Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote verbruikstopic

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• nu 40.000 waarvan 25000 mét. nog absoluut niks mee voorgehad. laat de olie om de 10k vervangen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
      + geladen + Duitse autobahn (mijn pa kennende zal het wel geen 200 zijn geweest ) + Kroatische bergen

Maar 't zal wel gewoon op een bepaald moment op 4.9 ofzo gestaan hebben

Zondag zal ik het gemiddelde weten te vertellen
      Gemiddeld over 3417km = 6.1 volgens BC en 6.2 volgens spritz.
      Gemiddelde snelheid van 83 km/h, enorm veel file's gehad.

En idd, het gemiddelde heeft heel even onder de 5 gezeten, meestal rond de 5.4 en zodra de files kwamen was het omzeep

-> Vorig jaar had 'ie 6.6 tijdens dezelfde reis, alleen hadden ze toen geen files. En minder ponies

Zuinig noem ik dat

Comment

• Gisteren met de 320CDI naar zee gereden.

Eerst even verbruik van de mama:

Tijdens de rit reden we met drie auto's (M'n pa met de Viano, broer met Vito, ik met de 320), dus redelijk rustig, doch vlot kunnen rijden.

Tijdens de rit:

15 minuten stilgestaan bij tankstation -> slecht voor eco run

Aankomst:

Constant tussen 125 en 140 gereden, en heb niet bepaald zitten letten op het verbruik. Geen cruisecontrol, en niet 'inhouden' tijdens acceleren (zelfs een paar keer goed opengetrokken) en hernemen.
        Tankinhoud bij vertrek was 40 liter, bij aankomst 34 liter.

Comment

• That's kind of real nice

Comment

• En dan te weten dat die karren geen zak meer kosten... interessante ride in deze dure dieseltijd!

Comment

Gemiddeld over 3417km = 6.1 volgens BC en 6.2 volgens spritz.
              Gemiddelde snelheid van 83 km/h, enorm veel file's gehad.

En idd, het gemiddelde heeft heel even onder de 5 gezeten, meestal rond de 5.4 en zodra de files kwamen was het omzeep

-> Vorig jaar had 'ie 6.6 tijdens dezelfde reis, alleen hadden ze toen geen files. En minder ponies

Zuinig noem ik dat
              Ik vertrek binnen een paar dagen ook naar Kroatie, met die Jetta ga ik beter doen dan dat

De laatste 2 maand even kunnen vergelijken, telkens over 2000 kilometer met normale rijstijl:
              - Opel Astra Break 1.7 cdti: 6.0l/100km
              - Peugeot 307 SW 1.6 hdi: 5.8l/100km
              - VW Jetta 1.9 tdi: 5.5l/100km
              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
              '15 Volvo XC60 D3

Comment

• 5.5L na 980km, inclusief 4 rondjes Nurburgring, me happy
                307 1.6 Hdi

Comment

• Was aan een eco-run bezig, maar heb het op het einde verkloot op wat binnenbaantjes, en wat liggen doortrekken aan de lichten kwam ik op een gemiddelde van 9l Al kan er wel wat "bedrog" opzitten, had zogezegd nog genoeg voor 20km af te leggen met de tank toen ik ben gaan tanken, maar dat was na een tijdje goed doorrijden. Dus had ik eerst nog ff "zuinig" gereden, het kon goed plots op 60km autonomie staan. Scheelt wel in de eindafrekening. Heb dan 50 liter getankt en ondertussen een 100km afgelegd in ecomode, en ik heb een autonomie van 800km nu. Maar 2 minuten doortrekken en dat is ook weer naar de kloten

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                    Gisteren met de 320CDI naar zee gereden.

Tijdens de rit reden we met drie auto's (M'n pa met de Viano, broer met Vito, ik met de 320), dus redelijk rustig, doch vlot kunnen rijden.

Tijdens de rit:

Aankomst:

Constant tussen 125 en 140 gereden, en heb niet bepaald zitten letten op het verbruik. Geen cruisecontrol, en niet 'inhouden' tijdens acceleren (zelfs een paar keer goed opengetrokken) en hernemen.
                    Ma unk! Da's extreem weinig!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door RRD Bekijk Berichten

En dan te weten dat die karren geen zak meer kosten... interessante ride in deze dure dieseltijd!

Ja.

Behalve...

Als je met die auto rijdt waarvoor 'ie gemaakt is... autosnelweg, en je rijdt relatief beschaafd (niet continu 180+ enzo), dan krijg je dit soort verbruik.

Als je die auto gebruikt zoals mijn moeder dat doet, dan zit je op minimum 8,5-9 liter.

Als je met die kar echt goed zit door te peren, dan stijgt dat ook wel een pak.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                        Ma unk! Da's extreem weinig!

Hebben, TomT?

15.000 euro.

Comment

Gisteren met de 320CDI naar zee gereden.

