Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Het KB dat een accijns verhoging op diesel mogelijk maakt is in het staatsblad verschenen gisteren, dit cliquetsysteem loopt voorlopig van 1/11/2015 tot 31/12/2018. Bij prijsdalingen van diesel zal de helft van de daling door een verhoging van de bijzondere accijns teniet gedaan worden. Ook is in dit zelfde KB een vermindering voorzien van de accijnzen op benzine (3,17 maal de verhoging van diesel). Op het eerste zicht lijkt dit bijzonder gunstig voor benzine maar er is echter een rem ingebouwd zodanig dat er pas van een vermindering kan gesproken worden als de accijnzen op diesel eerst een bepaalde verhoging hebben ondergaan.
Voor 2015/2016 moeten de accijnzen eerst stijgen op diesel met 2,609 eurocent per liter voor er aan een vermindering van de accijnzen op benzine sprake is. In 2017 loopt dit op tot 2,74 eurocent en in 2018 tot 4,28 eurocent per liter.
Dus als er geen grote prijsdalingen meer zijn gaat er dus niets veranderen. Nu wil het toch wel lukken dat de diesel historisch laag staat zeker.
Woensdag prijsstijging van diesel met ongeveer 2.3 eurocent/l.
Dus de diesel moet eerst 5.218 eurocent/l dalen alvorens er sprake is van een vermindering van accijnzen op benzine?
Maar is dat bekeken vanop het huidige niveau of bij alle schommelingen? Stel dat er woensdag een prijsstijging zou zijn van 6 eurocent/l en de week erna terug een prijsdaling van 5.218 eurocent/l, dan zou dit in principe al in werking treden?
Er wordt nergens van een basisprijs gesproken je zult dus inderdaad alle schommelingen moeten bekijken, de prijsstijgingen spelen geen rol voor de accijnzen maar mocht de prijs bijvoorbeeld 4 cent af moeten slaan dan wordt dit 2 cent af en 2 cent meer door accijnzen (1,65 cent accijns + 21% BTW want ook op accijnzen betaal je BTW).
Huidige max. prijzen:
Super95: 1.341
Diesel: 1.151
Accijnzen momenteel : diesel = 428,8424 € en benzine = 615,2267 € / 1000 liter
Tegen 2018: accijns diesel gestegen tot 549,4341 € / 1000 liter en de accijns op benzine gedaald tot 550,6306 € / 1000 liter, dus praktisch gelijk.
Het resultaat is dat de dieselrijder 117.89 € / 1000 liter + btw 21% meer gaat betalen, dat is 7.1323 € / 50 liter De benzinerijder gaat 68.4720 € / 1000 liter + btw 21 % minder betalen, dat is 4.1426 € / 50 liter.
Max. prijzen zijn dan:
Vandaag in Mortsel voor 0,999 getankt bij Esso.
Misschien wel de laatste keer ooit ?
Vandaag gingen de prijzen toch stijgen?
Eene die vergeten is zijn prijzen aan te passen??
Of stond het daar nog lager?
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Ik vond geen 98 goedkoper dan 1,337 lpg ook op zijn duurst sinds lang, 35 cent
Duurst? Toen ik op LPG reed in 2012, stond die aan 60 a 70 cent.
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
Comment