Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vliegtuigen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ik ken iemand (kennis in Istanbul) die bij de luchtverkeerscontrole werkt op de luchthaven v. Ataturk. Gezien de drukte vh vliegverkeer die daar boven Istanbul heerst, moeten ze soms genoodzaakt het vliegtuig paar rondjes boven Ist. te laten maken vooraleer ze kunnen landen. En wat ze nog allemaal heeft verteld..

    De voorbereidingen voor een derde luchthaven in Istanbul zijn van start gegaan...

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Izzy Bekijk Berichten
      Ik ken iemand (kennis in Istanbul) die bij de luchtverkeerscontrole werkt op de luchthaven v. Ataturk. Gezien de drukte vh vliegverkeer die daar boven Istanbul heerst, moeten ze soms genoodzaakt het vliegtuig paar rondjes boven Ist. te laten maken vooraleer ze kunnen landen. En wat ze nog allemaal heeft verteld..

      De voorbereidingen voor een derde luchthaven in Istanbul zijn van start gegaan...
      Ik ga je misschien uit je dromen wakker maken, maar die paar rondjes draaien vooralzeer ze kunnen landen, ook wel "holding" genoemt in vaktermen, is dagdagelijkse kost. Zeker in Brussel, en zelfs bij ons in Deurne.
      Soms komen er gewoon zoveel vliegtuigen tesamen uit alle kanten, en dat moet in 1 single stream gesequenced kunnen worden. Bijgevolg: delay, en dus holding.

      En om volledig te zijn: de verkeersleiders in de toren van de luchthaven van Ataturk, die controleren enkel het luchtruim tot een relatief kleine hoogte.
      Daarnaast heb je zij die de nadering doen en dan nog eens de area control, het bovenste steel van het luchtruim zeg maar.

      Als ik eens de tijd vind, ga ik een proberen een schematische dwarsdoorsnede te maken van een standaard luchtruim, als voorbeeld...
      Ik denk dat het voor velen een pak duidelijk zou worden....

      Comment


      • Respect voor degenen die zo een job uitvoeren.

        Elke dag weer een nieuwe challenge zeg maar

        En zeker als er wat mist in de lucht komt te hangen. Veelvoorkomend probleem op Ataturk (duh de zee van marmara ligt er vlakbij )

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Izzy Bekijk Berichten
          Respect voor degenen die zo een job uitvoeren.

          Elke dag weer een nieuwe challenge zeg maar

          En zeker als er wat mist in de lucht komt te hangen. Veelvoorkomend probleem op Ataturk (duh de zee van marmara ligt er vlakbij )
          Om alle foute ideëen de wereld uit te helpen

          Mist is niet zozeer een moeilijke factor voor ons, wel voor piloten....

          Als wij met mist te maken krijgen, kunnen we alleen minder vliegers in eenzelfde tijdspanne verwerken.
          Dus grote onverwachte pieken, in de mate dat zoiets onverwacht komt natuurlijk met de huidige aparatuur, hebben we niet meer, alles wordt over een grote tijdspanne verwerkt.

          Op de grond werken, met name het grondverkeer in goede banen leiden, kan wel moeilijk zijn met mist.
          Een grondradar helpt je daarbij uiteraard, dan zie je op een map waar elke vlieger zich bevindt, zonder buiten te moeten kijken. Het zou toch niet gaan door mist.
          Wij, in Deurne, hebben geen grondradar, en al een geluk dat de luchthaven niet al te groot is, want anders zo het écht geen lachertije zijn.... Maar dan zouden we waarschijnlijk ook wel een groundradar hebben

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door STA911 Bekijk Berichten
            Euhm...., ik snap je punt niet direct?

            Vlucht heen is 8u25, de terugvlucht 7u50
            Opstijgen te BRU om 10u15.....

            Why?
            Aah gewoon, had geen idee hoe lang het juist duurde.

            En als het minder was, wat ik veronderstelde, zou een standard economy seat ook nog ok zijn

            Comment


            • @ STA

              Heb je nu al naar 9W zelf gebeld voor je zitjes?

              Comment


              • Nu moet ik wel zeggen dat ik maar één keer in mijn leven cirkeltjes heb gedraaid, en dat was voor Heathrow. Voor de rest altijd recht binnengevlogen.

                Comment


                • Ik heb dat constant, juist eerder zelden dat ik meteen kan landen...

                  Zürich, Brussel, Frankfurt, Doha...you name it.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                    Ik zoek vrij dringend een goed tarief in C of F naar Cochin - liefst vanaf Zurich, kan ook desnoods Munchen of Brussel zijn, of indien het niet anders gaat Frankfurt of Paris.
                    Data heen ca 25/02/2011, terug ca 3 weken later.
                    QR geworden via München mid-maart, Zürich is as usual onbetaalbaar.

                    Comment


                    • Er is een verschil tussen cirkeltjes draaien, en om een luchthaven heen vliegen omdat men de approach volgt voor een bepaalde landingsbaan... Zo heb ik vanuit Londen al over Rotterdam, Antwerpen en Nijvel gepasseerd voor EBBR 25L.

                      Comment


                      • Er is een verschil tussen cirkeltjes draaien, en om een luchthaven heen vliegen omdat men de approach volgt voor een bepaalde landingsbaan... Zo heb ik vanuit Londen al over Rotterdam, Antwerpen en Nijvel gepasseerd voor EBBR 25L.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                          Er is een verschil tussen cirkeltjes draaien, en om een luchthaven heen vliegen omdat men de approach volgt voor een bepaalde landingsbaan... Zo heb ik vanuit Londen al over Rotterdam, Antwerpen en Nijvel gepasseerd voor EBBR 25L.

