Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Brandstofprijzen (Benzine/Diesel/LPG/...) 2

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Productprijzen 3 weken geleden per 1000 liter:

Euro95= 314 euro
    Diesel = 341 euro

Vandaag:

Euro95= 365 euro
    Diesel= 365 euro

Plots en geheel toevallig een enorme stijging van de productprijs van de benzine die zowat gelijk is aan de accijnsverlaging die de komende 3 jaar zou doorgevoerd worden.
    Maw een mooi cadeautje van de regering aan de producenten, de verbruiker ziet hier dus niets van... tax-shit was het zeker hé.
    Last edited by ; 13/11/2015, 13:30.

Comment

• totalfina heeft een geheel nieuwe dieselunit in gebruik genomen, tuurlijk zijn zij absoluut niet vrolijk van de ommezwaai van deze regering en kan er mss (idonow ik gok uiteraard) gefiddeld worden aan de productieprijzen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
        totalfina heeft een geheel nieuwe dieselunit in gebruik genomen, tuurlijk zijn zij absoluut niet vrolijk van de ommezwaai van deze regering en kan er mss (idonow ik gok uiteraard) gefiddeld worden aan de productieprijzen
        Zal toch niet zo een probleem worden, diesel zal er altijd nodig zijn.
        De lease markt zal nog altijd veel bij diesel blijven en de transpotsector heeft ook diesel nodig.
        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• als die hetze tegen diesel nu in be, navolging krijgt van de volledige eu, zitten ze in de eu raffinaderrijen met een probleem

leasemarkt is 11% (van huidige auto's) dat meer budget opslorpt met zijn 5 miljard dan de lijn, de mivb en de spoorwegen tesamen

Comment

• Dat diesel evenveel moet kosten als benzine aan de pomp is maar normaal. De meerprijs van benzine tov diesel is totaal niet te verantwoorden.
            De taksenverhoging vb en BIV is een puur financiële kwestie om geld in het laatje te brengen, milieu als reden my ass.
            “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
            Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

• zo is het in de rest van eu en het aandeel mazout blijft overal stijgen, met een lichte kentering sinds de nieuwe leuke downsizingmotoren op benzine

Comment

• Wat ik mis in deze vergelijking van Benzine/Diesel/lpg/.......... is CNG en elektrisch, Zeker het laatste want dat is toch waar onze regering de meeste steun voor geeft op dit ogenblik,niet dat ik voor elektrisch zou kiezen want dat is een zeepbel,cng daarentegen! Die van mij zit +- op 5kgr/100km en dat is dan 5.05€/100km voor een 150pk niet mis dacht ik met een wagen van +- 30000€.

Comment

• Hoeveel liter CNG gaat er in zo'n tank van 25 liter?

Indrukwekkende fonkelnieuw pompstation trouwens in het Zwartegat in Eke nabij Makro. Snelste hypermoderne betaalterminals die er zijn, pompen ook nooit eerder gezien.
                  2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

• de mazoutoorlog op de leugenberg is weer gaande 0.984

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten

Hoeveel liter CNG gaat er in zo'n tank van 25 liter?

Indrukwekkende fonkelnieuw pompstation trouwens in het Zwartegat in Eke nabij Makro. Snelste hypermoderne betaalterminals die er zijn, pompen ook nooit eerder gezien.
                      Ik heb drie komposiet flessen onder de auto hangen , hoeveel lieter weet ik niet maar er gaat 25kgr in de drie samen , goed voor 500km .
                      Ik denk dat de prijs van cng op die nieuwe pomp wel heel laag staat , 0.010€ , in ninove 1.01€

Comment

• Ja, die prijs kan toch nooit kloppen?
                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)

Comment

• Hoeveel liter cng gaat er in mijn tank van 25 kgr ?

Als je weet dat het SG van cng 0.833 is of 1m³dan gaat er 25kgrx200barr/833 = 6002 L gas in.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bob(robert) Bekijk Berichten
                            Hoeveel liter cng gaat er in mijn tank van 25 kgr ?

Als je weet dat het SG van cng 0.833 is of 1m³dan gaat er 25kgrx200barr/833 = 6002 L gas in.
                            Ergens klopt uw berekening niet hoor In uw tank zal er waarschijnlijk 150 liter gaan (de inhoud van uw tank kan niet veranderen of die nu op 1 bar staat of op 200 of 300 bar) wel is het zo dat die 150 liter uit uw tank bij 200 bar evenveel gas (25kg inhoud) zou bevatten als een tank van 30.000 liter gevuld met cng bij 1 bar...

