Vandaag op een lange rit met de RX 400h wat geëxperimenteerd. Gemiddelde volgens de boordcomputer, over 1.200 km, bedraagt 10,0 liter/100 km - niet slecht, aangezien mijn vriendin ook tegen mij in m'n Prelude heeft zitten racen om te zien hoe groot het verschil in pure snelheid is (zij wint big time). Volgens Spritmonitor verbruiken we echter een tiental procent meer, want de eerste lege tank - de "kennismakingstank"
- klokten we af op 12,4 liter gemiddeld waar de boordcomputer een 11,5-tal liter berekende. Snelweg is het minst zuinig met deze wagen, en op cruise control ligt het verbruik paradoxaal genoeg een liter of twee hoger dan bij zelf moduleren van het gaspedaal. Gek genoeg verbruikt ze een half litertje minder bij een constante 140 km/u (schommelend tussen 7,5 en 10,5 liter naargelang de slipstream en inclinatie van het wegdek) dan bij 120 km/u, maar bij 150 km/u stijgt het verbruik meteen met bijna twee (!) liter daartegenover. 140 teller is dus de "sweet spot" op de snelweg.
In de stad en op secundaire wegen komt de hybride aandrijving tot z'n recht. We hebben een gemiddelde van minder dan 4 liter gescoord op sommige stukken met druk verkeer (in segmenten van 5 minuten ingedeeld volgens het log van de boordcomputer), en een aantal kilometer na elkaar volledig elektrisch aan 60 km/u gereden. Even doorvlammen op een industriële binnenweg klokte af op een segment met een gemiddelde verbruik van 12 liter/100 km. Cruise control op lage snelheden is een ramp, omdat die puur op de benzinemotor lijkt te berusten. 50 of 70 km/u op cruise over overmatig qua toegelaten snelheid begrensde gewestwegen is dus geen aantrekkelijke optie.
Wie niet veel snelweg doet heeft aan zo'n RX een superzuinige wagen (in verhouding tot de prestaties en het comfort). De 450h zou volgens de normcijfers een derde beter moeten doen. Lijkt me sterk, maar langs de andere kant is die - naar't schijnt - qua prestaties ook wat platter dan de 400h.

In de stad en op secundaire wegen komt de hybride aandrijving tot z'n recht. We hebben een gemiddelde van minder dan 4 liter gescoord op sommige stukken met druk verkeer (in segmenten van 5 minuten ingedeeld volgens het log van de boordcomputer), en een aantal kilometer na elkaar volledig elektrisch aan 60 km/u gereden. Even doorvlammen op een industriële binnenweg klokte af op een segment met een gemiddelde verbruik van 12 liter/100 km. Cruise control op lage snelheden is een ramp, omdat die puur op de benzinemotor lijkt te berusten. 50 of 70 km/u op cruise over overmatig qua toegelaten snelheid begrensde gewestwegen is dus geen aantrekkelijke optie.
Wie niet veel snelweg doet heeft aan zo'n RX een superzuinige wagen (in verhouding tot de prestaties en het comfort). De 450h zou volgens de normcijfers een derde beter moeten doen. Lijkt me sterk, maar langs de andere kant is die - naar't schijnt - qua prestaties ook wat platter dan de 400h.
Comment