Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe rijdt u veilig door de sneeuw?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
    - Zacht remmen, indien mogelijk op de motor
    I disagree. Heb niet gans 't topic doorgelezen dus kan zijn dat er al op gereageerd is (ik hoop het). Bij sneeuw en ijzel is het beter de motorrem niet te gebruiken, maar zeer duidelijk de klik te maken om altijd (inderdaad) zacht en zeer vroeg te gaan remmen met de ... remmen. Motorrem kan in omstandigheden waar de grip erg beperkt is, voor sneller slippen zorgen. Bovendien weet een ESP er helaas geen raad mee. Ga maar 'es in een zeer gladde bocht van 't gas af, en kijk 'es wat je auto doet...

    Voor de rest goeie tips!

    Comment


    • Hoe rijdt u veilig door de sneeuw?
      Door mijn ESP uit te zetten!

      Comment


      • Grappig dat mensen denken dat een automaat slecht is.

        Heb een paar winters ook de S320 in Finland gehad. RWD, lomp geval, automaat,... recept voor een kleine ramp op ijs.

        Paar tips:

        - Gebruik de kruipneiging van de automaat om zachtjes ergens te kunnen wegrijden waar zelfs een manuele bak met koppeling niet weg kan.

        - Elke automaat kan vanuit D in N gezet worden en vice-versa. Gebruik dit op bij slippen (of bvb bij dwars door sneeuw tussen rijvakken rijden). Je zet 'em gewoon snel in N, corrigeer en rij dan door.

        - De meeste automaten hebben een 'sneeuw' of 'winter' stand. Gebruik die knop in hemelsnaam. 95% van de mensen vergeten die.

        Als je dit doet heeft een manuele bak geen enkel voordeel over een automaat, tenzij je een knoeier achter het stuur bent (maar dan ga je dat ook met een handbak zijn ).
        Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

        Comment


        • Ik weet niet of het al gezegd is,waarschijnlijk wel, maar uw wagen zoveel mogelijk sneeuw en ijsvrij maken zorgt ook voor meer veiligheid. Hoeveel idioten ik niet heb zien rijden met een dikke laag ijs op hun wagen... Ik heb zelfs één gezien die de sneeuw niet van zijn zij-en achterruiten had gedaan, hij had enkel zijn ruitenwisser aangelegd toen hij instapte.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
            I. Ga maar 'es in een zeer gladde bocht van 't gas af, en kijk 'es wat je auto doet...
            That's lift-off oversteer for you

            maar het is inderdaad zo liever rustig en optijd gedoseerd remmen dan motorrem.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
              Ik weet niet of het al gezegd is,waarschijnlijk wel, maar uw wagen zoveel mogelijk sneeuw en ijsvrij maken zorgt ook voor meer veiligheid. Hoeveel idioten ik niet heb zien rijden met een dikke laag ijs op hun wagen... Ik heb zelfs één gezien die de sneeuw niet van zijn zij-en achterruiten had gedaan, hij had enkel zijn ruitenwisser aangelegd toen hij instapte.
              ik heb er zo ook een paar gezien. Dat ze die hun rijbewijs maar afpakken, maar dat doen 'ze' dan weer niet.

              Comment


              • @Svensken: Heeft een sneeuw/winterstand andere verhoudingen of wordt er nog invloed uitgeoefend op de motorsturing ? De automatlåda van mijn Saab is er iig niet mee uitgerust.

                Tusen tack. Hej då

                Stora Stygga Vargen

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door GroteBozeWolf Bekijk Berichten
                  @Svensken: Heeft een sneeuw/winterstand andere verhoudingen of wordt er nog invloed uitgeoefend op de motorsturing ? De automatlåda van mijn Saab is er iig niet mee uitgerust.

                  Tusen tack. Hej då

                  Stora Stygga Vargen
                  de automaat gaat vooral proberen het koppel dat op de wielen komt te beperken aangezien dit bij vertrekken doorslippen zou veroorzaken.
                  Er gaan geen andere verhoudingen gebruikt worden

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
                    Ik begrijp niet waarom je met een RWD achteruit soms wel weg geraakt als het vooruit niet lukt. Ik dacht altijd dat de tractieproblemen van RWD vooral te wijten waren aan het feit dat er minder gewicht op de achteras ligt, maar dan zou het niet uit mogen maken of je vooruit of achteruit rijdt toch? Blijkbaar speelt er nog iets anders mee, weet iemand de verklaring? onehp?
                    Is het niet om dezelfde reden dat als je iets trekt het makkelijker in rechte lijn te houden valt dan wanneer je iets duwt? (een karretje waar de voorste wielen van draaien in rechte lijn vooruit bewegen is ook lastiger als je dat duwt met 1 hand in het midden)

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                      Ik heb zelfs één gezien die de sneeuw niet van zijn zij-en achterruiten had gedaan, hij had enkel zijn ruitenwisser aangelegd toen hij instapte.
                      Mij misschien?

