Oorspronkelijk geplaatst door janvkn
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Hoe rijdt u veilig door de sneeuw?
Collapse
X
-
Heeft dat niet te maken dat de achterwielen niet genoeg snelheid hebben om een weliswaar kleine hindernis te overwinnen?
Stel: je zet aan vooruit tegen een berg van 15 cm... Je rijdt achteruit een meter omdat dat plat is. Dan neem je een aanloop waardoor je wel door die 15 cm geraakt. Of is dat te simpel gezien
Comment
-
Mijn theorie is dat het in se niks uitmaakt maar dat je achteruit soms nog weg geraakt omdat je dan meestal een stukje in je eigen spoor kan rijden waardoor je wat meer grip hebt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk BerichtenDe meeste ongevallen bij sneeuwval gebeuren omdat mensen bij lage snelheid hun remafstand verkeerd inschatten. Het ABS komt tussen, en het lijkt alsof de wagen bijna totaal geen remkracht meer heeft, of zonder ABS glij je gewoon rechtdoor. Bij FWD auto's, kan het interessant zijn om in zo'n geval geforceerd de 1e versnelling in te schakelen, en direct de koppeling te laten opkomen. De voorwielen blijven draaien, maar geven een enorme vertraging, terwijl je toch nog kan blijven sturen. NIET DOEN BIJ RWD !!!
Ocharme de automaat-rijders, bij dit weer
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk BerichtenIk begrijp niet waarom je met een RWD achteruit soms wel weg geraakt als het vooruit niet lukt. Ik dacht altijd dat de tractieproblemen van RWD vooral te wijten waren aan het feit dat er minder gewicht op de achteras ligt, maar dan zou het niet uit mogen maken of je vooruit of achteruit rijdt toch? Blijkbaar speelt er nog iets anders mee, weet iemand de verklaring? onehp?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichtenallez, goed voor u. verse sneeuw is natuurlijk wel beter dan half gesmolten half aangevroren.
net op het werk geraakt in Mechelen. kom ik van de afrit en moet ik naar het middelste rijvak, moet ik even wachten omdat rechts me langzaam was aan het inhalen. en opeens zie ik voor mij een hoop sneeuw en ijs liggen, omdat niemand ginder links houdt. deze keer er wel veilig door geraakt.
Oorspronkelijk geplaatst door Jules Winnfield Bekijk BerichtenMet of zonder congestion tax?
Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk BerichtenVooral: met of zonder spijkerbanden?Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichtenik vermoed met, paar dagen geleden gelezen dat hij ze er ging op gooien
Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichtenof door gewoon thuis te blijven
Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk BerichtenIk ontkoppel niet op achterwielaandrijving, anders verlies je de controle met je gasvoet. Tenminste als je die al had...Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door GroteBozeWolf Bekijk BerichtenZijn er nog handige tips om veiliger in de sneeuw te rijden met een automaat ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk BerichtenGeen probleem hier met de X5...
De Merc is wat lastiger
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenIk heb ook tractiecontrole, speelt allemaal geen rol. Gisteren een hellend vlak(je) van misschien 1 of2% in de sneeuw moeten oprijden. Lukte langs geen kanten, ook niet met tractiecontrole af, vol gas en dat spel viel gewoon morsdood.
Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk BerichtenIk begrijp niet waarom je met een RWD achteruit soms wel weg geraakt als het vooruit niet lukt. Ik dacht altijd dat de tractieproblemen van RWD vooral te wijten waren aan het feit dat er minder gewicht op de achteras ligt, maar dan zou het niet uit mogen maken of je vooruit of achteruit rijdt toch? Blijkbaar speelt er nog iets anders mee, weet iemand de verklaring? onehp?ST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Alexanderr Bekijk BerichtenAls iedereen zijn motor continu laat draaien kun je binnen een paar honderd jaar allicht nog eens een ritje doen2015 Renault Mégane Coupe GTI - Blauw - 1.5 dCI 110 pk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk BerichtenMet winterbanden? Nu mij oude goodyear "ultra grip" hadden ook katastrofaal slechte grip op ijs, dan kwam ik ook niet weg op 1-2%. Mijn huidige hebben zo grof geschat 4x zoveel grip op ijs dan mijn zomerbanden, ik rij dus virtueel met een 8x16 rond
Daarnet mijn vrouw nog in gang mogen duwen toen ze hier vertrok.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door GroteBozeWolf Bekijk BerichtenZéér interessant onderwerp !
Zijn er nog handige tips om veiliger in de sneeuw te rijden met een automaat ?
Ontkoppelen en zo is een beetje moeilijk, vandaar.
Ik kan hem wel in semi-manueel zetten...
Dank.
GroteBozeWolf
hem in eerste gooien op de ergste wegen. dan rem je op de motor.bmw 116d sportshatch
Comment
-
Een automaat heeft imho wel voordeel bij sneeuw op de wegen, je kan rustig rijden op een zeer laag toerental zodat je minder snel slipt. Bij een handgeschakelde moet je er altijd op letten toch een zeker toerental te behouden zodat je motor niet stilvalt, en zo geef je vaak wat te veel gas, vnl. bij veranderen van versnelling.2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK
Comment
-
Gezien in Zwitserland: een Mercedes geraakte een helling niet op ondanks winterbanden.
Twee dikke Zwitsers stonden erop te kijken.
Wat gebeurde er:
de twee dikke Zwitsers zetten zich op de achterbank, en de Mercedes geraakte zonder problemen boven.
Moraal van het verhaal, voor alle RWDrivers:
zoek u twee dikke Zwitsers en zet ze op de achterbank !2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK
Comment
-
Mijn tractiecontrole (oude E-klasse) is niet uit te schakelen en maakt het rijden op sneeuw helaas extra gevaarlijk. Als een wiel gaat doorslippen dan remt hij dit wiel af (het motorvermogen niet, dat is pas later met ESP gekomen), gevolg op sneeuw is dat het andere wiel op die manier dubbel zo snel gaat slippen waardoor de wagen gewoon totaal onbestuurbaar wordt. In tweede instantie gaat hij dit op zijn beurt ook wel gaan corrigeren maar dat verloopt niet erg vlot.
Mijn andere auto zonder tractiecontrole vind ik perfect bestuurbaar op sneeuw.
Oorspronkelijk geplaatst door GroteBozeWolf Bekijk BerichtenZéér interessant onderwerp !
Zijn er nog handige tips om veiliger in de sneeuw te rijden met een automaat ?
Ontkoppelen en zo is een beetje moeilijk, vandaar.
Ik kan hem wel in semi-manueel zetten...
Dank.
GroteBozeWolf
In een artikel in een vermoedelijk andere krant maar met ongeveer dezelfde titel las ik het volgende:
Bij wagens die niet uitgerust zijn met een ABS-systeem is het aangewezen om pompend te remmen
Je moet gewoon erg voorzichtig rijden en remmen zoals reeds gezegd. Veel ervaring/voeling met de eigen wagen (zoals velen hier wel zullen hebben) kan een pluspunt zijn.Last edited by Gere; 22/12/2009, 23:31.
Comment
-
Ik vind het ook belangrijk om eens op een afgesloten terrein te gaan testen hoe je auto reageert. Parking of industrieterrein ofzo.
Zo verschiet je niet te rap en weet je wat er komt. En als je wat probeert en test vind je meestal wel de juiste manier om je uit een bepaalde situatie te kunnen redden.
Comment
Comment