammer.

Comment

Een van m'n lievelingsmerken En het was enkele maanden terug nog zo hoopgevend met de overname door Koeningsegg.
              Zou het niet kunnen dat er (na de crisis ofzo) toch nog een overnemer opduikt en Saab weer herleefd?

Comment

Er hangt waarschijnlijk niet genoeg overheidssteun aan vast. Voze Amerikanen.

Comment

Jammer, ik hield wel de eigenzinnigheid van het merk.
                  Ik heb dan ook vele leuke herinneringen aan Saabs.

Vroeger als kleine op reis gaan met een 900i en de achterbumper als picknicktafel gebruiken.

Met mijn toenmalige beste vriend aan het stuur los door een bakstenen muur gevlogen in een 9000 zonder dat er een krasje aan de auto was. (toegegeven, dat was alleen achteraf leuk).

En deze zomer met onze 900s die we voor een paar 100 euro hadden gekocht meegedaan aan een banger rally doorheen europa. Met 4 man + bagage 4000km gereden, waarvan 2 dagen enkel bergpassen waaronder de Stelvio. En het ding heeft geen krimp gegeven. Niet slecht om al 285.000km op de teller te hebben staan.

Farewell Saab

Comment

Spijtige zaak en ik hoop dat er alsnog een overnemer komt!!

Comment

Niet te vlug hé mannen. Dat zal wsl een of andere truc zijn van de yanks om de spleetogen uit hun tent te lokken. Volgens mij hebben we het einde van het Saab-verhaal nog te goed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                        Niet te vlug hé mannen. Dat zal wsl een of andere truc zijn van de yanks om de spleetogen uit hun tent te lokken. Volgens mij hebben we het einde van het Saab-verhaal nog te goed.
                        Hopelijk...

Comment

.. als kind heeft Pa een 99 en een 900 gehad. Bangelijke wagens!

Ben benieuwd of er niet toch een zweedse groep opduikt die dit niet laat gebeuren. Als Ikea nu eens investeert , krijgen we meteen Saab kitcars

@McFarnsworth .. kun je me hier eens wat info over per PM sturen ? Bedankt!
                          Oorspronkelijk geplaatst door McFarnsworth Bekijk Berichten
                          En deze zomer met onze 900s die we voor een paar 100 euro hadden gekocht meegedaan aan een banger rally doorheen europa. Met 4 man + bagage 4000km gereden, waarvan 2 dagen enkel bergpassen waaronder de Stelvio.

Comment

Ik hoop heel hard dat ze nog een B-plannetje achter de hand hebben, het zou erg zijn als dit merk verdwijnt...

Ik neem aan dat de productieplannen voor de nieuwe 9-5 dan helemaal stilliggen momenteel?

Comment

met saab heb ik wel niks, maar ondanks vond ik het altijd een leuke verschijning in het straatbeeld...
                              maargoed, kijk eens naar Rover? is ook faliet gegaan.
                              en als ik de loopje nu zo mag volgen, denk ik dat er wel meer zullen vallen

Comment

Mijn papa had als vorige auto een Rover 620 ...

Nu een Saab 9-3 Sedan ..

Als de volgende maar geen Volvo wordt ... die zitten ook in slechte papieren hoorde ik vanavond op Radio 1.

RIP SAAB, heel betrouwbaar, degelijk en toch mooie karaktervolle auto's.

Comment

je zal maar je hele leven Saab willen rijden en nu iets anders moeten zoeken dat even eigenzinnig en speciaal is ...

Maar ik hoop toch ook op een plan B....

2015 Volvo V60 D2 aut.
                                  2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Waar blijft Renault of PSA? Ze krijgen hun eigen luxewagens aan de straatstenen niet kwijt, en kunnen hier volgens mij iets van maken

Comment

Saab had de laatste tijd wel zeer knappe Concepts! Spijtige zaak dit, er zat echt wel toekomst in.

Comment

Zoals ik al zei. Een zéér spijtig zaak voor een merk die enorm veel karakter had. Ik begrijp niet waarom ze de zéér mooie 9-5 die pas is voorgesteld geen kans gegeven hebben.

Comment

Working...
                                        X