Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Brandstofprijzen (Benzine/Diesel/LPG/...) 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Alex60 Bekijk Berichten
    Een hele tijd geleden al een reportage gezien van een belg die rondreed met een Tesla. Op zijn carport had die een boel zonnepanelen liggen, daarmee werd zijn wagen iedere avond mooi opgeladen
    zijn reactie ieder morgen: "voila, weer een arabier een kl**t afgetrokken" vond ik geniaal
    Hoe ging dat dan precies in zijn werk? Bij mijn weten schijnt de zon nauwelijks 's avonds dus lijkt het mij ook onwaarschijnlijk dat hij 's avonds zijn auto kon opladen via die panelen. Dus is het nogal relatief dat hij die Arabieren ne kloot heeft afgetrokken.

    Misschien wel interessant om even de berekening te doen. Een volgeladen Tesla bevat 53kWh aan energie waarmee je 400km kan rijden. Stel dat je op een jaar tijd 20.000 km wilt rijden dan heb je dus 2650kWh aan energie nodig op jaarbasis.
    In Belgie levert 1kWp aan geinstalleerde zonnepanelen gemiddeld 850kWh op jaarbasis. We hebben dus iets meer dan 3kWp aan geinstalleerd vermogen nodig wat neer komt op 23m² aan zonnepanelen. Best doenbaar in feite.

    De kern van het verhaal is echter dat het hier om gemiddeldes gaat. Een mens rijdt momenteel niet op gemiddeldes: als die naar zijn werk wilt rijden rijdt die gewoon naar zijn werk zonder dat hij zich daarbij zorgen wilt maken over het feit of zijn zonnepanelen voldoende energie in zijn auto hebben kunnen pompen of niet.

    En ja, er komt altijd stroom uit uw stopcontact omdat er continu een aantal kerncentrales zitten te draaien. Maar dan gaat het verhaaltje dat uw zonnepanelen uw auto doen rijden natuurlijk niet meer op.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door bmw alpina Bekijk Berichten
      Hoe ging dat dan precies in zijn werk? Bij mijn weten schijnt de zon nauwelijks 's avonds dus lijkt het mij ook onwaarschijnlijk dat hij 's avonds zijn auto kon opladen via die panelen. Dus is het nogal relatief dat hij die Arabieren ne kloot heeft afgetrokken.

      Misschien wel interessant om even de berekening te doen. Een volgeladen Tesla bevat 53kWh aan energie waarmee je 400km kan rijden. Stel dat je op een jaar tijd 20.000 km wilt rijden dan heb je dus 2650kWh aan energie nodig op jaarbasis.
      In Belgie levert 1kWp aan geinstalleerde zonnepanelen gemiddeld 850kWh op jaarbasis. We hebben dus iets meer dan 3kWp aan geinstalleerd vermogen nodig wat neer komt op 23m² aan zonnepanelen. Best doenbaar in feite.

      De kern van het verhaal is echter dat het hier om gemiddeldes gaat. Een mens rijdt momenteel niet op gemiddeldes: als die naar zijn werk wilt rijden rijdt die gewoon naar zijn werk zonder dat hij zich daarbij zorgen wilt maken over het feit of zijn zonnepanelen voldoende energie in zijn auto hebben kunnen pompen of niet.

      En ja, er komt altijd stroom uit uw stopcontact omdat er continu een aantal kerncentrales zitten te draaien. Maar dan gaat het verhaaltje dat uw zonnepanelen uw auto doen rijden natuurlijk niet meer op.
      Moest ik mijn auto 80% van de tijd kunnen opladen met zonnepanelen zou ik geen moment twijelen.
      En het zijn inderdaad gemiddeldes, maar je auto gaat ook niet leeg zijn na 1 dag. Dus hem enkel en alleen opladen door middel van zonnepanelen is zeker doenbaar, behalve misschien na een lange rit en je batterij dus echt leeg is.

