Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
ideaal is tot 2000 vollen bak en dan schakelen, en dat weet jij ook
maar de automaat weigert te schakelen onder 2300 pakweg (en bij meer gas stijgt dat toerental alleen maar)
mijn truck is van niet te remmen, ik ken mijn parcours en heb herkenningspunten om te remmen en dan vollen bak (want bobo is er niet bij op weg naar da job) mijn bochten te pakken, kwestie geen snelheid te verliezen
Zalig. Wannasee!
Als je manueel ingrijpt met de versnellingshendel, kan je toch net-niet kickdown doortrekken en schakelen wanneer jij wil?
Ik trek op met 1/2 tot maximaal 2/3 gas, zeker niet meer. En ik schakel bij gewoon rijden rond de 2.100 tpm, en bij lui rijden soms al bij 1.700 tpm.
Ik reed eigenlijk quasi zoals die schakel-indicator (BMW Efficient Dynamics = cool, maar die schakelindicator is toch wel hoogstens grappig) aangeeft, dus 'k zat wel goed, eigenlijk.
Alhoewel... voor mijn vriendin is die indicator perfect. Ze rijdt altijd te hoog in toeren, is ze gewoon van 'r Ypsilon denk ik (daar moet je een beetje toeren doen wil je wat power hebben). Ze reed nooit onder de 2.000 tpm met m'n diesel, en da's toch niet de bedoeling. Nou volgt ze de schakelindicaties van dat dinkje in 't dashboard, en rijdt ze ook veel vloeiender.
Mja, in de bebouwde kom zou je het dus zeker moeten hebben?
Op wegen van 70 en 90 is dat idd niet erg praktisch. Wat ik meestal doe is gas geven tot zo'n 2000 toeren ofzo als ik merk dat 'ie later gaat schakelen, laat het gas lichtjes los, 'ie schakelt op en ik geef weer een streep gas bij waardoor 'ie niet gaat terugschakelen maar op koppel blijft doorrijden
Waarom is dat belachelijk bij een Benz, en niet bij een Audi of enig ander merk?
't Is belachelijk dat het niet gaat, zoveel is zeker. Of ... eerder jammer, eigenlijk.
En nochtans, ik meen me 't anders te herinneren, dat je wel controle both ways hebt. Of is dat niet bij alle modellen/versies?
het is belachelijk omdat het niet past bij het schakelgedrag van zo'n Benz-automaat.
In het begin deed ik het altijd in onze 320CDI... dat manueel gedoe. Maar het is gewoon een feit dat het helemaal niet past bij dat spul. Zo'n ding laat je best zelf z'n werk doen, dan gebeurt het het beste, punt uit. En onder 2000 toeren plankgas willen schakelen, is uitgevonden zever, en helemaal niet de manier waar op ECHT met een auto moet worden gereden.
Met de 320 kan je onwaarschijnlijk vlot optrekken als je de bak z'n werk laat doen, en niet overdreven veel gas hoeft te geven. Dan hangt 'ie constant rond de 2500-3000 toeren, en heb je een soort CVT/multitronic gevoel. Het ding schakelt niet, hij trekt gewoon puur op z'n koppelomvormer. DAT is de manier waarop je met zo'n auto moet rijden, en het is zalig.
zo'n tiptronic (en hoogstwss BMW-bak ook) heeft een heel ander schakelgedraag. Die bakken reageren véél sneller en directer, geven een minder 'detached' rijgevoel (mede door het gedrag van de koppelomvormer, ongetwijfeld...), en die auto's zijn, wil het of niet, beter sportiever te rijden dan een Benz.
Comment