Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote verbruikstopic

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
    het is belachelijk omdat het niet past bij het schakelgedrag van zo'n Benz-automaat.
    Waarom enkel een Benz-automaat? Zeer veel automaten zijn (bijna) even goed als Benz-automaten, toch? En een aantal oudere Benz-automaten zijn de dag van vandaag helemaal zo goed niet meer. En de meest moderne Benz-automaten rijden even "connected" als de andere goeie automaten. Ik zie dus niet in waarom énkel maar die Benz-automaat dat niet nodig heeft. Het bewijs dat dat wél zo is, staat hier, en dan nog in de vorm van bobo!

Voor de rest volg ik je wel: manueel ingrijpen is eigenlijk niet nodig, de automaat (maakt niet uit van welke auto, gesteld dat 't een beetje een deftige automaat is) kan het beter.

Alhoewel, zelfs moderne automaten in moderne auto's kunnen zwaar zuigen, mooiste voorbeeld is de 5-bak Geartronic die gekoppeld is aan de D5 in de Volvo's met 't kleine platform (C30, S40, V50, C70). Jeeezes, wat een tam ding...
    Last edited by ; 21/02/2008, 19:35.

Comment

• ik geef 4 cm gas, ongeveer

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door CAS Bekijk Berichten
        Sounds like a lot of fun
        dat is het ook best
        je stuurt je wagen volledig op je voet, en die luistert

Comment

Zo'n Audi tiptronic kan je wel magnifiek rijden op die manier. Met LL's Sechs, gewoon in Tip zetten, en plankgas accelereren tot telkens 3500-4000rpm
          Ik kan dat ook

Comment

• ik ook !

ik kan'em alleen ni op 1700 laten schakelen

Comment

• ik gaf maar een voorbeeld.

en jij hebt DSG... dat is een handbak, dus dat is logisch dat je dat kan hé.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                mijn truck is van niet te remmen, ik ken mijn parcours en heb herkenningspunten om te remmen en dan vollen bak (want bobo is er niet bij op weg naar da job) mijn bochten te pakken, kwestie geen snelheid te verliezen
                Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                ik geef 4 cm gas, ongeveer

Comment

ik ook !

ik kan'em alleen ni op 1700 laten schakelen

1700 is dan ook belachelijk laag (once again... ).

slecht voor de motor.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Ugeken Bekijk Berichten
                    4cm is 17 sec

Comment

ik gaf maar een voorbeeld.

en jij hebt DSG... dat is een handbak, dus dat is logisch dat je dat kan hé.
                      Ik gebruik die bijna altijd als 'automaat'

Comment

slecht voor de motor.
                        dsg rijdt zo

Comment

dsg rijdt zo
                          17 sec is zelfs 1400

om het plastisch uit te drukken

Comment

• dsg7 zal 1300 worden, ofzo...

Comment

slecht voor de motor.
                              1.700 tpm is toch helemaal niet slecht voor de motor? Opschakelen aan 1.700 tpm, waardoor je terug naar 1.300 tpm zakt is misschien niet ideaal, maar bij zéér zacht gas geven is zelfs dat nog niet schadelijk, zeker niet bij 'n soepele benzine. En ook diesels kunnen daar toch al redelijk tegen? Bon, ikzelf ga ook nooit continu rijden onder de 1.400 tpm, ongeveer, maar "taffelen" aan 1.500 tpm (in 4e, 5e of 6e) doe ik zeer vaak. Met alle auto's al, tot nu toe. Zelfs de handgeschakelde 6-cilinder benzines kon ik met gemak zonder schokken, met een minimaal verbruik en zonder enige "schade" voor de motor, aan 1.600 à 1.800 tpm rijden. Alleen de Alfa (2.0 TS 16v) verteerde dat niet goed, die moest minimum z'n 2.200 tpm hebben om soepel te draaien. M'n 323ti was een voorbeeld van het andere extreem. Zelfs aan 1.200 tpm cruisen kon 'ie perfect aan, en de minste dot gas pikte 'ie zonder één hikje of hakkeltje op. M'n cabrio (met 5-traps automaat) schakelde bij zeer rustig rijden soms vanzelf op rond de 2.200 tpm, om dan aan 1.600 à 1.700 tpm te laten cruisen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                Ik ken geen enkele van die "motortjes" in nieuwe, zware auto's zoals de BMW '1, die zo zuinig zijn. De 2.0 TDI in 170pk versie is zowel qua normverbruik als qua testverbruik in vergelijkende tests gulziger.
                                Inderdaad, bleek ook uit een Autogids vergelijkende test van de 3-reeks met zijn concurrenten.
                                Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                                Bestelt
                                1995 Mazda MX-5 1.8

Comment

• Mercedes heeft toch op al z'n automaten die momenteel te koop zijn een fully locked torque converter?

