Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe rijdt u veilig door de sneeuw?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hoe rijdt u veilig door de sneeuw?

    Vanmorgen in "De Standaard" gelezen :
    Hoe rijdt u veilig door de sneeuw?
    • maandag 21 december 2009
    • Auteur: Stef Telen
    BRUSSEL - Met de auto rijden op een besneeuwde ondergrond is een kunst. Een snelcursus voor wie de weg op moet.

    Van onze redacteur

    Het is misschien wel kerstvakantie en dus een pak minder druk op de baan, maar het is een illusie om te denken dat het plotseling rustig zou zijn op de wegen. Wie de weg op moet, houdt zich het best aan enkele sneeuwregels. Voor sommige maatregelen is het al te laat. Winterbanden zijn ideaal in deze omstandigheden, maar die zijn uitverkocht. Ook staat uw auto het best in de garage. Als dat nog niet gebeurd is, is het nu het moment om ze op te ruimen.

    Geen garage? Maak uw wagen sneeuwvrij bij vertrek. Rondvliegende sneeuw is vervelend voor de auto's achter u en als u plots moet remmen, schuift de sneeuw over uw voorruit. Als u op de bent, is het logisch om voldoende afstand te houden en uw snelheid aan te passen. Remmanoeuvres vermijdt u best.

    Vertrekken in tweede

    Als het dan toch moet, rem dan op de motor en verminder tijdig snelheid als u moet stoppen. Gaat het mis en begint uw wagen te slippen, blijf dan het rempedaal indrukken, stuur tegen en ontkoppel niet. Houd uw ogen altijd gericht op de plaats waar u heen wil. Veel wagens zijn uitgerust met ESP (Electronic Stability Program). Zorg dat die functie uitgeschakeld is als u vertrekt. Anders blijven uw wielen spinnen. Als u eenmaal vertrokken bent, mag de ESP weer aan. Als u stilvalt aan een op- en afrit of aan een helling, probeer dan in tweede versnelling opnieuw te vertrekken.

    Het goede spoor

    Het spoor volgen van de wagen voor u is niet zaligmakend. Als u dat doet, moet u dat ook blijven doen. Als u dan toch een manoeuvre moet uitvoeren, kunt u zich best vooraf op de verse sneeuw wagen.
    Lezersreacties hierop :



    Op 21 december 2009 omstreeks 10u32, zei Jan Neef:

    Laat in 't vervolg een dergelijk info artikel schrijven door iemand die er iets van af weet aub.





    Op 21 december 2009 omstreeks 06u05, zei Maurits De Winter:

    Gevaarlijk artikel. Geen onderscheid tussen abs of niet. Weinig extra uitleg over risico op blokeren en stilvallen motor (als u remt zonder te ontkoppelen). Nog twee extra: Altijd kijken waar u naar toe wil. Dus naast de boom of obstakel. Stuur met minimale bewegingen. Maw als u 10 meter vroeger aan uw bocht kan beginnen en met minimale stuurhoek maneuver kan uitvoeren is dit altijd beter. Nooit bruusk sturen.

    Hebben de leden van Autoforum tips om te delen ?

    .
    Last edited by ; 21/12/2009, 11:53.

  • #2
    Hoe dwarser, hoe beter!

































    Comment


    • #3
      Geschreven met verstand van zaken!

      Als het dan toch moet, rem dan op de motor en verminder tijdig snelheid als u moet stoppen. Gaat het mis en begint uw wagen te slippen, blijf dan het rempedaal indrukken, stuur tegen en ontkoppel niet.
      Tegensturen bij onderstuur als je rechtdoor de bocht door gaat?

      Houd uw ogen altijd gericht op de plaats waar u heen wil. Veel wagens zijn uitgerust met ESP (Electronic Stability Program). Zorg dat die functie uitgeschakeld is als u vertrekt. Anders blijven uw wielen spinnen. Als u eenmaal vertrokken bent, mag de ESP weer aan. Als u stilvalt aan een op- en afrit of aan een helling, probeer dan in tweede versnelling opnieuw te vertrekken.
      aja

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
        Geschreven met verstand van zaken!



