Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Brandstofprijzen (Benzine/Diesel/LPG/...) 2

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
    Dat is toch normaal?!

Eerst de mensen massaal pushen richting dieselwagen wegens zogezegd de beter koop en daarna alle prijzen omhoog jagen
    sorry, mensen laten zich pushen
    = kuddegedrag

ik reed nog nooit met diesel

Comment

• De energie-inhoud van benzine is ongeveer 32 MJ/liter of 47 MJ/kg. Dat komt overeen met 8,9 kWh energie per liter.

De energie-inhoud van diesel is iets hoger dan die van benzine en bedraagt ongeveer 36 MJ per liter of 44 MJ per kg, dat komt overeen met 10 kWh per liter.

Diesel bevat 12% meer energie en zou dus tot 12% duurder moeten zijn dan benzine, om de vrije keuze te hebben tussen diesel en benzine... (zodat hij daadwerkelijk ook evenveel zou kosten in verbruik...)

Waar ik geen probleem mee zou hebben: (Huidige pompprijs): diesel: € 1,40/l benzine € 1,23/l (te verlagen)
      Last edited by ; 19/11/2011, 17:38.

Comment

• En nu we op een punt gaan komen dat de benzine wagen terug aantrekkelijker gaat worden, gaat de staat ook hier zijn graantje meepikken door de BIV van benzine wagens te verhogen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
          Waar ik geen probleem mee zou hebben: (Huidige pompprijs): diesel: € 1,40/l benzine € 1,23/l (te verlagen)
          Huh?!

Ik zou daar ook geen problemen mee hebben maar ik denk dat het tegen volgend jaar eerder € 1,80 / L gaat zijn voor diesel én benzine

Comment

Huh?!

Ik zou daar ook geen problemen mee hebben maar ik denk dat het tegen volgend jaar eerder € 1,80 / L gaat zijn voor diesel én benzine
            Om te beginnen naar de 2 Euro voor beiden, dan stillekes naar de 3 Euro, het volk zag dat het goed was

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door magnum Bekijk Berichten
              Om te beginnen naar de 2 Euro voor beiden, dan stillekes naar de 3 Euro, het volk zag dat het goed was
              Ik vrees het ook... zodat de mensen wel verplicht gaan worden om elektrisch te gaan rijden

Tegen dan zal de BIV van zo'n strijkijzer ook niet meer nul zijn

Comment

Huh?!

Het gaat om die 12% energieverschil, die niet terug te vinden is in de prijs...

Niet de prijs zelf, leukerd ;-)

Comment

Ik vrees het ook... zodat de mensen wel verplicht gaan worden om elektrisch te gaan rijden

Tegen dan zal de BIV van zo'n strijkijzer ook niet meer nul zijn
                  Elektrisch rijden : tuurlijk datte, de elektriciteit heeft nog nooit zo goedkoop gestaan en het netwerk heeft er nog nooit zo goed voorgestaan.
                  Kabelbranden here we come!
                  Antwerpen (vanuit Gent) : here we not come!

Flinstone-karren gaan de oplossing worden (want paarden kosten ook stukken van mensen)

Comment

• Ondanks die stijgende prijzen gaan de mensen blijkbaar niet minder rijden , de files worden helemaal niet korter, tegendeel zelfs. Dus papa staat heeft hier een gewaarborgd inkomen waarom zouden ze daar ook maar iets aan veranderen.
                    Als ik maar weer eens op de Brusselse ring in de file sta denk ik maar al te vaak: hoe crisis? waar crisis? welke crisis?
                    Nu doe ik noodgedwongen nog dagelijks bijna 100 km woon/werkverkeer omdat mijn vriendin zo nodig ver van ons werk wil wonen (zij doet er dus evenveel en we kunnen niet samen rijden want zij dagploeg en ik 2-ploegen).
                    Maar stilaan zie ik het niet meer zitten om dit nog verder te blijven doen. Als de diesel aan 1,5 euro (aan de pomp, niet de officiële prijs) komt, hou ik het voor bekeken.
                    En aangezien mijn vriendin verhuizen niet ziet zitten gaat het exit vriendin worden .
                    Of hoe de brandstofprijs je relatie kan schaden .