                      Ik kwam op een onverlicht stuk weg en zag niets meer omdat ook de koplampen bedekt waren blijkbaar.
                      2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                        Ik weet niet of het al gezegd is,waarschijnlijk wel, maar uw wagen zoveel mogelijk sneeuw en ijsvrij maken zorgt ook voor meer veiligheid. Hoeveel idioten ik niet heb zien rijden met een dikke laag ijs op hun wagen... Ik heb zelfs één gezien die de sneeuw niet van zijn zij-en achterruiten had gedaan, hij had enkel zijn ruitenwisser aangelegd toen hij instapte.
                        haha, waarschijnlijk was ik dat!

                        na een paar minuten is toch alles weg, geen probleem!
                        1963 Land Rover Series IIa
                        1994 Mercedes SL320
                        2015 Land Rover Discovery SDV6
                        2016 Porsche Cayenne GTS

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                          Mij misschien?

                          Ik kwam op een onverlicht stuk weg en zag niets meer omdat ook de koplampen bedekt waren blijkbaar.
                          lol
                          1963 Land Rover Series IIa
                          1994 Mercedes SL320
                          2015 Land Rover Discovery SDV6
                          2016 Porsche Cayenne GTS

                          Comment


                          • Waarom moet je bij sneeuw eigenlijk in 2e starten ipv 1e?

                            Comment


                            • Omdat uw koppel dan rustiger opkomt.

                              Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
                                Omdat uw koppel dan rustiger opkomt.

                                Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk
                                Maar ge zit dan wel langer met uw koppeling te slippen. Ik wist niet dat het 'moest'.
                                30 jaar Mr Yuge!

                                Comment


                                • Ik geloof daar niet in, in tweede vertrekken. Als je gedoseerd gas geeft en heel voorzichtig vertrekt in eerste lukt dit beter omdat je in tweede inderdaad die koppeling vrij lang moet laten slippen. Ik heb hier oefening genoeg. Lange steile oprit in kasseien met bocht. Als je dat in tweede wil doen, rij je ofwel veel te snel, ofwel slaat die af of begint te doederen. En ESP uitzetten in zo'n geval of je blijft gewoon staan. Als 't echt niet lukt, vrouw en kinderen laten uitstappen. Kinderen een stijve borstel geven en vrouw een emmer zout. Intussen wacht je in de lekker warme wagen tot er twee sporen vrij zijn. Daarna voortrijden. Eventueel instructies geven door een gedeeltelijk afgedraaid raam. En om het compleet te maken uiteraard eenmaal claxonneren als de vrouw voor de wagen staat. Gegarandeerd spektakel erbij. Parkeren, uitstappen en zeggen dat 't precies koud is om hen te sussen.

                                  Comment


                                  • Kettingen leggen hé, en eens op de straat haal je die terug af.

                                    Comment


                                    • Haha... ik zou die soms wel kunnen gebruiken ja. Is leuk om ver van't straat te wonen, maar je hebt er ook een pak nadelen door.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                        Ik geloof daar niet in, in tweede vertrekken. Als je gedoseerd gas geeft en heel voorzichtig vertrekt in eerste lukt dit beter omdat je in tweede inderdaad die koppeling vrij lang moet laten slippen. Ik heb hier oefening genoeg. Lange steile oprit in kasseien met bocht. Als je dat in tweede wil doen, rij je ofwel veel te snel, ofwel slaat die af of begint te doederen. En ESP uitzetten in zo'n geval of je blijft gewoon staan. Als 't echt niet lukt, vrouw en kinderen laten uitstappen. Kinderen een stijve borstel geven en vrouw een emmer zout. Intussen wacht je in de lekker warme wagen tot er twee sporen vrij zijn. Daarna voortrijden. Eventueel instructies geven door een gedeeltelijk afgedraaid raam. En om het compleet te maken uiteraard eenmaal claxonneren als de vrouw voor de wagen staat. Gegarandeerd spektakel erbij. Parkeren, uitstappen en zeggen dat 't precies koud is om hen te sussen.
                                        mercedes automaat in c en e vertrekt superkalm n 2de

                                        Comment


                                        • De ZF8 in mijn auto start ook vaak gewoon in 2de.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X