net een groot toestel zien hangen....er wordt inderdaad blijkbaar weer gevlogen richting brussel
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Vliegtuigen
Collapse
X
-
Captain Turbo
General Von Driftenstein
Oorspronkelijk geplaatst door C_XIk wil eens met een nieuwe z4 rijden
-
Oorspronkelijk geplaatst door D Squaloid Bekijk BerichtenIk heb 2 jaar MD11 gevlogen, ik vlieg nu 2 jaar op de 737 en ik heb nog NOOIT, read my lips, woody-mopil gekregen. Wij krijgen van een willekeurig punt ergens in de lucht een direct mopil. Dat kan van in de SID zijn, dat kan later zijn, ...
We krijgen denk ik in geen 15% van de keren een direct van een bepaald punt naar een bepaald punt. Het is meestal: cleared direct GMH ofzo. Niet: after arnem fly direct to GMH.
Nu twijfel ik aan mezelf, maar mij lijkt dat zo goed als heel Europa controlled airspace is boven FL100. Het enige waar dat niet is, is tussen EHAA en Scotland FIR. De rest is allemaal controlled. Of toch op de courante plaatsen waar ik kom en dat zijn er wel redelijk wat.
Wij krijgen toch vaak directs die verder liggen dan 10NM van onze oorspronkelijke route. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dan niet op een kaart ga kijken of die dan per ongeluk in een andere airway ligt.
Omdat te gaan zeggen 'fout' lijkt me een beetje overdreven. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat wij 90% van de tijd niet op het lijntje vliegen. En gezien dat een airway 10NM breed is (wist ik niet van buiten) dan zou ik gokken op een 40% ofzo.
Ik ben reeds 7 jaar luchtverkeersleiders waarin ik 2 cursussen heb gedaan van elk +- 6 maanden, en waarvan 1 van de vakken Airspace was natuurlijk.
De meeste airways beginnen in België vanaf 4500ft, sommige van FL55, FL85, FL95,....
Heel België, met uitzondering een paar delen boven de ardennen, is airway. Maakt niet uit naar welk punt jullie vliegen. Jullie zitten voor 99% in airways, een mix weliswaar, 0.5% in TMA's en 0.5% in CTR's, bij manier van spreken.
Het maakt niet op jullie DCT's krijgen die meer dan 10NM buiten de FPL'ed route liggen, al zijn er dan 100NM, da's altijd airway waarin jullie vliegen. Trust me
En die WODDY-MOPIL was een vb. Wat trouwens quasi nooit gebeurd zijn DCT's die gegeven worden door EHAM controllers waarbij een punt gespecifiëerd wordt dat quasi buiten onze FIR ligt.
Comment
-
Erg eh
Echt, na die crash in Halle was ik tegen mijn vrouw al aan het zagen nooit meer de Eurostar te pakken (laatste en eerste keer een uur en 20 minuten vertraging bij vertrek) want niet te vertrouwen. En nu dat het vliegverkeer op z'n zak ligt nog meer redenen om gewoon altijd de auto te pakken. Tunnel kapot? Neem de ferry. Ferry staakt? Neem de tunnel
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door STA911 Bekijk BerichtenYou're missing the point....
Ik ben reeds 7 jaar luchtverkeersleiders waarin ik 2 cursussen heb gedaan van elk +- 6 maanden, en waarvan 1 van de vakken Airspace was natuurlijk.
De meeste airways beginnen in België vanaf 4500ft, sommige van FL55, FL85, FL95,....
Heel België, met uitzondering een paar delen boven de ardennen, is airway. Maakt niet uit naar welk punt jullie vliegen. Jullie zitten voor 99% in airways, een mix weliswaar, 0.5% in TMA's en 0.5% in CTR's, bij manier van spreken.
Het maakt niet op jullie DCT's krijgen die meer dan 10NM buiten de FPL'ed route liggen, al zijn er dan 100NM, da's altijd airway waarin jullie vliegen. Trust me
En die WODDY-MOPIL was een vb. Wat trouwens quasi nooit gebeurd zijn DCT's die gegeven worden door EHAM controllers waarbij een punt gespecifiëerd wordt dat quasi buiten onze FIR ligt.
En ben ik nu gek? We praten eerst met tower. Op 2000' switchen naar departure die 9 van de 10 climb FL140 geven. Rond de 6000' grofweg contacteren wij Amsterdam radar en die geeft ons een direct Mopil.
Ik had begrepen dat gij assistent controller waart tot anderhalf jaar geleden ofzoiets. Nu zit ge op tower, toch? Dus dat ge het nog nooit gehoord of gegeven hebt, zou kunnen maar wij krijgen het iig wel.Last edited by D Squaloid; 20/04/2010, 17:11.Why so sporty if it isn't a racing car? Because ... it's a BMW!
