Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Brandstofprijzen (Benzine/Diesel/LPG/...) 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Aangezien ik zelf nu recent een diesel heb, ga ik ook eens V-Power tanken voor een tijdje, en daarna de "gewone" diesel. Eens zien of ik verschil merk. V-Power zal gewoon meer (of betere) additieven bevatten denk ik?

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
      Ik weet 1 ding..nl dat ik met Shell meer km's kan afmalen dan met enig ander kwaliteitsmerk(shell V-power 9,geloof het of niet ..
      Je zult inderdaad meer km's kunnen rijden, maar of dat het aantal km's die je extra kunt rijden opweegt tegen de prijs van V-power betwijfel ik.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Bouver Bekijk Berichten
        Je zult inderdaad meer km's kunnen rijden, maar of dat het aantal km's die je extra kunt rijden opweegt tegen de prijs van V-power betwijfel ik.
        Tjah,dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken,ik riskeer het gewoon niet van bij die datsen en/of andere witte pompen te tanken,er is e en spreekwoord:gierigheid bedriegt de wijsheid..reeds meerdere malen aan de lijve ondervonden,maar zoals gezegd,iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken

        Comment


        • ik heb V power geprobeerd en de goedkoopste dat ik kon vinden, merkte niet echt een verschil.
          beste dat ik haal was 1100-1200km met 40liter.

          ik kreeg verbeteringen toen ik er 0,15% aceton bij deed, maar daarna met gewoon tanken bleef het ook goed. dus dit had enkel een reinigende werking.
          daarom kan Vpower in het begin ook ineens een stuk beter zijn. volgens mij zitten er reinigende addetieven in voor de injectoren.
          na een hele tijd Vpower rijden zou je eens een tank gewone moeten proberen. volgens mij blijft die dan 'even' hetzelfde voordat die erna langzaam aan weer gaat inhouden (vervuiling injectoren, motor, uitlaat ...)

          Comment


          • Is eigenlijk om de tankbeurt switchen tussen gewone en V-Power geen goeie mix? Of doe je dat best niet?

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
              Tjah,dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken,ik riskeer het gewoon niet van bij die datsen en/of andere witte pompen te tanken,er is e en spreekwoord:gierigheid bedriegt de wijsheid..reeds meerdere malen aan de lijve ondervonden,maar zoals gezegd,iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken
              D'r is een groot verschil tussen gaan tanken bij een "witte pomp" en de gewone brandstof tanken ipv de premium variant bij dezelfde merkpomp he.
              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                Octaan gehalte??
                Het gaat over diesel he.

                Op financieel vlak is het aller sinds een heel verschil, ik heb bij Shell sinds eind 2010 niet meer zo goedkoop getankt als nu bij Esso.


                Ik merkte in het verleden al een serieus verschil tussen de V-Power diesel en de gewone diesel bij Shell.
                ohw ok, diesel, sorry had even niet opgelet.
                ja knapt dat je dat merkt, zeker doen dat, niks mis mee hoor.

                hier in schaarbeek/evere zijn de onbemande shells altijd goedkoopste, is precies echt regionaal.

                succes

                Comment


                • Net wat luc m3 zegt,ik zou het ook niet riskeren bij een witte pomp te tanken.
                  Maar doe je dat wel, ieder zijn ding he.
                  Ik wist op voorhand dat een wagen veel geld koste , dus liever kwaliteit voor mijn wagen zoveel het kan.
                  Tank nu altijd super 98 in mijn atmosferisch motorke,gezien ik vrij weinig rijd en hij is toch net IETS sneller op het gewenste toerental.
                  (stationair draaien) tov super 95 , dit werd me trouwens ook aangeraden bij door een zeer ervaren mecanicien,
                  die naast mecanicien ook in de autowereld zelf zit (kent nogal wat van ontwikkelingen die nog niet in personen wagens zitten)
                  Nu dit was ook op vraag wat het ideaalste/beste was wat ik kon doen voor mijn wagen en dan zou 98 net wat beter zijn.
                  En dan zit ik er niet mee in 1.71/liter te betalen (ondanks het 1.20 euro belastingen/liter zijn dan)

                  Je moet wat over hebben voor het beste wegennet van Europa idd


                  Oja met shell kon ik vroeger (super 95) ook meer km doen dan bv lukoil (witte pomp )

                  Comment


                  • Ik hoor zo vaak dat er geen grote verschillen in verbruik kunnen zijn tussen brandstoffen van verschillende merken.
                    Nu de cijfers:
                    Diesel Shell, verbruik > 6 liter
                    Diesel V-Power, verbruik 5,5 liter
                    Diesel Esso, verbruik na 200 km 5 liter
                    (gemeten op boordcomputer)
                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                    Comment


                    • tanken op dezelfde buitentemperatuur opgereden?
                      regen of geen regen?
                      exact evenveel snelweg?
                      tegenwind, wind mee??

