Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vliegtuigen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • -

    Oh,

    De bevestiging van het andere Airbus order is er deze namiddag gekomen.

    TAM zal 25 toestellen bestellen:

    - 20 x A320
    - 5 x A350-900

    Comment


    • is die strictere regelgeving voor de combi's naar aanleiding van de brand (en tengevolge daarvan het neerstorten) aan boord van het zuid afrikaanse toestel ettelijke jaren geleden?
      www.peugeotforum.be

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
        is die strictere regelgeving voor de combi's naar aanleiding van de brand (en tengevolge daarvan het neerstorten) aan boord van het zuid afrikaanse toestel ettelijke jaren geleden?
        Affirmatief, vlucht SA295 (ook bekend als de Helderberg crash) was verantwoordelijk voor de wijziging in de wetgeving omtrent combi's...

        Comment


        • PS Interessante site over deze crash:

          helderberg, ZS-SAS, SA295, Armscor, ammonium perchlorate, corruption, military, government, arms, weapons


          Als je op "Helderberg" klikt kan je vele documenten, etc... bekijken.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door EchoOne Bekijk Berichten
            De vluchten met de A380 van LH zijn zelfs met SN vluchtcode te boeken als codeshare. FRA-JNB zal gevlogen worden met de A380 en deze vlucht draagt ook een SN vluchtnummer dus eigenlijk kan je met Brussels Airlines met een Airbus A380 vliegen

            Maar naast LH kan je ook met AF, EK, QF, SQ, etc... met de A380 vliegen... Helaas wel (nog) niet vanop BRU...

            Vroeg of laat zullen ze in BRU toch eens kosten moeten doen om de A380 degelijk te kunnen ontvangen, het is namelijk niet onrealistisch dat er op termijn zelfs op BRU A380 ops zullen gebeuren...
            Johannesburg krijgt een codeshare? De vluchten naar Peking en JFK dan ook, immers ook per A380 dacht ik.

            De markt hier in België lijkt me toch niet groot genoeg voor dergelijke toestellen. Zelfs een 747 is, naast cargo-activiteiten, een zelden geziene verschijning.

            Zuid-Afrika krijgt wel plots een pak A380's op bezoek, direct van LH en Af.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door EchoOne Bekijk Berichten
              De situatie van AF/KL is niet echt de makkelijkste... Ik denk dat ze er zelf niet aan uit geraken wat ze écht willen... Men kan verwachten dat het widebody order voor beide maatschappije gesplitst gaat worden tussen Airbus & Boeing. Met beide fabrikanten heeft zowel AF als KL een langdurige relatie en volgens mijn mening is AF/KL zowieso niet van plan om op 1 paard te wedden ondanks dat Airbus in het land van het hoofdkwartier haar fabrieken heeft en ondanks dat EADS, de overkoepelende holding boven Airbus een Nederlands bedrijf is.

              Langs de andere kant meen ik mij ter herinneren dat AF/KL niet bepaald scheutig is om een vliegtuigtype te bestellen dat zijn deugdelijkheid nog niet bewezen heeft... Als je kijkt naar de historiek zie je dat men eigenlijk in het verleden altijd producten gekocht heeft die zichzelf bewezen hadden, voor zover ik me kan herinneren (pas op, ik kan verkeerd zijn) zijn ze nooit "launch customer" geweest van een bepaald type, en werden bestellingen voor een type pas geplaatst als men zeker was over de kwaliteit.

              Zowel de A350 als de B787 hebben nog niets bewezen, het zijn beide toestellen die van scratch ontwikkeld zijn en waarvan de laatste slechts een paar maanden aan haar testvluchten bezig is, van de A350 bestaat er zelfs nog geen prototype... AF/KL zit dus met een moeilijke keuze, stappen ze af van hun traditie en bestellen ze toch toestellen die hun deugdelijkheid bewezen hebben of bestellen ze toestellen die ze kennen? Ik durf geen voorspelling doen, het is al een tijdje geleden dat ik mij nog in het dossier verdiept heb... Ik wil tijdens het weekend wel eens zien wat de laatste ontwikkelingen zijn en hoever men staat.

              IMHO zijn er enkele mogelijkheden:

              1) Boeing 777 + Airbus A330 (men speelt op safe)
              2) Boeing 787 + Airbus A350 (men gaat toch voor de next generation)

              Het kan ook een mix worden, bvb de 787 met de 330...