Bij de 7G sowieso, bij de oudere 5-traps (in al z'n varianten) is het (software) afhankelijk van de situatie.

Comment

• Sabine < Corsa < Babs

Qua verbruik he

Jamm0r
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                                    Bestelt
                                    1995 Mazda MX-5 1.8

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                      1.700 tpm is toch helemaal niet slecht voor de motor? Opschakelen aan 1.700 tpm, waardoor je terug naar 1.300 tpm zakt is misschien niet ideaal, maar bij zéér zacht gas geven is zelfs dat nog niet schadelijk, zeker niet bij 'n soepele benzine. En ook diesels kunnen daar toch al redelijk tegen? Bon, ikzelf ga ook nooit continu rijden onder de 1.400 tpm, ongeveer, maar "taffelen" aan 1.500 tpm (in 4e, 5e of 6e) doe ik zeer vaak. Met alle auto's al, tot nu toe. Zelfs de handgeschakelde 6-cilinder benzines kon ik met gemak zonder schokken, met een minimaal verbruik en zonder enige "schade" voor de motor, aan 1.600 à 1.800 tpm rijden. Alleen de Alfa (2.0 TS 16v) verteerde dat niet goed, die moest minimum z'n 2.200 tpm hebben om soepel te draaien. M'n 323ti was een voorbeeld van het andere extreem. Zelfs aan 1.200 tpm cruisen kon 'ie perfect aan, en de minste dot gas pikte 'ie zonder één hikje of hakkeltje op. M'n cabrio (met 5-traps automaat) schakelde bij zeer rustig rijden soms vanzelf op rond de 2.200 tpm, om dan aan 1.600 à 1.700 tpm te laten cruisen.

Aangezien het hier ging over moderne turbodiesels (bobo en reynaerde hun CDI's enzo), ging ik daarvan uit.

Uiteraard weet ik wel dat het afhangt van de motor hé. De 300TD maakt er zelfs geen problemen van als ik aan 800 toeren rijd. De 147 kan ik gemakkelijk tussen 1000 en 2000 toeren rijden, zonder dat 'ie sputtert en bokt en kabaal maakt en onregelmatig draait.

Maar een moderne turbodiesel (en dan zeker die met kleinere cilinderinhoud), zitten over het algemeen op dat toerental nog in hun turbogat.
                                      Inderdaad, het kan niet echt veel 'kwaad' als je de motor heel zacht rijdt op die hele lage toerentallen (1000-1800rpm), maar eens je begint met: plankgas optrekken, schakelen aan 1800 toeren, en opnieuw plankgas optrekken... nouja... daar zijn die motoren simpelweg niet voor gemaakt. Je versmacht uw motor constant, spuit veel brandstof in, en de motor krijgt niet de kans om een deftige cilindervulling te hebben. Uw turbo draait heel de tijd lage toerentallen; uw olie warmt niet op; en een motor zwaar belasten in onderste toerentallen is sowieso niet heel bevorderlijk voor de smering.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
                                        Mercedes heeft toch op al z'n automaten die momenteel te koop zijn een fully locked torque converter?

Bij de 7G sowieso, bij de oudere 5-traps (in al z'n varianten) is het (software) afhankelijk van de situatie.

Vanaf de 3-traps automaat uit de R107 hebben ze een fully lockable torque converter.

dat wil niet zeggen dat dat steeds aangewend wordt.

Comment

Vanaf de 3-traps automaat uit de R107 hebben ze een fully lockable torque converter.

dat wil niet zeggen dat dat steeds aangewend wordt.
                                          Uitleg graag
                                          Wat doet zo'n ding? Zorgt ervoor dat de motor aangekoppeld blijft aan de aandrijving tijdens het gas lossen ofzo?

Comment

Working...
                                          X