Vanmorgen in "De Standaard" gelezen :
Lezersreacties hierop :
Op 21 december 2009 omstreeks 10u32, zei Jan Neef:
Laat in 't vervolg een dergelijk info artikel schrijven door iemand die er iets van af weet aub.
Op 21 december 2009 omstreeks 06u05, zei Maurits De Winter:
Gevaarlijk artikel. Geen onderscheid tussen abs of niet. Weinig extra uitleg over risico op blokeren en stilvallen motor (als u remt zonder te ontkoppelen). Nog twee extra: Altijd kijken waar u naar toe wil. Dus naast de boom of obstakel. Stuur met minimale bewegingen. Maw als u 10 meter vroeger aan uw bocht kan beginnen en met minimale stuurhoek maneuver kan uitvoeren is dit altijd beter. Nooit bruusk sturen.
Hebben de leden van Autoforum tips om te delen ?
.
Hoe rijdt u veilig door de sneeuw?
Van onze redacteur
Het is misschien wel kerstvakantie en dus een pak minder druk op de baan, maar het is een illusie om te denken dat het plotseling rustig zou zijn op de wegen. Wie de weg op moet, houdt zich het best aan enkele sneeuwregels. Voor sommige maatregelen is het al te laat. Winterbanden zijn ideaal in deze omstandigheden, maar die zijn uitverkocht. Ook staat uw auto het best in de garage. Als dat nog niet gebeurd is, is het nu het moment om ze op te ruimen.
Geen garage? Maak uw wagen sneeuwvrij bij vertrek. Rondvliegende sneeuw is vervelend voor de auto's achter u en als u plots moet remmen, schuift de sneeuw over uw voorruit. Als u op de bent, is het logisch om voldoende afstand te houden en uw snelheid aan te passen. Remmanoeuvres vermijdt u best.
Vertrekken in tweede
Als het dan toch moet, rem dan op de motor en verminder tijdig snelheid als u moet stoppen. Gaat het mis en begint uw wagen te slippen, blijf dan het rempedaal indrukken, stuur tegen en ontkoppel niet. Houd uw ogen altijd gericht op de plaats waar u heen wil. Veel wagens zijn uitgerust met ESP (Electronic Stability Program). Zorg dat die functie uitgeschakeld is als u vertrekt. Anders blijven uw wielen spinnen. Als u eenmaal vertrokken bent, mag de ESP weer aan. Als u stilvalt aan een op- en afrit of aan een helling, probeer dan in tweede versnelling opnieuw te vertrekken.
Het goede spoor
Het spoor volgen van de wagen voor u is niet zaligmakend. Als u dat doet, moet u dat ook blijven doen. Als u dan toch een manoeuvre moet uitvoeren, kunt u zich best vooraf op de verse sneeuw wagen.
- maandag 21 december 2009
- Auteur: Stef Telen
Van onze redacteur
Het is misschien wel kerstvakantie en dus een pak minder druk op de baan, maar het is een illusie om te denken dat het plotseling rustig zou zijn op de wegen. Wie de weg op moet, houdt zich het best aan enkele sneeuwregels. Voor sommige maatregelen is het al te laat. Winterbanden zijn ideaal in deze omstandigheden, maar die zijn uitverkocht. Ook staat uw auto het best in de garage. Als dat nog niet gebeurd is, is het nu het moment om ze op te ruimen.
Geen garage? Maak uw wagen sneeuwvrij bij vertrek. Rondvliegende sneeuw is vervelend voor de auto's achter u en als u plots moet remmen, schuift de sneeuw over uw voorruit. Als u op de bent, is het logisch om voldoende afstand te houden en uw snelheid aan te passen. Remmanoeuvres vermijdt u best.
Vertrekken in tweede
Als het dan toch moet, rem dan op de motor en verminder tijdig snelheid als u moet stoppen. Gaat het mis en begint uw wagen te slippen, blijf dan het rempedaal indrukken, stuur tegen en ontkoppel niet. Houd uw ogen altijd gericht op de plaats waar u heen wil. Veel wagens zijn uitgerust met ESP (Electronic Stability Program). Zorg dat die functie uitgeschakeld is als u vertrekt. Anders blijven uw wielen spinnen. Als u eenmaal vertrokken bent, mag de ESP weer aan. Als u stilvalt aan een op- en afrit of aan een helling, probeer dan in tweede versnelling opnieuw te vertrekken.
Het goede spoor
Het spoor volgen van de wagen voor u is niet zaligmakend. Als u dat doet, moet u dat ook blijven doen. Als u dan toch een manoeuvre moet uitvoeren, kunt u zich best vooraf op de verse sneeuw wagen.
Op 21 december 2009 omstreeks 10u32, zei Jan Neef:
Laat in 't vervolg een dergelijk info artikel schrijven door iemand die er iets van af weet aub.
Op 21 december 2009 omstreeks 06u05, zei Maurits De Winter:
Gevaarlijk artikel. Geen onderscheid tussen abs of niet. Weinig extra uitleg over risico op blokeren en stilvallen motor (als u remt zonder te ontkoppelen). Nog twee extra: Altijd kijken waar u naar toe wil. Dus naast de boom of obstakel. Stuur met minimale bewegingen. Maw als u 10 meter vroeger aan uw bocht kan beginnen en met minimale stuurhoek maneuver kan uitvoeren is dit altijd beter. Nooit bruusk sturen.
Hebben de leden van Autoforum tips om te delen ?
.
Comment