                      kleine factoren die allemaal een invloed hebben hoor. zomaar 1 tank leegrijden en gaan oordelen...
                      ook als je ineens op het verbruik gaat letten, ga je vanzelf zuiniger rijden.

                      ik heb destijds een paar tanken verschillend gereden, afhankelijk waar ik bijna zonder diesel viel, ging ik tanken.
                      ik reed elke dag 266km voor het werk, zelfde traject, zelfde uren, nagenoeg zelfde weersomstandigheden. ik merkte amper verschil. ik had alleen verschil toen ik er eens aceton bij deed. had verschil als ik andere banden stak, GROOT verschil toen men motor nieuwe olie kreeg....

                      eerste verbruik 3,99liter/100km, heb toen mijn 195 banden gewisseld voor 175 bandjes.
                      volgende verbruik 3,79L.
                      tankbeurt erna nog steeds 3,79L/100km (46liter op 1219km). hier gemerkt dat de motorolie ver op was.
                      heb toen nieuwe motorolie in de auto gedaan, volgende tank 3,63L (5% zuiniger met nieuwe motorolie). heb er toen 0,15% aceton in gedaan
                      gevolg van de aceton, heb 1035km gereden met 35liter (met die aceton erin): verbruik dus 3,43L nu

                      de auto zou naar schijnt ook vlotter moeten rijden met die aceton. niet direct gemerkt, wel ging het verbruik omhoog doordat ik meer begon door te trekken (verbruik richting 3,8 a 4,1L)

                      tank erna met aceton 3,43L
                      iemand raadde aan dat de aceton éénmalig een reinigende werking had, dus gestopt met aceton:
                      verbruiken van de volgende tanken: 3,46L (dus zonder aceton), 3,48L, 3,84L

                      toen ben ik kortere ritjes gaan rijden naar station (niet meer woon werkverkeerd) en ging het verbruik geleidelijk naar 4 a 4,5L

                      ik heb redelijk veel getest, reed ALTIJD met dezelfde rijstijl, en merkte dus niet echt verschillen op van verschillende tankstations.
                      wat wel merkbaar is:
                      -of de motor onderhoud heeft gehad
                      -staat en druk van de banden

                      geen invloed:
                      -merk diesel
                      -aceton of niet (één keer de injectoren gereinigd zijn, had ik geen merkbare invloed meer van de aceton).

                      nu kan ik echt niet meer vergelijken aangezien ik geen dezelfde ritten meer doen. de ene keer meer naar station,d e andere keer eens op de autosnelweg, dan eens naar de kust. verschillende rijstijl = verschillend verbruik.

                      Comment


                      • Altijd dezelfde ritten naar het werk en terug.
                        Ik oordeel nu ook nog niet, ik stel alleen vast wat het verbruik momenteel is.
                        En zou het verbruik nog even hoog zijn bij de Esso als bij Shell, dan nog doe ik mijn voordeel, want Esso Bruno is goedkoper dan dat Shell station waar ik normaal gezien altijd ga (maar dit was de laatste keer gesloten wegens verbouwingen).

                        Zo lang ik Shell V-Power getankt heb lag mijn gemiddeld verbruik op boordcomputer altijd tussen 5,5 en 5,7 ongeacht de andere omstandigheden.
                        Bandendruk, met of zonder airco, nieuwe olie, ... het maakt allemaal niks uit.


                        Het echte verbruik ligt trouwens steeds zo'n 0,3 liter hoger dan het verbruik volgens de boordcomputer.
                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                        Comment


                        • als je cijfers goed bijhoud voor langere tijd zie je duidelijk verschil tussen zomer en winter, winter is hoger verbruik

                          Comment


                          • Ik hou mijn verbruik al bij van als ik de wagen gekocht heb.
                            Deed dat ook al bij mijn vorige auto.

                            Ik maak daarvoor gebruik van de site autoverbruik.nl
                            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                              Ik hou mijn verbruik al bij van als ik de wagen gekocht heb.
                              Deed dat ook al bij mijn vorige auto.

                              Ik maak daarvoor gebruik van de site autoverbruik.nl
                              spritmonitor is ook een optie, doe het ook. je kan er ook alle andere kostne ingeven en (geschatte )afschrijven laten berekenen zodat je een km kost krijgt in totaal...


                              ik maak maar 7 a 8k per jaar, dus iets hogere kost per km daardoor... maar echt ongelofelijk. 50 cent per km zit ik aan!!! Ramp.

