Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote verbruikstopic

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Met de polo zit ik altijd gemiddeld rond 6.5. Vind het nog cava, voor een 1.4tdi 3cil op 17'' met een 205 breed bandje op. Doe voornamelijk snelweg, 120/u is aan 3000RPM.

Mijn golf'ke zit rond de 8l.
    2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

Comment

• 6.5 liter met de saxo. Tvalt me wel op dat ik in het begin dat ik men rijbewijs had rond de 5.5 zat. Naar mijn gedacht rij ik niet zotter.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
        5,5 is nu niet overdreven laag hoor. met mijn firmawagens destijds (1.5tdci met 85pk) vloog ik goed door, trok ook snel door en verbruik was ook slechts 5,5liter.
        ben dan zuiniger gaan rijden en meer op CC en verbruikt zakte naar 4,7liter. als ik eco ging rijden, zakte het naar 4,2liter.
        destijds reed men kangoo ook met een verbruik van 4.2liter rond, en aerodynamisch is dat ding toch ook niet en reed meestal geladen rond.

ff de VW tourans diesels opgezocht, waarbij er een paar zelf onder de 5liter verbruik gaan:

met mijn golfke nu trok ik vorig jaar aan elke lichten door tot 4500rpm, deed 140-150 op autosnelweg en mijn verbruik was toen 5,2L/100km. van de normale rijders was er geenene die in mijn buurt bleef als ik optrek. als je dit dan abnormaal sloom vind, dan rijd jij toch echt te hard rond.
        als ik normaal rijd (lees: geen aandacht trekken van politie maar toch vlot doorrijden), zit men verbruik op 4,5L/100km, als ik echt eco rijd haal ik tot 3,4L/100km. natuurlijk zijn die getallen laag omdat mijn auto maar 970kg weegt.

nu zit men verbruik rond de 4,1L en krijg hier in waregem meermaals tekens van voetgangers dat ik als een gek zou rijden. terwijl ik gewoon doortrek in 1e en 2e (ok, veel kabaal, maar haal echt geen hoge snelheden). t is dus niet omdat mensen een verbruik hebben van 5liter dat ze echt sloom rijden
        Mijn verhaal? Wel, ik twijfel niet aan jouw uiteenzetting en daarbij, de huidige elektronica blijkt hele grote marges te hebben. Daarbovenop komt nog dat een DPF-loze diesel zowiezo een stuk zuiniger is als de huidige moderne karren.

VB? De Corsa 13cdti van mijn vrouw krijgen wij met moeite onder de 6L, en dat op voorwaarde dat er veel autostrade km's bij zijn. Rijdt verder zeer goed, zonder problemen en er wordt zelden boven de 3000tr/m mee gereden....tja.

Stel je voor dat ik persé rond de 5L wil uitkomen met de Corsa (Wat eigenlijk voor zo'n auto niet abnormaal zou zijn) dan wens ik dat niet toe aan degene die achter mij zou rijden..Vandaar dat ik mijn twijfels had over die (Zware) Touran...maar, die persoon heeft het al uitgelegd en die hoeft blijkbaar geen moeite te doen om zo zuinig te rijden, duidelijk mazzel dus (En het is hem gegund. )....En hoe ongeloofelijk het ook mag klinken, zou ik ook niet hoeven te doen met m'n 335d.
        Vlotjes rijden (En dat is al snel) zonder teveel het gaspedaal in te drukken en ik zit zo aan de 7,5L. Nog sterker?? Mijn vorige 123d verbruikte net zoveel als mijn huidige 335d..Ongeloofelijk?.. Kan zijn maar toch is het waar en heb mij daar constant aan geërgerd.
        En kom niet af bij de stealer dat er iets aan gedaan moet worden want je wordt tout suite met een kluitje het riet ingestuurd.

Om terug te komen op de 335d vs de Corsa: Dat is potverdorie anderhalve liter meer dan een mega lichtere wagen met een onnozele 1300cc motor met een pak minder pk's.
        We hebben met de Corsa blijkbaar het lotje niet getrokken wat het verbruik betreft...

