Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote verbruikstopic

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Vandaag op een lange rit met de RX 400h wat geëxperimenteerd. Gemiddelde volgens de boordcomputer, over 1.200 km, bedraagt 10,0 liter/100 km - niet slecht, aangezien mijn vriendin ook tegen mij in m'n Prelude heeft zitten racen om te zien hoe groot het verschil in pure snelheid is (zij wint big time). Volgens Spritmonitor verbruiken we echter een tiental procent meer, want de eerste lege tank - de "kennismakingstank" - klokten we af op 12,4 liter gemiddeld waar de boordcomputer een 11,5-tal liter berekende. Snelweg is het minst zuinig met deze wagen, en op cruise control ligt het verbruik paradoxaal genoeg een liter of twee hoger dan bij zelf moduleren van het gaspedaal. Gek genoeg verbruikt ze een half litertje minder bij een constante 140 km/u (schommelend tussen 7,5 en 10,5 liter naargelang de slipstream en inclinatie van het wegdek) dan bij 120 km/u, maar bij 150 km/u stijgt het verbruik meteen met bijna twee (!) liter daartegenover. 140 teller is dus de "sweet spot" op de snelweg.

In de stad en op secundaire wegen komt de hybride aandrijving tot z'n recht. We hebben een gemiddelde van minder dan 4 liter gescoord op sommige stukken met druk verkeer (in segmenten van 5 minuten ingedeeld volgens het log van de boordcomputer), en een aantal kilometer na elkaar volledig elektrisch aan 60 km/u gereden. Even doorvlammen op een industriële binnenweg klokte af op een segment met een gemiddelde verbruik van 12 liter/100 km. Cruise control op lage snelheden is een ramp, omdat die puur op de benzinemotor lijkt te berusten. 50 of 70 km/u op cruise over overmatig qua toegelaten snelheid begrensde gewestwegen is dus geen aantrekkelijke optie.

Wie niet veel snelweg doet heeft aan zo'n RX een superzuinige wagen (in verhouding tot de prestaties en het comfort). De 450h zou volgens de normcijfers een derde beter moeten doen. Lijkt me sterk, maar langs de andere kant is die - naar't schijnt - qua prestaties ook wat platter dan de 400h.
    Last edited by ; 16/03/2012, 01:26.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Fikkiezero;4858358.

Volvo C70 D3 2011 (automaat):

- huidig gemiddeld verbruik: 8,1l/100 km
      - vooropgesteld normverbruik: 6,4l/100 km

Vind ik minder goed, maar hij is nog tamelijk nieuw en vooral mijn ma rijdt er tamelijk, ehm, vinnig mee . Ik hoop enk denk dat het nog wel wat zal dalen in de toekomst, maar het opgegeven normverbruik van 6,4 liter lijkt me wel onhaalbaar.
      Ik had dezelfde ervaring bij een uitgebreide testrit van deze configuratie, maar dan wel met handbak. Die automaat doet er geen goed aan, als ik het me juist herinner gaat het over een koppelomvormer. Mooie klank, die D3, maar ben dan toch maar voor het zuiniger alternatief gegaan.
      Last edited by ; 16/03/2012, 07:57.

Comment

• Mercedes E220CDI coupe

normverbruik, zo iets van 5.7 gemiddeld denk ik?

gemiddeld 6.6 /100km

met winterbanden zatk nooit onder de 7.2/100

Comment

• Mercedes c250 cdi 4matic:

gem. verbruik over 30 000 km: 6,3l (zomerbanden; vooraan 225 r17/achter 245r17))
          winterbanden (ong 10 000 km: 6,4l; 4x 225r17)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
            Snelweg km's, zou het eigenlijk vaker willen doen.
            335i?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
              Over welk type voertuig schrijven we hier?
              325i
              Atmo 3.0

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
                325i
                Atmo 3.0
                Zeker niet slecht, maar kan nog wel minder, niet?
                Op snelweg dan toch, lijkt me.

Comment

• maakt ni uit, kijk op sprit wat zo'n stoof zuipt

Comment

Vandaag ritje gedaan van 650km 1/2 België, 1/2 Nederland. Gemiddeld verbruik 6.2l (was haast 6.1l maar door hier in't dorp lang te hebben moeten aanschuiven sprong ie nog op 6.2l), gemiddelde snelheid 91km/h.
                    Niet slecht voor een 3.0l Quattro

Da's mooi.

M'n 1.4HDI'tje verbruikt 6.5.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                      Da's mooi.

Waar ligt die 1.4HDi in? In der tijd met mijne 206 met 1.4HDi EN 17" velgen geraakte ik nooit boven de 5,5l. Meestal zelfs rond de 5l.

Comment

• ik rijd gemiddelt een 8l/100 km met de citroen c4 1.4 i coupe.

buitenwegen, (dagelijks ) en 1-2/week snelweg (100-200 km)

dit vebruik ligt hoger,omdat hij op buitenwegen die ik rij,de motor nog niet voldoende opgewarmt is en zo een hoger verbruik heeft,overigens kan deze wagen op de snelweg bij normaal weg gedrag wel 5.5-6 l/100 km tikken

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                          Da's mooi.