                              Comment


                              • Zo ver ga ik niet in mijn berekeningen.
                                Ik zit momenteel aan iets boven de 10k per jaar, wat ook nog niet zo veel is.
                                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door bjorncoupe Bekijk Berichten
                                  Net wat luc m3 zegt,ik zou het ook niet riskeren bij een witte pomp te tanken.
                                  Maar doe je dat wel, ieder zijn ding he.
                                  Ik wist op voorhand dat een wagen veel geld koste , dus liever kwaliteit voor mijn wagen zoveel het kan.
                                  Tank nu altijd super 98 in mijn atmosferisch motorke,gezien ik vrij weinig rijd en hij is toch net IETS sneller op het gewenste toerental.
                                  (stationair draaien) tov super 95 , dit werd me trouwens ook aangeraden bij door een zeer ervaren mecanicien,
                                  die naast mecanicien ook in de autowereld zelf zit (kent nogal wat van ontwikkelingen die nog niet in personen wagens zitten)
                                  Nu dit was ook op vraag wat het ideaalste/beste was wat ik kon doen voor mijn wagen en dan zou 98 net wat beter zijn.
                                  En dan zit ik er niet mee in 1.71/liter te betalen (ondanks het 1.20 euro belastingen/liter zijn dan)

                                  Je moet wat over hebben voor het beste wegennet van Europa idd


                                  Oja met shell kon ik vroeger (super 95) ook meer km doen dan bv lukoil (witte pomp )
                                  98 is gewoon iets klopvaster dan 95 wat er op neer komt dat uw ECU meer vervroeging kan geven tot op de klopgrens. Dit heeft mogelijk iets meer vermogen als gevolg omdat de maximum verbrandingsdruk op een gunstiger punt valt dan wanneer hij later ontsteekt. Op school heeft onze Formula Student wagen ook een cilinderdruksensor in de cilinderkop zitten. Zo kan bij het mappen het drukverloop bekeken worden en dus ook het beste moment voor ontsteking bepaald worden

                                  Wat de invloed op uw stationair toerental is, geen idee. Mijn auto draait altijd op dezelfde lpg of benzine en soms draait die stabieler dan anders. dus door dat wisselend gedrag kan ik alvast niet zeggen dat hij beter op 98 zou draaien (moest ik dat tanken)

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                                    98 is gewoon iets klopvaster dan 95 wat er op neer komt dat uw ECU meer vervroeging kan geven tot op de klopgrens. Dit heeft mogelijk iets meer vermogen als gevolg omdat de maximum verbrandingsdruk op een gunstiger punt valt dan wanneer hij later ontsteekt. Op school heeft onze Formula Student wagen ook een cilinderdruksensor in de cilinderkop zitten. Zo kan bij het mappen het drukverloop bekeken worden en dus ook het beste moment voor ontsteking bepaald worden

                                    Wat de invloed op uw stationair toerental is, geen idee. Mijn auto draait altijd op dezelfde lpg of benzine en soms draait die stabieler dan anders. dus door dat wisselend gedrag kan ik alvast niet zeggen dat hij beter op 98 zou draaien (moest ik dat tanken)
                                    Om vermogen is het mij , totaal niet te doen , zou ook wat onnozel zijn met een atmosferisch blokje met iets meer dan 100 pk .
                                    Dingen die mij altijd opvallen is dat hij altijd wat zuiniger loopt met 98 tov 95 (niet om het verschil in prijs te verantwoorden).
                                    Maar aanwezig is het wel,en dat ie net wat sneller op het gewenste stationair is kan ik ook niet verklaren.
                                    Maar ik merk dat de motor net wat soepler is tov 95 en dan is het mij dat geld wel waard (als ik zo weinig rijd dan )

                                    Comment


                                    • veel hangt van de compressie af.

                                      een motor met een compressie van rond de 10 zou eigenlijk al met meer dan 98 oktaan moeten rijden om niet te pingelen. doe je daar 95 in, dan pingeld die motor voor gek, de computer merkt dit aan de pingelsensor, stuurt de inspuiting en ontsteking bij (rijker brandstofmengsel pingeld minder snel) en de motor 'loopt' ook op 95 oktaan. prestaties iets omlaag.

                                      heb je nu een auto met een compressie van 9:1, dan is lager dan 95oktaan ook al geen probleem. doe je daar dan 95 in, rijd die auto normaal en pingeld niet. doe je daar 98 in, weggesmeten geld.

                                      heb je een turbomotor, dan zit je weer in het eerste geval. bij gewoon rijden zonder hoge turbodruk geen probleem, eens je volgas gaat, stuurt de computer weer bij

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
                                        Tjah,dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken,ik riskeer het gewoon niet van bij die datsen en/of andere witte pompen te tanken,er is e en spreekwoord:gierigheid bedriegt de wijsheid..reeds meerdere malen aan de lijve ondervonden,maar zoals gezegd,iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken
                                        ik heb eens een tijdje bij Makro getankt.

                                        wat een rommel.

                                        auto draaide niet zo mooi als nu (niet dat die nu zo mooi draait door bepaalde mensen maar dat is een ander verhaal), en ik zat eigenlijk constant met een hoger verbruik. Kan mss wel toeval zijn.

                                        sindsdien tank ik gewoon bij Shell of Q8. Verschil tussen V-power en gewoon is er echt niet. alleja toch niet bij een tdi
                                        BMW X5 45e

                                        Comment


                                        • http://www.bloomberg.com/visual-data...gium%3AEUR%3Al

                                          Comment

                                          Working...
                                          X