        Tegensturen bij onderstuur als je rechtdoor de bocht door gaat?



        aja
        echt hé

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
          Schandalig artikel.
          Blijven remmen zorgt ervoor dat je gewoon rechtdoor schuift (zonder aBS ten minste).

          En dan :
          Stabiliteits-controle (ESP) heeft NIKS te maken met tractie-controle!!!
          Tractie-controle (heeft allerlei namen bij de verschillende constructeurs) kan inderdaad zorgen voor verminderde tractie, en kan je eventueel proberen af te zetten als je niet weggeraakt. Maar ESP is voor 99% van de bestuurders in België een zegen met dit weer.
          Mijn ESP heeft gisteren toch overuren moeten draaien.

          Comment


          • #6
            Niet ontkoppelen en blijven remmen. Ik wil wel eens zien hoe dat gaat werken. Dan slaat de motor simpelweg af. Met wat geluk ben je dan rembekrachtiging en ABS kwijt, evenals servostuur.

            En tractiecontrole afzetten (want dat bedoelen ze hier wel, ook al gebruiken ze de compleet andere/verkeerde term stabiliteitscontrole ) heb ik zelf nooit moeten doen. Als je niet de bedoeling hebt te gaan spelen zet je die systemen enkel af in uiterste nood.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
              En dan :
              Stabiliteits-controle (ESP) heeft NIKS te maken met tractie-controle!!!
              Op de meeste wagens is dat toch met mekaar geïntegreerd hoor. Op mijn 1-serie bijvoorbeeld kan je de tractiecontrole niet apart uitzetten, zonder DSC (de BMW benaming voor ESP) uit te schakelen.

              In elk geval, op zwaar besneeuwde wegen zet ik DSC/ESP volledig uit. Zo voel ik tenminste wat er gebeurt aan de 4 wielen, het constant corrigerende DSC/ESP systeem filtert te veel informatie weg wat een vals gevoel van veiligheid zou kunnen geven. Op wegen die grotendeels vrijgemaakt zijn en waar je vlotter kan rijden zet ik het wel weer aan.
              AutoMinded.be

              Comment


              • #8
                Goed ! ... in afwachting op tips in een taal die ik kan begrijpen ...

                ... effe naar filmpje kijken

                + YouTube Video
                ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

                Comment


                • #9
                  Huh?
                  Op de motor remmen, niet ontkoppelen en blijven remmen...Dan blokkeert toch alles nee?

                  Comment


                  • #10
                    En what the hell @ filmpje met retarded Amerikanen

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                      @Cath:
                      Ik weet niet met welke auto je rijdt, en ook niet of de tips specifiek voor jou zijn.
                      Maar:
                      - Afstand houden
                      - Anticiperen
                      - ALTIJD kijken waar je naartoe wil, en niet naar het obstakel
                      - Zacht remmen, indien mogelijk op de motor
                      - Electronische rijhulpen aan laten staan, tenzij je niet weggeraakt. In dit geval de tractie-controle uitzetten (en daarna terug aan).
                      - Zo weinig mogelijk stuurbewegingen.

                      Even kort de belangrijkste rijhulpmiddelen op een rijtje:
                      * Tractiecontrole:
                      Tractiecontrole gaat je doorspinnende wielen afremmen.
                      Als je dus stilstaat, en volgas geeft en niet van je plaats komt: afzetten

                      * ESP of Stbiliteitscontrole:
                      ESP gaat ervoor zorgen dat als je wagen van z'n traject afwijkt (slipt), dat hij gecorrigeerd zal worden door het selectief afremmen van wielen.

                      * ABS of Anti-Blokkeer-Systeem:
                      Zorgt ervoor dat je wielen niet blokkeren als je remt.
                      Hey ! ... nu heb ik alles begrepen ! ... bedankt, DDke !