              Maar... Eigenlijk is er nog een probleem dat zich stelt, een probleem bij KL eigenlijk... KL is al decennia lang voorstander van combi's... En ze zijn nog steeds zeer blij met hun huidige Combi's (744M)... KL heeft bepaalde routes die de cargocapaciteit van een combi kunnen gebruiken in combinatie met passagiers...

              Het is dus niet geheel uit te sluiten dat AF/KL aan Boeing een voorstel vraagt om de 748M te ontwikkelen... Een ontwikkeling die er eigenlijk geen is... De Boeing 748i is namelijk ontworpen met het BCF (Boeing Converted Freighter) programma in het achterhoofd... Kortom, de 748i is eigenlijk al voorzien om tot vrachttoestel om te bouwen, de stap naar de combi is hier niet ver weg... Het grote probleem met Combi's is echter dat de wetgeving veranderd is, menig vliegtuigfanaat durft wel eens te stellen "men mag geen combi's meer bouwen, de wet is veranderd" maar dit klopt niet (echt). Het is de constructeurs nog steeds toegelaten om combi's te ontwikkelen, certificeren en te verkopen alleen is er 1 groot verschil dat er gemaakt is tov vrroeger en dit voor de brandveiligheid van een combitoestel... Het tussenschot tussen de cargo & pax dient voor alle, nieuwe te bouwen combi's, vast te staan, het mag dus niet verplaatsbaar zijn en moet de passagiers van de cargo volledig afscheiden. En dat is het probleem waardoor combi's eigenlijk minder interessant geworden zijn, bij de oude combi's kon men bij wijze van spreken op een paar uur tijd een toestel in 60/40 configuratie omvormen tot een all pax of een all cargo toestel, of alle tussenliggende variëteiten... Een combi was op die manier enorm flexibel, men kon een combi inzetten volgens de vraag en dus ten alle tijden een degelijke yield genereren... Stel dat KL nu echter toch zegt van: kijk, die combi's zijn eigenlijk wel al oud maar we kunnen ze nog goed gebruiken en eigenlijk willen we ze vervangen door iets gelijkaardig dan zie ik KL de vraag aan Boeing stellen om een 748M aan te bieden... Boeing mag dan wel gezegd hebben dat er geen plannen zijn om een combi uit te brengen, de realiteit zegt echter dat wanneer de vraag komt ze (Boeing) waarschijnlijk toch een combi zullen ontwikkelen...

              Kortom, het is ingewikkeld... Bij bepaalde maatschappijen kan je jaaaren op vooorhand voorspellen welke toestellen in de vloot opgenomen zullen worden, bij andere maatschappijen (KL/AF bvb) is het echt moeilijk een mening te vormen die enige kans maakt

              Anyway, ik zal het later eens bekijken om te zien of er aanwijzigen zijn die naar een bepaald iets wijzen

              En wie weet, misschien gebeurt er nog een aankondiging op ILA
              KLM maakt heel veel gebruik van hun verplaatsbaar bulkhead. Heb regelmatig al de vlucht richting Z-Korea moeten nemen en bijna telkens is de configuratie anders. KLM hun combi's zijn ook gebouwd als combi vliegtuigen en niet gewoon aangepaste 744's. Ze hebben namelijk de sideloading door. In elk geval is het aangenaam vliegen in die combi's als je boven kan zitten. Achteraan is er geen IFE en is er een hogere geluid "vervuiling" komende van het cargo gedeelte.

              Qatar airways is ook serieus aan het groeien, tijdens mijn vlucht naar doha heb ik met een technisch verantwoordelijke van Lufthansa technics gesproken. Zij doen het onderhoud van de vloot en helpen met de opstart van de technische dienst van Qatar airways. Ze hebben voor het komende jaar elke maand een 777 in te huldigen. Het meerendeel van de piloten is al aangenomen en is in loondienst bij Qatar airways zonder momenteel te moeten vliegen of toch enkel minimaal.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door EchoOne Bekijk Berichten
                De vluchten met de A380 van LH zijn zelfs met SN vluchtcode te boeken als codeshare. FRA-JNB zal gevlogen worden met de A380 en deze vlucht draagt ook een SN vluchtnummer dus eigenlijk kan je met Brussels Airlines met een Airbus A380 vliegen

                Maar naast LH kan je ook met AF, EK, QF, SQ, etc... met de A380 vliegen... Helaas wel (nog) niet vanop BRU...