Moraal van mijn verhaal: Met het verbruik heb je tegenwoordig net zoveel chance nodig als met de reeds bekende "maandagochtend" auto.

PS: Sry voor den dikke boterham.
        Last edited by ; 10/03/2013, 01:27.

Comment

• daar zit hem het probleem, die 1300...
          om een kleine zuinige motor even sportief en 'snel' te laten lijken aan de lichten, heeft die vaak een lichtere eindversnelling in de bak zitten.
          kijk maar eens hoeveel toeren die corsa draait op 120km/H en je bmw....
          een kleine motor is niet altijd zuiniger dan een grote motor, die grote motor hoeft geen moeite te doen om voorruit te gaan en blijft daardoor zuinig. die kleine motor moet alles uit zijn kas halen om die grote motor halfgas bij te houden. daar verbruikt die kleine motor beduidelijk mee.
          als je even snel rijd met die corsa als je 'normale' rijstijl met je bmw, dan drinkt die kleine als een gek.
          als je met je bmw volgas zou doordrinken, zou die ook wel gaan drinken hoor.

de gemiddeld 335D op spritmonitor zit toch ook rond de 8,5liter, dus met je 7,5 scoor je toch echt wel goed hoor. je zit toch ook bij de 'zuinige' groep

voor die corsa, lijkt mij toch te hoog, daar zit de grootste hoop toch rond de 5,5 liter ook

met mijn golf 2 ben ik wel de zuinigste daar . maar als je daar eens telt, 43 van de 122 zit onder de 5liter, das meer dan 30% van de rijders

Comment

• ff de bedenking dat een corsa 1.3 cdti niet platgestampt moet worden om de stroom te volgen, althans ik moet dat niet met mijn 800cc turbodiesel

Comment

• Ff ter verduidelijking nog: Om die 7,5L met de 335d te halen of die 5L met de Corsa zou ik als een fossiel moeten rijden.
              ...En daar gaat het nu net om: Een 6 cyl. met 1650 kg aan gewicht en notabene met een automaat die ongeveer 2,5L meer verbruikt dan een 1260 kg wegende 4cyl. 1300cc bij dezelfde rijstijl vind ik toch wat te veel van het goede.

En nee, ik stamp de Corsa niet plat want dat is niet nodig, het is een vinnig autootje. Bij 130km/h (Tellers) doet ie in 6de 2500tr/m, zou toch gunstig moeten zijn voor het verbruik, lijkt mij.
              335d doet 2000tr/m bij 130km/h, geen wereld van verschil dus.

Verbruik bij normale rijstijl en met 70% autosnelweg: 335d 7,8L , 1300CDti 6,2L....Bij 30% autosnelweg 335d 8.7L Corsa 7,4L.

Er zijn er genoeg die met een CDti minder als 5L halen, zonder al te veel "fossiele" moeite.

Het verbruik van de Corsa slaat nergens op, vind ik maar met die van de 335d heb ik mazzel en ben er zeer happy mee.
              Hoop dat het nu iets duidlijker is.
              Last edited by ; 11/03/2013, 00:17.

Comment

• Astra Sports Tourer 1.7cdti 81KW 110pk:

5.9L/100km op de boordcomputer. Verbruik vind ik best goed aangezien ik goe doorstamp op den ottostrade.

Monza A 3.0E 132KW 180pk:

15-16L/100km Dorstig bazeke en dan moet ge er nog ni al te zot mee doen.
                DAILY: Opel Corsa A 1.3S - Astra F 1.7D - Astra F 1.7TDS - Astra F 1.8i - Astra H twintop 1.6 - Corsa D 1.7cdti- Astra H GTC 1.7CDTI - Astra H GTC 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.6cdti - Volvo V60 D3 Summum (huidige wagen) Astra F Cabrio 1.8 16v (huidige wagen) OLDIES: Kadett B, Kadett C1, Kadett D, Kadett E, Rekord D, Rekord E1, Vauxhall Chevette, Monza A1 3.0E

Comment

• Oppassen met de boordcomputer!
                  De cijfers die ik opgegeven heb zijn berekend aan de pomp. Bij de 335d is het (Toevallig) juist, bij de Corsa moet ik anderhalve liter bijtellen op het gemiddelde.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Goossens Bjorn Bekijk Berichten
                    5.9L/100km op de boordcomputer. Verbruik vind ik best goed aangezien ik goe doorstamp op den ottostrade.