Tijdens de rit:

Aankomst:

Tja, die boordcomputerindicators vertrouw ik niet. Alleen door vol te gooien vooraf en hetzelfde opnieuw te doen aan het einde krijg je een redelijk zicht op je verbruik.
                          BMW 420dA : >>>

Comment

• (enkel) bij de boordcomputers van mercedes wordt er gefiddelt om het meerverbruik bij koudstart te compenseren

Comment

• powerbox = niet meer naar BC kijken, verbruik is totally fucked up

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk Berichten
                                Tja, die boordcomputerindicators vertrouw ik niet. Alleen door vol te gooien vooraf en hetzelfde opnieuw te doen aan het einde krijg je een redelijk zicht op je verbruik.

De tankwijzer haalt z'n signaal van de ECU. De ECU weet exact hoeveel liter er in de tank zit.
                                Toen ik vertrok zat er 40 liter in de tank. 122km later zat er 34 liter in.
                                Oké, nog steeds geen perfécte meting, omdat de computer ook wel meetfoutjes zal maken, en ik heb ook nergens gezegd dat die 5,3 liter het perfect juiste verbruik is.

Ik wéét dat een BC niet exàct juiste waarden geeft, want dat wordt élke keer gepost als reactie op iemand die een foto van z'n BC plaatst.. Ik wéét dat een powerbox de gegeven waarden eventueel nog meer kan vervalsen, omdat ook dat élke keer wordt geplaatst als reactie.

Ik heb dan ook geen enkele conclusie getrokken uit die foto's, dat deden 'jullie'. Ik heb gewoon foto's genomen, en erbij geschreven welke rijstijl ik aanhield.

Iig, alle gekheid op een stokje. Als 'ie 5,3 liter zegt, zal het misschien 5,8 of mss wel 6 liter zijn, maar geen 8 ofzo hé.

Altijd dat gezeik over die BC's. Ik ga die kar niet voltanken hoor.

Comment

De tankwijzer haalt z'n signaal van de ECU. De ECU weet exact hoeveel liter er in de tank zit.
                                  Toen ik vertrok zat er 40 liter in de tank. 122km later zat er 34 liter in.
                                  Oké, nog steeds geen perfécte meting, omdat de computer ook wel meetfoutjes zal maken, en ik heb ook nergens gezegd dat die 5,3 liter het perfect juiste verbruik is.

Ik wéét dat een BC niet exàct juiste waarden geeft, want dat wordt élke keer gepost als reactie op iemand die een foto van z'n BC plaatst.. Ik wéét dat een powerbox de gegeven waarden eventueel nog meer kan vervalsen, omdat ook dat élke keer wordt geplaatst als reactie.

Ik heb dan ook geen enkele conclusie getrokken uit die foto's, dat deden 'jullie'. Ik heb gewoon foto's genomen, en erbij geschreven welke rijstijl ik aanhield.

Iig, alle gekheid op een stokje. Als 'ie 5,3 liter zegt, zal het misschien 5,8 of mss wel 6 liter zijn, maar geen 8 ofzo hé.

Altijd dat gezeik over die BC's. Ik ga die kar niet voltanken hoor.
                                  Ik wil wel eens weten hoe die EXU exact meet hoeveel er nog in die tank zit
                                  Je zal waarschijnlijk onder de 6 liter zitten, daar ben ik mee akkoord. Was niet meer dan een opmerking. Misschien zelf maar 5...
                                  BMW 420dA : >>>

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Fritzerer Bekijk Berichten
                                    (enkel) bij de boordcomputers van mercedes wordt er gefiddelt om het meerverbruik bij koudstart te compenseren
                                    De oudere alleen denk ik, bij de nieuwere stijgt je verbruik meteen naar +12 l/100km

Pas na een goede 15 of meer km krijg je een realistisch beeld.

Comment

De oudere alleen denk ik, bij de nieuwere stijgt je verbruik meteen naar +12 l/100km

Pas na een goede 15 of meer km krijg je een realistisch beeld.

Dat is bij de onze ook zo. als je reset begint 'ie altijd bij 10 liter en stijgt 'ie de eerste kilometers.

Maar nu stond 'ie toevallig al warm.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk Berichten
                                        Ik wil wel eens weten hoe die EXU exact meet hoeveel er nog in die tank zit
                                        Je zal waarschijnlijk onder de 6 liter zitten, daar ben ik mee akkoord. Was niet meer dan een opmerking. Misschien zelf maar 5...

De weerstandsbaan in de tank is redelijk accuraat hoor, bij moderne auto's. Vroeger was dat signaal meteen verbonden aan het tankwijzertje, die op zijn beurt ook weer 'speling' had.

Nu gaat dat signaal eerst naar de ECU en deze kan a.d.v. de weerstand op pakweg een liter nauwkeurig berekenen hoe vol de tank nog zit.

Comment

Dat is bij de onze ook zo. als je reset begint 'ie altijd bij 10 liter en stijgt 'ie de eerste kilometers.

Maar nu stond 'ie toevallig al warm.
                                          Raar, de BC van de W210 en W203 waar ik mee reed werkten nochtans via het "oude" systeem.
                                          Dat begint op 7 liter ofzo en zit na een km ofzo nog altijd rond de 7 liter en zakt dan meestal ook meteen.

Zit mss anders bij een 320CDI ofzo?

Comment

Working...
                                          X