                Vroeg of laat zullen ze in BRU toch eens kosten moeten doen om de A380 degelijk te kunnen ontvangen, het is namelijk niet onrealistisch dat er op termijn zelfs op BRU A380 ops zullen gebeuren...

                Welke bestemming zou daarvoor meest in aanmerking komen? Bejing lijkt me onwaarschijnlijk, hainan vluchten zitten nu nooit vol. Afrika lijkt me zoals hiervoor al gemeld voor meerdere redenen onmogelijk.

                USA heeft de grootste kans, maar welke maatschappij dan? Jetairways gebruikt BRU als een hub en heeft in mijn ogen het meeste potentieel. Verzamel vluchten van over heel india die naar US moeten in brussel met hun A330's en dan grotere vluchten met A380 naar USA.

                Dit blijft natuurlijk gokken of EchoOne zou meer informatie moeten hebben. Brussel zou dan wel nog een extra level boven de international terminal moeten maken om via 2 levels te kunnen boarden zoals in FRA.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Christophe Bekijk Berichten
                  Johannesburg krijgt een codeshare? De vluchten naar Peking en JFK dan ook, immers ook per A380 dacht ik.

                  De markt hier in België lijkt me toch niet groot genoeg voor dergelijke toestellen. Zelfs een 747 is, naast cargo-activiteiten, een zelden geziene verschijning.

                  Zuid-Afrika krijgt wel plots een pak A380's op bezoek, direct van LH en Af.
                  Enkel FRA-JNB zal door SN via codesharing gevlogen worden met de A380.

                  Wat België betreft... De A388 is op dit ogenblik misschien een beetje aan de grote kant maar toch zijn er vanuit BRU routes die een VLA zouden kunnen gebruiken (op termijn)... Om even onze nationale "trots" SN te nemen kunnen we zien dat de long haul vloot (A333) een zeer goed rendement heeft en eigenlijk met de regelmaat van de klok op volle capaciteit vliegt, dit voornamelijk omdat er heel veel cargo verplaatst wordt door SN tussen België en Afrika en binnen Afrika op de triangular routes. Als er 1 route van SN op termijn de A388 kan gebruiken dan is het BRU-FIH maar ik blijf erbij dat ik SN in de eerste 15 jaar geen A388's in haar vloot zie opnemen...

                  Als SN op termijn al een VLA in haar vloot opneemt dan zullen het eerder 744's of 748's zijn maar dat zit je weer met het probleem dat SN op dit ogenblik weer goed op weg is om een volledige Airbus vloot uit te bouwen op de middellange en lange afstand en dat de 744/748 de vreemde eend in de vloot zou zijn... Of SN zou op termijn freighters moeten inzetten ipv de cargo met hun pax toestellen mee te nemen...

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door TDG Bekijk Berichten
                    Welke bestemming zou daarvoor meest in aanmerking komen? Bejing lijkt me onwaarschijnlijk, hainan vluchten zitten nu nooit vol. Afrika lijkt me zoals hiervoor al gemeld voor meerdere redenen onmogelijk.

                    USA heeft de grootste kans, maar welke maatschappij dan? Jetairways gebruikt BRU als een hub en heeft in mijn ogen het meeste potentieel. Verzamel vluchten van over heel india die naar US moeten in brussel met hun A330's en dan grotere vluchten met A380 naar USA.

                    Dit blijft natuurlijk gokken of EchoOne zou meer informatie moeten hebben. Brussel zou dan wel nog een extra level boven de international terminal moeten maken om via 2 levels te kunnen boarden zoals in FRA.
                    TATL operaties lijken idd de grootste kanshebbers om vroeg of laat VLA's in te zetten maar toch mag men ook Afrika niet vergeten... Als de groei van SN op de Afrika markt blijft zoals ze is of ze verbeterd nog (zoals verwacht) dan zou bvb de BRU-FIH route op termijn een VLA kunnen gebruiken... Hetzij een Boeing 744/748 of een Airbus A388... Kinshasha is een van de drukste en belangrijkste routes voor SN en de loadfactor zit op dit vluchten regelmatig aan 100%, hetzij door passagiers, hetzij door de grote hoeveelheden cargo die naar Afrika vanuit Brussel gevlogen worden... De Afrika markt is daarnaast ook nog een high yield markt, business class verkoopt als zoete broodjes en ook economy class is ver van de goedkoopste... Het grote probleem in Afrika is echter de infrastructuur. Waar er in Brussel eigenlijk maar beperkte aanpassingen nodig zijn om de A388 met regelmaat te ontvangen staat Kinshasha er echter iets minder goed voor... De luchthaven van FIH is eigenlijk nog steeds dezelfde luchthaven die wij, de Belgen, in de jaren 50 gebouwd hebben... En ondanks dat er al lange tijd sprake is om te moderniseren gebeurt er eigenlijk maar weinig... Dus Kinshasa valt dus om deze redenen voorlopig uit de boot. Er zijn zo nog routes naar Afrika die eigenlijk wel een VLA kunnen gebruiken maar door de beperkte/slechte infrastructuur vallen deze ook uit de boot...