Das toch wel veel voor een 1.4
                          Mijn 1.6 doet beter
                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Vorige week getankt en kwam uit op 5,1 l/100 km/h, precies wat mijn algemene gemiddelde over de laatste 15000 km is. Is met een Skoda Fabia Combi 1.2 TDI. Wel veel korte ritten en koud weer.

Volgende tank wil ik (een stuk) onder de 5 raken en volgens de boordcomputer lukt dat, zit nu op 4,6 (bc liegt meestal niet té veel, dus zit zeker onder de 5 nu). Binnenkort ook andere job verder van huis, dus mijn verbruik zal stijgen maar mijn gemiddeld verbruik zal zakken. Moet ik nu gelukkig zijn? :p

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                              Ja oke, maar de meeste auto's hebben ook een serieuze afwijking van e kilometerteller, bij mij is die afwijking maar een kleine 2 km aan 100 km/h.
                              Zou het kunnen dat je de snelheidsmeter bedoelt? Ik heb me altijd laten wijsmaken dat autofabrikanten bij hun snelheidsmeting een kleine waarde bijtellen (of de meterschaal nét iets anders ijken) om er voor te zorgen dat de chauffeur niet constant op zijn dashboard zit te kijken of hij wel exact de toegelaten snelheid rijdt. Maar dat zou los staan van de ėchte nauwkeurigheid bij de afstandsmeting die je ziet op de kilometerteller.

[edit] even nagekeken, en inderdaad: de snelheidsmeter en de afstandsmeter zijn onafhankelijk van elkaar.

Most speedometers have tolerances of some ±10%, mainly due to variations in tire diameter.[citation needed] Sources of error due to tire diameter variations are wear, temperature, pressure, vehicle load, and nominal tire size. Vehicle manufacturers usually calibrate speedometers to read high by an amount equal to the average error, to ensure that their speedometers never indicate a lower speed than the actual speed of the vehicle, to ensure they are not liable for drivers violating speed limits.
                              Last edited by ; 17/03/2012, 09:13.

Comment

• A

Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
                                Zou het kunnen dat je de snelheidsmeter bedoelt? Ik heb me altijd laten wijsmaken dat autofabrikanten bij hun snelheidsmeting een kleine waarde bijtellen (of de meterschaal nét iets anders ijken) om er voor te zorgen dat de chauffeur niet constant op zijn dashboard zit te kijken of hij wel exact de toegelaten snelheid rijdt. Maar dat zou los staan van de ėchte nauwkeurigheid bij de afstandsmeting die je ziet op de kilometerteller.

[edit] even nagekeken, en inderdaad: de snelheidsmeter en de afstandsmeter zijn onafhankelijk van elkaar.
                                Idd, moest de sneheidsmeter zijn.
                                Afwijking van 10% had ik ook al vaker gehoord, maar bij mijn C4 id het dus veel minder, maar een kleine 2%.
                                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Update van het verbruik na de eerste 5000 km:

http://www.autoforum.be/showpost.php...&postcount=437
                                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Update van het verbruik na de eerste 5000 km:

http://www.autoforum.be/showpost.php...&postcount=437
                                    Netjes!

Met de S80 D5 Geartronic is mijn gemiddelde over de eerste 8.500km 8.2L (tot donderdag was dat nog 7.7L, maar na een dieselverslindende tocht door DE is dat met één tank dus een halve liter hoger geworden

Comment

• Laatste tank met de leon was 738km moet 48,47ltr. is dus een gemiddelde van 6,56ltr/100 km. wat eigenlijk weinig is omdat er veel stukken bij waren van 160 en meer.
                                      BMW X5 45e

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten

Waar ligt die 1.4HDi in? In der tijd met mijne 206 met 1.4HDi EN 17" velgen geraakte ik nooit boven de 5,5l. Meestal zelfs rond de 5l.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                        Das toch wel veel voor een 1.4
                                        Mijn 1.6 doet beter

Dat ligt in een Bipper.

120 is actueel verbruik van +-6 liter.

Ware het niet dat door de tellerafwijking 120 eigenlijk 130 op teller is, en dus het verbruik geen 6 liter is maar eerder 6.5-6.8 op die snelheid.

Is volgens mij één van de enige auto's die ik ken die in stadverkeer minder verbruikt dan op de snelweg.

Moet wel eerlijk toegeven dat ik nogal stevig doorrijd met dat ding, dus in dat opzicht valt dat verbruik erg goed mee. Als ik dezelfde rijstijl hanteer in de mercedes zit die op 15-16 liter.

Eco-run met de Bipper is rond de 4.5-5 liter. Maar dan ga je echt geen hol vooruit.

Comment

• Ik ben men sax tam aant rijden om eens te zien wat ik er maximaal uit kan krijgen. Momenteel 330km en net over 1/4de van de tank. Nu is mijn benzinemeter meestal wel iets te positief... maar we zien wel.

Comment

Working...
                                          X