Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Brandstofprijzen (Benzine/Diesel/LPG/...) 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten
    Slecht nieuws voor mensen die met een oudere auto rijden omdat ze geen nieuwe 'zuinige' kunnen betalen.. (of omdat oudere auto's gewoon veel vetter zijn)

    Tijd voor alternatieve (haalbare) brandstoffen. Maar dat zeggen ze al 50 jaar en als de overheden en olie top niet wil meewerken...
    Dat vind ik eigenlijk nog wel het ergste van dit alles. Je kunt toch moeilijk verwachten dat iedereen maar even zijn huidige wagen gaat opruimen om plaats te maken voor een zuinig model, laat staan dat mensen dat kunnen betalen.
    Last edited by SToRM81; 02/09/2012, 15:17.
    '00 Honda S2000 GT Silverstone/Red | Hardtop, 18" BBS LM, AEM V2, KW V3, Greddy Spectrum Elite V2

    Comment


    • Ik ga het maar nog even herhalen : de wagens die het meest vervuilen zijn de wagens die veel rijden
      Wat kan het schelen dat bompa met zijn oldtimer met een CO van 4,5 rond zijn kerktoren bolt ? Hij stoot bovendien minder CO2 en schadelijke stoffen uit dan de twintig koeien in een wei... En enkel op zondag nog !
      Met zijn beperkt gebruik telt hij voor niets in het totaal, maar de vertueuze ecologisten zullen hem wel afstraffen
      En wat zal bompa doen ? Een zuinige diesel kopen !!!
      Waarmee zijn wij bezig ??

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
        De brandstof wordt duurder, maar de auto's worden ook alsmaar zuiniger.
        In 1992 kocht ik mij een Golf cabrio. Die verbruikte toen 13 liter gemiddeld. Benzine kostte toen, omgerekend naar euro, € 0,8/l
        Vandaag zal een Golf cabrio die dezelfde prestaties levert als toen, niet meer verbruiken dan 8 liter. De prijs is wel verdubbeld, maar in verhouding is de prijsstijging tov vroeger nog redelijk.
        Ja en nee. Dat hangt vooral ook af van uw rechtervoet he. Met zo'n oude Golf kon je ook met gemak de 8 liter halen. Dat die van u een gemiddelde had van 13 liter, dan denk ik al eerder dat uw carb te rijk afgesteld stond. Of pak nu de dieselversie van de Golf 1 en 2. Die halen ook met gemak de 5L, net als een moderne diesel. Wagens zijn wel wat zuiniger geworden, maar over het algemeen toch niet zo veel tegenover 20 jaar terug.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten

          Tijd voor alternatieve (haalbare) brandstoffen. Maar dat zeggen ze al 50 jaar en als de overheden en olie top niet wil meewerken...
          Slaolie e.d stoken in een oude (mercedes/volvo) diesel gaat pérfect... Maar da's dan weer belastingontduiking (hoezo, als je iets koopt in de winkel betaal je daar toch ook taxen en accijnzen op?)

          Comment


          • Oude Volvo, here I come


            E30SHOP.be
            - Alles voor uw BMW E30.
            Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
            En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Schaevertje Bekijk Berichten
              Ja en nee. Dat hangt vooral ook af van uw rechtervoet he. Met zo'n oude Golf kon je ook met gemak de 8 liter halen. Dat die van u een gemiddelde had van 13 liter, dan denk ik al eerder dat uw carb te rijk afgesteld stond. Of pak nu de dieselversie van de Golf 1 en 2. Die halen ook met gemak de 5L, net als een moderne diesel. Wagens zijn wel wat zuiniger geworden, maar over het algemeen toch niet zo veel tegenover 20 jaar terug.
              In 92 zal dat wel al een injectie zijn zeker? Met mijn carbu 1.8 kan ik een verbruik van rond de 8, 8,5 halen maar met een realistischere rijstijl (in het hedendaagse verkeer) is het 9,5 - 10l.

              Anyway, het feit dat de auto's nu zuiniger zijn is geen reden om de hoge brandstofprijs 'goed' te praten. Ik denk dat mensen vroeger ook minder reden en maar 1 auto thuis hadden. Het vervoer was toen gewoon goedkoper.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                De brandstof wordt duurder, maar de auto's worden ook alsmaar zuiniger.
                In 1992 kocht ik mij een Golf cabrio. Die verbruikte toen 13 liter gemiddeld. Benzine kostte toen, omgerekend naar euro, € 0,8/l
                Vandaag zal een Golf cabrio die dezelfde prestaties levert als toen, niet meer verbruiken dan 8 liter. De prijs is wel verdubbeld, maar in verhouding is de prijsstijging tov vroeger nog redelijk.
                da hangt zeker af van uwe rijstijl. toen ik 10jaar terug met een 2.0 ford capri reed verbruikte die 15liter als ik normaal reed. nu heb ik nog steeds een capri met dezelfde motorinhoud en die verbruikt 8liter met de caravan eraan. vroeger trok ik altijd volgas op en remmen op het laatste. nu vertrek ik langzaam, schakel vroeger, bol meer uit naar de lichten. en je kan ook zo snel niet meer rijden zoals vroeger zonder een paar actiefotos te krijgen in de bus.