                    Als we naar de USA kijken dan zien we dat er deze zomer best wat naar Noord America gevlogen wordt:

                    1) Washington, DC (IAD)

                    Deze route wordt al menige jaren door United Airlines gevlogen, in het begin met de Boeing 767 later volgde een upgrade naar de Boeing 777. Dit zomerseizoen is er even terug een downgrade naar de Boeing 767, niet zozeer omdat de loadfactor en de yield lager liggen in de zomer op deze route maar eerder wegens een gebrek aan toestellen nu United eindelijk gaat beginnen met het upgraden van de 777. Vanaf november zien we dan ook terug de 777 en dit permanent vanaf dan. Washington is een route die over het algemeen goede tot zeer goede cijfers voorlegt wat loadfactor betreft maar wat interessanter is, is het feit dat de route eigenlijk een high yield route is.

                    Is een dagelijkse VLA rotatie op deze route mogelijk? IMHO is een A388 zelfs op termijn voor deze route te groot, een Boeing 744/748 kan er misschien net nog door... Maar aangezien UA voorlopig geen VLA's gaat bestellen zal deze route eerder in de toekomst een Airbus A359 krijgen...

                    2) Chicago (ORD)

                    Chicago wordt vanuit BRU door 2 partijen gevlogen, American Airlines die deze route al "jaar & dag" vliegt en United Airlines die deze route onlangs opgestart heeft. Zowel American als United (die tenslotte nog maar net bezig is) kennen op deze route goede loadfactors en yields, zelfs nu American partner Brussels kwijt is doet deze route het bij AA nog goed.

                    Zowel AA als UA vliegen deze route met de Boeing 763, een upgrade zal men echter niet snel moeten verwachten, een VLA is helemaal uitgesloten... Als er in de toekomst al een upgrade gebeurt dan zal het bij UA zijn van de 763ER naar de 788 of de A359... Maar dit is verre toekomst...

                    3) New York (JFK & EWR)

                    New York is altijd al een belangrijke markt geweest. Dagelijks zijn er 5 vluchten vanuit Brussel naar New York. 3 ervan gaan naar JFK (AA, DL & 9W), 2 ervan gaan naar EWR (9W & CO). Met uitzondering van American die met een Boeing 752 vliegt, vliegen de overige maatschappijen minimaal met een Boeing 763 of een Airbus A332 op deze route. Een route met potentiëel...

                    Zowel 9W als CO doen het bijzonder goed op de NYC markt... CO doet het zelfs zo goed dat er in de toekomst, als er toestellen beschikbaar zijn, een 2de dagelijkse rotatie op EWR zal volgen... Als ik me niet vergis heeft CO zelfs al in het verleden een 2de slot aangevraagd. Traditioneel zien we in de zomer de EWR vlucht van CO geupgrade worden naar de 772, dit jaar is dit wegens gebrek aan materieel echter niet gebeurt. Maar van zodra er materieel beschikbaar is zal de route wss permanent geupgrade worden naar een 772 operatie. SN wil trouwens codesharen op deze vlucht en ondanks dat de codeshares al eens aangekondigd waren houdt CO voorlopig de boot af door gebrek aan plaatsen op het toestel... 9W zou er ook over denken om in de toekomst opnieuw grotere toestellen te sturen, ook dit weer afhankelijk van de groei én beschikbaarheid van materieel (vele van 9W's 777's staan in wet & drylease bij andere maatschappijen).

                    Mogelijk komt er in de toekomst nog een speler bij, SN zou JFK overwegen als haar eerste TATL bestemming die er waarschijnlijk in 2011 zal komen.