                      (Ik rij met een oude camionette Fiat Scudo 1.9D, maar het is interessant meer te weten over electronische snufjes).

                      Nog een filmpje als beloning.

                      + YouTube Video
                      ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

                      Comment


                      • #12
                        @DDke, Helpt jou lsd in de sneeuw?

                        Comment


                        • #13
                          Ik heb mij van 't weekend kostelijk geamuseerd met de auto van mijn vrouw. MB 220d break van '98, geen esp, alleen ABS en winterbanden. Fantastisch rijden old school. De neus richten en driften maar! Mijn A5 komt al de hele week de garage niet uit.

                          Overigens: schandalig hoe de wegen er in WVL (Waregem) bijliggen. Zelfs de Gentseweg is nog niet vrij.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Morning glory Bekijk Berichten
                            @DDke, Helpt jou lsd in de sneeuw?
                            Dat mag ik hopen

                            Andere tips:

                            De meeste ongevallen bij sneeuwval gebeuren omdat mensen bij lage snelheid hun remafstand verkeerd inschatten. Het ABS komt tussen, en het lijkt alsof de wagen bijna totaal geen remkracht meer heeft, of zonder ABS glij je gewoon rechtdoor. Bij FWD auto's, kan het interessant zijn om in zo'n geval geforceerd de 1e versnelling in te schakelen, en direct de koppeling te laten opkomen. De voorwielen blijven draaien, maar geven een enorme vertraging, terwijl je toch nog kan blijven sturen. NIET DOEN BIJ RWD !!!

                            Een techniek uit de 4x4 wereld is BTM (Brake Throttle Modulation). Op gladde ondergrond gaat zonder sper al snel 1 van de 2 (of 2 van de 4) aangedreven wielen doorspinnen, waardoor de auto zelfs een lichte helling niet kan oprijden. Geef ongeveer 30% gas (1500rpm bij een diesel, 2000RPM bij benzine) en druk HEEL lichtjes je rempedaal in met je linkervoet. De kracht van de motor zal door de remkracht heen het stilstaande wiel aandrijven, en het doorspinnende wiel wordt net genoeg afgeremd om niet meer te spinnen... Bij een RWD kan dit eventueel met de handrem (beginnen met 1 klik, dan 2, ...) Niet makkelijk te doseren als je't met de rem doet, maar het kan net genoeg verschil maken om toch los te komen.

                            Verder, de klassiekers als afstand houden, winterbanden gebruiken, anticiperen, snelheid matigen, geen bruuske bewegingen, zachtjes gas bijgeven, etc.

                            In diepe sneeuw ben je beter zonder ABS, als je't kan uitschakelen. Dit omdat de sneeuw zich dan voor de banden ophoopt, en zo meer frictie geeft.
                            ----------------------------------------------------------------------------------
                            2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                            2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                            Pictures here: BMW 7 Series
                            1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                            Pictures here: Diablo

                            --------------------------------------------------------------------------------------------
                            It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                            It might need half a starsystem to turn around,
                            but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                            Cylons have respect for it...

                            --------------------------------------------------------------------------------------------

                            Comment


                            • #15
                              het meest waarschijnlijk met op de motor te remmen op het (extreem) glad is dat je motor zal stilvallen en dan begint je te slippen (dan valt je plots zonder stuur bekrachtiging en zonder remassistentie, en is de controle over de wagen totaal zoek)
                              ontkoppelen helpt integendeel de wagen te stabiliseren, en dan is controleren met het stuur en de remmen evidenter
                              elke slipschool zal dit bevestigen
                              op het glad is tijdig afbollen de boodschap, juist om niet hard te moeten remmen

                              Comment


                              • #16
                                Bwa, elektronisch/ alfa/ remmen weetjewel...

                                Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten
                                Dat mag ik hopen
                                Vandaag voor de eerste keer in de sneeuw gereden en even getest in de straat hoe "goed" de auto remt. Aan 30 km/h eens normaal geremd, abs grijpt onmiddellijk in maar toch behoorlijk lange remweg.

