Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe rijdt u veilig door de sneeuw?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
    Ik begrijp niet waarom je met een RWD achteruit soms wel weg geraakt als het vooruit niet lukt. Ik dacht altijd dat de tractieproblemen van RWD vooral te wijten waren aan het feit dat er minder gewicht op de achteras ligt, maar dan zou het niet uit mogen maken of je vooruit of achteruit rijdt toch? Blijkbaar speelt er nog iets anders mee, weet iemand de verklaring? onehp?
    Zelfde vraag hier.

    Comment


    • #82
      Heeft dat niet te maken dat de achterwielen niet genoeg snelheid hebben om een weliswaar kleine hindernis te overwinnen?

      Stel: je zet aan vooruit tegen een berg van 15 cm... Je rijdt achteruit een meter omdat dat plat is. Dan neem je een aanloop waardoor je wel door die 15 cm geraakt. Of is dat te simpel gezien

      Comment


      • #83
        Mijn theorie is dat het in se niks uitmaakt maar dat je achteruit soms nog weg geraakt omdat je dan meestal een stukje in je eigen spoor kan rijden waardoor je wat meer grip hebt.
        AutoMinded.be

        Comment


        • #84
          Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten
          De meeste ongevallen bij sneeuwval gebeuren omdat mensen bij lage snelheid hun remafstand verkeerd inschatten. Het ABS komt tussen, en het lijkt alsof de wagen bijna totaal geen remkracht meer heeft, of zonder ABS glij je gewoon rechtdoor. Bij FWD auto's, kan het interessant zijn om in zo'n geval geforceerd de 1e versnelling in te schakelen, en direct de koppeling te laten opkomen. De voorwielen blijven draaien, maar geven een enorme vertraging, terwijl je toch nog kan blijven sturen. NIET DOEN BIJ RWD !!!
          Ze noemen dat namelijk : remmen op de motor, voor sommige iets heel speciaals, voor anderen dat wat ze normaal doen, maar enkel nu ook naar 1ste.

          Ocharme de automaat-rijders, bij dit weer

          Comment


          • #85
            Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
            Ik begrijp niet waarom je met een RWD achteruit soms wel weg geraakt als het vooruit niet lukt. Ik dacht altijd dat de tractieproblemen van RWD vooral te wijten waren aan het feit dat er minder gewicht op de achteras ligt, maar dan zou het niet uit mogen maken of je vooruit of achteruit rijdt toch? Blijkbaar speelt er nog iets anders mee, weet iemand de verklaring? onehp?
            Denk dat de verklaring simpel is : kijk eens naar dat wat er respectievelijk vlak voor, of vlak achter de aangedreven wielen ligt. Beetje achteruit, om dan terug vooruit te rijden, het helpt inderdaad vaak

            Comment


            • #86
              Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
              allez, goed voor u. verse sneeuw is natuurlijk wel beter dan half gesmolten half aangevroren.

              net op het werk geraakt in Mechelen. kom ik van de afrit en moet ik naar het middelste rijvak, moet ik even wachten omdat rechts me langzaam was aan het inhalen. en opeens zie ik voor mij een hoop sneeuw en ijs liggen, omdat niemand ginder links houdt. deze keer er wel veilig door geraakt.
              Allemaal geen belang. Ijs of sneeuw, alles lukt.

              Oorspronkelijk geplaatst door Jules Winnfield Bekijk Berichten
              Met of zonder congestion tax?
              Met

              Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
              Vooral: met of zonder spijkerbanden?
              Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
              ik vermoed met, paar dagen geleden gelezen dat hij ze er ging op gooien
              Met

              Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
              of door gewoon thuis te blijven
              Dat er dat eens meer inzagen...

              Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
              Ik ontkoppel niet op achterwielaandrijving, anders verlies je de controle met je gasvoet. Tenminste als je die al had...
              Jawel, maar wat doe je als je iemand wil voorbijgaan en je moet door dat pak sneeuw rijden dat tussen de twee vakken lig. Ik ontkoppel in dat geval toch even snel, laat de wagen er door free-wheelen en ga dat weer op het gas.
              Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

              Comment


              • #87
                Oorspronkelijk geplaatst door GroteBozeWolf Bekijk Berichten
                Zijn er nog handige tips om veiliger in de sneeuw te rijden met een automaat ?
                Hmmm, neen.

                Comment


                • #88
                  Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                  Geen probleem hier met de X5...

                  De Merc is wat lastiger
                  'k heb het over de 90% van de automaatrijders die geen 4WD hebben

                  Comment


                  • #89
                    + YouTube Video
                    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.


                    Mega vet liedje

                    Wel spijtig voor de chauffeurs...

                    Comment


                    • #90
                      Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Ik heb ook tractiecontrole, speelt allemaal geen rol. Gisteren een hellend vlak(je) van misschien 1 of2% in de sneeuw moeten oprijden. Lukte langs geen kanten, ook niet met tractiecontrole af, vol gas en dat spel viel gewoon morsdood.
                      Met winterbanden? Nu mij oude goodyear "ultra grip" hadden ook katastrofaal slechte grip op ijs, dan kwam ik ook niet weg op 1-2%. Mijn huidige hebben zo grof geschat 4x zoveel grip op ijs dan mijn zomerbanden, ik rij dus virtueel met een 8x16 rond

                      Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
                      Ik begrijp niet waarom je met een RWD achteruit soms wel weg geraakt als het vooruit niet lukt. Ik dacht altijd dat de tractieproblemen van RWD vooral te wijten waren aan het feit dat er minder gewicht op de achteras ligt, maar dan zou het niet uit mogen maken of je vooruit of achteruit rijdt toch? Blijkbaar speelt er nog iets anders mee, weet iemand de verklaring? onehp?
                      Ligt er een laag sneeuw voor de voorbanden moet die samengedrukt worden. Dat geeft veel weerstand, vooral uit stilstand. Met FWD kan, vanaf er de minste beweging is in de auto, het vermogen aan de voorwielen direkt die sneeuw comprimeren afgezien van de grip aan de grond. Met RWD heb je enkel de - mindere - grip op de achterwielen. Vooral bij stilstand geeft dit een enorm verschil. Daarom het belang van een aanzetje. Parkeer dus graag met plaats om achteruit te kunnen rijden, en met de helling bergaf in de richting waar je stilstaand vertrekt (vaak x2 bij manoevreren)...
                      ST Cupra 290 PP - GT86+

                      Comment


                      • #91
                        Ik rij gewoon rustig als 't gesneeuwd/gevroren heeft. Anticiperen en defensief rijden, daar kom je al een heel eind mee vind ik.

                        Comment


                        • #92
                          Oorspronkelijk geplaatst door Alexanderr Bekijk Berichten
                          Als iedereen zijn motor continu laat draaien kun je binnen een paar honderd jaar allicht nog eens een ritje doen
                          Grapjas
                          2015 Renault Mégane Coupe GTI - Blauw - 1.5 dCI 110 pk

                          Comment


                          • #93
                            Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                            Met winterbanden? Nu mij oude goodyear "ultra grip" hadden ook katastrofaal slechte grip op ijs, dan kwam ik ook niet weg op 1-2%. Mijn huidige hebben zo grof geschat 4x zoveel grip op ijs dan mijn zomerbanden, ik rij dus virtueel met een 8x16 rond
                            Nee, met 195 Bridgestone Turanza's.

                            Daarnet mijn vrouw nog in gang mogen duwen toen ze hier vertrok.

                            Comment


                            • #94
                              Oorspronkelijk geplaatst door GroteBozeWolf Bekijk Berichten
                              Zéér interessant onderwerp !