                    Een VLA op deze route die ik niet zo snel gebeuren door de grote concurrentie die er heerst op deze route. Er zal eerder een 2de dagelijkse rotatie bijkomen voor bvb CO (of UA in de toekomst) dan dat men een VLA zal inzetten... Tenzij 9W natuurlijk haar uitbreiding verder zet en haar JFK/EWR vluchten groepeert... Maar 9W heeft momenteel geen VLA's in bestelling staan dus dit moeten we zeker niet voor 2018 verwachten moesten ze plots toch VLA's bestellen...

                    4) Atlanta (ATL)

                    Deze route wordt gevlogen door Delta met de 763ER, ondanks de goede resultaten heeft deze route geen VLA potentiëel. Atlanta mag je dus uitsluiten.


                    5) Philadelphia (PHL)

                    Deze route wordt door US Airways (US) gevlogen met een B752, tot vorig jaar was deze route seasonal doch sinds dit jaar is deze route "year round" geworden. De frequentie zal echter in het najaar afnemen maar er zal wel een (iets) groter toestel ingezet worden dan, de B762. Deze route heeft geen VLA potentiëel en zal dit ook nooit hebben. Uitgesloten.



                    6) Montréal (YUL)

                    Wordt seasonal gevlogen door Air Transat (met een A310) en binnenkort dagelijks door Air Canada (763ER). Air Transat vliegt enkel seasonal en Air Canada zal het jaar rond op YUL vliegen weliswaar slechts 4x per week in het winterseizoen.

                    YUL is traditioneel een goede bestemming vanuit BRU maar de route heeft hoegenaamd geen VLA capaciteit. Air Canada heeft zelfs haar frequentie al gedowngrade in het komende winterseizoen, dit terwijl de route als daily, year round aangekondigd was.

                    7) Toronto (YYZ)

                    Wordt vanuit BRU gevlogen door 9W met een A332 en kent goede resultaten. Air Canada biedt deze bestemming aan als eindbestemming van vlucht AC833, de YUL vlucht.


                    Het grootste potentiëel ligt voor Brussel momenteel in Afrika en ooit zullen zullen er wss vanuit BRU VLA's naar daar vliegen maar het kan wel eens (heel) lang duren

                    Trouwens, op dit ogenblik heeft geen enkele Amerikaanse maatschappij een VLA in bestelling. Geen Airbus A380, geen Boeing 748i... Dus op TATL routes zal het nog een eeuwigheid duren voordat we daar iets groters zien verschijnen en aangezien geen enkele Amerikaanse maatschappij ook maar de intentie heeft om een VLA aan te kopen zou het wel eens "nooit" kunnen zijn


                    * Ik gebruik al eens snel de term VLA, deze staat voor "Very Large Aircraft" waarmee men eigenlijk de Airbus A380 en de Boeing 747 bedoelt
                    Last edited by ; 10/06/2010, 12:30.

                    Comment


                    • Ik begrijp de strategie van de "grote" amerikaanse operators niet in hun vliegtuig aankoop. willen ze zich meer op flexibiliteit in hun routes richten met de kleinere wide body airplanes ( al hoewel een 777 geen kleintje is ).

                      Ik zelf vlieg meer richting het oosten en 2 a 3 keer per jaar naar USA.

                      LH moet dringend meer A380's krijgen, vluchten naar Dubai zitten bijna altijd 100% vol ( = regelmatig upgrade naar hogere klasse ) en Singapore is echt niet normaal. 3 vluchten vanuit frankfurt per dag en zitten bijna altijd 100% vol. Momenteel ben ik in de lounge van SIN aan het wachten of ik naar huis kan vliegen deze nacht. Ik had een bevestigd ticket maar de vlucht is overboekt en heb nog geen stoel gekregen. Ze hebben me met 99% zekerheid gezegd dat ik mee kan maar het is te betwijfelen of het in C-klasse is. Of een upgrade naar First maar met zoveel HON-circle members op deze vlucht zal dat niet gebeuren vrees ik. Of downgrade naar economie (emergency exit seat) met een cash-back.

                      In elk geval zie ik de A380 graag komen, enkel spijtig dat LH niet de upgrade naar flat bed seats heeft gedaan in C. LH is een goedproduct voor belgen door hen vele vluchten vanuit frankfurt en munchen en goede verbinding met Zaventem en samenwerking met SN. Alleen hinken ze qua stoelen en entertainment achter op de asiatische maatschappijen. Moest ik enkel naar de far east moeten vliegen ging ik metteen overstappen naar Cathay Pacific. Of als Qatar airways naar belgie komt. Qatar airways heeft momenteel geen plannen om naar Schiphol te komen ( 90% zeker gehoord van hoog geplaatst qatar airways personeel).