- 4 cilinderboxer 1.4 100 pk @ 5800RPM, topspeed: 300 km/u
- 2 x turbofan 26.500lb @ 8500 RPM, topspeed: 900 km/u
- 4 cilinder 2.0d 122 pk @ 4000RPM, topspeed: 210 km/u
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door STA911 Bekijk BerichtenHeel België, met uitzondering een paar delen boven de ardennen, is airway. Maakt niet uit naar welk punt jullie vliegen. Jullie zitten voor 99% in airways,Why so sporty if it isn't a racing car? Because ... it's a BMW!
- 4 cilinderboxer 1.4 100 pk @ 5800RPM, topspeed: 300 km/u
- 2 x turbofan 26.500lb @ 8500 RPM, topspeed: 900 km/u
- 4 cilinder 2.0d 122 pk @ 4000RPM, topspeed: 210 km/u
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenIs het nog altijd zo dat uitgaand verkeer naar Londen via HELEN gaat en via KOK terug vliegt? Of wordt die scheiding niet meer gemaakt?Enkel die van Londen city durven wel via SASKI - HELEN binnenkomen (naar Antwerpen dan wel)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door D Squaloid Bekijk BerichtenBegrijp ik het goed dat er dan zoveel airways in België liggen die elk 10NM breed zijn en dusdanig dicht bij elkaar liggen dat ze elkaar overlappen zodat je overal in België een airway hebt (op de Ardennen na)?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door D Squaloid Bekijk BerichtenOk, dan hebben wij een andere definitie van airway in onze boeken. Vandaar het misverstand. Als wij spreken over een airway, hebben we het niet over gecontroleerd luchtruim maar weldegelijk over de lijn tussen 2 VOR's; eventueel met een breedte van 10NM.
En ben ik nu gek? We praten eerst met tower. Op 2000' switchen naar departure die 9 van de 10 climb FL140 geven. Rond de 6000' grofweg contacteren wij Amsterdam radar en die geeft ons een direct Mopil.
Ik had begrepen dat gij assistent controller waart tot anderhalf jaar geleden ofzoiets. Nu zit ge op tower, toch? Dus dat ge het nog nooit gehoord of gegeven hebt, zou kunnen maar wij krijgen het iig wel.
Ik zeg niet dat jullie nooit DCT MOPIL krijgen in EHAM FIR he, het is gewoon geen standaard gegeven. Zorba kan getuigen, die is Assistent controller.
En trouwens, assistent controllers weten perfect hoe het eraan toe gaat. Ze praten zelf niet tegen de vliegers, da's 't verschil. Maar ze kennen vaak beter de punten en coordinaties.
Comment
-
Als de militairen niet on zijn worden er soms coördinaties gemaakt met de sector in Nederland dat ze UFN direct MOPIL en ANT mogen geven, maar zoals STA zegt: dit is geen standaard procedure en moet dus op voorhand gecoördineerd worden.
Oh en we zijn zelfs geen assistent meer, het is "flight data support" nu ...
Damn
Comment
-
Nice one!
Dat het geen SP is snap ik ook. Maar als er gezegd wordt dat dat 'quasi nooit' gebeurd en ik zeg u dat het 9 van de 10 gebeurd, weet ik wel dat ik juist ben.
Sta, nu snap ik uw uitleg ook. Het enige ... wij vliegen niet alleen boven België. Kan me niet voorstellen dat dat in landen als Spanje, Rusland, Italië, etc ook zo is. En dan zijn we toch wel gecontrolleerd?Why so sporty if it isn't a racing car? Because ... it's a BMW!
- 4 cilinderboxer 1.4 100 pk @ 5800RPM, topspeed: 300 km/u
- 2 x turbofan 26.500lb @ 8500 RPM, topspeed: 900 km/u
- 4 cilinder 2.0d 122 pk @ 4000RPM, topspeed: 210 km/u
Comment
-
Crembo does it again...
Oorspronkelijk geplaatst door RTBF nieuwsBrussels Airlines heeft een toestel geleased van het Belgische leger om de gestrande klanten van SN op te pikken in Africa. Het toestel had vandaag vanuit Brussel moeten vertrekken, er is echter een klein probleempje: Defensie minister Pieter De Crom wil alles volgens zijn willetje doen.
