Ik heb 2 jaar MD11 gevlogen, ik vlieg nu 2 jaar op de 737 en ik heb nog NOOIT, read my lips, woody-mopil gekregen. Wij krijgen van een willekeurig punt ergens in de lucht een direct mopil. Dat kan van in de SID zijn, dat kan later zijn, ...
We krijgen denk ik in geen 15% van de keren een direct van een bepaald punt naar een bepaald punt. Het is meestal: cleared direct GMH ofzo. Niet: after arnem fly direct to GMH.
Nu twijfel ik aan mezelf, maar mij lijkt dat zo goed als heel Europa controlled airspace is boven FL100. Het enige waar dat niet is, is tussen EHAA en Scotland FIR. De rest is allemaal controlled. Of toch op de courante plaatsen waar ik kom en dat zijn er wel redelijk wat.
Wij krijgen toch vaak directs die verder liggen dan 10NM van onze oorspronkelijke route. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dan niet op een kaart ga kijken of die dan per ongeluk in een andere airway ligt.
Omdat te gaan zeggen 'fout' lijkt me een beetje overdreven. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat wij 90% van de tijd niet op het lijntje vliegen. En gezien dat een airway 10NM breed is (wist ik niet van buiten) dan zou ik gokken op een 40% ofzo.
We krijgen denk ik in geen 15% van de keren een direct van een bepaald punt naar een bepaald punt. Het is meestal: cleared direct GMH ofzo. Niet: after arnem fly direct to GMH.
Nu twijfel ik aan mezelf, maar mij lijkt dat zo goed als heel Europa controlled airspace is boven FL100. Het enige waar dat niet is, is tussen EHAA en Scotland FIR. De rest is allemaal controlled. Of toch op de courante plaatsen waar ik kom en dat zijn er wel redelijk wat.
Wij krijgen toch vaak directs die verder liggen dan 10NM van onze oorspronkelijke route. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dan niet op een kaart ga kijken of die dan per ongeluk in een andere airway ligt.
Omdat te gaan zeggen 'fout' lijkt me een beetje overdreven. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat wij 90% van de tijd niet op het lijntje vliegen. En gezien dat een airway 10NM breed is (wist ik niet van buiten) dan zou ik gokken op een 40% ofzo.
Comment