Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote verbruikstopic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 12 liter hierzo

    Comment


    • Gisteren hoorde ik op TV (ik dacht KanaalZ/fleettv) vertellen dat je het best volgas versnelt (uiteraard wel vroeg schakelen) om een lager verbruik te hebben. Als je er andere bronnen op naleest, zie je meestal staan dat het gas 3/4 indrukken de beste manier is. Wa iest na? 3/4 lijkt me aannemelijker te zijn dan volgas...

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door mr-e Bekijk Berichten
        Gisteren hoorde ik op TV (ik dacht KanaalZ/fleettv) vertellen dat je het best volgas versnelt (uiteraard wel vroeg schakelen) om een lager verbruik te hebben. Als je er andere bronnen op naleest, zie je meestal staan dat het gas 3/4 indrukken de beste manier is. Wa iest na? 3/4 lijkt me aannemelijker te zijn dan volgas...
        Waar hebben ze dat gezegd? My heroes! Eindelijk wordt het eens goed gezegd. Best volgas optrekken tot je gewenste snelheid. Als je echt zuinig wil zijn kan je zo bijvoorbeeld in 3de doortrekken en dan in 5de zetten en direct cruisen, terwijl je anders 3de, 4de en nog een stuk 5de met halfgas of 3/4 optrekt.
        En wat je ook vaak ziet staan is dat je met een diesel aan 2000rpm moet opschakelen om zuinig te rijden. Je auto op diesel is het zuinigst op z'n toerental van maximum koppel (Nm).

        Comment


        • Bandendruk is van groot belang.

          De gegevens van de constructuur geven de bandendruk aan.

          Waar velen echter geen rekening mee houden:
          1/ in beladen toestand zou men met een hogere bandendruk moeten rijden. ( ongeveer 300gr op de beladen as)
          2/ bij koud en regenachtig weer gaan de banden niet zo fel opwarmen waardoor ze moeilijker aan de vereiste temperatuur komen, de druk in de banden gaat dus te laag blijven -> winterperiode 200gr meer druk geven.

          Zeker in het verleden gaven constructeurs een bandendruk op waarbij het comfort primeerde.
          Als men op circuit gaat rijden met standaard banden pompt men daar 2-300gr meer in dan aangegeven.

          Comment


          • Meestal staat er in de handleiding ook van +200gr te steken als je boven de 160km/u rijdt.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
              En wat je ook vaak ziet staan is dat je met een diesel aan 2000rpm moet opschakelen om zuinig te rijden. Je auto op diesel is het zuinigst op z'n toerental van maximum koppel (Nm).
              Ahwel, dat is op 2000rpm

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
                Ahwel, dat is op 2000rpm
                Iets erboven vaak. En dan nog, als je op dat toerental wil rijden moet je daar niet opschakelen, want dan rijdt je onder dat toerental.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
                  Ahwel, dat is op 2000rpm

                  ... op papier.


                  papier is fout.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                    ... op papier.


                    papier is fout.
                    Op papier is het 1400 rpm
                    Maar daar schakelt de automaat niet

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
                      Op papier is het 1400 rpm
                      Maar daar schakelt de automaat niet

                      In't echt is 2300


                      ofzo

                      Comment


                      • I don't care, ik geef gas, de automaat doet zijn ding, als ik vind dat 'ie vroeger mag schakelen hef ik mijn voetje lichtjes op en hupla 'ie schakelt en ik geef weer gas.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Darl'mat Bekijk Berichten
                          Bandendruk is van groot belang.

                          De gegevens van de constructuur geven de bandendruk aan.

                          Waar velen echter geen rekening mee houden:
                          1/ in beladen toestand zou men met een hogere bandendruk moeten rijden. ( ongeveer 300gr op de beladen as)
                          2/ bij koud en regenachtig weer gaan de banden niet zo fel opwarmen waardoor ze moeilijker aan de vereiste temperatuur komen, de druk in de banden gaat dus te laag blijven -> winterperiode 200gr meer druk geven.

                          Zeker in het verleden gaven constructeurs een bandendruk op waarbij het comfort primeerde.
                          Als men op circuit gaat rijden met standaard banden pompt men daar 2-300gr meer in dan aangegeven.
                          De banden van de saxo krijgen altijd iets meer druk dan opgegeven is, enkel wanneer ik ermee naar de keuring ga, dan is de druk iets minder dan opgegeven
                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                          Comment


                          • Sabine heeft een onzuinigheidspiek tussen 110 en 130 km/u.

