Weer boven 9 met de C klasse, nochtans helft van de km's snelweg.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het grote verbruikstopic
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk BerichtenDeed je voor die cursus ook al pogingen om zuiniger te rijden? En bij wie heb je de training gevolgd?
Cursus heb ik gevolgd bij het Verkeersopleidingcentrum in Brugge. 't Was eigenlijk een cadeautje van Skoda bij de aankoop van mijn auto, anders zou ik het er niet voor over gehad hebben. Achteraf bekeken vond ik het wel nuttig. Je doet eerst een rit volgens hoe je zelf rijdt, daarna krijg je theorie en op't einde mag je het nog eens proberen.
Mijn eerste rit was zoals ik normaal rijd, trouwens met dezelfde auto als de mijne (een Fabia 1.2 tdi) en ik haalde ... 5,2, wat mijn normale gemiddelde verbruik is. De tweede rit haalde ik 4,3. Ook de andere mensen in de cursus haalden serieus betere verbruikscijfers. Mijn gemiddelde snelheid was 1 km/h lager (37 ipv 38 km/h) en over de rit heb ik 1 minuut langer gedaan (17 ipv 16 minuten). Weinig verschil in tijd dus, maar wel 18% minder verbruikZe rekenen dan ook de winst uit in euroots volgens je jaargemiddelde aantal kilometers en de huidige prijs van je brandstof.
Belangrijkste tips zijn: uitbollen, en afstand houden tov je voorligger zodat je niet moet remmen maar gewoon kan uitbollen als je even moet vertragen. En goed optrekken, maar niet hoog in de toeren gaan. In mijn geval is dat aan 2000 tot 2200 toeren opschakelen. En dat maakt echt wel heel veel verschil.
Edit: linkje naar mijn spritmonitorprofiel voor meer 'details'.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Marvin Bekijk Berichten
Belangrijkste tips zijn: uitbollen, en afstand houden tov je voorligger zodat je niet moet remmen maar gewoon kan uitbollen als je even moet vertragen. En goed optrekken, maar niet hoog in de toeren gaan. In mijn geval is dat aan 2000 tot 2200 toeren opschakelen. En dat maakt echt wel heel veel verschil.
Na verloop van tijd leer je dat uitbollen perfect te beheersen, en ga je op de juiste moment het gas lossen.
Dat afstand houden is volgens mij relatief, er bestaat een optimale afstand tussen jou en je voorligger, als je de afstand te groot laat worden, gaan er mensen op kruispunten voor je inrijden, en dan moet je aan zowat elk kruispunt vertragen
Wat ook nog helpt : vooruit kijken (verkeerslichten zie je soms al > 1 km op voorhand)
Op mijn woon-werk parcours weet ik van een aantal verkeerslichten op 1 km afstand al perfect of ik voor het rode licht zal staan zonder mijn snelheid aan te passen.
resultaat : 5,2 l/100 km met een BMW 520d
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gerritbuggenhout Bekijk Berichten12liter met de e21
rijd nochtands niet overdreven sportief
max 350km met volle tank heb ik er al uitgehaald nu met de 5bak erinBMW E10 1600ti 1967
BMW E10 2002tii 1973
BMW E30 325i sedan 1986
BMW E36 318is cabrio 1995
BMW E36 320i cabrio 1994
BMW E91 318d touring 2006
MB Sprinter 316cdi 2,7l 2003
Comment
-
1e tankbeurt met de Audi A1 TDI 90pk: 705km gereden met 38,59 liter -> een reëel verbruik van 5,47 liter per 100km. De boordcomputer gaf 4,9 aan.
't Zal nog wel wat zakken eens de nieuwigheid van de auto eraf is.Life's too short. Not to. Live it.
1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline
Comment
-
gisteren met Seat Leon 1.6 tdi ecomotive nog eens getankt en kwam uit op een 5,43L/100km ... en ze beloven dus 3,8L
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door B&V Bekijk Berichtenvan de week was'k er ni goe bij (+dak open en muziek op) op de autostrade. Braafkes 125 aan't doen op cc.
Verbruik = 8l/20km.... zou mss kome omdak in zen 4 zat ipv 6...
Comment
-
Q7, gemiddeld rond de 10 - 11 liter (zonder aanhanger)
in extreme gevallen krijg ik hem rond de 9 liter (als er weg - werken zijn waar je maar 70 mag en als ik verder 90 - 100 km/u rij )
met aanhanger van 13 - 14 liter
ff snel uitgerekend,
heb de Q7 nu 2 maand,
reeds +1500 liter getankt, goed voor een goeie 2000 euro
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten40 liter / 100 km aan 125 constant op cc ... dat lukt nooit, zelfs niet in 4e ipv 6e. Om 40 liter / 100 km te verbruiken moet je zo goed als continu planken met een zéér gulzige benzinemotor. Dat zijn verbruikswaarden die men op circuit haalt (velen zelfs niet eens dat).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door CAS Bekijk BerichtenZal wel 8l per 100km zijn.
Ma als ge op een tank van 70L meer dan 1/8 verbruikt, dan kom ik toch op ongev 8l (8.75 ma das absurd)
Het max gemiddelde vebruik is da ik haalde op ne volledige bak was 14.5, da was dan nog icm op de NS een paar toerekes te doen. Dus da valt nog heel goe mee. Ma das dan een gemiddelde hé, denk da als ge ziet wa die verbruikt tijdens het rijde op de ring zelf, da ge nog zou verschiete. En het was van in Lumme (klaverblad) tot in diest.
(boordcomputer gaf trouwens een verbruik aan van 13l)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten1e tankbeurt met de Audi A1 TDI 90pk: 705km gereden met 38,59 liter -> een reëel verbruik van 5,47 liter per 100km. De boordcomputer gaf 4,9 aan.
't Zal nog wel wat zakken eens de nieuwigheid van de auto eraf is.
Gemiddelde snelheid lag rond de 80-85.Life's too short. Not to. Live it.
1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door B&V Bekijk BerichtenII wish, da verbruik heb ik in 6e aan +/-120
Ma als ge op een tank van 70L meer dan 1/8 verbruikt, dan kom ik toch op ongev 8l (8.75 ma das absurd)
Het max gemiddelde vebruik is da ik haalde op ne volledige bak was 14.5, da was dan nog icm op de NS een paar toerekes te doen. Dus da valt nog heel goe mee. Ma das dan een gemiddelde hé, denk da als ge ziet wa die verbruikt tijdens het rijde op de ring zelf, da ge nog zou verschiete. En het was van in Lumme (klaverblad) tot in diest.
(boordcomputer gaf trouwens een verbruik aan van 13l)
Comment
-
Ja, heeft 'ie.
Ik lees hier soms dat men ziet/voelt dat de DPF regenereert, ik heb dat persoonlijk nog nooit ervaren.Geen rook, geen verhoogd toerental, geen veranderd motorkarakter, ... 'k zou niet weten waarop ik moet letten om dat te zien. Maar 'ie is er wel, want roken doet 'ie niks (ondanks de 215pk).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenJa, heeft 'ie.
Ik lees hier soms dat men ziet/voelt dat de DPF regenereert, ik heb dat persoonlijk nog nooit ervaren.Geen rook, geen verhoogd toerental, geen veranderd motorkarakter, ... 'k zou niet weten waarop ik moet letten om dat te zien. Maar 'ie is er wel, want roken doet 'ie niks (ondanks de 215pk).
Wel aan een verhoogd verbruik op de moment van het regenereren.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
Comment