Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Gisteren hoorde ik op TV (ik dacht KanaalZ/fleettv) vertellen dat je het best volgas versnelt (uiteraard wel vroeg schakelen) om een lager verbruik te hebben. Als je er andere bronnen op naleest, zie je meestal staan dat het gas 3/4 indrukken de beste manier is. Wa iest na? 3/4 lijkt me aannemelijker te zijn dan volgas...
Gisteren hoorde ik op TV (ik dacht KanaalZ/fleettv) vertellen dat je het best volgas versnelt (uiteraard wel vroeg schakelen) om een lager verbruik te hebben. Als je er andere bronnen op naleest, zie je meestal staan dat het gas 3/4 indrukken de beste manier is. Wa iest na? 3/4 lijkt me aannemelijker te zijn dan volgas...
Waar hebben ze dat gezegd? My heroes! Eindelijk wordt het eens goed gezegd. Best volgas optrekken tot je gewenste snelheid. Als je echt zuinig wil zijn kan je zo bijvoorbeeld in 3de doortrekken en dan in 5de zetten en direct cruisen, terwijl je anders 3de, 4de en nog een stuk 5de met halfgas of 3/4 optrekt.
En wat je ook vaak ziet staan is dat je met een diesel aan 2000rpm moet opschakelen om zuinig te rijden. Je auto op diesel is het zuinigst op z'n toerental van maximum koppel (Nm).
De gegevens van de constructuur geven de bandendruk aan.
Waar velen echter geen rekening mee houden:
1/ in beladen toestand zou men met een hogere bandendruk moeten rijden. ( ongeveer 300gr op de beladen as)
2/ bij koud en regenachtig weer gaan de banden niet zo fel opwarmen waardoor ze moeilijker aan de vereiste temperatuur komen, de druk in de banden gaat dus te laag blijven -> winterperiode 200gr meer druk geven.
Zeker in het verleden gaven constructeurs een bandendruk op waarbij het comfort primeerde.
Als men op circuit gaat rijden met standaard banden pompt men daar 2-300gr meer in dan aangegeven.
En wat je ook vaak ziet staan is dat je met een diesel aan 2000rpm moet opschakelen om zuinig te rijden. Je auto op diesel is het zuinigst op z'n toerental van maximum koppel (Nm).
I don't care, ik geef gas, de automaat doet zijn ding, als ik vind dat 'ie vroeger mag schakelen hef ik mijn voetje lichtjes op en hupla 'ie schakelt en ik geef weer gas.
De gegevens van de constructuur geven de bandendruk aan.
Waar velen echter geen rekening mee houden:
1/ in beladen toestand zou men met een hogere bandendruk moeten rijden. ( ongeveer 300gr op de beladen as)
2/ bij koud en regenachtig weer gaan de banden niet zo fel opwarmen waardoor ze moeilijker aan de vereiste temperatuur komen, de druk in de banden gaat dus te laag blijven -> winterperiode 200gr meer druk geven.
Zeker in het verleden gaven constructeurs een bandendruk op waarbij het comfort primeerde.
Als men op circuit gaat rijden met standaard banden pompt men daar 2-300gr meer in dan aangegeven.
De banden van de saxo krijgen altijd iets meer druk dan opgegeven is, enkel wanneer ik ermee naar de keuring ga, dan is de druk iets minder dan opgegeven
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Sabine heeft een onzuinigheidspiek tussen 110 en 130 km/u.
90 km/u (GPS) op tempomat : 4,2 l / 100 km
105 km/u (GPS) op tempomat : 4,6 l / 100 km
120 km/u (GPS) op tempomat : 6,1 l / 100 km
135 km/u (GPS) op tempomat : 5,7 l / 100 km
How the hell is dat mogelijk? En ik zever dus niet, hè, 't is nu al een 2-tal weken dat ik 't onderzoek, en ik kan niet anders dan die conclusie te maken.
How the hell is dat mogelijk? En ik zever dus niet, hè, 't is nu al een 2-tal weken dat ik 't onderzoek, en ik kan niet anders dan die conclusie te maken.
Ik heb die indruk ook bij de MINI
Op 90 km/u verbruikt dat 2x niets maar op gewoon CC 126km/uur verbruikt hij redelijk veel .
zal zo een fysicadink zijn dat je vanaf 130 door je spoilerdinken en zo lichtjes ontsnapt aan de dichtheid van de lucht of zo
Ik heb iets gelijkaardigs, maar dan met lagere snelheden. Heb wel geen boodcomputer, dus kan het niet zo juist nakijken.
Op vele plaatsen mocht je vroeger 90 km/h en zijn de max snelheden (al een tijdje terug) verlaagd naar 70 km/h.
Wel, sinds die lager snelheid doe ik gemiddeld 80 km minder met een volle tank!
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Ik heb iets gelijkaardigs, maar dan met lagere snelheden. Heb wel geen boodcomputer, dus kan het niet zo juist nakijken.
Op vele plaatsen mocht je vroeger 90 km/h en zijn de max snelheden (al een tijdje terug) verlaagd naar 70 km/h.
Wel, sinds die lager snelheid doe ik gemiddeld 80 km minder met een volle tank!
je rijdt in 4des ipv in 5des? ( dus 90 in 5des en nu 70 in 4des )
je rijdt in 4des ipv in 5des? ( dus 90 in 5des en nu 70 in 4des )
Toch niet, beide in 5de! (ik rij in 5de vanaf ongeveer 60 km/h)
Ik heb al ondervonden dat ik met de saxo het minste verbruik tussen 90 en 110 km/h
Comment