Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote verbruikstopic

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk Berichten
    Hier nieuw record gereden:

6,9l/100km met een X3 3.0d manueel.
    Voor het grootste stuk 90km/u gereden, in 5e, de motor draait dan 1900 tpm.
    Mss dat het verbruik in 6e nog lager ging zijn, maar dan draait hij wel erg weinig toeren.
    Allez jong, ik schakel óp bij 1500 toeren (als het zuinig moet). Dus in met die zes!
    Trouwens, zodra je snelheid constant is mag je het toerental laten zakken tot bij 1000 toeren, zeker met zo een motor. Maar dan moet je wel terugschakelen als je vermoed dat je zal moeten accelereren...
    Last edited by Onehp; 13/01/2009, 21:15. Reden: zinsboaw
    ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
      Allez jong, ik schakel óp bij 1500 toeren (als het zuinig moet). Dus in met die zes!
      Trouwens, zodra je snelheid constant is mag je het toerental laten zakken tot bij 1000 toeren, zeker met zo een motor. Maar dan moet je wel terugschakelen als je vermoed dat je zal moeten accelereren...
      Mja, ik geloof je, maar ik heb op het autoforum altijd gelezen dat rijden in te lage toeren teveel stress op het blok zet, en dat het verbruik dan soms weer kan stijgen.

Comment

• Ja mijn raad van heel lage toeren is enkel geldig bij konstante snelheid, dwz lage belasting en heel weinig gas. (oh ja, dus ook niet bergop). Vanaf dat de rechtervoet nog maar kriebelt om gas bij te geven (niet op cruise hé) dan moet je terugschakelen! Tenzij je héél traag wilt versnellen...

Maar in jou praktisch geval, 90km/h in 6e dat is nog 1500 toeren ofzo en dan kan je met gerust geweten de gas vol indrukken als je dat wil. Maar dat wil je niet als je zuinig wil blijven
        In ieder geval, geen reden om in zen 5 te blijven zitten...
        ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

• Hoe lager de toeren en hoe hoger de belasting van een motor, hoe zuiniger 'ie is.

Ideaal zou zijn moest een motor 120km/u kunnen rijden tegen vollast, maar dan wel op 1100rpm. Dan heb je maximaal rendement = laag verbruik.

Of het wel of niet gezond is voor bepaalde onderdelen laat ik even in het midden natuurlijk.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
            Hoe lager de toeren en hoe hoger de belasting van een motor, hoe zuiniger 'ie is.

Ideaal zou zijn moest een motor 120km/u kunnen rijden tegen vollast, maar dan wel op 1100rpm. Dan heb je maximaal rendement = laag verbruik.

Of het wel of niet gezond is voor bepaalde onderdelen laat ik even in het midden natuurlijk.
            Ik dacht dat een motor zijn beste rendement had op het toerental met maximaal koppel, onder vollast?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
              Puur door het gewichtsverschil nu die ticketjes niet meer in je auto zitten?
              Neenee, ze lagen er nooit allemaal in
              Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
              Bestelt
              1995 Mazda MX-5 1.8

Comment

Ik dacht dat een motor zijn beste rendement had op het toerental met maximaal koppel, onder vollast?

Ja uiteraard, maar dat is niet haalbaar hé. Hedendaagse motoren (en eigenlijk zelfs bijna alle voertuigmotoren ooit), hebben gewoon veel te veel vermogen en koppel.

Als jij een auto maakt die zijn topsnelheid haalt op het toerental van maximaal koppel, en dus op dat toerental onder vollast rijdt, dan is die heel erg zuinig op die snelheid. Het nadeel bij moderne auto's is dat die snelheid veel te hoog ligt, m.a.w. die situatie doet zich nooit voor.

Een BMW 5-serie zou hyperzuinig rijden als daar een 35pk motor in zit met bijv. een multitronic aan. Met dat vermogen kan je mss net 120 per uur bollen, tegen vollast, op punt van maximaal koppel.

Maarja, dan zou die kar ook 50sec 0-100 doen natuurlijk. En dat willen we niet, we willen in 5 seconden van 0-100 gaan.

Dus grotere motoren, die veel te veel vermogen hebben, die altijd in deellast rijden, en dus steeds een laag rendement halen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                  Da's een beetje afhankelijk van blok tot blok. Hoe zwaarder de motor hoe meer 't onderstaande klopt:
                  Ik schakel nu dikwijls aan 1200 t/m soms, met een eitje tussen m'n voet als het ware. Als ik op dergelijke ritten aanvul met 110 km/u in 5e op autosnelweg, dan rijd ik aan 5,2-5,4 l/100km (V70).

Gelijkaardig met een 2400 6-cil, en veel langer geleden met een 2800 6-cil (in 2 verschillende wagens).
                  Als ik nu met een 1.6D (V50) dergelijke rijstijl aanhoud, ziet die wagen af van het optrekken. En krijg ik nooit het verbruik zo laag. Rijd ik iets "normaler", dan lukt dat al beter. Wat bij de V70 dan weer een hoger verbruik optekent.

