Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe rijdt u veilig door de sneeuw?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    vermijd rijvakken waar er niet veel op gereden wordt.
    mijn achterkant schoof weg toen ik vanuit gent-centrum opreed richting antwerpen, vlak voor de brug, en me op het linker rijvak begaf
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
      vermijd rijvakken waar er niet veel op gereden wordt.
      mijn achterkant schoof weg toen ik vanuit gent-centrum opreed richting antwerpen, vlak voor de brug, en me op het linker rijvak begaf


      yep idd, gewoon in de natgereden sporen rijden.

      voor de rest erg traag de bochten nemen.


      dat moeten (tesamen met esp abs en tutti quanti) zowat mijn tips zijn :-)
      bmw 116d sportshatch

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door ///NFSThunder Bekijk Berichten
        Remmen op de motor is het beste dat er is!!!... zowel met ibiza(fwd) als met Jeep(rwd/4wd) gemerkt. Als ik met ibiza op de remmen moest remmen had ik al meerdere malen een accident gehad met mijn zomersloefen. Ik raak de rempedaal amper aan in dit weer (Enkel als het echt verkeerd gaat). Grootste nadeel is dat uw remschijven koud blijven en er sneeuw tussen de velgen en remmen komt bij het "amuseren"
        .
        Ik rem toch vooral met mijn handrem

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
          vermijd rijvakken waar er niet veel op gereden wordt.
          mijn achterkant schoof weg toen ik vanuit gent-centrum opreed richting antwerpen, vlak voor de brug, en me op het linker rijvak begaf
          Veel liever verse sneeuw om in te rijden dan van die drab (met ijsplekken in)...

          Vanmorgen weer hopen en hopen auto's mogen inhalen, wat winterslofkes toch niet kunnen doen :-)

          Qua tips: anticiperen, anticiperen, anticiperen. Zo weinig mogelijk remmen met de voetrem, zoveel mogelijk op de motor. Niet remmen in een bocht :-)

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door Rames
            Als echt alles mis gaat:
            deur open doen, uit de auto springen, hulpdiensten en/of uw verzekeringsmakelaar bellen


            Maar wat als je uit de auto springt, en je je dan realiseert dat je de gsm nog in de auto hebt laten liggen??
            bmw 116d sportshatch

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door koenvj Bekijk Berichten
              Maar wat als je uit de auto springt, en je je dan realiseert dat je de gsm nog in de auto hebt laten liggen??
              Kèrekiwére!

              Comment


              • #47
                Net naar het weerbericht gekeken :

                smeltende sneeuw en regen tijdens de nacht, op bevroren grond

                --> morgen is het niet meer op sneeuw rijden, maar eerder toestanden zoals in het laatste filmpje hierboven.

                Succes aan degenen die de baan op moeten ...




                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door Catherien Bekijk Berichten
                  Net naar het weerbericht gekeken :

                  smeltende sneeuw en regen tijdens de nacht, op bevroren grond

                  --> morgen is het niet meer op sneeuw rijden, maar eerder toestanden zoals in het laatste filmpje hierboven.

                  Succes aan degenen die de baan op moeten ...
                  merci... toch even mijn chef vragen of ik niet van thuis uit kan werken, had ik al langer kunnen doen. het had me zelfs een schuiver kunnen besparen.
                  1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                  Comment


                  • #49
                    Goh wat ben ik blij dat ik van thuis uit kan werken. En toch een firmawagen hebben, straf é
                    2015 Renault Mégane Coupe GTI - Blauw - 1.5 dCI 110 pk

                    Comment


                    • #50
                      Schandalig dat er zulke slechte artikels worden geschreven!

                      Toevoeging over de verschillen tussen de technische systemen voor de autorijdende autoleek:

                      Het is belangrijk te weten hoe te reageren bij het afremmen en eventueel in slip komen. Weet welke systemen je auto heeft en hoe je meest gepast reageert. De grootste verschillen liggen bij het remmen (in combinatie met sturen):

