Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Het toestel heeft de baan 25R verlaten via Platform1 (P1), om vervolgens OUT1, IN2 te taxiën.
Voordat 'ie P60 (dacht ik) op reed, heeft D-AIMA een doop gekregen van de brandweer en is't vliegtuig over de frequency verwelkomt.
De vluchten met de A380 van LH zijn zelfs met SN vluchtcode te boeken als codeshare. FRA-JNB zal gevlogen worden met de A380 en deze vlucht draagt ook een SN vluchtnummer dus eigenlijk kan je met Brussels Airlines met een Airbus A380 vliegen
Maar naast LH kan je ook met AF, EK, QF, SQ, etc... met de A380 vliegen... Helaas wel (nog) niet vanop BRU...
Vroeg of laat zullen ze in BRU toch eens kosten moeten doen om de A380 degelijk te kunnen ontvangen, het is namelijk niet onrealistisch dat er op termijn zelfs op BRU A380 ops zullen gebeuren...
Tijdens het landen zou het kerkhof van Steenokkerzeel de beste locatie zijn. Na het landen zal het toestel in de buurt van het "B.house" staan, het hoofdkwartier van SN naast Abelag. Voor het opstijgen is het iets moeilijker, aangezien dezelfde baan (25R) zal gebruikt worden, je kan aan de oude tennis proberen maar dan moet je hopen dat hij daar al airborne zal zijn wat gezien het hoge gewicht van de whalejet eigenlijk niet echt waarschijnlijk is...
Fack seg, 90 A380's. Dat is gigantisch!!!
Even snel rekenen ... 10 crews per vliegtuig, 2.5 piloot per crew gemiddeld gok ik. Dat zijn 2250 piloten voor 1 vliegtuigtype. Dan hebben we het nog niet over die 10-tallen friples en A350's die ze ook in bestelling hebben. Die gaan hun salarissen serieus mogen omhoog gooien om daar genoeg vliegers voor te vinden.
Waarschijnlijk volgt er zelfs nog een vervolgorder... Men heeft bij Emirates altijd gezegd dat ze een vloot van meer dan 100 whalejets zouden opereren en gezien de plannen die ze hebben zou die vervolgbestelling er wel eens vrij snel kunnen komen (lees volgend jaar mss)... En het strafste is dat Emirates alle 90 toestellen operationeel wil hebben VOOR 2017... Dit wil zeggen dat Airbus momenteel 7 jaar de tijd heeft om 80 whalejets te leveren... Eigenlijk wel allucinant dan 1 operator bijna 40% van het totale orderboek in handen heeft van 1 bepaald type (39% om precies te zijn)...
Ik ben trouwens erg benieuwd waar Air France-KLM naartoe wil. Er wordt gesproken over 787 die we in combinatie kunnen vliegen met de friple. De MD11 en de 74 moeten er over niet al te lang uit. Tegen het einde van dit decennia zouden er dan A350's bij kunnen komen die je dan ook in combinatie kan vliegen met de A330.
Bralo, weet jij hier toevallig niks meer over? Jij volgt deze speculaties meestal wel.
De situatie van AF/KL is niet echt de makkelijkste... Ik denk dat ze er zelf niet aan uit geraken wat ze écht willen... Men kan verwachten dat het widebody order voor beide maatschappije gesplitst gaat worden tussen Airbus & Boeing. Met beide fabrikanten heeft zowel AF als KL een langdurige relatie en volgens mijn mening is AF/KL zowieso niet van plan om op 1 paard te wedden ondanks dat Airbus in het land van het hoofdkwartier haar fabrieken heeft en ondanks dat EADS, de overkoepelende holding boven Airbus een Nederlands bedrijf is.
Langs de andere kant meen ik mij ter herinneren dat AF/KL niet bepaald scheutig is om een vliegtuigtype te bestellen dat zijn deugdelijkheid nog niet bewezen heeft... Als je kijkt naar de historiek zie je dat men eigenlijk in het verleden altijd producten gekocht heeft die zichzelf bewezen hadden, voor zover ik me kan herinneren (pas op, ik kan verkeerd zijn) zijn ze nooit "launch customer" geweest van een bepaald type, en werden bestellingen voor een type pas geplaatst als men zeker was over de kwaliteit.
