Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Eergisteren maakte een Tupolev Tu-154M van Alrosa Mirny een miraculeuze noodlanding op een verlaten landingsbaan in Ihzma, Rusland. Vlucht 6R-514 was en route van Polyarny naar Moscow toen het toestel op FL370 een technisch probleem had. Midden in de vlucht viel het volledig electrisch systeem uit waardoor nagenoeg alle instrumenten uitvielen en ook de brandstofpompen niet meer werkten. Met slechts 1.500kg fuel beschikbaar, goed voor een half uurtje vliegen, besloot de crew het toestel naar een lage hoogte te brengen om zo te zoeken naar een geschikte plek waar men een (nood)landing zou kunnen uitvoeren. Boven Ihzma merkte de crew een verlaten luchthaven op die enkel nog sporadisch gebruikt werd voor het landen van helicopters en waarbij de landingsbaan, die slechts 1.340m lang was sinds 2003 volledig buiten dienst was en overwoekerd was door struiken. De Tu-154M, die normaal 2.050m nodig heeft overschoot de landingsbaan zo'n 200m bij de landing en kwam in de struiken terecht. Het toestel had bij de landing een snelheid van om en bij de 200 knopen door het gebrek aan flaps. Als bij wonder vielen er geen gewonden bij het incident, het toestel raakte echter aanzienlijk beschadigd bij de landing en zal waarschijnlijk afgeschreven worden. Deze "landing" laat ook zien dat het landingsgestel, dat ontwikkeld is voor slechte landingsbanen, perfect berekend was op z'n taak. Zelfs na het tot stilstand komen in de bosjes was het landingsgestel nog in "goede" staat.
Het toestel dat betrokken was in het incident was het volgende:
Meeluisteren met air traffic control van de luchthaven die je wilt. Niet alle landen zijn selecteerbaar. Zo word dat radioverkeer in belgië niet vrijgegeven...
Zo zie je maar dat Russen toch verdomd goed vliegtuigen kunnen bouwen.
Van elektronica hebben ze toch niet veel kaas gegeten dan. Je hoort wel vaker slecht nieuws over één of andere Tupolev. Die kisten hebben een slechte reputatie.
Van elektronica hebben ze toch niet veel kaas gegeten dan. Je hoort wel vaker slecht nieuws over één of andere Tupolev. Die kisten hebben een slechte reputatie.
In totaal telt de Tu-154 tot op heden 66 zogenaamde "hull losses", dit op 1.015 gebouwde exemplaren. Dit wil zeggen dat er 6,5% van allle toestellen afgeschreven werden ten gevolge van een incident.
Als we naar een toestel kijken uit dezelfde generatie, de zogenaamde Boeing 737 "Original" dan zien we dat 107 toestellen afgeschreven werden ten gevolge van een incident. Of 9,5% van het totaal aantal gebouwde toestellen...
Men kan dus stellen dat het veiliger vliegen is met een TU-154 dan met een B737-100 of B737-200
Voor veel mensen is er nu al te weinig beenruimte in een vliegtuig, en dat zal in de toekomst wellicht niet verbeteren. Het bedrijf SkyRider stelt volgende week op de Aircraft Interiors Expo Americas haar nieuwe vliegtuigzetels voor, en die zijn nog compacter.
Nieuwe vliegtuigstoeltjes 'beetje krap'
Verschillende vliegtuigmaatschappijen die goedkope vluchten aanbieden hebben al interesse getoond voor de stoeltjes. Want zo kunnen ze meer reizigers vervoeren.
Passagiers zullen volgens het ontwerp amper 50 centimeter beenruimte hebben. De benen strekken is niet meer mogelijk want het gewicht van het lichaam wordt gedeeltelijk gedragen door de benen.
Probeer maar eens 2 uur op zo'n stoel te "zitten", ik denk dat er velen met bibberende spieren na een half uur op de grond vallen
Ze zouden eens moeten nadenken over een andere opstelling van de zitgedeelten om meer mensen mee te krijgen.
Comment