Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote verbruikstopic

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• 640 km met 61.61 liter = 9.6 jeep crd

en daarvan 100 km met caravan

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
      De poging tot economy run is afgerond:

• het gemiddeld normverbruik is volgens Saab voor deze auto 5,2 l/100 km
      • het afgelegde traject was 1.024, 4km
      • verbruik van 5,24 l/100 km, gemeten aan de pomp
      • de boordcomputer gokte op 5,1 l/100 km
      • gemiddelde snelheid van 59 km/u

Leuk om te weten dat je dus het normverbruik kan halen. En een fotootje van tussendoor:

congrats, met een 2010 auto het opgegeven verbruik halen, tis weinigen gegeven

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
        congrats, met een 2010 auto het opgegeven verbruik halen, tis weinigen gegeven
        Ik ben vooral content dat ik nu weer even normaal mag rijden

Comment

Ik ben vooral content dat ik nu weer even normaal mag rijden
          Hoe heb je gereden om dat verbruik te benaderen?

Comment

• damn dat verbruik is niet te evenaren met de saab die hier staat.
            als ik hem eens reset is het mogelijk om een verbruik van 4,8 te halen op 100km maar zodra ik hem weer start springt dat onmiddelijk naar 6,6l

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
              Hoe heb je gereden om dat verbruik te benaderen?
              • Bij het optrekken opschakelen zo gauw het maximum koppel bereikt is - in dit geval voor of op 1.750 toeren.
              • Eenmaal op snelheid de hoogst mogelijke versnelling gebruiken. In vijfde aan 50 km/u, dus.
              • Heel erg veel anticiperen, zodat je zo weinig mogelijk moet remmen. Dus afstand houden.
              • Als ik een rood licht zie, onmiddelijk van 't gas. Maakt niet uit hoe ver het ligt.
              • Zo laat mogelijk terugschakelen (pakweg bij 900 toeren), en als het kan een versnelling overslaan. Dus van 6 naar 4 naar 2.
              • Zo weinig mogelijk airco gebruiken. Ditto voor de mistlichten.
              • Mij niet laten verleiden om de iets snellere medemens te volgen. Dus op de snelweg braaf 120 à 130 op de teller. Best lastig
              • EDIT: En CC inschakelen als het kan, maar dat doe ik altijd.

Of het dak open lag of niet, maakte overigens geen meetbaar verschil in verbruik.

Zo rijden vergt behoorlijk wat concentratie en discipline, maar de gemiddelde trajectsnelheid ligt even hoog als wanneer ik "gewoon" rijd. Naar kantoor en terug duurde dus even lang als anders.
              Last edited by ; 05/10/2011, 09:30.

Comment

Zo rijden vergt behoorlijk wat concentratie en discipline, maar de gemiddelde trajectsnelheid ligt even hoog als wanneer ik "gewoon" rijd. Naar kantoor en terug duurde dus even lang als anders.
                niet als je dat gewend bent, dan wordt - laat ons zeggen : normaal rijden - gewoon oncomfortabel en vermoiend

Comment

• veel

laatste testrit voor "de winterslaap"..

25 liter getankt. (beetje loodvervanger toegevoegd)

op 90 Km tank leeg (toch zo goed als)

Spitfire 1977

volgens mij is dat best wel veel.

Cheers

Buck

Comment

• 5.5/100km

juist getankt se... normaal verbruik als ik tank bij meas...

bij total is het meestal 4.8-5/100km

@ hierboven; wow...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Buck Bekijk Berichten

Spitfire 1977

Cheers

Buck
                      Dit is veel, maar ik denk dat de fun die erbij ging ook wel veel was

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Buck Bekijk Berichten

Spitfire 1977

Cheers

Buck
                        Op een 1500?

Comment

• Volvo V50 2.0D uit '05
                          Boordcomputer: 4,8l/100km
                          aan de pomp: 5,5l/100km
                          (bijna) constant airco.
                          Opzich valt dat goed mee denk ik.
                          De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

1976 Volkswagen Kever 1200L
                          1990 Volvo 344
                          1991 Mercedes W124 230CE
                          2016 Skoda Octavia van 't werk

Verkocht
                          1980 Volkswagen Derby CLS
                          1990 Mercedes W124 230CE
                          2008 Renault Espace 2.0 dci 130

Comment

• als dat een 2.0d mét dpf is, zeker

Comment

als dat een 2.0d mét dpf is, zeker
                              Geen idee of ie dat heeft eigenlijk.
                              De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