Deze cijfers zijn gebaseerd op uw gegevens dat cng 833gr weegt voor 1000l bij 1 bar => 25kg/0.833 = 30 *1000 = 30.000 liter bij 1 bar of 150 liter bij 200 bar (en ja de cijfers zijn afgerond voor het gemak ).
                            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

• De vraag is :Hoeveel liter CNG gaat er in zo'n tank van 25 liter?
                              Het hangt er natuurlijk vanaf of je lieters cng-gas(gasvorm)berekend,of lieters vloeibaar Lng-gas bedoeld .Als je dan een fles neemt van 15l (vloeistofinhoud)en je zet er 200bar gas op zit er 3000lieter gas in. Als je in die zelfde fles 300bar pompt zit er in theorie 4500L gas in. Ik zeg in theorie want op die drukken beginnen de "Van Der Waals" krachten een rol te spelen .
                              Daar tegenover staat dat wanneer je 15L LNG in een fles van 15L stopt aan 600bar druk heb je 15 lieter Lng in je fles,voor wagens voor jan met de pet of opa met de hoed zal dit direct niet toepasbaar zijn wegens de hoge druk in heel zware houders, maar in de toekomst ?????Voor vrachtwagens word het wel al toegepast,maar daar steekt het op geen kilootje/prijskaartje.
                              Mss iets voor de natuurkundigen onder ons voor wat gedetailleerde uitleg hierover ???????

Comment

• aardgas is (net als ongeraffineerde olie) een natuurproduct, het is onmogelijk juiste cijfers voor te leggen omdat je de absolute samenstelling niet kent

een liter vloeibare lpg (propaan, met naargelang temperatuur butaan) weegt .51 kg
                                als 1 liter vloeibaar propaan ontspant bij8 bar, of bij -46°, krijg je een volume van 280 liter...ik ben geen natuurkundige ik moet dat ook opzoeken

aardgas zou .47 wegen per liter en is vloeibaar bij -162° of 600 bar

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bob(robert) Bekijk Berichten
                                  De vraag is :Hoeveel liter CNG gaat er in zo'n tank van 25 liter?
                                  Het hangt er natuurlijk vanaf of je lieters cng-gas(gasvorm)berekend,of lieters vloeibaar Lng-gas bedoeld .Als je dan een fles neemt van 15l (vloeistofinhoud)en je zet er 200bar gas op zit er 3000lieter gas in. Als je in die zelfde fles 300bar pompt zit er in theorie 4500L gas in. Ik zeg in theorie want op die drukken beginnen de "Van Der Waals" krachten een rol te spelen .
                                  Daar tegenover staat dat wanneer je 15L LNG in een fles van 15L stopt aan 600bar druk heb je 15 lieter Lng in je fles,voor wagens voor jan met de pet of opa met de hoed zal dit direct niet toepasbaar zijn wegens de hoge druk in heel zware houders, maar in de toekomst ?????Voor vrachtwagens word het wel al toegepast,maar daar steekt het op geen kilootje/prijskaartje.
                                  Mss iets voor de natuurkundigen onder ons voor wat gedetailleerde uitleg hierover ???????
                                  Het ging er mij in feite niet om dat er nu 150 dan wel 30.000 liter in uw tank zit maar uw manier van rekenen was verkeerd

Oorspronkelijk geplaatst door bob(robert) Bekijk Berichten
                                  Hoeveel liter cng gaat er in mijn tank van 25 kgr ?

Je vermenigvuldigde het gewicht van het gas met de druk van het gas om het dan te delen door het een getal wat niet dezelfde grootheid is als uw eerste getal (je deelt kgr door gram) om dan plots bij uw uitkomst deze berekening met een factor duizend vergroot te hebben... daarom dat ik stelde dat er waarschijnlijk iets niet klopt met uw berekening.

1000 liter cng weegt 833gr bij 1 bar en 0°C. Dan is het een simpele regel van 3 om te weten hoeveel liter 25kgr zijn (en de druk speelt hier geen rol bij)
                                  0.833kgr = 1m³
                                  25kgr = 1m³*(25/0.833)
                                  25kgr = 1m³*30
                                  25kgr = 30m³ of 30.000 liter (bij 1 bar en 0°C)
                                  bij een druk van 200bar wordt dit dan ongeveer een 150 liter.
                                  Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

• Morgen lagere diesel prijzen...

Comment

• aja de industrie heeft geinvesteerd, die ijlt op de publieke opinie...er is een hetze tegen diesel terwijl het de beste brandstof is, buiten stedelijk gebied

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
                                        Morgen lagere diesel prijzen...
                                        Ja, begin deze week was de voorspelling nog dat de prijs gisteren (woensdag) ging stijgen, tot de prijs van de ruwe aardolie ineens terug een duik nam.

Comment

• 1000 liter cng weegt 833gr bij 1 bar en 0°C. Dan is het een simpele regel van 3 om te weten hoeveel liter 25kgr zijn (en de druk speelt hier geen rol bij)
                                          0.833kgr = 1m³
                                          25kgr = 1m³*(25/0.833)
                                          25kgr = 1m³*30
                                          25kgr = 30m³ of 30.000 liter (bij 1 bar en 0°C)
                                          bij een druk van 200bar wordt dit dan ongeveer een 150 liter.

Als 25kgr =30 000L bij 1bar , dan is dat bij een druk van 200bar toch 30 000x200 = 6 000 000L of mis ik iets?
                                          Bij vergelijking met mijn duikflessen heb ik een 15L fles die vul ik met 200bar en dan bekom ik 3000L lucht met een gewicht van 3kgr inhoud.Ter info:goed voor een duik van 10min op 70meter.

Comment

Working...
                                          X