Zowel de A350 als de B787 hebben nog niets bewezen, het zijn beide toestellen die van scratch ontwikkeld zijn en waarvan de laatste slechts een paar maanden aan haar testvluchten bezig is, van de A350 bestaat er zelfs nog geen prototype... AF/KL zit dus met een moeilijke keuze, stappen ze af van hun traditie en bestellen ze toch toestellen die hun deugdelijkheid bewezen hebben of bestellen ze toestellen die ze kennen? Ik durf geen voorspelling doen, het is al een tijdje geleden dat ik mij nog in het dossier verdiept heb... Ik wil tijdens het weekend wel eens zien wat de laatste ontwikkelingen zijn en hoever men staat.
IMHO zijn er enkele mogelijkheden:
1) Boeing 777 + Airbus A330 (men speelt op safe)
2) Boeing 787 + Airbus A350 (men gaat toch voor de next generation)
Het kan ook een mix worden, bvb de 787 met de 330...
Maar... Eigenlijk is er nog een probleem dat zich stelt, een probleem bij KL eigenlijk... KL is al decennia lang voorstander van combi's... En ze zijn nog steeds zeer blij met hun huidige Combi's (744M)... KL heeft bepaalde routes die de cargocapaciteit van een combi kunnen gebruiken in combinatie met passagiers...
Het is dus niet geheel uit te sluiten dat AF/KL aan Boeing een voorstel vraagt om de 748M te ontwikkelen... Een ontwikkeling die er eigenlijk geen is... De Boeing 748i is namelijk ontworpen met het BCF (Boeing Converted Freighter) programma in het achterhoofd... Kortom, de 748i is eigenlijk al voorzien om tot vrachttoestel om te bouwen, de stap naar de combi is hier niet ver weg... Het grote probleem met Combi's is echter dat de wetgeving veranderd is, menig vliegtuigfanaat durft wel eens te stellen "men mag geen combi's meer bouwen, de wet is veranderd" maar dit klopt niet (echt). Het is de constructeurs nog steeds toegelaten om combi's te ontwikkelen, certificeren en te verkopen alleen is er 1 groot verschil dat er gemaakt is tov vrroeger en dit voor de brandveiligheid van een combitoestel... Het tussenschot tussen de cargo & pax dient voor alle, nieuwe te bouwen combi's, vast te staan, het mag dus niet verplaatsbaar zijn en moet de passagiers van de cargo volledig afscheiden. En dat is het probleem waardoor combi's eigenlijk minder interessant geworden zijn, bij de oude combi's kon men bij wijze van spreken op een paar uur tijd een toestel in 60/40 configuratie omvormen tot een all pax of een all cargo toestel, of alle tussenliggende variëteiten... Een combi was op die manier enorm flexibel, men kon een combi inzetten volgens de vraag en dus ten alle tijden een degelijke yield genereren... Stel dat KL nu echter toch zegt van: kijk, die combi's zijn eigenlijk wel al oud maar we kunnen ze nog goed gebruiken en eigenlijk willen we ze vervangen door iets gelijkaardig dan zie ik KL de vraag aan Boeing stellen om een 748M aan te bieden... Boeing mag dan wel gezegd hebben dat er geen plannen zijn om een combi uit te brengen, de realiteit zegt echter dat wanneer de vraag komt ze (Boeing) waarschijnlijk toch een combi zullen ontwikkelen...
Kortom, het is ingewikkeld... Bij bepaalde maatschappijen kan je jaaaren op vooorhand voorspellen welke toestellen in de vloot opgenomen zullen worden, bij andere maatschappijen (KL/AF bvb) is het echt moeilijk een mening te vormen die enige kans maakt
Anyway, ik zal het later eens bekijken om te zien of er aanwijzigen zijn die naar een bepaald iets wijzen
En wie weet, misschien gebeurt er nog een aankondiging op ILA
Comment