      Comment


      • "Hallo, baas, ik kan vandaag nie komen werken"
        ...
        "Ja, de zon heeft gisterenavond nie uitgezeten en door die uitgelopen vergadering was ik wa later thuis dan normaal, dus ja, mijnen auto is nie opgeladen"
        ...
        "Hmmmm, misschien dak na de middag nog kan afkomen, maar jah, tis nu aan't regenen, dus echt goe vooruitgaan met het opladen gaat het nu ook nie"
        ...
        "Awel ja, kzie wel. Ik laat u wel nog iets weten in de loop van den dag!"


        Yeah... right...

        Comment


        • Jawel!

          Comparez et faites des économies sur vos achats de mazout, pellets, essence, diesel, Super, CNG et électricité
          Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door bmw alpina Bekijk Berichten
            Hoe ging dat dan precies in zijn werk? Bij mijn weten schijnt de zon nauwelijks 's avonds dus lijkt het mij ook onwaarschijnlijk dat hij 's avonds zijn auto kon opladen via die panelen. Dus is het nogal relatief dat hij die Arabieren ne kloot heeft afgetrokken.

            Misschien wel interessant om even de berekening te doen. Een volgeladen Tesla bevat 53kWh aan energie waarmee je 400km kan rijden. Stel dat je op een jaar tijd 20.000 km wilt rijden dan heb je dus 2650kWh aan energie nodig op jaarbasis.
            In Belgie levert 1kWp aan geinstalleerde zonnepanelen gemiddeld 850kWh op jaarbasis. We hebben dus iets meer dan 3kWp aan geinstalleerd vermogen nodig wat neer komt op 23m² aan zonnepanelen. Best doenbaar in feite.

            De kern van het verhaal is echter dat het hier om gemiddeldes gaat. Een mens rijdt momenteel niet op gemiddeldes: als die naar zijn werk wilt rijden rijdt die gewoon naar zijn werk zonder dat hij zich daarbij zorgen wilt maken over het feit of zijn zonnepanelen voldoende energie in zijn auto hebben kunnen pompen of niet.

            En ja, er komt altijd stroom uit uw stopcontact omdat er continu een aantal kerncentrales zitten te draaien. Maar dan gaat het verhaaltje dat uw zonnepanelen uw auto doen rijden natuurlijk niet meer op.
            Zouden de zonnepanelen overdag geen zonlicht kunnen opnemen en dan vanaf dat de tesla wordt aangesloten al die energie afgeven zodat deze wordt opgeladen? Wij hebben in den hof lampkes die op zo'n manier werken
            BMW X5 45e

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Kartfreak Bekijk Berichten
              En hop!
              Benieuwd hoe zich dat vertaalt naar de pomp.
              Deze week nog Super 98 getankt aan 1,56 of 57 (Avia)

              Comment


              • Tanken wordt nog maar eens duurder

                Diesel of benzine tanken wordt vanaf zaterdag opnieuw duurder en ook de prijzen voor huisbrandolie stijgen. Dat meldt de FOD Economie vrijdag. Benzine haalt een nieuwe recordprijs.
                Voor een liter benzine super 95 zal aan de pomp vanaf zaterdag maximaal 1,660 euro betaald moeten worden, een stijging met 2,4 eurocent.
                De maximumprijs voor een liter benzine super 98 stijgt met 2,3 eurocent tot 1,679 euro. Diesel wordt 1,5 eurocent duurder, tot maximaal 1,463 euro per liter en komt daarmee in de buurt van de recordprijs van 1,469 euro per liter van mei 2008.
                Behalve autobrandstof wordt ook huisbrandolie zaterdag duurder. Voor bestellingen van minder dan 2.000 liter moet dan maximaal 0,8963 euro per liter (+1,48 eurocent) betaald worden, voor bestellingen van meer dan 2.000 liter maximaal 0,8710 euro per liter (+1,47 eurocent) en aan de pomp maximaal 0,988 euro per liter (+1,5 eurocent).
                De prijsstijgingen zijn het gevolg van de stijging van de noteringen van de olieproducten op de internationale markten.
                Artikel
                Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door bmw alpina Bekijk Berichten
                  Hoe ging dat dan precies in zijn werk? Bij mijn weten schijnt de zon nauwelijks 's avonds dus lijkt het mij ook onwaarschijnlijk dat hij 's avonds zijn auto kon opladen via die panelen. Dus is het nogal relatief dat hij die Arabieren ne kloot heeft afgetrokken.
                  Ook wanneer de zon niet schijnt (overdag dus wel te verstaan) produceren die EL, de lichtsterkte speelt namelijk ook een rol.
                  Als je de geproduceerde energie ,die tijdens de piekuren opgewekt kan worden, kunt opslaan, dmv batterijen bvb, kan die wagen toch gemakkelijk volgeladen worden tijdens de nacht?