                          Als de piloot zelf omroept dat er "Stau" is zal er wel iets van aan zijn I guess
                          Ik denk niet dat ie een paar keer 180° "bankt" voor de fun.


                          Doha is trouwens sowieso continu overbelast, daarom dat ze NDIA aan het bouwen zijn.
                          Zürich heeft ook een chronisch probleem wat dat betreft.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door EchoOne Bekijk Berichten
                            @ STA

                            Heb je nu al naar 9W zelf gebeld voor je zitjes?
                            Ik wou nu net bellen, maar ik vind geen deftig telefoonnummer op hun site...
                            Of toch geen Belgisch nummer....
                            Enig idee?

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                              Er is een verschil tussen cirkeltjes draaien, en om een luchthaven heen vliegen omdat men de approach volgt voor een bepaalde landingsbaan... Zo heb ik vanuit Londen al over Rotterdam, Antwerpen en Nijvel gepasseerd voor EBBR 25L.
                              Da's inderdaad niet hetzelfde. En cirkeltjes draaien of holding moet niet per sé boven de luchthaven zelf!
                              Op alle regionale luchthavens is dat wel zo in België, maar voor Brussel zijn er 3 standaard holding patterns.
                              Eentje voor het westen, noorden en oosten.

                              Maar wat ik echter niet goed volg wooter is dat je voor de 25L komende vanuit Londen, al over Rooterdam, Antwerpen en Nijvel bent gevlogen!
                              Da's quasi onmogelijk.... Ben efkes de praktische punten op een rijtje aan't zetten.
                              En het enige dat me eventueel mogelijk lijkt is dat je door een zeer zware restrictie en om flow te vermijden je over Rotterdam gererouted wordt. Maar dan kom je boven antwerpen, en dat wordt je zowiezo gesequenced om in de downwindleg te fitten... Zijnde een parallelle leg aan de piste, oostwaarts lopende, tussen Antwerpen en Brussel, vaak boven Mechelen passerend.

                              Als je verder zakt tot Nijvel en het zuiden van Brussel, dan is dat voor de baan 02....
                              Je zou kunnen denken, ja maar wat als ze dàn net van baan wisselen en naar de 25L overstappen?
                              Dat is inderdaad mogelijk, en ook mijn eerste gedacht om jouw verhaald geloofwaardig te maken, maar alle bakken die al zo ver zijn gevorderd in de approach, die landen zowiezo nog op de 02. 't Zijn enkel bakken die op het punt staan het Belgisch luchtruim te betreden, of nog helemaal niet ver zijn daarin, waarop beslist wordt om ze dan bv op de 25's te laten landen....

                              Strange story....

                              Comment


                              • Niet tegelijk eh

                                Altijd was het voor 25L, maar dus een keertje van Londen ten zuiden van Brussel gepasseerd, een keertje over Antwerpen naar 25L en de laatste keer week de vlieger vanuit Toronto (dus over brits luchtruim) dus uit tot nabij Rotterdam om dan een grote toer rondom Antwerpen te maken.

                                Comment


                                • En hier hebde de nummer voor Jet Airways.

                                  Oorspronkelijk geplaatst door EchoOne Bekijk Berichten
                                  Bel gewoon naar 9W en hoor daar eens, als je nu al bevestigde seats hebt kan men deze daar perfect wijzigen...

                                  02 709 09 09

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                    Niet tegelijk eh

                                    Altijd was het voor 25L, maar dus een keertje van Londen ten zuiden van Brussel gepasseerd, een keertje over Antwerpen naar 25L en de laatste keer week de vlieger vanuit Toronto (dus over brits luchtruim) dus uit tot nabij Rotterdam om dan een grote toer rondom Antwerpen te maken.
                                    Zelfs Londen ten zuide van Brussel om dan met een links circuit binnen te komen voor de 25L heb ik op mijn 7 jaar dienst, nog nooit geweten
                                    Heel af en toe durven ze dat doen, vaak op request van de piloten en als't kalm is, met bakken die uit het zuiden komen, van frans luchtruim....

                                    En die keer dat je over A'pen vloog, kwam je toen ook van Londen?!

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                      En hier hebde de nummer voor Jet Airways.
                                      Just, merci!

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door STA911 Bekijk Berichten
                                        Zelfs Londen ten zuide van Brussel om dan met een links circuit binnen te komen voor de 25L heb ik op mijn 7 jaar dienst, nog nooit geweten
                                        Heel af en toe durven ze dat doen, vaak op request van de piloten en als't kalm is, met bakken die uit het zuiden komen, van frans luchtruim....
                                        't was mijn eerste vlucht, met nog een Sabena toestel (BAe 146)...




                                        Oorspronkelijk geplaatst door STA911 Bekijk Berichten
                                        En die keer dat je over A'pen vloog, kwam je toen ook van Londen?!
                                        Geen idee of het echt over A'pen was, maar ik zag wel de lichtreclame van Henco in Herentals, vlak naast de E313



                                        Dat was nog een vrij normale approach, wetende dat je dan met een bocht naar rechts boven Diest uitkomt, netjes vroeg uitlijnen .

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                          't was mijn eerste vlucht, met nog een Sabena toestel (BAe 146)...


                                          Geen idee of het echt over A'pen was, maar ik zag wel de lichtreclame van Henco in Herentals, vlak naast de E313


                                          Dat was nog een vrij normale approach, wetende dat je dan met een bocht naar rechts boven Diest uitkomt, netjes vroeg uitlijnen .
                                          Dat van met de BAe146 blijf ik raar vinden, maar ja, ik ben in dienst getreden in 2004, en aangezien Sabena niet meer bestond sinds eind 2001, dan kan ik me daar niet over uitspreken natuurlijk


                                          En die Approach waar je Henco zag is idd normaal, ik veronderstel dat je dat aan uw linkerkant zag dan?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X