Monza A 3.0E 132KW 180pk:

15-16L/100km Dorstig bazeke en dan moet ge er nog ni al te zot mee doen.
                    Dat is heftig. Daar schrik ik toch wel van.

Comment

• Het verbruik van zijn Astra is wel in orde.

Comment

• Astra doet een 850km en dan gaat het lichtje branden. Ik tank dan ongeveer een klein 50L diesel. De Monza doet 500km (soms 550km) met 80L euro 95 Is wel altyd eventjes slikken aan de pomp dan.
                        DAILY: Opel Corsa A 1.3S - Astra F 1.7D - Astra F 1.7TDS - Astra F 1.8i - Astra H twintop 1.6 - Corsa D 1.7cdti- Astra H GTC 1.7CDTI - Astra H GTC 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.6cdti - Volvo V60 D3 Summum (huidige wagen) Astra F Cabrio 1.8 16v (huidige wagen) OLDIES: Kadett B, Kadett C1, Kadett D, Kadett E, Rekord D, Rekord E1, Vauxhall Chevette, Monza A1 3.0E

Comment

• bjorn ik zei het je ook al

das ni normaal voor een 3l senator, die opel 6-in-lijn motor was vrij zuinig
                          val daarvan achterover

Comment

• 1. Ford Focus RS 2010 2.5i 305pk
                            2. volgens fabrikant 9,4l/100km
                            3. Momenteel uitgerekend aan de pomp een 13l/100km

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                              bjorn ik zei het je ook al

das ni normaal voor een 3l senator, die opel 6-in-lijn motor was vrij zuinig
                              val daarvan achterover
                              Tja, ik krijg em in ieder geval niet onder de 15L/100km. Motor staat perfect afgesteld (co = 0.60% stationair) en het gehele benzine systeem en leidingen zijn vernieuwd (dus lekken zijn er niet meer). Kan misschien aan mij rijstijl liggen maar ik doe er niet zot mee. Ik rij gewoon met het verkeer mee. Ik zit wel met een 256 Gtrag die wel lange gangen heeft om op te schakelen.

Comment

• Porsche 911 Carrera S pdk
                                volgens het boekje 8,7ltr.
                                uiteindelijk verbruik was net geen 12 litr.

Dit over een traject van 250km autostrade en 75km binnendoor waar er wel telkens mee werd doorgetrokken.
                                BMW X5 45e

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                                  Porsche 911 Carrera S pdk
                                  volgens het boekje 8,7ltr.
                                  uiteindelijk verbruik was net geen 12 litr.

Dit over een traject van 250km autostrade en 75km binnendoor waar er wel telkens mee werd doorgetrokken.
                                  Zeker niet slecht voor zo'n snelle bolide.

Comment

• 2012 Opel Astra 1.7 CDTI

Volgens fabrikant: 4.0L/100km
                                    Volgens BC: 4.3L/100km
                                    Zelf uitgerekend aan de pomp: 43.46L voor 843km: 5.15L/100km
                                    2012 Opel Astra ST Ecoflex
                                    2009 Opel Astra Ecoflex

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door prins207 Bekijk Berichten
                                      2012 Opel Astra 1.7 CDTI

Volgens fabrikant: 4.0L/100km
                                      Volgens BC: 4.3L/100km
                                      Zelf uitgerekend aan de pomp: 43.46L voor 843km: 5.15L/100km
                                      Da's nog vrij zuinig, ik had meer verwacht voor die Astra... Je rijd vrij eco veronderstel ik?

Comment

• Vandaag gaan tanken.
                                        Op Papier: 4,3 liter
                                        Boordcomputer: 5,5 liter
                                        Realiteit na berekenen: 5,99 liter
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• 1996 Volvo 940 D24TIC-6cilinder

Fabrikant : 7,9
                                          Boordcomputer : niet aanwezig
                                          Realiteit : 7,39 (gemiddelde over 74.000 km)

Comment

Working...
                                          X