2015 Volvo V60 D2 aut.
                  2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Zoals al gezegd, dat is eigenlijk het hoogste rendement bij het hoogst mogelijk vermogen (=koppel X toerental), maar dan heeft een BMW 3.0D 140pk en daarmee rij je veel sneller dan 90km/h. Voor die snelheid heb je mss 25pk nodig op een X3. En dan is het laagste mogelijke toerental waarbij de motor dit vermogen kan leveren in de comfortzone (geen trillingen of volgas) bijna altijd gelijk aan de zuinigste.

Neem de proef op de som: op een vlakke baan met weinig verkeer (en op cruisecontrol als dat hebt) bij 90km/h in 5e: kijk op de momentaan verbruiksmeter(die heeft ie toch?) waar die rond zweeft. Doe idem bij 6e. Herhaal een paar keer indien nodig. Van de resultaten zie je direkt wat zuinigst is. Wel veiligheid eerst natuurlijk, niet te lang op uw meterkes kijken

Greetz.
                    ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                      ....
                      Een BMW 5-serie zou hyperzuinig rijden als daar een 35pk motor in zit met bijv. een multitronic aan. Met dat vermogen kan je mss net 120 per uur bollen, tegen vollast, op punt van maximaal koppel.

Maarja, dan zou die kar ook 50sec 0-100 doen natuurlijk. En dat willen we niet, we willen in 5 seconden van 0-100 gaan.
                      Juist. En het is daar waar de mogelijkheden en winst van een hybride concept ligt, door een electromotor in de acceleratie te laten bijstaan. En ook nog eens energie recuperen in de decelleratie. Maar op konstante snelheid blijven (kleine) diesels moeilijk te verslaan door hun erg hoge rendement bij lage toeren ivm met een kleine motor op hoge toeren (veel wrijving = verlies). Das bv ook een reden waarom diesels relatief tov vergelijkbare benzines weinig verbruiken in de stad.
                      ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

• Ik rijd met mijn A3 70 in zesde Provinciale baan Willebroek - Dendermonde bv. is CC op 72 en in zesde vitesse. En dat bolt voortreffelijk.

Comment

• Laguna Grandtour 1.9dci van 2006.

Opgegeven gemiddeld verbruik: 5.6 liter op 100km
                          In de praktijk: Verbruik tussen 5.1 en 6 liter op 100km, gemiddeld rond de 5.5

Gebruik: 1/4e op N wegen, 3/4e op E wegen

Even op de discussie ingaande die hierboven staat, op de snelweg rijd ik 90% van de tijd in zesde, ook als de snelheid daalt tot 90km/h. Zolang hij boven de 1500 toeren per minuut zit heeft hij assistentie van de turbo en kan hij netjes acceleren door geleidelijk het gas op te voeren. Op onze overvolle wegen is dat voldoende om met het verkeer mee te komen. Als je vol gas wilt gaan dan best even terugschakelen naar 4e

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door caoimhin Bekijk Berichten
                            Ik rijd met mijn A3 70 in zesde Provinciale baan Willebroek - Dendermonde bv. is CC op 72 en in zesde vitesse. En dat bolt voortreffelijk.
                            ik ken de schakelindicator momenten al vanbuiten bij Mini

vanaf 60 mag ik in 6de rijden, iets van een 1500-1600 rpm en 5 liter is dat dan.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
                              ik ken de schakelindicator momenten al vanbuiten bij Mini

vanaf 60 mag ik in 6de rijden, iets van een 1500-1600 rpm en 5 liter is dat dan.
                              Ik vanaf 63 eigenlijk En ik zak tot 4,6 liter als het vlak is. En idd, die schakelindicator ken ik ook al vanbuiten Hoeveel keer dat dat ding al 2 > 6 getoond heeft valt niet meer bij te houden

Comment

Ik vanaf 63 eigenlijk En ik zak tot 4,6 liter als het vlak is. En idd, die schakelindicator ken ik ook al vanbuiten Hoeveel keer dat dat ding al 2 > 6 getoond heeft valt niet meer bij te houden
                                't is per 10 kmh bij mij

dus boven de 20 naar 2de, boven de 30 naar 3de, boven de 40 naar 4de, boven de 50 naar 5 en boven 60 naar 6de

aan de hand van hoeveel rpm ik draai weet ik de snelheid in 6de, 2000/80 3000/120 4000/160 5000/2000 6000/240

Comment

• Ik haal mijn topsnelheid niet in zesde, enkel in 5de Toch volgens mijn boekske, nog niet geprobeerd 240 op teller, niet slecht Ik zou 222 moeten halen. Hoeveel dat op teller is weet ik niet.

Comment

• 244 zelfs

Comment

• Het wordt tijd dat ik de Duitse snelwegen eens ga opzoeken. Of wachten tot ik mijn Inforad K1 heb

Comment

Het wordt tijd dat ik de Duitse snelwegen eens ga opzoeken. Of wachten tot ik mijn Inforad K1 heb
                                        Is dat zowat de beste van de 'betaalbare' oplossingen? Worden die gps files geregeld geupdate?

kga mij dat ook eens aanschaffen denk ik

Comment

Het wordt tijd dat ik de Duitse snelwegen eens ga opzoeken. Of wachten tot ik mijn Inforad K1 heb
                                          'k Heb die al, nog niet open gedaan

Comment

Working...
                                          X