                              Zijn er nog handige tips om veiliger in de sneeuw te rijden met een automaat ?
                              Ontkoppelen en zo is een beetje moeilijk, vandaar.
                              Ik kan hem wel in semi-manueel zetten...

                              Dank.

                              GroteBozeWolf


                              hem in eerste gooien op de ergste wegen. dan rem je op de motor.
                              bmw 116d sportshatch

                              Comment


                              • #95
                                ik laat de autobak altijd in d staan
                                en tot hiertoe ben ik altijd overal geraakt, hou wel veel afstand

                                Comment


                                • #96
                                  Dit stond op de site van het laatste nieuws

                                  HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.

                                  Comment


                                  • #97
                                    Een automaat heeft imho wel voordeel bij sneeuw op de wegen, je kan rustig rijden op een zeer laag toerental zodat je minder snel slipt. Bij een handgeschakelde moet je er altijd op letten toch een zeker toerental te behouden zodat je motor niet stilvalt, en zo geef je vaak wat te veel gas, vnl. bij veranderen van versnelling.
                                    2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                                    2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                                    2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

                                    Comment


                                    • #98
                                      Gezien in Zwitserland: een Mercedes geraakte een helling niet op ondanks winterbanden.
                                      Twee dikke Zwitsers stonden erop te kijken.
                                      Wat gebeurde er:
                                      de twee dikke Zwitsers zetten zich op de achterbank, en de Mercedes geraakte zonder problemen boven.


                                      Moraal van het verhaal, voor alle RWDrivers:

                                      zoek u twee dikke Zwitsers en zet ze op de achterbank !
                                      2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                                      2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                                      2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

                                      Comment


                                      • #99
                                        Mijn tractiecontrole (oude E-klasse) is niet uit te schakelen en maakt het rijden op sneeuw helaas extra gevaarlijk. Als een wiel gaat doorslippen dan remt hij dit wiel af (het motorvermogen niet, dat is pas later met ESP gekomen), gevolg op sneeuw is dat het andere wiel op die manier dubbel zo snel gaat slippen waardoor de wagen gewoon totaal onbestuurbaar wordt. In tweede instantie gaat hij dit op zijn beurt ook wel gaan corrigeren maar dat verloopt niet erg vlot.

                                        Mijn andere auto zonder tractiecontrole vind ik perfect bestuurbaar op sneeuw.

                                        Oorspronkelijk geplaatst door GroteBozeWolf Bekijk Berichten
                                        Zéér interessant onderwerp !

                                        Zijn er nog handige tips om veiliger in de sneeuw te rijden met een automaat ?
                                        Ontkoppelen en zo is een beetje moeilijk, vandaar.
                                        Ik kan hem wel in semi-manueel zetten...

                                        Dank.

                                        GroteBozeWolf
                                        Als het zééér glad is dan moet ik hem net voor het stoppen soms in N zetten. Maar dit geld alleen voor achterwielaandrijving. Wat er anders gebeurt is dat de achterwielen de wagen met de geblokkeerde voorwielen (omdat je remt) gewoon verderduwt of zichzelf zijwaarts van de weg afduwt.


                                        In een artikel in een vermoedelijk andere krant maar met ongeveer dezelfde titel las ik het volgende:
                                        Bij wagens die niet uitgerust zijn met een ABS-systeem is het aangewezen om pompend te remmen

                                        Je moet gewoon erg voorzichtig rijden en remmen zoals reeds gezegd. Veel ervaring/voeling met de eigen wagen (zoals velen hier wel zullen hebben) kan een pluspunt zijn.
                                        Last edited by Gere; 22/12/2009, 23:31.
                                        2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                                        Comment


                                        • Ik vind het ook belangrijk om eens op een afgesloten terrein te gaan testen hoe je auto reageert. Parking of industrieterrein ofzo.
                                          Zo verschiet je niet te rap en weet je wat er komt. En als je wat probeert en test vind je meestal wel de juiste manier om je uit een bepaalde situatie te kunnen redden.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X