Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Morgen alles weer een klets goedkoper. In Luxemburg zitten ze rond de euro voor super 95.
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Morgen alles weer een klets goedkoper. In Luxemburg zitten ze rond de euro voor super 95.
Ja, mijn voorspelling gaat nog uitkomen als we zo verder gaan.
Toen ik dat een tijdje terug zei op Facebook was het antwoord van Omer Coekaerts van brandstofprijzen nog dat dat NOOIT zou gebeuren.
De laatste jaren was dien zelfverklaarde expert al altijd fout met zijn lange termijnvoorspellingen, als het dan de andere kant uit ging zei hij altijd dat hij het toch gezegd had, terwijl hem eerder juist het omgekeerde beweerde.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Diesel 90 cent, benzine 113.
Ik ben benieuwd wat het nog gaat doen. Zou ik nu al wat grote bidonnen vullen voor de boot (in april te gebruiken) of zou het zo nog een poos blijven/zakken.
Brent is gisteren stevig gestegen. Als hij maandag nog stijgt of zelfs nog maar gelijk blijft, stijgt de prijs binnenkort aan de pomp weer wat.
Tegenwoordig is de prijs héél jojo, net zoals de beurs heel volatiel is. +7% op één dag...
Op middellange termijn zie ik hem weldegelijk nog verder zakken. Al weet je dat nooit zeker.
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
dat wil dan zeggen dat die omgekeerde accijnsverandering voor benzine en verhoging voor diesel nu begint toch? dus normaal zou benzine veel minder moeten stijgen dan te verwachten op basis van de marktprijs voor brent?
Neen , normaal is de helft van de prijsdaling aan de pomp voor de verhoging van de accijns.Vanaf een bepaalde verhoging op de diesel zullen de accijnzen op benzine lichtjes dalen. Als er niet ergens nog een regeltje is hè. Ik zou denken dat de verhoging op diesel voor dit jaar al wel bereikt is maar aan het prijsverschil met benzine te zien is er nog niet veel bijgekomen. Zowiezo is het een enorm gesjoemel, maar weer niet in ons voordeel .
Prognoses doen op (middel)lange termijn is giswerk. Herinner je nog de tijden van de dure brandstoffen? Ik kan je massa's artikels van "experts" tonen dat we tegen het einde van dat jaar aan bijna 2 euro de liter gingen zitten.
Toen de olieprijzen eind 2007/2008 naar zeer hoge prijzen klommen, dan was het mantra: wen er maar aan.
De Westerse economie is veel te oliegulzig, de olievelden zijn uitgeput, er worden er te weinig nieuwe aangeboord, en volgens sommigen was dit het einde van het olietijdperk, en konden we best wennen aan prijzen van 200 dollar per vat.
En kijk, een vijftal jaren laten ging het de andere richting uit.
Economische groei slabakte overal, waardoor de prijzen weer gingen zakken.
In Amerika doen ze volop aan fracking, zodat ze hun economie met goedkope olie kunnen spijzen en het niet meer elders duur moeten kopen.
Daardoor is de vraag naar de klassieke olie serieus geslonken, en we maken prijzen mee die niet meer mogelijk leken.
Niemand weet uiteraard wat de toekomst brengt, maar dit toont wel aan dat je moet zeer voorzichtig zijn met langetermijnprognoses ook al lijken die op het moment zeer logisch en redelijk.
Ik kan precies herhalen wat ik in een eerdere post zei. Het gaat om economische oorlogsvoering en die is vooral gedreven door de Saudis. Dat bepaalt veel meer de prijs dan verbruik. En omdat de prijs dus flink politiek bepaald is is die ook niet voorspelbaar.
Ik kan precies herhalen wat ik in een eerdere post zei. Het gaat om economische oorlogsvoering en die is vooral gedreven door de Saudis. Dat bepaalt veel meer de prijs dan verbruik. En omdat de prijs dus flink politiek bepaald is is die ook niet voorspelbaar.
idd, eenmaal de schalieolieproducenten failliet verklaard zijn, zal 't aantal opgepompte vaten spectaculair dalen & de prijs pijlsnel omhoog gaan en ...
idd, eenmaal de schalieolieproducenten failliet verklaard zijn, zal 't aantal opgepompte vaten spectaculair dalen & de prijs pijlsnel omhoog gaan en ...
Dat zal niet zo snel gebeuren. De saudis zullen vooral Iran willen treffen en voor zover ik weet hebben de amerikanen daarmee ingestemd ondanks het feit dat hun schalieindustrie daar onder lijdt. Schalieindustrie is 'collateral damage' maar die verdwijnen niet meer.
Dat zal niet zo snel gebeuren. De saudis zullen vooral Iran willen treffen en voor zover ik weet hebben de amerikanen daarmee ingestemd ondanks het feit dat hun schalieindustrie daar onder lijdt. Schalieindustrie is 'collateral damage' maar die verdwijnen niet meer.
Ik zou dit ook denken. Het voordeel op lange termijn van olie-onafhankelijkheid is een te groot voordeel voor de VS.
Ook al is het nu afzien.
Het water staat aan de lippen bij de schalieindustrie want ze verliezen miljoenen gezien schalieolie niet zo goedkoop boven te halen is. En het is de Saudi's wel degelijk te doen om die kapot te krijgen. Was trouwens onlangs nog op het nieuws.
Als de olieprijs zo laag blijft tot eind 2016 zijn de schalieolieproducenten failliet.
Ik zou dit ook denken. Het voordeel op lange termijn van olie-onafhankelijkheid is een te groot voordeel voor de VS.
Ook al is het nu afzien.
Schaliegas wordt als LNG op de markt gebracht, dat gaat niet zomaar een groot stuk van de markt inpalmen. Bovendien vraagt het grote langetermijninvesteringen die niet zomaar opgegeven worden door een accrochageke op korte termijn. Dat het zeer doet zal wel zijn, degenen die zo een vreselijk dure terminal aan't zetten zijn zullen toch serieus vloeken. En nieuwe investeringen zullen nu wel uitgesteld worden.
Er zijn in ieder geval heel veel mensen die geloven dat olieonafhankelijkheid een voordeel voor de VS is. Genoeg om beslissingsnemers te sturen.
Dit vind ik een goed artikel erover
By Flynt Leverett and Hillary Mann Leverett Proponents of energy independence enshrine America’s so-called “shale revolution” as a geopolitical game changer, enabling the United States to leverage its prospective exports […]
Het water staat aan de lippen bij de schalieindustrie want ze verliezen miljoenen gezien schalieolie niet zo goedkoop boven te halen is. En het is de Saudi's wel degelijk te doen om die kapot te krijgen. Was trouwens onlangs nog op het nieuws.
Dan is het nieuws mis. En dat zou best kunnen want het nieuws is meestal mis. Het gaat de Saudis niet om schaliegas. Ze hebben belangrijker dingen aan hun hoofd.
Dan is het nieuws mis. En dat zou best kunnen want het nieuws is meestal mis. Het gaat de Saudis niet om schaliegas. Ze hebben belangrijker dingen aan hun hoofd.
Je leest toch heel wat recente artikelen over hoe de frackingindustrie reeds een tijd serieus onder kostprijs werkt en de vraag rijst al even lang hoe lang dat blijft duren als de prijzen nog gans 2016 zo laag blijven.
Of de Saudi's dit nu beogen of niet, een goede zaak is dit in elk geval niet, en het eventueel serieus verminderen of verdwijnen van de schaliegasindustrie kan genoeg psychologisch effect hebben om de prijzen weer omhoog te duwen, omdat het het monopolie van de klassieke olie-oppompers bevestigt.
Comment