                      Welke engine fabrikant heeft LH gekozen voor de A380? RR trent zou ik gokken.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door TDG Bekijk Berichten
                        Welke engine fabrikant heeft LH gekozen voor de A380? RR trent zou ik gokken.
                        RR indeed

                        Comment


                        • Watch the best low pass-jet fly-by's: 10: F-16 (Royal Netherlands Airforce)   #9: F-16   #8: F-16   #7: Harrier   #6: Blue Angels F-18 (Cleveland)   #5: Harrier   #4: Alpha Jet (Belgian Airforce)   #3: Harrier   #2: KC-135 Stratotanker (CGI?)   #1: Blue Angels F-18 (SF Fleet Week 2007)

                          Comment


                          • Dien Alpha jet daar, vliegt toch wel extreem laag Maar die harrier die 10 cm boven de kop van da manneke scheurt is toch serieus gek!

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door EchoOne Bekijk Berichten

                              Kleine quadjet (Avro) tijdens het opstijgen met een iets grotere quadjet op de achtergrond



                              En wijle zijn weg...



                              Bye bye, back to Germany
                              En een Ethiopian 767!

                              Draait die lijn eigenlijk goed? Iemand een idee over?

                              Comment


                              • De laatste aanwinst van SN:

                                Een Airbus A330-322 (levering was normaal voorzien op 5 juni maar ik dacht dat het toestel nog altijd niet geleverd was).

                                Op de foto is de registratie van SN nog overplakt met de registratie van Malaysia "9M-MKR".

                                Er zijn geruchten dat de 6de A333 ook gevonden is, maar nog geen nieuws over welk toestel het gaat...
                                Bijgevoegde Bestanden

                                Comment


                                • SN boert blijkbaar wel redelijk goed laatste tijd.
                                  Hebben wij op langere termijn een plan om meer vliegtuigen te kopen/ te vervangen?
                                  Why so sporty if it isn't a racing car? Because ... it's a BMW!
                                  • 4 cilinderboxer 1.4 100 pk @ 5800RPM, topspeed: 300 km/u
                                  • 2 x turbofan 26.500lb @ 8500 RPM, topspeed: 900 km/u
                                  • 4 cilinder 2.0d 122 pk @ 4000RPM, topspeed: 210 km/u

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door D Squaloid Bekijk Berichten
                                    SN boert blijkbaar wel redelijk goed laatste tijd.
                                    Hebben wij op langere termijn een plan om meer vliegtuigen te kopen/ te vervangen?
                                    SN boert zeer goed op AFI routes ja, het is de cashcow van de maatschappij...


                                    Wat bedoel je met "wij"? AF/KL? AF/KL heeft nog geen beslissing genomen neen...

                                    Als je SN bedoelt... Een beslissing om de vloot te vernieuwen is er op dit ogenblik nog niet, mogelijk volgt echter wel tegen het einde van dit jaar een beslissing voor de vernieuwing van de short haul vloot (BAE/Avro's). Mogelijk komt hiervoor de Embraer ERJ17x/19x of de Bombardier C-Series in aanmerking...

                                    Wat de short to mid haul vloot betreft komt er volgende maand nog een bijkomend toestel bij. Het toestel in kwestie zal een Airbus A319 zijn die haar leven begon met registratie OO-SSD bij Sabena. Het toestel is ondertussen opnieuw ingeschreven onder dezelfde registratie en zal dus de maatschappij waar ze haar levensloop begon terug vervoegen.

                                    Voor de long haul vloot staat dus een Airbus A330-300 met registratie OO-SFV te wachten om toe te treden tot de vloot van SN. Het toestel moet eigenlijk begin volgende maand operationeel zijn om de nieuwe bestemmingen die aangekondigd zijn te kunnen starten. Mogelijk zou eind dit jaar, begin volgend jaar de 6de A330-300 volgen, eveneens bedoeld voor uitbreidingen in de AFI routes.


                                    Nu wat de plannen op lange termijn zijn bij SN is het nog koffiedik kijken. Het is geen geheim dat LH SN overgenomen heeft voor de kennis en de ervaring die ze heeft op AFI routes, iets wat LH eigenlijk bijna niet in huis heeft.