Comment

• mensen gaan wel minder rijden

Comment

• Der gaat morgen 3,9 cent van de dieselprijs...
                        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                          Der gaat morgen 3,9 cent van de dieselprijs...
                          Goeie timing
                          2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

• Het was alleszins plezanter tanken toen de auto'tjes van Google passeerden ;-)
                            ruim 21 cent goedkoper dan vandaag; ongeveer 15 € verschil op een bakske naft....

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                              Ale, d'r gaat dan toch nog eens af.
                              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
                                Elektrisch rijden : tuurlijk datte, de elektriciteit heeft nog nooit zo goedkoop gestaan en het netwerk heeft er nog nooit zo goed voorgestaan.
                                Kabelbranden here we come!
                                Antwerpen (vanuit Gent) : here we not come!

Flinstone-karren gaan de oplossing worden (want paarden kosten ook stukken van mensen)
                                Elektrisch rijden is wel het goedkoopst momenteel.
                                En wat afstanden betreft, volledig elektrische wagens hebben daarvoor natuurlijk een groot nadeel.
                                Maar iets als een Opel Ampera / Chevrolet Volt kan daarvoor wel handig zijn.
                                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door i386DX Bekijk Berichten
                                  Het was alleszins plezanter tanken toen de auto'tjes van Google passeerden ;-)
                                  ruim 21 cent goedkoper dan vandaag; ongeveer 15 € verschil op een bakske naft....

En het kan nog goedkoper zelfs!

2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    mensen gaan wel minder rijden
                                    Ik merk daar toch niks van........

Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                                    Er is weer hoop voor mijn vriendin, dat de kost van het woonwerkverkeer onze relatie niet opblaast. Al zal het uitstel van executie zijn vrees ik. Die diesel (en ook de benzine) gaan sowieso verder stijgen . Daar durf ik geld op inzetten .
                                    Ga toch maar eens op zoek naar een nieuwe zuinige en leuke auto, tips welkom denk zelf aan DS3 1,6 e-Hdi met 112pk en 99 gr CO.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                                      De energie-inhoud van benzine is ongeveer 32 MJ/liter of 47 MJ/kg. Dat komt overeen met 8,9 kWh energie per liter.

De energie-inhoud van diesel is iets hoger dan die van benzine en bedraagt ongeveer 36 MJ per liter of 44 MJ per kg, dat komt overeen met 10 kWh per liter.

Diesel bevat 12% meer energie en zou dus tot 12% duurder moeten zijn dan benzine, om de vrije keuze te hebben tussen diesel en benzine... (zodat hij daadwerkelijk ook evenveel zou kosten in verbruik...)

Principieel goed idee, maar je vergeet te compenseren voor CO2, NOx en fijn stof.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
                                        Principieel goed idee, maar je vergeet te compenseren voor CO2, NOx en fijn stof.
                                        Moet het verschil nog groter zijn, of juist niet ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door V-zesserke Bekijk Berichten

Er is weer hoop voor mijn vriendin, dat de kost van het woonwerkverkeer onze relatie niet opblaast. Al zal het uitstel van executie zijn vrees ik. Die diesel (en ook de benzine) gaan sowieso verder stijgen . Daar durf ik geld op inzetten .
                                          Ga toch maar eens op zoek naar een nieuwe zuinige en leuke auto, tips welkom denk zelf aan DS3 1,6 e-Hdi met 112pk en 99 gr CO.

Met wat doe je de kilometers nu? bijna 100 per dag, wat is dat? 450 per week? 1800 per maand? Met een zuinige diesel is dat toch perfect te betalen? 1800km x 5,5 liter x 1.38 euro (al tank ik diesel aan 1.32 in de Shell hier) = +- 135 euro. Ik maak hier zeker uw rekening niet, maar ik denk dat veel mensen een veelvoud aan dat bedrag per maand opstoken...
                                          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Working...
                                          X