                  Het zou veel mensen deugd doen als ze eerst eens denken tot waar ze rijden met de wagen, volgens mij kunnen zo heel wat afstanden beperkt worden.
                  Ik heb het dan uiteraard niet over mensen die hele dagen in hun auto van hot naar her rijden ifv hun job. Merendeel van de bevolking gebruikt hun wagen hoofdzakelijk om van en naar hun job te rijden.
                  Mercedes-Benz | C220 S204 | '12 | 2015 -
                  Triumph Spitfire | 1500 TC | '77 | 2013 - 2015
                  Volvo | S60 2.4D+ | '05 | 2008 - 2015
                  Mercedes S124 | 2.5D | '95 | 2002 - 2008

                  Comment


                  • Toen mijn vader zei dat de benzines naar 2 euro zouden gaan, lachte ik dat weg.
                    Denk dat hij stilaan gelijk krijgt....

                    Comment


                    • Vandaag 98 getankt aan €1.367/liter

                      In Luxemburg, daarvoor kunt ge in België nog niet den BTW inbrengen als ge een zaak hebt.

                      Comment


                      • Lap, diesel gaat zakken en benzine blijft hetzelfde. Strontland.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk Berichten
                          Lap, diesel gaat zakken en benzine blijft hetzelfde. Strontland.

                          In welk land woon jij dan?

                          Comment


                          • Lagere dieselprijs aan pomp nauwelijks voelbaar door hogere accijnzen bron:standaard.be

                            Diesel wordt morgen iets goedkoper. Voor een liter diesel moet dan nog maximum 1,456 euro (-0,7 eurocent) betaald worden. Ook de maximumprijzen voor huisbrandolie dalen. Dat meldt de FOD Economie. De basisprijs van diesel zakt meer, maar hogere accijnzen beperken het voordeel voor de consument.
                            Mobiliteitsorganisatie Touring is niet gelukkig met die accijnsverhoging. 'Nu de basisprijs van diesel eindelijk weer wat daalt, verhoogt de regering de accijnzen om de lagere BTW-inkomst te compenseren. Dit is pervers', zegt Touring. 'De overheid heeft al zoveel miljoenen meer verdiend aan de hoge brandstofprijzen van de laatste maanden', aldus Touring.

                            'Blijkbaar wordt de consument geen kostenbesparing gegund', concludeert de automobilistenvereniging. Volgens Touring blijven de brandstofprijzen in België de 6de hoogste van de Europese lidstaten.

                            Voor huisbrandolie dalen de maximumprijzen tot 0,8821 euro per liter (-1,42 eurocent) voor bestellingen van minder dan 2.000 liter, tot 0,8569 euro per liter (-1,41 eurocent) voor bestellingen van meer dan 2.000 liter, en tot 0,9740 euro per liter (-1,4 eurocent) aan de pomp.

                            LPG tanken wordt vanaf woensdag dan weer duurder, tot maximaal 0,7010 euro per liter (+0,9 eurocent).