                            90 km/u (GPS) op tempomat : 4,2 l / 100 km
                            105 km/u (GPS) op tempomat : 4,6 l / 100 km
                            120 km/u (GPS) op tempomat : 6,1 l / 100 km
                            135 km/u (GPS) op tempomat : 5,7 l / 100 km

                            How the hell is dat mogelijk? En ik zever dus niet, hè, 't is nu al een 2-tal weken dat ik 't onderzoek, en ik kan niet anders dan die conclusie te maken.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                              Sabine heeft een onzuinigheidspiek tussen 110 en 130 km/u.

                              90 km/u (GPS) op tempomat : 4,2 l / 100 km
                              105 km/u (GPS) op tempomat : 4,6 l / 100 km
                              120 km/u (GPS) op tempomat : 6,1 l / 100 km
                              135 km/u (GPS) op tempomat : 5,7 l / 100 km

                              How the hell is dat mogelijk? En ik zever dus niet, hè, 't is nu al een 2-tal weken dat ik 't onderzoek, en ik kan niet anders dan die conclusie te maken.
                              Ik heb die indruk ook bij de MINI
                              Op 90 km/u verbruikt dat 2x niets maar op gewoon CC 126km/uur verbruikt hij redelijk veel .

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                Sabine heeft een onzuinigheidspiek tussen 110 en 130 km/u.

                                90 km/u (GPS) op tempomat : 4,2 l / 100 km
                                105 km/u (GPS) op tempomat : 4,6 l / 100 km
                                120 km/u (GPS) op tempomat : 6,1 l / 100 km
                                135 km/u (GPS) op tempomat : 5,7 l / 100 km

                                How the hell is dat mogelijk? En ik zever dus niet, hè, 't is nu al een 2-tal weken dat ik 't onderzoek, en ik kan niet anders dan die conclusie te maken.
                                zal zo een fysicadink zijn dat je vanaf 130 door je spoilerdinken en zo lichtjes ontsnapt aan de dichtheid van de lucht of zo

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                  Sabine heeft een onzuinigheidspiek tussen 110 en 130 km/u.

                                  90 km/u (GPS) op tempomat : 4,2 l / 100 km
                                  105 km/u (GPS) op tempomat : 4,6 l / 100 km
                                  120 km/u (GPS) op tempomat : 6,1 l / 100 km
                                  135 km/u (GPS) op tempomat : 5,7 l / 100 km

                                  How the hell is dat mogelijk? En ik zever dus niet, hè, 't is nu al een 2-tal weken dat ik 't onderzoek, en ik kan niet anders dan die conclusie te maken.
                                  Reden te meer om 130+ te rijden.

                                  Comment


                                  • Ik heb iets gelijkaardigs, maar dan met lagere snelheden. Heb wel geen boodcomputer, dus kan het niet zo juist nakijken.
                                    Op vele plaatsen mocht je vroeger 90 km/h en zijn de max snelheden (al een tijdje terug) verlaagd naar 70 km/h.
                                    Wel, sinds die lager snelheid doe ik gemiddeld 80 km minder met een volle tank!
                                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                      Ik heb iets gelijkaardigs, maar dan met lagere snelheden. Heb wel geen boodcomputer, dus kan het niet zo juist nakijken.
                                      Op vele plaatsen mocht je vroeger 90 km/h en zijn de max snelheden (al een tijdje terug) verlaagd naar 70 km/h.
                                      Wel, sinds die lager snelheid doe ik gemiddeld 80 km minder met een volle tank!
                                      je rijdt in 4des ipv in 5des? ( dus 90 in 5des en nu 70 in 4des )

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door kleinen_joris Bekijk Berichten
                                        je rijdt in 4des ipv in 5des? ( dus 90 in 5des en nu 70 in 4des )
                                        Toch niet, beide in 5de! (ik rij in 5de vanaf ongeveer 60 km/h)
                                        Ik heb al ondervonden dat ik met de saxo het minste verbruik tussen 90 en 110 km/h
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                        Comment


                                        • Ja. komt wel vaker voor. Ik heb ook die indruk bij de mijne. (hoewel ik dat niet precies kan controleren wegens geen bc).

                                          Zal wel te maken hebben met een aantal parameters. Heb m'n hoofd er ook al over gebroken.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X