Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Kleine anekdote over Hiroshima:
de stad was samen met Nagasaki vreemdgenoeg gespaard gebleven van de massale bombardementen die de Amerikanen op de meeste grote Japanse steden uitvoerden. Tokyo bijvoorbeeld lag ook quasi plat, zonder gebruik van een A-bomb, maar dat beseffen de meeste buitenlanders niet.
Die ochtend op 6 augustus 1945 in Hiroshima was er alweer een bomalarm geslagen en was iedereen gaan schuilen. Loos alarm, zo bleek algauw. De mensen gingen terug naar hun dagtaken en de kinderen vertrokken naar school. Een uur later was er een flits en dan niets meer.
De extreme hitte duurde maar enkele seconden, maar was voldoende om quasi alles binnen een straal van enkele kilometers letterlijk met de grond gelijk te maken. Hieronder enkele souveniertjes:
Hiroshima is een stad zoals alle andere in Japan, maar het museum (1 euro toegang) is een van de hoogtepunten van mijn Japanreis.
Ook het tempeleilandje Miyajima enkele kilometers verder, is prachtig. Zolang je tenminste, zoals ons op weg naar de top van Mt. Misen, niet aangevallen wordt door apen.
Aangevallen door apen op Miyajima, het tempeleilandje voor Hiroshima.
Miyajima!! Was de naam van dat eilandje vergeten. Dat was ook één van de mooiste plekken waar we geweest zijn. De apen waren idd lastig, maar ik herinner me dat je daar bij laag water de oesters kon plukken. Als ik het goed herinner was er daar een tempel (of klooster) met een brug waar je nooit op een deftige manier zou over raken, zo steil.
Hiroshima, en dan het museum op zich, heeft me ook diep geraakt. In dat park waar die grote kraanvogel staat lagen wel duizenden kraanvogeltjes (in origami weliswaar..) en daar hing een verhaal aan vast, nml: een meisje met de gevolgen van de atoombom wou nog 1000 kraanvogeltjes maken voor ze stierf. Dat is haar niet gelukt en nu maakt iedereen kraanvogeltjes om haar werk "af" te maken. Hallucinant was dat...
1000 kraanvogeltjes maken zou geluk brengen. Ze dacht dat ze zou genezen als ze dat kon volmaken. Nu worden alle toeristen nog altijd aangemaand om zo'n kraanvogeltjes te maken. Van over de hele wereld worden die dingen nog steeds naar ginder verzonden, waar de mooiste verzameld worden in deze kotjes, rondom het standbeeld van het meisje.
1000 kraanvogeltjes maken zou geluk brengen. Ze dacht dat ze zou genezen als ze dat kon volmaken. Nu worden alle toeristen nog altijd aangemaand om zo'n kraanvogeltjes te maken. Van over de hele wereld worden die dingen nog steeds naar ginder verzonden, waar de mooiste verzameld worden in deze kotjes, rondom het standbeeld van het meisje.
Cool!!! Die kottekes stonden er toen nog niet, ze lagen overal rond.
Ik wil je nog eens zeggen dat ik echt wel geniet van uw beelden, ze roepen mooie herinneringen bij me op! Blijven posten aub...
Voorlopig komt er niet zoveel bij. Ik zit een week in België. Daarna hopelijk een van de hoogste rollercoasters ter wereld, al ligt het ding vaker stil dan het actief is. In november dan hopelijk wat herfstlandschapjes, in december waarschijnlijk een skitripje in Hokkaido en dan is't gedaan met mijn Japans avontuur.
Na mijn terugkeer naar Nagashima Spaland geweest, een pretpark met een van de spectaculairste rollercoasters ter wereld: Steel Dragon 2000. Had tot voor een paar jaar enkele records (hoogste, snelste en langste) op zijn naam staan. De fabricant is eraan failliet gegaan (wegens de stijgende metaalprijs).
Wij waren nogal enthousiast aangezien we het ding al vaak int passeren op de autosnelweg gezien hadden. Daarmee dat het de eerste attractie was die we die ochtend deden. Niet echt slim als je de avond voordien nog in de whiskys gezeten hebt. Die 100m diepe afdaling toch nogal onderschat
Er stond ook een houten rollercoaster. Volgens Wikipedia kunnen er enkele duizenden huizen gebouwd worden met het hout dat hierin steekt.
Comment