Volgens de luchtmacht moest de Airbus A330 naar Kinasha vertrekken, Brussels Airlines deelt echter niet dezelfde mening, de Airbus is voor 100% door SN geleased bij defensie, het contract hierover werd gisteravond getekend. Brussels Airlines wil dat het toestel echter niet naar Kinshasa vliegt maar naar Dakar. Voor Brussels Airlines is het duidelijk dat defensie en in het bijzonder minister Pieter De Crem de leiding willen hebben over de operatie, ondanks dat het toestel volledig geleased is door Brussels Airlines. Brussels Airlines is van mening dat het toestel moet dienen om de gestrande passagiers van Brussels Airlines over heel Afrika op te pikken ongeacht de bestemming.
Ondertussen heeft defensie ook doodleuk 10 zitjes gereserveerd voor journalisten die mee zouden reizen op de evacuatievlucht, ook dit is onaanvaardbaar voor Brussels Airlines.
Als gevolg van het meningsverschil blijft het toestel aan de grond tot de donkere wolken over de Airbus opgetrokken zijn.
Bron: RTBF
Als SN het toestel volledig huurt dan is het niet aan defensie om te zeggen naar waar het toestel gaat vliegen, wat is dan het nut om het door te verhuren als de "klant" toch z'n zin niet mag doen?
Comment
-
De Standaard zegt nochtans:
Een Airbus A330 van het Belgisch leger, die gehuurd wordt door Brussels Airlines, is dinsdagmiddag naar de Senegalese hoofdstad Dakar vertrokken. Het toestel gaat er zo'n 260 reizigers ophalen die er sinds het vliegverbod geblokkeerd zitten. Tegen middernacht wordt het opnieuw in Brussel verwacht, klinkt het bij de woordvoerder van defensieminister Pieter De Crem (CD&V).
Comment
-
Flightlevel heeft er zonet ook een stukje over opgenomen op hun homepage:
Er zouden twee regeringsvliegtuigen worden ingezet om reizigers vanuit Afrika te repatriëren. Vanmiddag zou de ondertussen beroemde Airbus A330-300 naar Dakar (Senegal) vertrekken, waar zo’n 1000 passagiers vastzitten. Na een regeringsopdracht is ook een Airbus A310 vanavond omstreeks 19.00 uur weer beschikbaar; die zal ingezet worden naar Kinshasa (D.R. Congo). Ook daar zit een even groot aantal reizigers vast.
Het is echter niet volledig zeker dat deze toestellen alsnog naar Afrika zullen vertrekken wegens een dispuut tussen Minister van Defensie Pieter De Crem en Brussels Airlines. De Crem zou SN verplicht hebben om het toestel naar Kinshasa te sturen in plaats van Dakar. Brussels Airlines zou hierop gezegd hebben dat zij het toestel nu leasen en dus beslissen waar het naartoe vliegt. Volgens de laatste berichten staat het vliegtuig nog steeds op de grond in Brussel (19u00 LT in Brussel). Over het andere vliegtuig is nog niks bekend.
Comment
-
Bon, update van mijnentwege:
Oorspronkelijk moesten (Mevrouw en mezelf) we dus van HKG naar BRU via ZRH vorige week vrijdag. Zondag moesten we dan van BRU naar BCN via FRA.
Na tweemaal bevestigd geweest the zijn door Swiss op hun vlucht morgen 21/04 HKG-ZRH en er tweemaal zijn afgegooid "overnight - don't even dare to ask me nor anyone else especially in Swiss why", werden we gisteren 23:30 per telefoon door Swiss de eerste vlucht van LH naar MUC aangeboden om 05:00 (HKG time), in Economy - we hadden Business tickets. Uiteraard dit aangenomen, na vroeger op de dag gisteren door Swiss, Miles and More of whatever van Star Alliance- vluchten aangeboden gekregen te hebben voor 28/04, dan 03/05 en dan - don't laugh- 01/06.
Effectief, er was een vlucht van LH (731) en we werden toegelaten rond 02:00 AM. Business werd blijkbaar zoveel mogelijk toegelaten tot LH tickets, maar wij al blij dat we erbij waren.
Deze morgen op MUC geland en nu wachtend op de eerste vlucht naar BCN, om 21:00. Wel nog op de wachtlijst, en hopend dat de vlucht vertrekt, want dat zal dan ook 1 van de enige vluchten zijn die vertrekt vandaag vanuit MUC naar Europa.
Wat we meegemaakt hebben is een boek waard...All'alba vincerò!
Comment
-
BA038 PEK-LHR is afgeleid naar AMS
Andere BA vluchten blijven koppig rondjes draaien boven de UK, het lijkt er een beetje op dat er een zware discussie is tussen BA, de CAA en NATS om LHR te heropenen... Zolang de toestellen fuel hebben lijkt het erop dat ze rondjes blijven draaien om druk uit te oefenen om te heropenen
Comment
Comment