Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Na de vulkaanuitbarsting in Ijsland gisteren hangt er momenteel een grote aswolk boven de UK en delen van Noord Europa. Ten gevolge hiervan zijn volgende luchthavens in de UK gesloten:
- MAN (Manchester)
- BHX (Birmingham)
- BFS (Belfast)
- ABZ (Aberdeen)
- GLA (Glasgow)
- EDI (Edinburgh)
Volgende luchthaven zullen vanaf 13h00 CET (12h00 GMT) alle activiteiten stilleggen:
Voorlopig is het luchtruim boven London gesloten van 13h00 tot 20h00, mogelijk wijzigt dit nog.
De kans bestaat ook dat de luchthaven van Brussel in de loop van de namiddag/avond alle activteiten zal staken aangezien volgens de laatste meteorologische gegevens de aswolk rond 20h00 boven Brussel zal hangen. Ook andere luchthavens in België, Luxemburg, Nederland & Denemarken kunnen gevolgen ondervinden.
Vanaf 12h00 GMT (13h00 CET) tot minimaal 18h00 GMT (19h00 CET) zal het volledige Britse luchtruim gesloten worden voor alle luchtverkeer. Enkel voor noodgevallen zal er luchtverkeer toegelaten worden.
NATS, de Engelse tegenhanger van Belgocontrol heeft in een persmededeling daarstraks laten weten dat het Britse luchtruim naar alle waarschijnlijkheid niet zal opengaan op het voorziene tijdstip. In eerste instantie was voorzien dat het luchtruim deze avond om 18h00 GMT (19h00 CET) opnieuw zou openen maar dit zal nu niet het geval zijn. Vermoedelijk zal het luchtruim boven de UK pas deze nacht of zelfs morgen pas openen.
Een deel van het Belgische luchtruim zou ondertussen reeds gesloten zijn, later om 16h00 zal België, Nederland, Luxemburg en Duitsland hun volledige luchtruim sluiten. Dit in tegenstelling tot eerdere berichten waarin nog gemeld werd dat Duitsland slechts gedeelelijk zou gesloten worden.
Bralo, is dit al eens eerder voorgevallen in Europa?
Ik ben wel benieuwd om hier wat cijfermateriaal over te zien (CO-uitsparing, kosten, brandstofbesparing, enz).
Voor zover ik me kan herinneren is zoiets het laatste decennia nog niet gebeurt... Enkel de gebeurtenissen van 9/11 komen in de buurt wat omvang betreft...
In tegenstelling tot eerdere berichten wordt voorlopig enkel het Belgische luchtruim gesloten en dit tot nader order. Op dit moment wordt het westelijke deel van eht Belgische luchtruim gesloten en zal men vanuit BRU enkel nog richting het zuiden mogen vertrekken. Om 16h30 wordt het volledige Belgische luchtruim afgesloten en dit tot wanneer de aswolk doorgetrokken is. Dit kan mogelijk tot morgen duren.
Het luchtruim van Nederland, Luxemburg & Duitsland blijft voorlopig geopend al wordt de situatie daar op de voet gevolgd en kan dit snel wijzigen.
De toestellen van luchtvaartmaatschappij OpenSKies zijn enkel uitgerust met business class zetels.
De vraag naar eersteklasse en business class vliegtickets herstelt met de heropleving van de internationale handel. Toch ligt de vraag nog 16 procent onder de recordniveau's uit 2008. Dat heeft de internationale sectororganisatie IATA (International Air Transport Association) donderdag bekendgemaakt, zo bericht de Britse krant The Economic Times.
In februari werden 6,8 procent meer passagiers geteld op internationale vluchten dan een jaar geleden. In het duurste segment (eerste klasse en business class) bedroeg de toename 5,9 procent. In economy was er een stijging van 6,9 procent. Voor luchtvaartmaatschappijen zijn de luxe passagiersklassen belangrijk omdat zij het meest winstgevend zijn.
Ondanks de heropleving van de duurdere tickets, ligt het volume 'premium tickets' nog altijd 16 procent onder het recordniveau uit 2008. Sinds het dieptepunt medio 2009 heeft deze markt een herstel van 10 procent gekend.
Einde maart lag het internationaal volume gevlogen passagierskilometers, een andere belangrijke indicator, 9,5 procent hoger dan in februari, aldus de IATA die zowat 230 leden telt. (belga/mvdb)
Rare titel...akkoord dat er meer vraag is naar premium fares, maar dan vooral business...
First wordt toch nog steeds door veel maatschappijen langzaam aan vervangen door meer business seats, of vergis ik me?
Zie bv QR onderstaand.
Volgens mij zal First gewoon meer "top-notch" worden in de toekomst, zoals bv bij Singapore Airlines en Emirates.
Qatar Air Drops First-Class Cabins From New Aircraft (Update1)
March 10 (Bloomberg) -- Qatar Airways, whose backlog of aircraft orders is the biggest of any carrier, will eliminate first-class cabins in some of the planes scheduled for delivery.
Luxury seating will be omitted from an unspecified number of jetliners pending an upgrade of the Doha-based airline’s business-class berths, Chief Executive Officer Akbar al-Baker said today at a news conference in Berlin.
“We have made this decision as we will introduce a new outstanding business class in 2011,” Al-Baker said, adding that the airline “hasn’t many first-class cabins.”
Qatar Airways, whose premier cabins offer a stand-up bar, cream leather sofa and teak tables with lampshades, is replacing the berths with business seats after the recession dented demand for top-end travel.
Among planes to be delivered without first class are 18 Boeing Co. 777s outstanding as of last month, spokesman Updesh Kapur said today by telephone, with no decision yet taken on the layout for Boeing 787s and Airbus SAS A350s and A380s. The removal of first-class seats from four A340s, flagged by Al- Baker in October, hasn’t yet happened, Kapur said.
The airline, one of only six worldwide with a five-star rating from Skytrax Research, stood by 220 aircraft orders worth $40 billion even after the recession hurt traffic, arguing that a lower proportion of first- and business-class seats left it less exposed to the slump than competitors such as British Airways Plc and Dubai-based Emirates.
Destinations including Melbourne and the Indian cities of Amritsar and Goa were added last year and the network will expand further as the fleet grows from 70 planes to 110 by 2013.
Al-Baker also aims to lure executives compelled by their employers to travel in standard coach with an economy-class product that’s ranked first in the world by London-based Skytrax, which polls travelers on more than 620 carriers.
Comment