                      - een auto zonder ABS: tijdig remmen om aan te voelen hoe glad het is. Zacht de rem indrukken, merk je dat de wielen beginnen te blokkeren (stuur bougeert niet/voelt dood aan) rustig remdruk verminderen tot de wielen weer bollen en beseffen dat je niet harder kan remmen. Rijdt je in echt dikke sneeuwlaag kan je bewust de wielen blokkeren, weet dan wel dat je dan niet kan sturen (je schijft gewoon rechtdoor). Druk je in bovenstaande gevallen je koppeling niet in dan zal je motor stilvallen. Echter merk je dat je te dat vergeten bent dan is het al te laat om er iets aan te doen en is het beter door te remmen en te kijken en sturen waar je naartoe wilt.
                      - Auto met ABS: je mag vol op de rem tot het ABS systeem begint te werken (licht trillend rempedaal). Meest effektief rem je door net iets minder hard te remmen juist voordat het systeem begint te werken. Maar in een noodsituatie is het beter vol te remmen, wees niet bang van het trillen van het pedaal, blijf remmen. Kijk en stuur naar waar je wilt. Aan hoge snelhied probeer hard remmen en sturen niet gelijktijdig te doen, de kan dan makkelijk de auto destabiliseren.
                      - Auto met ESP: dit systeem zal waarschuwen met een icoon wanneer het gladheid ondekt , pas dan onmiddelijk de snelheid aan. Kom je in een slip mag je hier mag je in principe altijd vol op de rem gaan staan en sturen naar waar je wilt, ook bij hoge snelheden, de auto regelt alles zo goed als mogelijk. Ik raad ESP aan ieder aan die een nieuwe auto koopt. Geen wondermiddel, maar helpt je controle te houden. Heb je mogelijkheid het systeem in veilige omstandigheden te testen, vooral doen zodat je weet hoe reageren.

                      Echter: ABS of ESP zijn geen substituut voor goede winterbanden. en 4x4 doet helemaal niks aan het remvermogen. En zelfs winterbanden hebben deze zéér weinig grip op ijs. reken steeds met het ergste als je onzeker ben over de staat van de weg.

                      Ijs kun je het vaakst vinden juist in bochten en kruisingen, opletten en snelheid vroegtijdig aanpassen dus bij het naderen daarvan.

                      Bovenstaand is mijns inziens essentiële uitleg voor ieder die gaat rijden in winterse omstandigheden, is het te moeilijk om te verstaan (afgezien van mijn pedagogie dus) kun je beter thuis blijven.

                      In de kwestie van tractiecontrole en 4x4 bij het vertrekken: kun je niet wegkomen en moet je de hulp van anderen inroepen om te kunnen vertrekken, dan kun je in de meeste gevallen best helemaal niet vertrekken en blijven waar je bent... (of het weer is zodanig slecht of de combinatie auto/bestuurder kan de omstandigheden niet aan). 4x4 maakt vooral mensen overmoedig want zoals als gezegd, het doet niks extra bij het remmen of uitwijken..
                      Last edited by Onehp; 22/12/2009, 00:49.
                      ST Cupra 290 PP - GT86+

                      Comment


                      • #51
                        Mooie uitleg, Onehp. Had het zelf niet beter kunnen zeggen

                        Ik weet één ding: de BX komt niet buiten tot elk beetje sneeuw en ijs gesmolten is.
                        2015 Renault Mégane Coupe GTI - Blauw - 1.5 dCI 110 pk

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
                          vermijd rijvakken waar er niet veel op gereden wordt.
                          mijn achterkant schoof weg toen ik vanuit gent-centrum opreed richting antwerpen, vlak voor de brug, en me op het linker rijvak begaf


                          Wij hadden hier vandaag een goeie sneeuwvlaag en ik ben speciaal langs de snelweg gereden naar London centre omdat ik dan tenminste 1 vak had waar sneeuw zou liggen en dus niemand zou rijden. Nog nooit zo snel in London gestaan


                          On topic, hier staat nogal wat onzin wat betreft remmen en koppeling gebruiken. In het kort, elke vorm van 'tegenwerking' geeft de kans op slippen op ijs. Het eerste wat je moet doen is ontkoppelen en overal afblijven als je ergens langs wil kunnen sturen op ijs. Als 1 wiel een verschillende graad van grip heeft als een ander, dan kan dat wiel zijn eigen tempo volgen. Sta je in versnelling of op de remmen, dan werk je dat tegen.
                          Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                          Comment


                          • #53
                            Voor chauffeurs met weinig ervaring/talent (99,9% van de chauffeurs dus):
                            VOLDOENDE AFSTAND HOUDEN zodat jeniet bruusk moet remmen en zodoende de kans op blokkerende wielen en slipgevaar vermindert. Verder voorzichtig vertrekken en de tractiecontrole haar werk laten doen. En wanneer je wagen begint te slippen; koppeling induwen en zorgen dat uw wielen dezelfde snelheid kunnen draaien.

                            En verder hopen op een beetje geluk . En ik denk dat dit de enige manier is voor de meeste chauffeurs om de sneeuwtijd te doorstaan.

