Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Na verloop van tijd verlies je PK's, kan je dit oplossen ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Na verloop van tijd verlies je PK's, kan je dit oplossen ?

Ik weet niet hoeveel procent per jaar we gemiddeld kunnen nemen maar het is wel een feit dat een wagen die bv in 1985 200PK had er nu een heel pak minder zal hebben.
    170?
    150?
    130?

Hoe komt dit eigelijk en wat kan je er aan doen ?

Is er een manier om die wagen van '85 terug op zijn originele 200PK te krijgen

Motor opnieuw bouwen.

Maar of je terug 200pk zal hebben weet ik niet zeker...

Comment

Dat er vermogen verloren wordt is geen vast gegeven.

Goed onderhoud kan veel verhelpen.

En als je terug het originele vermogen wilt zal je grondig moeten reviseren

Comment

(200pk 1985==>Lancia Thema?)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
          (200pk 1985==>Lancia Thema?)
          nee, gewoon een fictief voorbeeld. Je mag er ook 1989 en 150PK van maken ;-)
          Ik vroeg mij gewoon af of daar iets aan te doen is

Comment

onderhoud (in de breedste zin van het woord)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
              onderhoud (in de breedste zin van het woord)
              voila, en dan is het bijlange niet gezegd dat een motor nog maar één pk verloren heeft te zijn.

Comment

het is helemaal niet gezegd dat een motor zo snel z'n paardjes verliest, en zeker niet daarom een vast percentage op jaarlijkse basis. Een motor van '85 kan ook nog nieuw zijn, alles hangt van het onderhoud en het aantal kilometers dat een blok al gelopen heeft af....

Je kan eens een heel aantal onderdelen vervangen (groot onderhoud waarbij vooral bougies en luchtfilter wel wat aan de motorloop en het 'vrij ademen' doen, injectoren, ...), maar of dat effectief een invloed heeft op het vermogen valt nog te bezien. En anders moet je een compressietest doen, dat geeft in veel gevallen een goede indicatie van de interne staat van de motor. En indien je compressie véél te laag is -> revisie. Maar zo'n test geeft ook geen 100% zekerheid...

Merk je dat je vermogen kwijt bent? Of ga je er maar veralgemenend van uit dat dat bij elke oudere wagen het geval is?
                Mijn wagen is van 1986, motor is zover ik weet nog nooit open geweest en heeft ondertussen bijna 180k gelopen, als ik de kilometerteller mag geloven tenminste. Meer kan dus ook, uiteraard. Ik heb 'm nog niet op de rollen gezet maar het zou me enigszins verwonderen als dat blok al 10% of meer van z'n vermogen verloren is.

Comment

Onze Espace van 1991 met 515.000km haalt trouwens nog steeds zijn opgegeven topsnelheid, dus als die opgegeven snelheid klopt heeft ie nog geen enkele pk verloren

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                    Onze Espace van 1991 met 515.000km haalt trouwens nog steeds zijn opgegeven topsnelheid, dus als die opgegeven snelheid klopt heeft ie nog geen enkele pk verloren
                    kun je enkel achterhalen op de testbank

Comment

De manier waarop er met de wagen gereden is doet ook heel veel. Je hebt van die achterlijke mensen die een koude dieselmotor onmiddellijk beginnen afjakkeren. Van zo'n motor moet je niet verwonderd zijn dat hij jaarlijks vele procenten van zijn vermogen verliest om nog maar te zwijgen over de rest die ook veel sneller verslijt.

Een motor die veel korte ritjes doet zal ook veel sneller vermogen verliezen dan een motor waarmee veel autosnelweg wordt gedaan.

Een motor met meer cilinderinhoud zal volgens mij ook minder snel vermogen verliezen omdat die sterker gemaakt zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eland-Runner Bekijk Berichten
                        kun je enkel achterhalen op de testbank
                        Als de topsnelheid gehaald wordt is er geen vermogensverlies, aangezien je al je vermogen nodig hebt voor de topsnelheid. Tenzij je heel je overbrengingsverhouding uitrijdt, maar die kans is relatief klein.

Testbank is dan niet nodig

Comment

Ik dacht dat je pk's bijwon, zeker met een turbomotor : )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Izzy Bekijk Berichten
                            Ik dacht dat je pk's bijwon, zeker met een turbomotor : )
                            Ja, jouw golf heeft nu MINSTENS 180pk. MINSTENS.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                              Als de topsnelheid gehaald wordt is er geen vermogensverlies, aangezien je al je vermogen nodig hebt voor de topsnelheid. Tenzij je heel je overbrengingsverhouding uitrijdt, maar die kans is relatief klein.

Testbank is dan niet nodig
                              Mazda tikt ook nog z'n theoretische top aan

Edith zegt dat de pug daar veel meer last mee heeft.

Comment

Vermogen = koppel x toeren
                                Grootste reden tot vermogenverlies is vaak afzetting aan zuigerkop in cilinder. Te mak gereden over lange periode. Dit remt hogere toeren af, omdat zuiger iets verder komt bij hogere toeren. Lagere toeren = lager vermogen.

needless to say ... dat sommige mensen dit nooit merken, aangezien ze nooit hun topvermogen gevoeld hebben.

Spreekt NIET in voordeel van zware blokken, omdat lichte blokjes vaak "hoogtoerig bereden" zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
                                  Vermogen = koppel x toeren
                                  Grootste reden tot vermogenverlies is vaak afzetting aan zuigerkop in cilinder. Te mak gereden over lange periode. Dit remt hogere toeren af, omdat zuiger iets verder komt bij hogere toeren. Lagere toeren = lager vermogen.

needless to say ... dat sommige mensen dit nooit merken, aangezien ze nooit hun topvermogen gevoeld hebben.

Spreekt NIET in voordeel van zware blokken, omdat lichte blokjes vaak "hoogtoerig bereden" zijn.
                                  dus als ik 100Nm koppel heb bij 7200 toeren heb ik 720.000pk

Zalig

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                                    dus als ik 100Nm koppel heb bij 7200 toeren heb ik 720.000pk

Zalig
                                    Wacht tis in watt blijkbaar, dus nog delen door 736

Dan komt het op 97, zou nog kunnen kloppen dan

Comment

P(kW) = M x n / 9549

= 100 x 7200 / 9549 = 75 kW = 102 pk.

7200 toeren ... M? Ferrari? met 100Nm ... zeer fictieve combinatie

Ik heb 105pk aan 3800 toeren = 194 Nm koppel.
                                      Last edited by ; 01/02/2010, 08:27.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
                                        P(kW) = M x n / 9549

= 100 x 7200 / 9549 = 75 kW = 102 pk.

7200 toeren ... M? Ferrari? met 100Nm ... zeer fictieve combinatie
                                        M = molair en n = aantal mol?

Beetje uitleg en de juiste symbolen zou helpen.

Comment

Working...
                                        X