                met mijn eerste auto, een opel ascona 1.6SV van 1988 heb ik ooit 5.5L/100km gereden. das dus nen naft!!!
                ik rijd nu dagelijks nog steeds rond met een VW golf 2 1.6diesel van 1988. gemiddeld verbruik 3.88L/100km gemeten over 20 000km. dus een redelijk goed berekent gemiddelde. alles is hier te volgen: http://www.spritmonitor.de/en/detail/501566.html

                een oude diesel verbruikt zo een 6-7liter, als je op je rijstijl let haal je met gemak 4-5liter
                een nieuwe diesel verbruikt zo al 5-6liter, als je op je rijstijl let haal je vlot onder de 4liter. je zou zeggen dat er niks veranderd is, maar dit is fout.
                een auto is nu VEEL zwaarder, heeft airco, electrische ramen, electrische sloten, stuurbekrachtiging, radio, gps, ... en die halen alles uit de brandstoftank. ze hebben de motoren nu met al die luxe nog steeds zuinig kunnen houden. een oude auto zonder deze luxe hoeft niet speciaal meer te verbruiken.

                Toen ik begon te rijden kon je u BENZINEtank vullen met 1000fr (25€), je had toen een 35 000fr loon (je kon 35tanken vullen met je loon).
                Toen de brandstof toen naar +35fr/liter ging was iedereen aan het klagen dat het vroeger zoveel goedkoper was en dat het niet lang zou duren dat niemand het nog kon betalen. een tank vullen koste toen vlotjes 1500fr. We hebbener nog mee gelachen dat een porsche bijna 3000fr in zijn auto moest gieten als die ging voltanken.

                nu de huidige tijd, met benzine aan 1,8€/liter (72frank/liter !!!!! iemand al eens omgerekend?) vul je je tank voor een 80€ benzine en iedereen is nu aan het klagen dat het niet gaat blijven duren en de mensen niet meer gaan rijden als die 5€/liter staat. als je nu nog altijd 35tanken per maand zou willen tanken, dan moet je bijna 3000€ loon hebben. denk niet dat velen dit hebben nu.

                we gaan altijd blijven rijden, want een auto is vrijheid en die ga je nooit opgeven, hoe duur het ook wordt

                Comment


                • Misschien toch eens uitkijken naar een Golf II diesel.. dat verbruik.

                  E30SHOP.be
                  - Alles voor uw BMW E30.
                  Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                  En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                  Comment


                  • zoek maar eens op spritmonitor naar alle auto's die ge wilt, en ge zoek ook maar eens op golf 2 diesels (tot 1991). die oude 1.6dieselkes waren echt zuinige bakjes, en die 1.6GTD met 85pk waren zuinig EN krachtig. beste motor ooit en ze hebben die vervangen door de drinkende 1.9D. en nu hebben ze weer een 1.6diesel

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                      Ik ga het maar nog even herhalen : de wagens die het meest vervuilen zijn de wagens die veel rijden
                      Wat kan het schelen dat bompa met zijn oldtimer met een CO van 4,5 rond zijn kerktoren bolt ? Hij stoot bovendien minder CO2 en schadelijke stoffen uit dan de twintig koeien in een wei... En enkel op zondag nog !
                      Met zijn beperkt gebruik telt hij voor niets in het totaal, maar de vertueuze ecologisten zullen hem wel afstraffen
                      En wat zal bompa doen ? Een zuinige diesel kopen !!!
                      Waarmee zijn wij bezig ??
                      Wij zijn met niks bezig.
                      Politiekers wel....
                      Als je die koe melkt, komt er melk uit.
                      Als je die bestuurder melkt, komt er geld uit.
                      Of die koe nu ne scheet laat die meer vervuiling geeft dan iemand zijn auto die in de gargage staat doet niet terzake.

                      Comment


                      • Comment


                        • Alé, Di Rupo spreekt net in het nieuws over het verlagen van de brandstof accijnzen... Eens zien wat er van in huis komt.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door KennyC Bekijk Berichten
                            Alé, Di Rupo spreekt net in het nieuws over het verlagen van de brandstof accijnzen... Eens zien wat er van in huis komt.
                            Dat zij het nieuwsanker idd,maar ik heb het woord brandstof niet letterlijk uit zijn mond gehoord hoor.
                            En is weer geblaat 9/10,de regering zoekt weer 750 milj als ik me niet vergis ?,dus taxen,acijnzen en btw verlagingen bij iets als de melkkoe,
                            van de regering zal er niet rap komen,maar dat is mijn opinie,ook ik ben benieuwt,maar ben me bewust van de realiteit.

                            Comment


                            • En, hoe zit het met de benzineprijzen?