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten


                              Wij hadden hier vandaag een goeie sneeuwvlaag en ik ben speciaal langs de snelweg gereden naar London centre omdat ik dan tenminste 1 vak had waar sneeuw zou liggen en dus niemand zou rijden. Nog nooit zo snel in London gestaan
                              allez, goed voor u. verse sneeuw is natuurlijk wel beter dan half gesmolten half aangevroren.

                              net op het werk geraakt in Mechelen. kom ik van de afrit en moet ik naar het middelste rijvak, moet ik even wachten omdat rechts me langzaam was aan het inhalen. en opeens zie ik voor mij een hoop sneeuw en ijs liggen, omdat niemand ginder links houdt. deze keer er wel veilig door geraakt.
                              1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten


                                Wij hadden hier vandaag een goeie sneeuwvlaag en ik ben speciaal langs de snelweg gereden naar London centre omdat ik dan tenminste 1 vak had waar sneeuw zou liggen en dus niemand zou rijden. Nog nooit zo snel in London gestaan




                                welja, je kunt niet alle wegen over dezelfde kam scheren. ik heb zaterdag (toen lag hethier supergesneeuwd) rond de zessen en iets na middernacht wat rondgereden in de buurt van gent, en er lagen pure ijswegen die niet gestrooid waren, daar is volgens mij weinig anders te doen dan voorzichtig rijden, geen bruuske bewegingen en vooral zeer traagjes door de bochten; daarnaast waren er gestrooide wegen buiten 't stad, en die hadden typisch een kapotgereden spoor, en voor de rest waren die nog altijd ondergesneeuwd.

                                wat die laatste soort wegen betreft, moet je gewoon goed kijken hoe het er bij ligt (dus snel rijden is sowieso geen goed idee, want dan zie je niet tijdig als je over een ijsvlak gaat rijden); ik heb mij dus steeds aan de 50 per uur limiet gehouden (wat ik normaal nooit doe). Erg vaak lagen die kapotgereden stroken er echter zeer goed bij (= geen ijs), en dan kun je er vlotjes door rijden.

                                Hoe de baan er bij ligt, onder zo een laag sneeuw of moddersneeuw kun je niet zien, het kan zijn dat jij daar graag doorrijdt, maar ik verkoos zaterdag toch wel de kapotgereden stroken die er visueel veilig bij lagen. En met succes. Ik ben niet uit de bocht gevlogen, in tegenstelling tot mijn buurman die al in onze straat in den bocht tegen de verlichtingspaal stond.

                                Wat al beter is dan vorig jaar, toen een andere buur in die andere bocht in onze straat in de gracht zat.
                                bmw 116d sportshatch

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten


                                  Wij hadden hier vandaag een goeie sneeuwvlaag en ik ben speciaal langs de snelweg gereden naar London centre omdat ik dan tenminste 1 vak had waar sneeuw zou liggen en dus niemand zou rijden. Nog nooit zo snel in London gestaan


                                  On topic, hier staat nogal wat onzin wat betreft remmen en koppeling gebruiken. In het kort, elke vorm van 'tegenwerking' geeft de kans op slippen op ijs. Het eerste wat je moet doen is ontkoppelen en overal afblijven als je ergens langs wil kunnen sturen op ijs. Als 1 wiel een verschillende graad van grip heeft als een ander, dan kan dat wiel zijn eigen tempo volgen. Sta je in versnelling of op de remmen, dan werk je dat tegen.
                                  Met of zonder congestion tax?

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Jules Winnfield Bekijk Berichten
                                    Met of zonder congestion tax?
                                    Vooral: met of zonder spijkerbanden?
                                    ST Cupra 290 PP - GT86+

                                    Comment


                                    • #58
                                      ik vermoed met, paar dagen geleden gelezen dat hij ze er ging op gooien
                                      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                                      Comment


                                      • #59
                                        Mijn BMW E91 is echt wel een ramp met dit weer. Pfff.

                                        DTC afzetten helpt bijna niks om in gang te komen. Zelfs in tweede aanzetten gaat bijna niet. Ik moet enorm veel tegensturen. Het stuurgevoel met de weg is verdwenen...Alsof ik op eieren rij. Nochtans nieuwe banden.

                                        Zou de bandenspanning iets kunnen doen ?

                                        Deze morgen mijn vrouw haar Volvo genomen. Dag en nacht verschil.

                                        Comment


                                        • #60
                                          *kuch* win *kuch* ter *kuch* banden *kuch*

                                          on topic: volle gas de bocht in is de truc! onderstuur je --> handrem + gas en tegensturen; overstuur je --> gas + tegensturen

                                          ik hou van dit weer
                                          2015 BMW F11 520dA
                                          1976 Triumph Spitfire 1500

                                          Comment

                                          Working...
                                          X