Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Die cijfers die men opgeeft tijdens van die "zuinig-rijden-cursussen" gaan er een beetje vanuit dat de meeste automobilisten toch al een veel te grote motor hebben voor hun rijstijl.
En een motor onder belasting is zuiniger dan onder halve last. Dus zeggen ze van zo vroeg mogelijk op te schakelen in de hoop dat je meer gaat belasten.
Het beste om zuinig te rijden is dat men gewoon naar een kleinere motorisatie gaat die men harder gaat belasten.
Bijna vollast onder maximum koppel.
Zeer grote waarheid.
Ik merk dat bij de Corsa. Dat is een 1400 benzine met 90 pk. Of je daar nu zuinig mee rijdt, of écht goed doortrapt, dat toont zich niet in de verbruikscijfers.
Lancia Ypsilon 1.2 lijkt zich ergens rond de 6,5 liter te settlen, maar daar zitten eigenlijk nog de eerste tientallen kilometers bij waarbij ik 'm wat losgereden heb (dat ding zat echt potdicht). Zes liter moet zeker lukken.
Renault Grand Scenic 1.5 dci (sep 2006 - 106pk - 6v)
5.4 volgens Renault
6.37 volgens Excel over 37.000km gemeten.
(De boordcomputer is optimistisch en onderschat het verbuik met een 5%, hangt per tankbeurt meestal tussen 5.9 - 6.1)
Vorige wagen:
Renault Scenic 1.9dci (sep 2003 - 115pk - 6v)
6.0 volgens Renault
6.46 volgens Excel over 110.000km gemeten
De 1.5 rijdt op zich prima maar de 1.9 reed uiteindelijk beter voor nagenoeg hetzelfde verbruik. Van dat een halve liter lagere normverbruik vind ik in de praktijk niets terug. Ik had beter verwacht.
Laatste tankbeurten toegevoegd op Spritmonitor. M'n auto is echt wel gevoelig aan temperatuur, ik verbruik nu, bij dezelfde rijstijl, toch zo'n kleine halve liter minder.
Comment