                                Even later wou ik stoppen op een helling naar beneden, zolang mogelijk op de motor remmen maar toch vanaf ik op de rem drukt => abs
                                Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten
                                De meeste ongevallen bij sneeuwval gebeuren omdat mensen bij lage snelheid hun remafstand verkeerd inschatten.
                                Interessante techniek, deze zal ik toch onthouden en eens proberen op een afgelegen parking, de kans is groot dat ik het ooit wel eens nodig zal hebben.

                                Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten
                                Het ABS komt tussen, en het lijkt alsof de wagen bijna totaal geen remkracht meer heeft, of zonder ABS glij je gewoon rechtdoor. Bij FWD auto's, kan het interessant zijn om in zo'n geval geforceerd de 1e versnelling in te schakelen, en direct de koppeling te laten opkomen. De voorwielen blijven draaien, maar geven een enorme vertraging, terwijl je toch nog kan blijven sturen. NIET DOEN BIJ RWD !!!

                                Een techniek uit de 4x4 wereld is BTM (Brake Throttle Modulation). Op gladde ondergrond gaat zonder sper al snel 1 van de 2 (of 2 van de 4) aangedreven wielen doorspinnen, waardoor de auto zelfs een lichte helling niet kan oprijden. Geef ongeveer 30% gas (1500rpm bij een diesel, 2000RPM bij benzine) en druk HEEL lichtjes je rempedaal in met je linkervoet. De kracht van de motor zal door de remkracht heen het stilstaande wiel aandrijven, en het doorspinnende wiel wordt net genoeg afgeremd om niet meer te spinnen... Bij een RWD kan dit eventueel met de handrem (beginnen met 1 klik, dan 2, ...) Niet makkelijk te doseren als je't met de rem doet, maar het kan net genoeg verschil maken om toch los te komen.

                                Verder, de klassiekers als afstand houden, winterbanden gebruiken, anticiperen, snelheid matigen, geen bruuske bewegingen, zachtjes gas bijgeven, etc.

                                In diepe sneeuw ben je beter zonder ABS, als je't kan uitschakelen. Dit omdat de sneeuw zich dan voor de banden ophoopt, en zo meer frictie geeft.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
                                  En what the hell @ filmpje met retarded Amerikanen
                                  alsof je dat alleen daar voorhebt.
                                  die auto's gleden gewoon uit hun eigen voort na die crash hoor. ( buiten de eerste )
                                  + YouTube Video
                                  ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.
                                  Last edited by Timmie; 21/12/2009, 13:18.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Wat ik altijd even doe als ik op sneeuw ga rijden is de hoeveelheid effectieve grip testen door even gas te geven tot de wielen doorslippen, en vervolgens eens te remmen en te zien hoe de auto reageert. Dit kan je wel best doen bij lage snelheid en als er geen andere auto's in de buurt zijn
                                    AutoMinded.be

                                    Comment


                                    • #19
                                      Wat je vooral niet moet doen is op een volgesneeuwde parking gaan staan met een voorwielaangedreven licht Fiat 500'tje op zomerbanden.

                                      Ik geraakte gisteren bijna niet weg, ze hebben mij moeten duwen. Zucht.

                                      Afgezien van het feit dat ik constant aan het hopen was dat ik niet zou vastgeraken heb ik de lange sneeuwrit gisteren wel propertjes overleefd. Ik kan vooral de tip kijken naar waar je heen wilt en weinig stuurbewegingen maken aanraden, dat is iets dat je echt wel moet doen. Heeft me gisteren ook vaak genoeg geholpen van niét rechtdoor te gaan.
                                      2015 Renault Mégane Coupe GTI - Blauw - 1.5 dCI 110 pk

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                                        Die grip kan 3 meter verder drastisch anders zijn.
                                        Tuurlijk, maar 't geeft al een idee he
                                        AutoMinded.be

                                        Comment

                                        Working...
                                        X