1976 Volkswagen Kever 1200L
                              1990 Volvo 344
                              1991 Mercedes W124 230CE
                              2016 Skoda Octavia van 't werk

Verkocht
                              1980 Volkswagen Derby CLS
                              1990 Mercedes W124 230CE
                              2008 Renault Espace 2.0 dci 130

Comment

• Met mijn Fiat over een afstand van 35 kilometer over secundaire wegen (50-70 en een klein stukje 90), bandjes goed hard opgepompt (2,5 rondom), en wat geluk met de verkeerslichten, én 's nachts zonder verkeer én met een supervedermaxilichte rechtervoet: 3,9 liter

Ik weet dat de boordcomputer een beetje optimistisch is, ik hou het op een dikke 4 liter.

Dat was niet representatief, want dat was niet meer autorijden, maar knap dat het kan.

Meer represenatief: met 2 personen + dochter van 2 jaar + goed volgeladen (en in een Doblo kan best wel wat in) via N en D wegen naar Laon gereden, daar rondgehost, naar Reims gebold, de dag erna terug via N-wegen naar huis, heb ik zo'n 580 km gedaan en de boordcomputer zei 5,6 liter. gaan tanken en kwam uit op 5,85.

Netjes, toch.

Normverbruik is 4,8 liter.

Dus, Bobo: ik kan het ook halen en zelfs verbeteren als het moet

Andere keerzijde van de medaile: door te kleine motor voor autoweg, véél luchtweerstand in een Doblo, en te korte gearing voor 120 km/h te rijden haalde ik vorig jaar over 2400 km (via autoroute naar Zuid-Fr, ter plaatse rijden en terug) bijna 10 liter.

Kruissnelheid 130-135 km/h, motortje draait dan 3300 toeren in 5de, en soms plankgas moeten geven als het stevig bergop ging.
                                Last edited by timothy; 04/10/2011, 13:58.
                                '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                                  Dus, Bobo: ik kan het ook halen en zelfs verbeteren als het moet
                                  ja, maar dat was net het punt, zet je auto op een 70 km baan, bol dat af en dan lukt het nog alleen

+ tis een cammionette, al dan niet met 4 plaatsen, bij haast alle constructeurs liggen de opgegeven waardes er ruim hoger dan bvb de punto, want fiscaliteit ligt anders, door heel europa voor dit soort voertuigen

Comment

ja, maar dat was net het punt, zet je auto op een 70 km baan, bol dat af en dan lukt het nog alleen

+ tis een cammionette, al dan niet met 4 plaatsen, bij haast alle constructeurs liggen de opgegeven waardes er ruim hoger dan bvb de punto, want fiscaliteit ligt anders, door heel europa voor dit soort voertuigen
                                    'T is de personenwagenversie (5 plaatsen, geen LV). Die 4,8 liter kan ik halen op alle trajecten mits er géén autosnelweg bij is (tenzij ik daar ook 90 ga rijden natuurlijk) en er uiteraard niet te veel verkeer is, bij gewoon rijden (uiteraard wel goed anticiperen...).

Met mijn BMW (maar die is van '95) verbeter ik het normverbruik met een dikke liter als het moet .

Pas op, ik ben geen superpiloot ofzo hé, er zijn auto's waarbij ik het normverbruik ook niet kan halen, en ik me afvraag hoe ze dat nu toch gemeten hebben.

Ik vind wel dat je niet mag oordelen voor je enkele 10000'en kilometers met een wagen gereden hebt, je moet alles goed leren kennen/aanvoelen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                                      Met mijn BMW (maar die is van '95) verbeter ik het normverbruik met een dikke liter als het moet .
                                      zet je bmw op een 70 km baan en het zal meer zijn als een liter

Comment

zet je bmw op een 70 km baan en het zal meer zijn als een liter

Sowieso, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Op constante snelheid is dat écht een heel zuinige wagen... (gezien zijn cilinderinhoud/vermogen).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Mr. JN. Bekijk Berichten
                                          Volvo V50 2.0D uit '05
                                          Boordcomputer: 4,8l/100km
                                          aan de pomp: 5,5l/100km
                                          (bijna) constant airco.
                                          Opzich valt dat goed mee denk ik.
                                          Wel een serieus verschil tussen wat de boordcomputer zegt en de realiteit.
                                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Working...
                                          X