                              Comment


                              • vergeet dat verlagen maar. in het beste geval verlagen ze de accijns, en binnen 3maand staat hij weer zo duur als nu met stijgende olieprijs. en binnen een jaar hebben we weeral nieuwe prijsrecords gebroken. de brandstof gaat echt niet goedkoper meer worden.

                                er zal eerst een mentaliteitsverandering moeten komen (veel lichtere autos, minder luxe, zuiniger met energie) en dan kan de electrische wagen misschien ook iets bereiken.
                                electrische wagen is allemaal schoon met een actieradius van 200km ofzo. maar wat bij -5° op een donkere natte winterdag?
                                accus presteren minder bij lage temperaturen, verwarming aan (niet echt ideaal om electrisch te verwarmen), verlichting aan, ruitenwissers aan...
                                met de LED verlichting is het al een stap dichter, nu de rest nog.
                                Biobrandstoffen is een leuke tussenstap om van de aardolieafhankelijkheid af te geraken, maar ook de oplossing niet. door schaarste in landbouwgrond, mislukte oogsten, stormen,... gaan de prijzen alweer stijgen.
                                zonne-energie om te rijden, ik denk het niet. de opslag van zonne-energie is het probleem van de electrische auto, en het traagladen ook. zonne-energie gebruiken om waterstof te produceren, dat lijkt de oplossing. maar O so gevaarlijk om waterstof op te slaan. zowieso heeft de overheid dan weer haar hand in de pap om waterstof te verkopen (zelf kan je het niet maken op veilige manier).

                                dus betalen zullen we, gelijk welke oplossing tenzij...

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                  vergeet dat verlagen maar. in het beste geval verlagen ze de accijns, en binnen 3maand staat hij weer zo duur als nu met stijgende olieprijs. en binnen een jaar hebben we weeral nieuwe prijsrecords gebroken. de brandstof gaat echt niet goedkoper meer worden.

                                  er zal eerst een mentaliteitsverandering moeten komen (veel lichtere autos, minder luxe, zuiniger met energie) en dan kan de electrische wagen misschien ook iets bereiken.
                                  electrische wagen is allemaal schoon met een actieradius van 200km ofzo. maar wat bij -5° op een donkere natte winterdag?
                                  accus presteren minder bij lage temperaturen, verwarming aan (niet echt ideaal om electrisch te verwarmen), verlichting aan, ruitenwissers aan...
                                  met de LED verlichting is het al een stap dichter, nu de rest nog.
                                  Biobrandstoffen is een leuke tussenstap om van de aardolieafhankelijkheid af te geraken, maar ook de oplossing niet. door schaarste in landbouwgrond, mislukte oogsten, stormen,... gaan de prijzen alweer stijgen.
                                  zonne-energie om te rijden, ik denk het niet. de opslag van zonne-energie is het probleem van de electrische auto, en het traagladen ook. zonne-energie gebruiken om waterstof te produceren, dat lijkt de oplossing. maar O so gevaarlijk om waterstof op te slaan. zowieso heeft de overheid dan weer haar hand in de pap om waterstof te verkopen (zelf kan je het niet maken op veilige manier).

                                  dus betalen zullen we, gelijk welke oplossing tenzij...
                                  Ik vrees,dat de overstap naar electrishe wagens toch niet zo erg snel zal gebeuren.
                                  Ik hoorde laatst van een persoon die veel in de autowereld zit (garagehouder,leerkracht,cursussen nz) dat hij zij dat er eerder een toekomst is,
                                  voor wagens met een downsizing motor (lichtere brandstof motoren) ICM elektromotoren of hybride al dan niet gecombineert met.
                                  Waterstof zou ook nog een toekomst zijn,maar dat *blijkt* volgens bepaalde pers gevaarlijker dat ze daarom er nog niet echt mee bezig zijn.
                                  En persoonlijk,een electrowagen (100 % electrish) nuja maar een bepaalde afstand kunnen rijden,en dan in de stekker,neen bedankt.
                                  Maar dat is mijn persoonlijke mening.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Schaevertje Bekijk Berichten
                                    Wagens zijn wel wat zuiniger geworden, maar over het algemeen toch niet zo veel tegenover 20 jaar terug.
                                    Wagens misschien niet, maar motoren wel. Het verbruik per verplaatste kilo is ferm gezakt - minstens gehalveerd.

                                    Comment


                                    • Lap man, daarnet efkes 10 liter getankt langs de snelweg, vaneigens de maximumprijs bij Total, 18 euro en ne klets

                                      Comment


                                      • Net het tankstation gepasseerd, benzine 98 staat nog steeds op 1.805€ / liter.
                                        Aangezien ik nog een halve tank had toch maar lekker doorgereden

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Stoffn Bekijk Berichten
                                          Net het tankstation gepasseerd, benzine 98 staat nog steeds op 1.805€ / liter.
                                          Aangezien ik nog een halve tank had toch maar lekker doorgereden
                                          Als het bij mij nog niet hoeft,rij ik ook door als de prijs me niet zint,
                                          Als ik een halve bak heb,moet het wel ongeacht de prijs (tank princiepieel,altijd bij een halve tank)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X