                            De prijsveranderingen zijn het gevolg van de variatie van de noteringen van de olieproducten op de internationale markten.
                            Whatever mang.

                            Comment


                            • De accijnzen nog verhogen, vind ik ook wel ziek. Alsof diesel niet snel genoeg 1,7 € (ik zeg maar wat) kan staan.
                              120d Hatch Edition Sport

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                De accijnzen nog verhogen, vind ik ook wel ziek. Alsof diesel niet snel genoeg 1,7 € (ik zeg maar wat) kan staan.
                                Momenteel zit een prijsstijging er niet echt in imo. (op de markt eh, niet in ons land)

                                Comment


                                • 3 mei stijgt de benzine weer.

                                  Oorspronkelijk geplaatst door Daxter
                                  Zelfs als ge met uw stuur draait, voelde den auto bewegen.

                                  Comment


                                  • En euro98 overstijgt morgen de 1.70 euro per liter

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door skelle Bekijk Berichten
                                      En euro98 overstijgt morgen de 1.70 euro per liter

                                      Comment


                                      • Benzineprijs stijgt naar nieuw record


                                        De Morgen, BRUSSEL - Benzine wordt nog maar eens duurder. Super95 mag nu maximaal 1,682 euro kosten. Dat is een absoluut record.

                                        Super95 stijgt vandaag met 2,2 cent naar 1,682 euro per liter. Het minder gebruikte super98 mag zelfs 1,715 euro kosten, een stijging met 3,6 cent. Super98 kost vanaf nu dus meer dan 1,7 euro. Toch verlaagt de federale regering de accijnzen erop nog niet. ‘Dat gebeurt pas als diesel meer dan 1,5 euro kost én super95 meer dan 1,7 euro', zegt John Hendrickx woordvoerder van minister van Financiën Didier Reynders (MR).

                                        De beslissing om de zogenaamde ‘omgekeerde cliquet' in te voeren, die prijsverhogingen tempert door de accijns te verlagen bij prijsstijgingen, is overigens nog niet van kracht. Ze moet ook nog in het Staatsblad verschijnen. Volgens Hendrickx gebeurt dit eerstdaags.

                                        Nochtans neemt de kans met de dag toe dat de accijnsverlaging ook echt nodig wordt, want de prijs van de ruwe olie is internationaal weer aan het stijgen. Hoofdeconoom Peter Vanden Houte van ING zegt dat het einde daarvan nog niet in zicht is. Oorzaak is de wereldeconomie die het almaar beter doet. China kent weer een stevige groei, maar ook Europa en de Verenigde Staten pakken uit met positieve cijfers. De schrik voor een totale escalatie van de revoluties in het Midden-Oosten is wel grotendeels weg, wat de prijzen tempert. En in Europa hebben we nog het geluk dat de euro wat stijgt tegenover de dollar, waardoor de olieproducten bij ons minder opslaan dan elders. Toch verwacht Vanden Houte globaal nog een verdere stijging, waardoor benzine nog zo'n tien cent duurder kan worden.

                                        Maar een verhoging naar 2euro per liter, zoals Total-baas Christophe de Margerie onlangs voorspelde, is in België weinig waarschijnlijk, zegt Vanden Houte. ‘Daarvoor moet de ruwe olie al zo'n 200 dollar per vat kosten (gisteren was dat 126 dollar, red).

                                        Comment


                                        • Dus zowel diesel als euro95 moeten die kaap overschrijden vooraleer ze de accijnzen op beide gaan verlagen? Wat als diesel gewoon blijft onder de 1.50. Dan blijft benzine maar duurder worden ofzo. Ben ik blij dat ik niet meer zoveel hoef te rijden in auto, maar het is toch van de zotte dat ik om mijn klein tankje van 45 liter bijna 70 euro moet betalen om hem te vullen. Op den duur rijdt iedereen rond in een 1 liter auto(wat op zich niet slecht is)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X