Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
BRU, Brussels Airport zal gesloten blijven tot vrijdag 16APR2010 18h00CET
Je zegt het lichtjes verkeerd eigenlijk....
De luchthaven is niet gesloten, dat gebeurd enkel bij crash, hevige sneeuw die niet geruimd kan worden of ijzel, bomexplosies etc.
Het is Brussel FIR dat sluit.....
FRANKFURT (Dow Jones)--German flagship airline Deutsche Lufthansa AG (LHA.XE) is only mildly affected by the closure of airspace in parts of northern Europe, a spokesman for the company said Thursday.
There are only a few cancellations and some delays, Peter Schneckenleitner said. At the moment, the main disruptions due to the clouds of volcanic ash blowing over from an eruption in Iceland are in the U.K. and Scandinavia, he said.
The closure of some small parts of Germany's airspace isn't a significant problem for the company as they can be flown around, Schneckenleitner said.
The airline doesn't expect closures to last long as meteorologists have said the volcanic ash will only pose problems for air traffic for a few days at the most, the spokesman said.
Earlier Thursday, another spokesman, Thomas Jachnow, said Lufthansa cancelled afternoon flights to London's Heathrow Airport, as well as a number of flights to Scandinavia and Dublin, Ireland.
Gisteren is in Frankrijk het proces gestart omtrent de ramp met de Concorde. Op 25 juli 2000 crashte vlucht AF4590 nadat het opsteeg vanuit CDG met bestemming JFK. Het officiëel onderzoek wees uit dat de oorzaak van de ramp te wijten was aan een titanium object dat van een Continental Airlines DC10 gevallen was. De Concorde reed bij het opstijgen over het stuk waarna de band ontplofte en de stukken van de band tegen de brandstoftanks terechtkwamen waarna er in de tank een schokgolf veroorzaakt werd en de tank van binnenuit scheurde waarna de brandstof ernstig begon te lekken en ontstoken werd door de motoren. Het resultaat kennen we... De Concorde met aan boord 109 personen (inclusief bemanning) vloog te pletter op een hotel enkele kilometers verder. In totaal lieten 113 mensen het leven.
Ik ben eigenlijk enorm benieuwd naar het verloop van het proces... Er zouden wel eens enkele zaken aan het licht kunnen komen die men liever niet zag...
Of de ramp al dan niet veroorzaakt is door het stuk metaal laat ik eigenlijk nog in het midden. Er mag nu eenmaal niets van een toestel vallen, indien dit toch gebeurt en er volgt een probleem dan kan je daarvoor inderdaad verantwoordelijk voor gesteld worden. Als het bewuste stuk dan nog eens niet gecertificeerd is gaan de poppen helemaal aan het dansen...
Maar... Dat de Concorde wel eens een fataal ongeluk zou kunnen hebben werd reeds in de jaren 70 duidelijk en in het bijzonder in 1979 toen, ook weer een Air France Concorde, een dubbele klapband kreeg in Washington en de bandresten de brandstoftank perforeerde, toen gelukkig zonder fatale gevolgen omdat het debiet van het lek merkelijk lager lag...
AF4590 steeg trouwens op met een overgewicht en een CG (Center of Gravity) dat te ver naar achter lag. Er ontbrak trouwens ook een tussenstuk tussen de banden aan het landingsgestel. Het toestel was initiëel een kleine 1.000kg overladen tov het MTOW gewicht. In praktijk diende echter nog een correctie doorgevoerd worden op de berekening waarbij het overgewicht eigenlijk eerder richting de 5 à 6.000kg lag. De bewuste band had tevens meer cycli gedaan dan normaal was voor dit type band. Reken daarbij het feit dat het vleugeldesign bijna geen lift genereerd tot aan het moment van rotatie dan krijg je een enorm zware belasting van het landingsgestel en in het bijzonder de al kwetsbare banden.
Feit is dat reeds meer dan 20 jaar voor het fatale ongeval gebeurde bewezen werd dat de brandstoftanks bijzonder kwetsbaar waren bij een klapband... Een probleem dat nooit opgelost werd en op 25 juli 2000 uiteindelijk tot de dood geleid heeft van 113 personen...
Concorde was een pracht toestel en ik zou er veel geld voor geven om eens een vlucht mee te maken (wat er helaas niet meer inzit, ondanks dat er minimaal 1 toestel in perfecte staat is en zelfs regelmatig opgestart wordt om alles werkende te houden) maar Concorde had gebreken, gebreken die uiteindelijk grotendeels opgelost werden maar helaas rijkelijk te laat... Had het ongeval niet gebeurt dan hadden we vermoedelijk ook vandaag nog met het toestel gevlogen...
Ik kijk alvast uit naar de uitslag van de rechtzaak, ik ben benieuwd welke lijken er (ondermeer bij AF en BEA) uit de kast gaan vallen...
Ik heb het topic niet verder doorgenomen, maar is daar al wat meer over geweten? Is er al een verdict gevallen?
Je zegt het lichtjes verkeerd eigenlijk....
De luchthaven is niet gesloten, dat gebeurd enkel bij crash, hevige sneeuw die niet geruimd kan worden of ijzel, bomexplosies etc.
Het is Brussel FIR dat sluit.....
Blijkbaar is er nu een officiëel bericht dat het Belgische luchtruim minimaal gesloten blijft tot 16APR2010 1800CET, dit nadat eerder BRU & SN al aangaven niet te zullen vliegen of toestellen te ontvangen. Mogelijk blijft het luchtruim nog langer gesloten.
Heb jij toevallig informatie over de duur van de sluiting? Waarschijnlijk minstens even lang als België?
Nope, niet meer info at the moment...
Met wat geluk kan het vliegverkeer morgenochtend reeds hervat worden zoals de Britten heel stilletjes hopen (maar zeer onzeker dat dit zal gebeuren)... Maar het worst case scenario, tja, dat ligt iets anders In het slechtste geval is een sluiting tot medio volgende week mogelijk, dit als de vulkaan rustig verder blijft uitbarsten en het weer blijft zoals de voorspellingen voorlopig lopen...
Comment