Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik denk nu niet dat je met een business class ticket kan kiezen tussen de goedkope en dure business class... Afijn, toch niet met de maatschappijen waar ik mee vlieg.
Te laat komen is natuurlijk wel te laat komen, en alle andere dingen zijn dan ook extraatjes...
En tenslotte: voor kwaliteit kies je geen KLM of Air France .
Waarin denk je dat je vliegt als je van baken tot baken vliegt?
Of als je van baken A direct baken D krijgt?
In een airway he.....
Je krijgt toch niet altijd direct een baken D???
Je kan evengoed direct een bepaald punt krijgen. In jouw sector (Brussel onder de FL245) krijgen wij richting Parijs quasie altijd een direct Mopil. Dus zitten we niet op de airway. En zo gaat het ongeveer 95% van de tijd.
Daarbij, als je flightplan van baken A via B naar C dan vlieg je inderdaad op airways. Krijg je van baken A direct naar C, hoeft daar toch helemaal geen airway te liggen... En bijna altijd zit je niet op een bepaald punt op het moment dat je een direct krijgt.
Ik durf te stellen dat wij 90% van de tijd niet op een airway vliegen.
- F-18 (Finland) met schade door de as (reeds enkele dagen geweten)
- F-16 (NATO) met schade door de as (vandaag bekend gemaakt door de NATO)
En ondertussen was er ook het gerucht dat een Noors toestel van Winderoe een noodlanding heeft moeten maken nadat 1 motor uitgevallen was, maar de maatschappij heeft ondertussen gemeld dat dit geval naar alle waarschijnlijkheid niets te maken had met de asse.
En aangezien de geruchtenmolen blijft draaien: In de UK zou een onderzoeksvliegtuig beschadigd zijn na testvluchten.
Maar zoals gewoonlijk: bevestigingen en bronnen ontbreken
Waarover het wel bijzonder stil blijft is de British Airways "testvlucht" die gisteren plaatsvond... Een vlucht met een B744 van London naar Cardiff... (vlucht van 2h46 waarbij FL400 gehaald werd)
cessna citation van nlr vliegt naar vulkanische aswolk
19-04-2010
amsterdam - het nationaal lucht- en ruimtevaartlaboratorium (nlr) is zondag (18 april) met zijn laboratoriumvliegtuig naar de vulkanische aswolk gevlogen. Doel van de vlucht was het verifiëren van de atmosferische modellen die gebruikt worden om een verwachting van de bewegingen van de aswolk te maken, zo meldt het nlr maandag (19 april).
Uit de vlucht die de cessna citation maakte boven de zuidelijke provincies blijkt dat de aswolk visueel goed te zien is. Ook zijn de grenzen van de aswolk goed zichtbaar. Dit is voor vliegers van groot belang wanneer het luchtruim straks weer open gaat, aldus het nlr.
Aanleiding voor de vlucht met de ph-lab is het verifiëren van de modellen die het knmi gebruikt voor het berekenen van de bewegingen van vulkanische stofwolken. Deze metingen worden onder meer door de nederlandse luchtvaartinstanties gebruikt bij de besluitvorming over het afsluiten en weer openstellen van het luchtruim.
Wisselende dikte
uit de gisteren gemaakte vlucht is volgens het nlr gebleken dat de plaats waar de vulkanische stoflaag zich bevond goed overeenstemde met de modellen. Hiervoor vloog de citation over de aswolk heen. De aswolk lag gisteren tot op een hoogte van drie kilometer en had een wisselende dikte.
In europa zijn er nog weinig middelen om vulkanische as met grote precisie te meten en te volgen, stelt het nlr. Er is ook nog geen regelgeving die bepaalt bij welke concentratie asdeeltjes het luchtruim open of dicht gaat. Samen met het knmi, rivm, defensie, ivw en eurocontrol onderzoekt het nlr hoe zo snel mogelijk sensoren en meetinstrumenten, waarmee de vulkanische as nauwkeurig gevolgd kan worden, de lucht in te krijgen.
LH zou toestemming gekregen hebben om 50 widebodies in te zetten om 15.000 personen die in het buitenland vastzitten terug te halen naar Duitsland.
Airbus gaat een van haar prototype A380's inzetten om een testvlucht uit te voeren in de gesloten luchtruimen. Door de inzet van dit prototype zal men de impact van de vulkaanasse op de motoren en andere instrumenten gedurende de vlucht kunnen opvolgen aangezien dit toestel nog steeds voorzien is van meetapparatuur zodat er "in realtime" kan gekeken worden of er effectief gevolgen zijn voor het toestel.
Blijkbaar ziet Brussels Airport het niet meer zitten om telkens data & uren aan te kondigen die niet gehaald (kunnen) worden:
Nieuwste mededeling:
Belgisch luchtruim blijft tot nader bericht gesloten
Als gevolg van de aswolk die boven Europa hangt blijft het luchtruim boven België tot nader bericht gesloten. Dit betekent dat alle vliegverkeer van en naar Brussels Airport onmogelijk is voor passagiers.
Brussels Airport raadt reizigers aan niet naar de luchthaven te komen zolang het luchtruim boven België gesloten blijft. Ook daarna wordt aan de passagiers gevraagd eerst de luchtvaartmaatschappij of reisagent te contacteren voor ze naar de luchthaven komen om zeker te zijn dat hun vlucht zal doorgaan.
Je kan evengoed direct een bepaald punt krijgen. In jouw sector (Brussel onder de FL245) krijgen wij richting Parijs quasie altijd een direct Mopil. Dus zitten we niet op de airway. En zo gaat het ongeveer 95% van de tijd.
Daarbij, als je flightplan van baken A via B naar C dan vlieg je inderdaad op airways. Krijg je van baken A direct naar C, hoeft daar toch helemaal geen airway te liggen... En bijna altijd zit je niet op een bepaald punt op het moment dat je een direct krijgt.
Ik durf te stellen dat wij 90% van de tijd niet op een airway vliegen.
Fout Dieter!
Jullie vliegen voor 99.5% in airway's en-route. Denk je dat WOODY-MOPIL niet in een airway ligt?
Een airway is geen corridor dat enkel de lijn WOODY-MEDIL bv omvat, waardoor je zogezegd als je WOODY-MOPIL zou vliegen je je buiten de airway zou bevinden.
Waarom? Omdat er ook bv een stuk airway loopt van CIV naar MEDIL.
Airways zijn gemiddeld zo'n 10NM breed he, waardoor je zelfs met DCT altijd in een airway zit. Het enige ogenblik dat ik me kan inbeelden dat jullie niet in een airway zouden zitten is als jullie van pakweg WOODY een DCT Reims ofzo zouden krijgen, wanneer de militairen OFF zouden zijn. (Aangezien er weinig GAT routes door militaire gebieden kruisen) Maar dan nog zijn wij verplicht om ons ervan te vergewissen dat er een een TMA of iets dergelijks onder ligt. We mogen jullie uiteraard niet in Uncontrollerd airspace brengen he....
Comment