                                    SN mag dan een kleine maatschappij zijn, het is een maatschappij die dit jaar meer dan 85 jaar ervaring heeft met het vliegen van AFI routes, iets wat op 12 februari 1925 gestart werd toen de eerste vlucht naar Afrika gebeurde en waarna ze op enkele jaren tijd een heel netwerk in "de Congo" uitbouwden... Als ik me niet vergis was enkel een van de voorgangers van Air France (Aeropostal of zoiets) sneller om vluchten tussen Europa en Afrika aan te bieden. Zelfs maatschappijen zoals KLM en Lufthansa begonnen pas later...

                                    Op termijn zie ik SN uitgroeien tot een 2de LX, een dochteronderneming van Lufthansa met een vergaande autonomiteit en specialist in een nichemarkt. Wat de vervanging of uitbreiding van de vloot betreft zie ik op middellange termijn nieuwe Airbussen de vloot vervoegen. De A333 is eigenlijk een ideaal toestel voor SN, het heeft voldoende bereik om de markten te bereiken die SN aandoet en het beschikt over een relatief grote cargocapaciteit. De A332 anderzijds is een toestel dat interessant is voor de nieuwe, nog op te starten, TATL routes. De A350 is misschien iets te groot... Langs de andere kant zijn er routes waarop bvb een 744M het niet slecht zou doen, maar dit zou betekenen dat LH enkele van haar oude werkpaardjes nog langer in dienst moet houden en over moet dragen aan SN, SN die buiten de B737 al meer dan 10 jaar geen Boeing's meer heeft... Laat staan widebodies...

                                    We kunnen hier wat voorspellingen maken op basis van hoe we denken dat de markt gaat evolueren maar uiteindelijk is het afwachten of en wanneer LH de resterende 55% van de aandelen gaat overnemen... Enerzijds is het in LH hun voordeel om dit zo snel mogelijk te doen, dit om de overnameprijs te beperken. Anderzijds kan men natuurlijk ook de vraag stellen of men SN écht wel wil overnemen voor de volle 100% Ik ben van mening dat LH zowieso de volle 100% van SN gaat overnemen maar er zijn er anderen die er een verschillende mening op na houden, gevoed door het avontuur van BD dat LH gedwongen moest overnemen... Anyway, hoe langer LH wacht om SN over te nemen hoe duurder de overnameprijs zal worden, verwacht wordt dat SN dit boekjaar break even zal draaien (ipv voorspelde winst) om dan nadien winstgevend te worden.

                                    Maar goed, als we eventjes speculeren :


                                    Short haul:

                                    - Embraer ERJ175 x 15
                                    - Embraer ERJ195 x 20

                                    Mid haul:

                                    - Airbus A32S x 20

                                    Long haul:

                                    - Airbus A330-300 (AFI) x 10
                                    - Airbus A330-200 (AFI/TATL) x 8

                                    Comment


                                    • Ik bedoelde inderdaad SN.
                                      Why so sporty if it isn't a racing car? Because ... it's a BMW!
                                      • 4 cilinderboxer 1.4 100 pk @ 5800RPM, topspeed: 300 km/u
                                      • 2 x turbofan 26.500lb @ 8500 RPM, topspeed: 900 km/u
                                      • 4 cilinder 2.0d 122 pk @ 4000RPM, topspeed: 210 km/u

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door D Squaloid Bekijk Berichten
                                        Ik bedoelde inderdaad SN.
                                        Dan is't goed

                                        SN heeft trouwens sinds vandaag opnieuw een (voorlopig) dagelijkse vlucht naar Montréal in Canada, weliswaar als codeshare op een Air Canada vlucht maar soit

                                        Comment


                                        • Op Flightlevel staat trouwens te lezen dat Air Canada gemeld heeft dat de bezettingsgraad op de vluchten tussen BRU en YUL (en YYZ) meer dan behoorlijk zijn en dat de route het nu reeds even goed doet dan andere Europese routes die al jaren actief zijn... Blijkbaar hebben ze al veel tickets in de toekomst verkocht... En wss enkele (overheids)contracten gesloten...

                                          In de winter daalt de frequentie van dagelijks naar 4x per week maar de route blijft het jaar rond geopend.

                                          Als ik deze winter eens wat tijd vind ga ik deze route toch eens uitproberen... Montréal en omgeving is ronduit prachtig in de winter (en vooral lekker fris )

                                          Comment

                                          Working...
                                          X